StoryEditor
Producenci
08.09.2022 00:00

Zmarł profesor Jacek Arct. Ogromna strata dla polskej kosmetologii

Zmarł profesor Jacek Arct, nazywany nestorem polskiej kosmetologii, wieloletni wykładowca chemii kosmetycznej na Wydziale Chemicznym Politechniki Warszawskiej, konsultant naukowy, były prezes Polskiego Towarzystwa Kosmetologów, twórca i wieloletni rektor Wyższej Szkoły Zawodowej Kosmetyki i Pielęgnacji Zdrowia.

Zmarł profesor Jacek Michał Arct, nestor polskiej kosmetologii, nauczyciel, wykładowca, promotor kolejnych pokoleń specjalistów w branży kosmetycznej, autor i współautor wielu publikacji naukowych i książek z dziedziny kosmetologii.

– Człowiek-historia, niekwestionowana osobowość, ceniący prawdę i odrzucający zgniłe kompromisy. Niesamowity, charyzmatyczny wykładowca, mentor, autorytet, wspaniały, cudny człowiek. To wielka strata dla kosmetologii – tak o  profesorze wypowiadają się Ci, którzy mieli okazję z nim pracować lub których prowadził jako promotor.

Najbliższym profesora składamy wyrazy współczucia…

Jacek Michał Arct (ur. 25 września 1939 w Warszawie) – polski inżynier, chemik i nauczyciel akademicki, działacz opozycji demokratycznej w okresie PRL.

W 1962 ukończył studia na Wydziale Chemicznym Politechniki Warszawskiej, w 1972 uzyskał stopień naukowy doktora. Od 1961 do 2005 był pracownikiem naukowym Wydziału Chemicznego PW. W latach 80. przebywał na stypendiach naukowych w Oslo i Bochum, zajmował się również doradztwem technicznym w firmach polonijnych. W pracy naukowej specjalizował się w zagadnieniach z zakresu technologii organicznej.

Od 1976 współpracował z Komitetem Obrony Robotników, następnie z Komitetem Samoobrony Społecznej „KOR” i ROPCiO. W 1977 współtworzył opozycyjne wydawnictwo nazwane rok później „Archiwum”, zajmujące się drukiem wydawnictw emigracyjnych i ulotek[3]. W 1981 wstąpił do „Solidarności”. Po wprowadzeniu stanu wojennego zaangażowany w działalność podziemną, był członkiem Tajnej Komisji Wydziałowej na PW, członkiem stanowiącej zaplecze techniczno-organizacyjne RKW Mazowsze grupy Armenia i współpracownikiem Grup Oporu „Solidarni”.

W 1992 podjął pracę jako konsultant naukowy koncernu Henkel Polska. Współtworzył i kierował Polskim Towarzystwem Kosmetologów. Należał do organizatorów Wyższej Szkoły Zawodowej Kosmetyki i Pielęgnacji Zdrowia, był prorektorem ds. dydaktycznych (2000–2007) i rektorem tej uczelni (2007–2014), po czym objął stanowisko prorektora ds. nauki. Powoływany w skład rad programowych różnych czasopism (m.in. „Dermatologii Estetycznej”, „Ars Medica Aesthetica”, „Cosmetology Today”), był autorem patentów i publikacji naukowych z zakresu chemii kosmetycznej.

W 2011 r.  za wybitne zasługi w działalności na rzecz przemian demokratycznych w Polsce, odznaczony Krzyżem Oficerskim Orderu Odrodzenia Polski.

W 2021 r. prof. Jacek Arct stanął na czele Stowarzyszenia Polskiego Towarzystwa Chemików Kosmetologów (PTCK), będącego kontynuatorem Polskiego Towarzystwa Kosmetologów (PTK).

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Producenci
27.11.2025 14:28
Colgate-Palmolive obniża prognozę wzrostu mimo wyższych cen i wzrostu sprzedaży w Europie
Colgate-Palmolive Company opublikowało swoje wyniki finansowe.fot. shutterstock

Colgate-Palmolive zakończył trzeci kwartał z 2 proc. wzrostu sprzedaży netto, która osiągnęła 5,1 mld dolarów. Wzrost ten został wypracowany wyłącznie dzięki wyższym cenom, ponieważ wolumen sprzedaży spadł o 1,5 proc. Jednocześnie firma skorygowała w dół swoją prognozę rocznego wzrostu organicznego, co jest sygnałem ostrożniejszego podejścia do niepewnych warunków rynkowych.

