StoryEditor
Producenci
08.09.2022 00:00

Zmarł profesor Jacek Arct. Ogromna strata dla polskej kosmetologii

Zmarł profesor Jacek Arct, nazywany nestorem polskiej kosmetologii, wieloletni wykładowca chemii kosmetycznej na Wydziale Chemicznym Politechniki Warszawskiej, konsultant naukowy, były prezes Polskiego Towarzystwa Kosmetologów, twórca i wieloletni rektor Wyższej Szkoły Zawodowej Kosmetyki i Pielęgnacji Zdrowia.

Zmarł profesor Jacek Michał Arct, nestor polskiej kosmetologii, nauczyciel, wykładowca, promotor kolejnych pokoleń specjalistów w branży kosmetycznej, autor i współautor wielu publikacji naukowych i książek z dziedziny kosmetologii.

– Człowiek-historia, niekwestionowana osobowość, ceniący prawdę i odrzucający zgniłe kompromisy. Niesamowity, charyzmatyczny wykładowca, mentor, autorytet, wspaniały, cudny człowiek. To wielka strata dla kosmetologii – tak o  profesorze wypowiadają się Ci, którzy mieli okazję z nim pracować lub których prowadził jako promotor.

Najbliższym profesora składamy wyrazy współczucia…

Jacek Michał Arct (ur. 25 września 1939 w Warszawie) – polski inżynier, chemik i nauczyciel akademicki, działacz opozycji demokratycznej w okresie PRL.

W 1962 ukończył studia na Wydziale Chemicznym Politechniki Warszawskiej, w 1972 uzyskał stopień naukowy doktora. Od 1961 do 2005 był pracownikiem naukowym Wydziału Chemicznego PW. W latach 80. przebywał na stypendiach naukowych w Oslo i Bochum, zajmował się również doradztwem technicznym w firmach polonijnych. W pracy naukowej specjalizował się w zagadnieniach z zakresu technologii organicznej.

Od 1976 współpracował z Komitetem Obrony Robotników, następnie z Komitetem Samoobrony Społecznej „KOR” i ROPCiO. W 1977 współtworzył opozycyjne wydawnictwo nazwane rok później „Archiwum”, zajmujące się drukiem wydawnictw emigracyjnych i ulotek[3]. W 1981 wstąpił do „Solidarności”. Po wprowadzeniu stanu wojennego zaangażowany w działalność podziemną, był członkiem Tajnej Komisji Wydziałowej na PW, członkiem stanowiącej zaplecze techniczno-organizacyjne RKW Mazowsze grupy Armenia i współpracownikiem Grup Oporu „Solidarni”.

W 1992 podjął pracę jako konsultant naukowy koncernu Henkel Polska. Współtworzył i kierował Polskim Towarzystwem Kosmetologów. Należał do organizatorów Wyższej Szkoły Zawodowej Kosmetyki i Pielęgnacji Zdrowia, był prorektorem ds. dydaktycznych (2000–2007) i rektorem tej uczelni (2007–2014), po czym objął stanowisko prorektora ds. nauki. Powoływany w skład rad programowych różnych czasopism (m.in. „Dermatologii Estetycznej”, „Ars Medica Aesthetica”, „Cosmetology Today”), był autorem patentów i publikacji naukowych z zakresu chemii kosmetycznej.

W 2011 r.  za wybitne zasługi w działalności na rzecz przemian demokratycznych w Polsce, odznaczony Krzyżem Oficerskim Orderu Odrodzenia Polski.

W 2021 r. prof. Jacek Arct stanął na czele Stowarzyszenia Polskiego Towarzystwa Chemików Kosmetologów (PTCK), będącego kontynuatorem Polskiego Towarzystwa Kosmetologów (PTK).

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Producenci
10.12.2025 12:08
L‘Oreal zwiększa swoje udziały w Galdermie
Cetaphil mat.pras.

Francuski koncern L‘Oreal zwiększa swoje udziały w szwajcarskiej marce dermatologicznej Galderma z około 10 proc. do 20 proc. – potwierdziła szwajcarska firma. Kwota transakcji nie została ujawniona.

L‘Oreal zakupił udziały od szwedzkiego konsorcjum private equity EQT, w skład której wchodzą m.in. Abu Dhabi Investment Authority. Transakcja ma zostać sfinalizowana w pierwszym kwartale 2026 roku. 

