StoryEditor
Producenci
02.05.2019 00:00

Witamina C w kosmetykach

Witamina C uznawana jest za witaminę młodości i cieszy się niezwykłą popularnością wśród półproduktów dodawanych do kosmetyków. Jej skuteczność uzależniona jest przede wszystkim od stężenia w danym produkcie. Jak stosować preparaty z witaminą C i w jaki sposób wzmacniać jej działanie innymi składnikami, aby uzyskać spektakularne efekty w pielęgnacji skóry?

Witamina C to jeden z najskuteczniejszych i najlepiej przebadanych naturalnych antyoksydantów. Efektywnie zwalcza wolne rodniki i działa przeciwzmarszczkowo. Pod jej wpływem skóra staje się wyraźnie gładsza i bardziej elastyczna. Regularne stosowanie preparatów z zawartością witaminy C zapewnia wyrównanie kolorytu i rozjaśnienie przebarwień.

Witamina C i jej pochodne 

Podstawową formą witaminy C jest kwas L-askorbinowy (w składach INCI: Ascorbic Acid) – czyli aktywna forma tej witaminy. Szczególnie polecana jest dla skóry tłustej z nadmiernym łojotokiem. Charakteryzuje się wysoką skutecznością działania, szybko przynosi efekty rozjaśnienia i poprawy kolorytu zszarzałej cery. Wykazuje ona jednak wysoką niestabilność.

Oznacza to, że ulega rozpadowi pod wpływem czynników zewnętrznych (np. temperatury), co skutkuje utratą cennych właściwości. W formulacjach kosmetycznych wykorzystywany jest jednak kwas L-askorbinowy w formie liposomalnej, która zapewnia skuteczność witaminy C. 

- Na utratę stabilności i właściwości wpływa również obecność jonów metali ciężkich, głównie miedzi i żelaza. Dlatego, oprócz formy liposomalnej witaminy C, firmy kosmetyczne w swoich produktach zamiast kwasu L-askorbinowego wykorzystują jego pochodne – mówi Monika Stankiewicz, wizażystka sklepu internetowego Cosibella.pl.

Jedną z pochodnych witaminy C jest glukozyd askorbylu (w składach INCI: Ascorbyl Glucoside), który pod wpływem enzymów powoli uwalnia witaminę C, dzięki czemu może ona wniknąć w głębsze partie skóry. Podobnie jak kwas L-askorbinowy rozpuszcza się w wodzie, jednak cząstka glukozy, która występuje w tej pochodnej powoduje, że na dłużej zachowuje swój potencjał aktywności biologicznej w skórze. Glukozyd askorbylu polecany jest dla skóry wrażliwej.

Inną formą jest sól magnezowa fosforanu askorbylu (w składach INCI: Magnesium Ascorbyl Phosphate (MAP)), podobnie jak czynna forma witaminy C, jest rozpuszczalna w wodzie, co utrudnia jej przenikanie do głębszych warstw naskórka. Sól ta wykazuje słabsze działanie antyoksydacyjne od czystej witaminy C o tym samym stężeniu, dlatego w produktach należy stosować wysokie stężenie MAP – co najmniej 15 proc.

- MAP polecany jest dla kobiet w ciąży i w okresie karmienia oraz dla osób, których skóra wykazuje słabą tolerancję na substancje drażniące. W przypadku takich osób sprawdzi się Krem z 10% Witaminą C marki The Ordinary, który zadziała delikatnie przeciwzmarszczkowo i rozjaśniająco – zaznacza wizażystka Cosibella.pl.

Tetraizopalmitynian askorbylu (w składach INCI: Tetrahexyldecyl Ascorbate) spośród wszystkich pochodnych witaminy C cechuje się najskuteczniejszym działaniem, a także najlepszą przyswajalnością oraz tolerancją przez skórę. Występuje w formie olejku, dzięki czemu wykazuje dobre powinowactwo do warstwy lipidowej skóry. Produkty zawierające tą pochodną są doskonałe w zwalczaniu przebarwień. 

3-O Etylowy kwas askorbinowy (w składach INCI: 3-0-Ethyl Ascorbic Acid) jest najnowszą pochodną kwasu L-askorbinowego. Podobnie jak tetraizopalmitynian askorbylu, cechuje się wysoką stabilnością. Wykazuje odporność na działanie światła i temperatury, a także w wysokim stopniu przenika w głąb skóry. Ponadto hamuje rozwój bakterii i minimalizuje stan zapalny. Pochodna ta jako jedyna jest rozpuszczalna zarówno w tłuszczach, jak i w wodzie, dzięki czemu z łatwością można ją dodawać do wszystkich formulacji kosmetycznych. 

Jak stosować preparaty z witaminą C? 

Dla osiągnięcia pożądanych efektów i uniknięcia ewentualnych podrażnień, stężenie witaminy C w preparacie powinno wynosić około 15 proc.Takie kosmetyki można stosować zarówno rano, jak i wieczorem. Należy jednak pamiętać o jednoczesnym używaniu kremów z wysokim filtrem przeciwsłonecznym, ponieważ witamina C uwrażliwia skórę na działanie promieni słonecznych.

Preparaty o wyższej zawartości kwasu L-askorbinowego, ze względu na ewentualne podrażnienia skóry, powinny być stosowane jedynie wieczorem.

Propozycje kosmetyków z witaminą C 

Obecnie na rynku znajduje się szeroki wachlarz kosmetyków z witaminą C, często wzbogaconych różnymi składnikami odżywczymi.

Wśród nich są produkty kanadyjskiej marki The Ordinary. Bardzo często do takich kosmetyków dodawany jest kwas hialuronowy, jak np. w przypadku Serum z 23 proc. witaminą C i 2 proc. kwasem Hialuronowym The Ordinary. Zapewnia on dogłębne nawilżenie skóry, wzmacniając działanie produktu.

Marka Alpha H ma w ofercie serum z witaminą C, które dostarcza skórze skoncentrowaną dawkę kwasu etylo askorbinowego o szybkim działaniu hamującym produkcję tyrozynazy - enzymu odpowiedzialnego za wydzielanie melaniny. Kosmetyk przeciwdziała pojawianiu się przebarwień i stymuluje produkcję kolagenu.

Z kolei Alkemie proponuje WAKE-UP SHOT! Serum z potrójną witaminą C, które rozjaśnia przebarwienia, odżywia i energetyzuje skórę twarzy oraz niweluje oznaki zmęczenia.

BasicLab oferuje specjalistyczne serum przeciwzmarszczkowe w formie lekkiego olejku z nowoczesną pochodną witaminy C - Ascorbyl Tetraisopalmitate w stężeniu 5%, naturalną wit. E i kwasem ferulowym, które przywraca elastyczność skóry, maksymalnie odżywia i skutecznie spowalnia proces starzenia się skóry.

W serum AVON ANEW witaminy C jest tyle, ile w 30 pomarańczach. Dzięki opatentowanej formule, 10-proc. witamina C pozostaje stabilna, czyli zachowuje swoje cenne właściwości. 

Institut Esthederm odpowiedział na ten trend INTENSIVE VITAMINE C, zaawansowanym kremem z witaminą C, o działaniu rozjaśniającym przebarwienia, wygładzającym i wyrównującym powierzchnię skóry.

Sesderma oferuje C-VIT nawilżający krem do twarzy zawierający innowację w postaci stabilnej formy witaminy C (3-O-etylowy kwas askorbinowy). Zwalcza ona wolne rodniki i zapobiega fotostarzeniu skóry. 

Serum Vitamin C marki The Inkey List również pomaga zwalczać wpływ czynników środowiskowych, takich jak zanieczyszczenie powietrza i ekspozycja na słońce,.

Odpowiednie stosowanie witaminy C w pielęgnacji twarzy może przynieść spektakularne efekty. W przypadku zwiększenia stężenia czy łączenia jej z innym składnikiem należy pamiętać o wykonaniu próby na niewielkiej powierzchni skóry, aby upewnić się, że stworzony preparat nie wywołuje uczulenia lub podrażnienia.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Producenci
03.11.2025 10:20
Estée Lauder notuje wzrost sprzedaży w Q1 roku fiskalnego 2026
Globalny gracz świętuje dobre wyniki.Marzena Szulc

Estée Lauder Companies opublikowało wyniki finansowe za pierwszy kwartał roku fiskalnego 2026, wykazując wzrost sprzedaży netto do poziomu 3,481 mln dolarów. Oznacza to 4-procentowy wzrost w porównaniu z rokiem 2024, kiedy sprzedaż netto wyniosła 3,361 mln dolarów. Organiczna sprzedaż netto osiągnęła wartość 3,455 mln dolarów, co stanowi wzrost o 3 proc. rok do roku.

Segment pielęgnacji skóry, stanowiący kluczowy filar działalności koncernu, odnotował wzrost o 3 proc.. Na wyniki pozytywnie wpłynęła szczególnie dobra sprzedaż marek La Mer oraz Estée Lauder, które utrzymują wysoką pozycję w segmencie premium.

W kategorii makijażu sytuacja była mniej optymistyczna — sprzedaż spadła o 2 proc. w porównaniu z poprzednim rokiem. Spadek ten był głównie rezultatem słabszych wyników marki Bobbi Brown, mimo stabilnej sprzedaży innych marek w portfolio koncernu.

„Co napawa optymizmem, nabieramy rozpędu w całej organizacji dzięki znaczącym zmianom operacyjnym, które wprowadziliśmy do tej pory, aby działać szybciej i sprawniej” – powiedział Stéphane de La Faverie, prezes i dyrektor generalny. „Te wyniki wzmacniają naszą pewność co do perspektyw na rok fiskalny 2026 – rok przełomowy – ponieważ przywracamy organiczny wzrost sprzedaży i po raz pierwszy od czterech lat zwiększamy marżę operacyjną”.

Najsilniejszy wzrost Estée Lauder zanotowała w segmencie zapachów, gdzie sprzedaż zwiększyła się aż o 13 proc. we wszystkich regionach geograficznych. Wynik ten napędzały szczególnie marki Le Labo, Tom Ford Beauty oraz Jo Malone London, które konsekwentnie umacniają pozycję na rynku luksusowych perfum.

Z kolei kategoria pielęgnacji włosów odnotowała spadek o 7 proc., co wynikało przede wszystkim z niższej sprzedaży produktów marki Aveda. Mimo zróżnicowanych wyników w poszczególnych segmentach, Estée Lauder utrzymuje stabilny wzrost przychodów, koncentrując się na dalszym rozwoju marek premium i zróżnicowaniu oferty produktowej.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Rynek i trendy
31.10.2025 12:51
Cła Trumpa: francuski sektor kosmetyczny szykuje się na utratę 10 tys. miejsc pracy
NadianB/Getty Images

Bariery i stawki celne, wprowadzane przez prezydenta USA Donalda Trumpa, mogą w 2026 roku kosztować francuski sektor kosmetyczny 620 mln euro. Fédération des Entreprises de la Beauté prognozuje 21-procentowy spadek eksportu do Stanów Zjednoczonych. Sektor spodziewa się też utraty tysięcy miejsc pracy w branżach związanych z kosmetykami.

FEBEA zgłasza swoje obawy w tej sprawie już od lata. Teraz, z pomocą firmy konsultingowej Astérès, organ przedstawił swoje szacunki, odnoszące się do możliwego wpływu ceł Donalda Trumpa. Federacja szacuje, że ten szok handlowy może spowodować utratę 2,7 tys. miejsc pracy bezpośrednio w firmach, zajmujących się eksportem kosmetyków, i dodatkowo kolejnych 8,2 tys. miejsc pracy pośrednio – m.in. w sektorach opakowań, transportu, komunikacji.

Francuskie firmy kosmetyczne w 2024 roku były zwolnione z ceł, a obecnie obowiązują je cła w wysokości 15 proc. oraz dodatkowy podatek w wysokości 50 proc. na metalowe elementy opakowań. Spadek wartości dolara dodatkowo potęguje skutki ekonomiczne.

W obliczu tego szoku nie możemy pozostać biernymi obserwatorami – podkreśla Emmanuel Guichard, delegat generalny federacji. – FEBEA uruchomiła tego lata Pakiet dla Przemysłu Kosmetycznego, europejski plan działań ratunkowych mający na celu ochronę konkurencyjności i przyszłości naszej branży. Francuskie kosmetyki są motorem innowacji, eksportu i zatrudnienia. Zwracamy się do europejskich i francuskich decydentów o zapewnienie nam środków na utrzymanie pozycji globalnego lidera, bez zbędnego komplikowania naszych ram regulacyjnych – dodaje Guichard.

W 2024 roku francuski sektor kosmetyczny odnotował drugą co do wielkości nadwyżkę handlową ze Stanami Zjednoczonymi, wynoszącą 2,4 mld euro.

350 firm z francuskiego sektora kosmetycznego, generujących obroty w wysokości 35,6 mld euro i zapewniających 300 tys.  miejsc pracy, wyeksportowało w tym roku do USA produkty o wartości 2,9 mld euro.

Marzena Szulc
ZOBACZ KOMENTARZE (0)
03. listopad 2025 11:37