W ujęciu organicznym sprzedaż wzrosła zaledwie o 0,4 proc., przy czym ceny zwiększono przeciętnie o 2,3 proc. Negatywnie na wynik wpłynęło ograniczenie sprzedaży marek własnych w segmencie żywienia zwierząt, co obniżyło organiczny wzrost o 0,8 proc. po wyjściu firmy z tej nierentownej i niestrategicznej działalności. Wyniki były bardzo zróżnicowane geograficznie, pokazując zmieniające się układy sił na rynkach konsumenckich.

W Ameryce Północnej sprzedaż netto spadła o 0,4 proc., a w regionie Azji i Pacyfiku o 1,5 proc. Odwrotną tendencję odnotowano w Ameryce Łacińskiej, gdzie sprzedaż wzrosła o 2 proc., oraz w Europie, która wyróżniła się dynamiką na poziomie 7,6 proc. Solidny wzrost – 6,8 proc. – zanotowano również w regionie Afryka/Eurazja.

Zysk operacyjny Colgate-Palmolive spadł w trzecim kwartale o 1 proc., do 1,059 mld dolarów. Zysk netto utrzymał się praktycznie na niezmienionym poziomie – 735 mln dolarów wobec 737 mln dolarów rok wcześniej. Wyniki pokazują stabilność rentowności mimo nacisku inflacyjnego i spadku wolumenu.

Na cały rok obrotowy firma nadal przewiduje jedynie „umiarkowany” wzrost sprzedaży netto. Prognoza wzrostu organicznego została jednak obniżona do 1–2 proc., podczas gdy wcześniej zakładano 2–4 proc. Prezes Noel Wallace podkreślił, że strategia rozwoju Colgate-Palmolive do 2030 roku stanowi kluczowy plan działania pozwalający firmie mierzyć się z coraz bardziej złożonym otoczeniem gospodarczym i wykorzystywać pojawiające się szanse.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Producenci
26.11.2025 12:33
IFF wdraża inteligentnego robota dozującego, by skrócić czas tworzenia próbek
International Flavors & Fragrances inwestuje w nowego robota.Vladimir Razgulyaev

International Flavors & Fragrances (IFF) zainstalował w swoim zakładzie produkcyjnym Chin Bee w Singapurze inteligentnego robota dozującego Colibri, którego głównym celem jest przyspieszenie i zwiększenie precyzji w tworzeniu próbek zapachowych dla klientów w regionie Azji Większej. System umożliwia opracowanie partii próbek w ciągu kilku minut i – według deklaracji firmy – działa czterokrotnie szybciej niż poprzednia konfiguracja linii produkcyjnej.

Robot Colibri jest w stanie wyprodukować 200 partii próbek w osiem godzin, obsługując jednocześnie wiele składników i przeprowadzając testowe kompozycje w zaledwie kilka sekund. Takie tempo pracy znacząco skraca czas wejścia nowych kompozycji na rynek, co jest kluczowe w sektorze, w którym presja na szybkie wdrażanie innowacji systematycznie rośnie. IFF podkreśla, że automatyzacja pozwala szybciej przechodzić od wstępnych konceptów do gotowych próbek zapachów.

Instalacja systemu w Singapurze wpisuje się w szerszą strategię inwestycyjną IFF w regionie Azji, obejmującą m.in. otwarcie wartego 30 mln dolarów Singapore Innovation Center. Obiekt Chin Bee dołącza do zakładów IFF w Neuilly (Francja) i Hilversum (Holandia), gdzie technologia Colibri jest już stosowana. Firma wskazuje, że modernizacja procesów perfumeryjnych jest odpowiedzią na globalne trendy, w których tradycyjne, wielomiesięczne cykle rozwoju produktów przestają nadążać za rynkiem.

Znaczenie automatyzacji potwierdzają dane z raportu Atelier i Accenture, według których niechęć firm do modernizacji procesów operacyjnych powoduje utratę nawet 86 mld dolarów potencjalnych przychodów. Jednocześnie liczba „net-new” premier produktowych w segmencie beauty spadła z 63 proc. w 2015 r. do 46 proc. na początku 2024 r., co wskazuje na rosnącą presję na skracanie cykli projektowych. Aż 64 proc. konsumentów oczekuje od marek szybszego reagowania na ich potrzeby.

Eksperci zwracają uwagę, że wiele firm beauty wciąż funkcjonuje w oparciu o przestarzałe modele i relacje, które – choć skuteczne dwie dekady temu – obecnie spowalniają rozwój. Cykl tworzenia nowych produktów często przekracza rok, co rozmija się z dynamiką współczesnego rynku. Robot Colibri, jako przykład inteligentnej automatyzacji, ma pomóc IFF oraz jego klientom w skuteczniejszym odpowiadaniu na rosnące i coraz szybsze oczekiwania konsumentów.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
28. listopad 2025 01:15