StoryEditor
Producenci
20.05.2019 00:00

Zenon Ziaja, prezes Ziaja Ltd Zakład Produkcji Leków: Największym zagrożeniem dla firmy jest nadmierna koncentracja

Zenon Ziaja, prezes największej polskiej firmy kosmetycznej powiedział w rozmowie z "Rzeczpospolitą", że jego firma na razie nie odczuwa spowolnienia. Zdaniem Zenona Ziai ubiegłoroczny wzrost przychodów jego firmy to wynik ponad dwukrotnego wzrostu eksportu, który był efektem bardzo dużych zamówień z Chin. Jednak przedsiębiorca widzi pewne zagrożenia dla rozwoju firmy - wynika z wywiadu dla "Rzeczpospolitej".

Wyniki Ziai według prezesa nie były rezultatem budowania marki na chińskim rynku, ale wynikały z popularnych, nie tylko w Azji, transakcji określanych jako cross border. Dlatego znacznie bardziej interesuje go budowanie marki za granicą i stabilny wzrost eksportu.Taką sprzedaż Ziaja zwiększa w dwucyfrowym tempie i w tym roku jej udział przekroczy 20 proc. przychodów.

Decyduje o tym obecność na takich rynkach jak Hiszpania, Ukraina, Słowacja, Czechy i Wietnam, ale w sumie Ziaja wysyła już produkty do 35 krajów. Za to bardzo ostrożnie pochodzi do eksportu do Chin.

Obecnie na ukończeniu jest inwestycja firmy za kilkanaście milionów złotych, która da jej oddech i zwiększy moce produkcyjne o połowę. Przerabiana jest hala produkcyjna, dodawana nowa powierzchnia, co pozwoli szybko zwiększyć produkcję, gdyby znów pojawiły się duże zamówienia. Na razie Ziaja produkuje rocznie ponad 80 mln sztuk kosmetyków i maści leczniczych, ale ta liczba może dojść do 120 -130 mln.

Zenon Ziaja zaznacza, że firma jak dotąd nie odczuwa spowolnienia, ale niepokojące są dane z GUS, w których wyraźnie je widać a informacje z rynku wskazują, że coraz gorzej jest z płatnościami, bo firmom zaczyna brakować gotówki. Poza tym zaznaczył, że nie czuje się komfortowo jako przedsiębiorca, gdy ciągle słyszy o zmianach w przepisach.

Jednak uważa, że największym zagrożeniem dla firmy jest nadmierna koncentracja, wręcz monopolizacja handlu detalicznego, co może skończyć się katastrofą w wielu branżach, nie tylko w kosmetykach. - Jeśli duży detalista zdobywa dominację, to narzuca warunki, które w dłuższym okresie są trudne do wytrzymania - uważa Zenon Ziaja.

Co do ewentualnej mody na P-Beauty, czyli urodę z Polski, Zenon Ziaja jest zdania, że wprawdzie polskie kosmetyki są dostrzegane i lubiane w Europie, ale daleko nam jeszcze do światowej pozycji. Podobnie jak polskim firmom jest daleko do globalnych koncernów kosmetycznych, choć idą one w dobrym kierunku. Ziaja Ltd w najbliższym czasie nie ma planów fuzji czy przejęć - zdradził w Rzeczpospolitej.
 

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Producenci
03.11.2025 10:20
Estée Lauder notuje wzrost sprzedaży w Q1 roku fiskalnego 2026
Globalny gracz świętuje dobre wyniki.Marzena Szulc

Estée Lauder Companies opublikowało wyniki finansowe za pierwszy kwartał roku fiskalnego 2026, wykazując wzrost sprzedaży netto do poziomu 3,481 mln dolarów. Oznacza to 4-procentowy wzrost w porównaniu z rokiem 2024, kiedy sprzedaż netto wyniosła 3,361 mln dolarów. Organiczna sprzedaż netto osiągnęła wartość 3,455 mln dolarów, co stanowi wzrost o 3 proc. rok do roku.

Segment pielęgnacji skóry, stanowiący kluczowy filar działalności koncernu, odnotował wzrost o 3 proc.. Na wyniki pozytywnie wpłynęła szczególnie dobra sprzedaż marek La Mer oraz Estée Lauder, które utrzymują wysoką pozycję w segmencie premium.

W kategorii makijażu sytuacja była mniej optymistyczna — sprzedaż spadła o 2 proc. w porównaniu z poprzednim rokiem. Spadek ten był głównie rezultatem słabszych wyników marki Bobbi Brown, mimo stabilnej sprzedaży innych marek w portfolio koncernu.

„Co napawa optymizmem, nabieramy rozpędu w całej organizacji dzięki znaczącym zmianom operacyjnym, które wprowadziliśmy do tej pory, aby działać szybciej i sprawniej” – powiedział Stéphane de La Faverie, prezes i dyrektor generalny. „Te wyniki wzmacniają naszą pewność co do perspektyw na rok fiskalny 2026 – rok przełomowy – ponieważ przywracamy organiczny wzrost sprzedaży i po raz pierwszy od czterech lat zwiększamy marżę operacyjną”.

Najsilniejszy wzrost Estée Lauder zanotowała w segmencie zapachów, gdzie sprzedaż zwiększyła się aż o 13 proc. we wszystkich regionach geograficznych. Wynik ten napędzały szczególnie marki Le Labo, Tom Ford Beauty oraz Jo Malone London, które konsekwentnie umacniają pozycję na rynku luksusowych perfum.

Z kolei kategoria pielęgnacji włosów odnotowała spadek o 7 proc., co wynikało przede wszystkim z niższej sprzedaży produktów marki Aveda. Mimo zróżnicowanych wyników w poszczególnych segmentach, Estée Lauder utrzymuje stabilny wzrost przychodów, koncentrując się na dalszym rozwoju marek premium i zróżnicowaniu oferty produktowej.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Rynek i trendy
31.10.2025 12:51
Cła Trumpa: francuski sektor kosmetyczny szykuje się na utratę 10 tys. miejsc pracy
NadianB/Getty Images

Bariery i stawki celne, wprowadzane przez prezydenta USA Donalda Trumpa, mogą w 2026 roku kosztować francuski sektor kosmetyczny 620 mln euro. Fédération des Entreprises de la Beauté prognozuje 21-procentowy spadek eksportu do Stanów Zjednoczonych. Sektor spodziewa się też utraty tysięcy miejsc pracy w branżach związanych z kosmetykami.

FEBEA zgłasza swoje obawy w tej sprawie już od lata. Teraz, z pomocą firmy konsultingowej Astérès, organ przedstawił swoje szacunki, odnoszące się do możliwego wpływu ceł Donalda Trumpa. Federacja szacuje, że ten szok handlowy może spowodować utratę 2,7 tys. miejsc pracy bezpośrednio w firmach, zajmujących się eksportem kosmetyków, i dodatkowo kolejnych 8,2 tys. miejsc pracy pośrednio – m.in. w sektorach opakowań, transportu, komunikacji.

Francuskie firmy kosmetyczne w 2024 roku były zwolnione z ceł, a obecnie obowiązują je cła w wysokości 15 proc. oraz dodatkowy podatek w wysokości 50 proc. na metalowe elementy opakowań. Spadek wartości dolara dodatkowo potęguje skutki ekonomiczne.

W obliczu tego szoku nie możemy pozostać biernymi obserwatorami – podkreśla Emmanuel Guichard, delegat generalny federacji. – FEBEA uruchomiła tego lata Pakiet dla Przemysłu Kosmetycznego, europejski plan działań ratunkowych mający na celu ochronę konkurencyjności i przyszłości naszej branży. Francuskie kosmetyki są motorem innowacji, eksportu i zatrudnienia. Zwracamy się do europejskich i francuskich decydentów o zapewnienie nam środków na utrzymanie pozycji globalnego lidera, bez zbędnego komplikowania naszych ram regulacyjnych – dodaje Guichard.

W 2024 roku francuski sektor kosmetyczny odnotował drugą co do wielkości nadwyżkę handlową ze Stanami Zjednoczonymi, wynoszącą 2,4 mld euro.

350 firm z francuskiego sektora kosmetycznego, generujących obroty w wysokości 35,6 mld euro i zapewniających 300 tys.  miejsc pracy, wyeksportowało w tym roku do USA produkty o wartości 2,9 mld euro.

Marzena Szulc
ZOBACZ KOMENTARZE (0)
03. listopad 2025 19:53