StoryEditor
Rynek i trendy
19.10.2023 10:19

Andrew McDougall, Mintel: trzy trendy będą rządzić branżą w najbliższym roku - Sophisticated Simplicity, NeuroGlow i Beaut-AI [FBK 2023]

Andrew McDougall, director beauty & personal care w Mintel Group, opowiedział na Forum Branży Kosmetycznej o najnowszych trendach w branży. / Shootit Photography
Andrew McDougall, Director Beauty & Personal Care Research Mintel, ceniony analityk i ekspert branży urody, odsłonił trzy fascynujące trendy, które rządzą światem piękna. Przedstawiając Sophisticated Simplicity, NeuroGlow i Beaut-AI, McDougall zapewnił uczestnikom i uczestniczkom 11.Forum Branży Kosmetycznej wgląd w przyszłość kosmetycznych innowacji. