StoryEditor
Rynek i trendy
20.06.2013 00:00

20 - lecie ROSSMANNA w Polsce

Rossmann obchodzi 20-lecie działalności w Polsce. Z tej okazji 23 maja br. w Warszawie odbyła się wielka feta, na którą tłumnie stawili się przede wszystkim dostawcy współpracujący z siecią, ale także osobistości ze świata mediów, kultury i show-biznesu. W przyjęciu wziął udział Dirk Rossmann, założyciel i współwłaściciel sieci drogerii, który otwierając swój pierwszy sklep w 1972 roku w Hanowerze stał się pionierem koncepcji samoobsługowych sklepów drogeryjnych. Prezes Rossmann Polska, Marek Maruszak, zapowiedział bardzo intensywny rozwój firmy: – Już za rok będziemy dysponowali siecią tysiąca sklepów. Mamy dalekosiężne plany. W ciągu następnych pięciu lat otworzymy 600 kolejnych sklepów, na 25 rocznicę będziemy więc mieli 1600 placówek i obroty ponad 9 mld zł. Takie są nasze perspektywy, tak chcielibyśmy się rozwijać w Polsce – powiedział Marek Maruszak.

„Pragnienia i potrzeby”– to hasło nowej, zakrojonej na szeroką skalę, kampanii reklamowej Rossmanna, której premierowy spot mieli okazję obejrzeć uczestnicy urodzinowej gali. Podczas niej także przedstawiona została nowa redaktor naczelna miesięcznika konsumenckiego „Skarb” – Agata Młynarska. „Skarb” jest wydawany w nakładzie 500 tys. egzemplarzy i rozdawany bezpłatnie we wszystkich drogeriach Rossmann, niedługo  będzie dostępny również jako e-wydanie na stronie rossnet.pl oraz w aplikacji mobilnej na smartfony i tablety.
Jubileuszowe spotkanie w warszawskiej restauracji Concept 13 poprowadziła znana prezenterka telewizyjna Agnieszka Cegielska, a na scenie wystąpili: Adam Sztaba z orkiestrą, Monika Brodka, Urszula Dudziak, Katarzyna Zielińska, Patrycja Markowska solo oraz z Grzegorzem Markowskim. Uroczystość uświetniła również przygotowana specjalnie na tę okazję multimedialna wystawa fotografii Szymona Brodziaka pt. „Kobieta przyszłości Rossmanna”. Szymon Brodziak to światowej sławy fotograf, właśnie w dniu imprezy został doceniony przez jury fashiontv w ramach Festiwalu Filmowego w Cannes, które przyznało mu główną nagrodę w kategorii: Black & White Commercial Campaigns.
Pierwsza drogeria Rossmann w Polsce została otwarta 23 maja 1993 roku przy ul. Piotrkowskiej w Łodzi. Dziś sieć posiada 730 sklepów w 320 miastach. Do końca br. będzie ich 850. W ubiegłym roku Rossmann Polska osiągnął 5 mld zł obrotów, jest liderem branży z 20-procentowym udziałem w rynku kosmetyczno-chemicznym. Asortyment dostępny w Rossmannie to 16 tys. artykułów, w tym blisko 2 tys. produktów marek własnych.
Rossmann Polska należy do grupy kapitałowo-zakupowej tworzonej przez Rossmann GmbH i A.S. Watson. Obecnie w skład grupy wchodzi 10 tys. drogerii w 33 krajach Europy i Azji. Pod marką Rossmann firma działa w Polsce, Niemczech, Czechach, Turcji, Albanii i na Węgrzech, prowadzi ponad 2700 drogerii. 


(kb)
zdjęcia: materiały prasowe Rossmann Polska


ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Rynek i trendy
22.04.2025 12:35
Guardian: Tanie perfumy podbijają brytyjski rynek – co druga osoba kupiła zapachowy „dupe”
Shutterstock

Na brytyjskim rynku perfum pojawił się nowy trend, który dynamicznie zyskuje popularność – tzw. „dupe scents”, czyli tańsze odpowiedniki znanych luksusowych zapachów. Jeden z takich zapachów przypomina perfumy Baccarat Rouge 540 warte 355 funtów, a inny – Penhaligon’s Halfeti za 215 funtów. Tymczasem ceny ich imitacji zaczynają się już od 5 funtów. Według badań aż połowa brytyjskich konsumentów przyznaje, że kupiła tego typu produkt, a 33 proc. zadeklarowało chęć ponownego zakupu.

Zjawisko zyskało popularność głównie dzięki mediom społecznościowym – na TikToku hasztag #perfumedupe ma tysiące wpisów. Jednak za atrakcyjną ceną często kryją się kontrowersje prawne. Producenci oryginalnych perfum coraz częściej zwracają się do prawników o porady, jak bronić swoich formuł przed kopiowaniem. W niektórych przypadkach konkurencyjne firmy pytają nawet, jak legalnie stworzyć perfumowy „dupe”. Niestety, jak podkreślają eksperci, ochrona zapachu w świetle brytyjskiego prawa jest niemal niemożliwa – zapachów nie da się jednoznacznie opisać graficznie, a więc nie można ich zarejestrować jako znak towarowy.

Ochrony nie daje także prawo patentowe. Jak wyjaśnia Eloise Harding z kancelarii Mishcon de Reya w rozmowie z brytyjskim Guardianem, perfumy rzadko spełniają warunek „kroku wynalazczego”, niezbędnego do uzyskania patentu. Co więcej, nawet gdyby taki patent został przyznany, po 20 latach formuła staje się publiczna. Tymczasem producenci tańszych wersji perfum coraz częściej sięgają po techniki takie jak chromatografia gazowa-spektrometria mas (GCMS), by rozłożyć oryginalne zapachy na czynniki pierwsze i stworzyć ich tańsze kopie – często z użyciem mniej szlachetnych składników.

Rynek perfum w Wielkiej Brytanii osiągnął wartość 1,74 miliarda funtów w 2024 roku, a według prognoz firmy badawczej Mintel do 2029 roku przekroczy 2 miliardy. W ankiecie przeprowadzonej wśród 1 435 osób, aż 18 proc. tych, którzy jeszcze nie kupili „dupe perfum”, przyznało, że są nimi zainteresowani. Ekspertka Mintel, Dionne Officer, zauważa, że młodsze pokolenia, wychowane w czasach kryzysów gospodarczych i wszechobecnego fast fashion, nie widzą nic złego w kupowaniu imitacji. Wręcz przeciwnie – umiejętność znalezienia okazji i tańszej wersji luksusu postrzegana jest dziś jako przejaw sprytu, a nie wstydliwego kompromisu.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Rynek i trendy
22.04.2025 09:35
Wzrost wartości perfum wycofanych z rynku – rynek kolekcjonerski profesjonalizuje się
Valeria Boltneva via Pexels

Rynek perfum vintage i wycofanych z produkcji rozwija się dynamicznie, mimo braku oficjalnych danych dotyczących jego wielkości. Mathieu Iannarilli, paryski handlarz rzadkimi zapachami, od 2007 roku specjalizuje się w poszukiwaniu unikalnych flakonów dla klientów gotowych zapłacić od 150 euro do ponad 3 000 euro za butelkę.

Jak donosi Financial Times, osoby wierne jednemu zapachowi, po jego wycofaniu czują się „osierocone zapachowo” i są gotowe na wiele, by odzyskać swoją olfaktoryczną tożsamość. Na eBayu można znaleźć ponad 50 000 wyników po wpisaniu hasła „discontinued fragrances”, a ceny potrafią być astronomiczne – Tom Ford Amber Absolute kosztuje nawet 4 300 dolarów, a Vivienne Westwood Boudoir – 2 784 dolary.

Jednym z czynników napędzających ten rynek są tzw. „flankery”, czyli limitowane wariacje klasycznych zapachów. Dla kolekcjonerów stanowią one nie lada gratkę – np. Estée Lauder Sensuous Noir z 2008 roku osiąga na eBayu cenę 265 funtów, a Thierry Mugler A*Men Pure Malt z 2009 roku przekracza 600 funtów. Do wzrostu cen przyczyniają się również zakończenia licencji zapachowych lub bankructwa marek – ceny perfum marek takich jak Vivienne Westwood czy Stella McCartney potroiły się po ich wycofaniu z rynku perfumeryjnego.

Ceny vintage’owych zapachów są windowane również przez prestiż i historię producentów. Klasyki od marek takich jak Guerlain są poszukiwane zarówno przez osoby, które chcą je nosić, jak i kolekcjonerów. Flakon Guerlain Djedi może osiągnąć wartość ponad 3 000 euro. Co więcej, zapotrzebowanie nie ogranicza się do segmentu luksusowego – przykładem może być Ultima II Sheer Scent od Revlon, który od 1990 roku pozostaje ulubionym zapachem matki krytyka mody FT, Alexandra Fury’ego, mimo że został wycofany z produkcji już na początku lat 2000.

Zmiany w regulacjach unijnych dotyczących składników kosmetycznych również miały wpływ na rynek – od początku lat 2000 wiele zapachów zostało przeformułowanych, często ku niezadowoleniu wiernych użytkowników. W efekcie rośnie popyt na starsze wersje tych samych perfum. Aimee Majoros, kolekcjonerka zapachów z Nowego Jorku, wspomina, że jej butelka Mitsouko Guerlain z lat 70. pachnie zupełnie inaczej – i lepiej – niż obecna wersja. „Najlepszy zapach, jaki kiedykolwiek poczułam, to próbka L’Air du Temps od Nina Ricci z lat 60.” – dodaje. W społeczności miłośników perfum frustracja związana z reformulacjami jest zjawiskiem powszechnym.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
26. kwiecień 2025 04:11