StoryEditor
Producenci
24.02.2022 00:00

Wzrosła aktywność marek kosmetycznych na Tik Toku i znaczenie treści wideo [DANE]

Siła buzzu o markach kosmetycznych wyniosła 1 miliard 45 milionów wyświetleń. To oznacza wzrost o 14,3 proc. rok do roku. Wzrost jest napędzany przez dynamiczne zwiększenie aktywności na TikToku. Liczba wyświetleń w tym kanale wzrosła aż o 760,3 proc. w porównaniu do stycznia 2021 – tak wynika z danych działu analiz brand24.pl

Buzz to wzmianki internetowe, w których pojawia się marka. Dotyczy to wszystkich wzmianek w internecie i mediach społecznościowych, ale bez zamieszczanych w mediach własnych marki. 

Skokowy wzrost TikToka
Nominalnie siła buzzu wzrosła z 20,4 milionów wyświetleń w styczniu 2021 roku aż do 175,4 milionów. Tak wysoka zmiana jest zasługą przede wszystkim silnie rosnącej aktywności marek w tym serwisie i wykorzystania możliwości takich formatów jak Spark Ads. 

W tym samym okresie Instagram odnotował spadek o 3,5 proc. Mimo tego serwis pozostaje najważniejszym kanałem. Jego udział wyniósł 68 proc. Jest to jednak istotny spadek z poziomu 80,6 proc. rok wcześniej. Udział TikToka wzrósł z 2,2 proc. do 16,8.

Konsekwencją tak szybkiego wzrostu znaczenia TikToka jest też bardzo silny wzrost udziału formatu wideo. W styczniu 2022 roku udział treści wideo w całości buzzu wyniósł 44,3 proc. Rok wcześniej było to 30,3 proc. –wyjaśnia Jarosław Roszkowski, dyrektor działu analiz brand24.pl

L'Oréal Paris liderem
Marką z największym buzzem jest L'Oréal Paris. Wyniósł on 40,4 milionów wyświetleń. Jest to historycznie najlepszy wynik marki i oznacza wzrost aż o 177,4 proc. rok do roku. Taki wynik jest bardzo mocno napędzany inwestycjami w influencer marketing, przede wszystkim na TikToku, w drugiej kolejności na Instagramie. Udział TikToka w buzzie o tej marce wyniósł aż 70,3 proc.

Na drugim miejscu jest marka Eveline z wynikiem 27,5 milionów wyświetleń. Wynik marki jest efektem bardzo dużego buzzu organicznego (bez działań marketingowych). Kluczowym serwisem dla tej marki jest Instagram - odpowiada za 56,5 proc. wyświetleń. Marka Eveline ma też najwyższy buzz na YouTube i forach, wśród wszystkich marek kosmetycznych.

Na kolejnych miejscach są:
•    Garnier - 24,8 miliony wyświetleń,
•    NYX Professional Makeup - 24,4 miliony wyświetleń,
•    Makeup Revolution - 19,8 milionów wyświetleń, z czego aż 19,3 milionów na Instagramie (najlepszy wynik z wszystkich marek).

Łącznie 5 największych marek ma udział w buzzie o markach beauty na poziomie 13,1 proc., z czego udział L'Oréal Paris wynosi 3,9 proc.

Przeczytaj również: Jest propozycja kodeksu dobrych praktyk dla influencerów. Warto znać przepisy.

Inwestycje w influencer marketing
Szacowane budżety na działania płatne w styczniu 2022 roku wyniosły 3,64 miliony złotych. Obejmuje to kwoty zarówno na wynagrodzenia influencerów, jak i wsparcie reklamowe postów i filmów influencerów.

Inwestycje są bardzo silnie zdominowane przez marki z grupy L'Oréal Polska, które zajmują pierwsze trzy miejsca pod względem wielkości budżetów. Łącznie ta firma zainwestowała 1,55 milion złotych, co odpowiada za 42,5 proc. całości inwestycji kategorii beauty.

Marki z największymi inwestycjami to:
•    L'Oréal Paris - 547,7 tysięcy złotych netto,
•    Garnier - 373,5 tysięcy złotych netto,
•    Maybelline - 331,4 tysięcy złotych netto.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Producenci
26.11.2025 12:33
IFF wdraża inteligentnego robota dozującego, by skrócić czas tworzenia próbek
International Flavors & Fragrances inwestuje w nowego robota.Vladimir Razgulyaev

International Flavors & Fragrances (IFF) zainstalował w swoim zakładzie produkcyjnym Chin Bee w Singapurze inteligentnego robota dozującego Colibri, którego głównym celem jest przyspieszenie i zwiększenie precyzji w tworzeniu próbek zapachowych dla klientów w regionie Azji Większej. System umożliwia opracowanie partii próbek w ciągu kilku minut i – według deklaracji firmy – działa czterokrotnie szybciej niż poprzednia konfiguracja linii produkcyjnej.

Robot Colibri jest w stanie wyprodukować 200 partii próbek w osiem godzin, obsługując jednocześnie wiele składników i przeprowadzając testowe kompozycje w zaledwie kilka sekund. Takie tempo pracy znacząco skraca czas wejścia nowych kompozycji na rynek, co jest kluczowe w sektorze, w którym presja na szybkie wdrażanie innowacji systematycznie rośnie. IFF podkreśla, że automatyzacja pozwala szybciej przechodzić od wstępnych konceptów do gotowych próbek zapachów.