W wyniku tych zmian Galderma rozważa zastąpienie członków zarządu reprezentujących konsorcjum dwoma niezależnymi kandydatami z L‘Oreal już na najbliższym walnym zgromadzeniu spółki w 2026 roku.

Galderma nadal zapewnia imponujący wzrost, silną innowacyjność i pozycję lidera w swojej szerokiej, opartej na badaniach naukowych ofercie dermatologicznej – oświadczył w komunikacie prasowym Flemming Ørnskov, prezes Galdermy. – Dzięki wzmocnionej strategii komercyjnej, ciągłej ekspansji platformy i portfolio oraz coraz mocniej zorientowanemu na konsumenta podejściu do innowacji, szybko stajemy się potęgą w dziedzinie dermatologii. Cieszymy się ze zwiększonych inwestycji L‘Oréal, które potwierdzają kierunek naszych działań. Wkraczając w rok 2026, nadal w pełni koncentrujemy się na naszej zintegrowanej strategii dermatologicznej i obsłudze naszych klientów, konsumentów i pacjentów – dodał prezes szwajcarskiej firmy.

Rozważane są dodatkowe projekty badań naukowych będące przedmiotem wspólnego zainteresowania, koncentrujące się na pielęgnacji i zdrowiu skóry, innowacjach i długoterminowym rozwoju. Galderma pierwotnie powstała jako spółka joint venture między Nestle i L‘Oréal.

Marzena Szulc
ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Producenci
09.12.2025 09:32
Chappell Roan nową globalną ambasadorką MAC Cosmetics
Piosenkarka dołączyła do zacnego grona ambasadorek MAC.MAC Cosmetics

MAC Cosmetics ogłosił, że od 2026 roku nową globalną ambasadorką marki zostanie Chappell Roan, laureatka nagrody Grammy i jedna z najgłośniejszych artystek młodego pokolenia. Piosenkarka będzie twarzą kampanii prowadzonych na wszystkich kluczowych rynkach, co oznacza znaczące wzmocnienie globalnego wizerunku marki i dalsze inwestycje w segment celebryckich partnerstw, które w ostatnich latach generują rosnący udział w sprzedaży wielu koncernów kosmetycznych.

Artystka podkreśliła, że współpraca z MAC ma dla niej wymiar symboliczny. Jak powiedziała, marka „od zawsze robiła miejsce dla takich osób jak ona”, wspierając sztukę, queerowość, drag i ekspresję własną. Wypowiedź Roan wpisuje się w strategię firmy, która od początku lat 90. buduje swoją tożsamość wokół inkluzywności i społeczności LGBTQIA+, m.in. poprzez programy charytatywne i aktywacje w przestrzeni kultury popularnej.

Nicola Formichetti, globalny dyrektor kreatywny MAC, zwrócił uwagę na skalę wpływu artystki na młode pokolenie. Jak podkreślił, Roan reprezentuje generację ceniącą autentyczność i „queer joy”, co idealnie współgra z misją marki „All Ages, All Races, All Genders”. Podkreślenie tych wartości wskazuje, że partnerstwo będzie miało nie tylko wymiar komercyjny, lecz także wizerunkowy, wzmacniający długoletnie zaangażowanie MAC w tematy równościowe.

Według Aïdy Moudachirou-Rebois, wiceprezeski i globalnej dyrektor zarządzającej MAC, współpraca z artystką zaczęła się jeszcze przed jej międzynarodowym sukcesem. Marka wspierała makijaż i koncepcje wizualne wokół kilku kluczowych momentów jej kariery, co przełożyło się na decyzję o długoterminowym partnerstwie. Moudachirou-Rebois oceniła, że historia Roan – oparta na determinacji i konsekwencji – wzmacnia autentyczność komunikacji marki.

Debiut artystki w kampaniach zaplanowany na 2026 rok sugeruje, że projekty są już w przygotowaniu, a MAC zamierza wykorzystać rosnący zasięg piosenkarki. W 2024 i 2025 roku jej obecność w mediach społecznościowych i na listach przebojów rosła w tempie dwucyfrowym, a koncerty regularnie przyciągały dziesiątki tysięcy fanów. Dla marki oznacza to potencjalnie znaczące wzmocnienie przekazu i dotarcie do nowych grup odbiorców.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
11. grudzień 2025 08:53