Instalacja systemu w Singapurze wpisuje się w szerszą strategię inwestycyjną IFF w regionie Azji, obejmującą m.in. otwarcie wartego 30 mln dolarów Singapore Innovation Center. Obiekt Chin Bee dołącza do zakładów IFF w Neuilly (Francja) i Hilversum (Holandia), gdzie technologia Colibri jest już stosowana. Firma wskazuje, że modernizacja procesów perfumeryjnych jest odpowiedzią na globalne trendy, w których tradycyjne, wielomiesięczne cykle rozwoju produktów przestają nadążać za rynkiem.

Znaczenie automatyzacji potwierdzają dane z raportu Atelier i Accenture, według których niechęć firm do modernizacji procesów operacyjnych powoduje utratę nawet 86 mld dolarów potencjalnych przychodów. Jednocześnie liczba „net-new” premier produktowych w segmencie beauty spadła z 63 proc. w 2015 r. do 46 proc. na początku 2024 r., co wskazuje na rosnącą presję na skracanie cykli projektowych. Aż 64 proc. konsumentów oczekuje od marek szybszego reagowania na ich potrzeby.

Eksperci zwracają uwagę, że wiele firm beauty wciąż funkcjonuje w oparciu o przestarzałe modele i relacje, które – choć skuteczne dwie dekady temu – obecnie spowalniają rozwój. Cykl tworzenia nowych produktów często przekracza rok, co rozmija się z dynamiką współczesnego rynku. Robot Colibri, jako przykład inteligentnej automatyzacji, ma pomóc IFF oraz jego klientom w skuteczniejszym odpowiadaniu na rosnące i coraz szybsze oczekiwania konsumentów.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Producenci
24.11.2025 14:39
Nivea zmaga się z kryzysem, Beiersdorf szuka rozwiązań

Przez lata marka Nivea funkcjonowała jak szwajcarski zegarek – sprawnie i bezbłędnie. W tym roku sprzedaż zauważalnie spada. Powód? Podwyżki cen produktów i walka ze szwajcarskim detalistą Migrosem, która jeszcze przed wakacjami oparła się o dochodzenie w COMCO – szwajcarskim urzędzie ds. konkurencji. Detalista zarzucił niemieckiemu producentowi, firmie Beiersdorf, narzucanie niewspółmiernie wysokich cen kosmetyków w porównaniu do innych rynków.

Niemiecko-szwajcarski spór o Niveę rozpoczął się wiosną, kiedy to menedżerowie szwajcarskiej sieci supermarketów Migros zaprotestowali przeciwko zbyt wysokim cenom, jakie Grupa Beiersdorf wyznaczyła dla rynku szwajcarskiego. Jak wskazywały media, klient sieci Migros musiał zapłacić za dezodorant w sztyfcie równowartość 2,62 euro za dezodorant w sztyfcie – czyli więcej niż konsumenci w Niemczech, gdzie analogiczny kosmetyk kosztował 2,25 euro. Wobec braku odzewu z centrali Beiersdorf, Migros pozwał niemieckiego producenta i wszczęto dochodzenie przed COMCO.

“Sprawa ta jest przykładem zarzutów, z jakim spotykają się producenci markowych produktów, w szczególności Beiersdorf: że wykorzystali inflację ostatnich lat do nadmiernych podwyżek cen i kontynuują tę strategię również teraz, gdy inflacja już dawno spadła do zwykłego poziomu” – komentuje dziennik biznesowy “Wirtschaftswoche”.

image

Szwajcarsko-niemiecka wojna cenowa, w centrum – marka Nivea

Przedstawiciele Beiersdorf, którzy do tej pory udawali, że nie widzą problemu, teraz zaczynają przyznawać, że powinni jednak uważać na to, by nie zepsuć swojej renomy marki, która gwarantuje dobry stosunek jakości do ceny. Bo to właśnie ta przystępność cenowa zawsze była jedną z mocnych stron marki, budując jej wizerunek.  

Powodem tej reakcji są prawdopodobnie najnowsze dane biznesowe Beiersdorf. Po latach szybkiego wzrostu, generowanego przez kluczową markę jaką jest dla koncernu Nivea, trend ten odwrócił się w tym roku. 

– W trzecim kwartale 2025 roku zaobserwowaliśmy dalsze osłabienie rynku pielęgnacji skóry, zwłaszcza na rynkach wschodzących – poinformował w październiku prezes Beiersdorfa, Vincent Warnery. – W związku z tym oczekujemy obecnie organicznego wzrostu sprzedaży o około 2,5 proc. w naszym segmencie konsumenckim w całym roku”.

image

Uważny konsument w erze promocji. Jak i gdzie Polacy kupują kosmetyki?

Już w sierpniu Beiersdorf obniżył swoją prognozę, wciąż prognozując wzrost o 3-4 proc. dla tego działu. Marka Nivea, która sama odpowiada za ponad połowę sprzedaży grupy, wynoszącej blisko 10 mld euro, osiągnęła wzrost na poziomie zaledwie 0,6 proc. w ciągu pierwszych trzech kwartałów 2025.

Dla porównania: jeszcze w 2024 roku Beiersdorf odnotował 8-procentowy wzrost sprzedaży, a w 2023 roku – 15-procentowy. Jednak obecnie tłuste lata zdają się dobiegać końca – i to w momencie, kiedy firma z wielką pompą świętowała setną rocznicę niebieskiej puszki z kremem Nivea. Beiersdorf spodziewa się poprawy sytuacji przez wprowadzenie na rynek kilku nowych produktów do pielęgnacji skóry pod marką Nivea, a także rozbudowanie kategorii poza pielęgnacją twarzy, jak np. dezodoranty.

Marzena Szulc
ZOBACZ KOMENTARZE (0)
27. listopad 2025 06:06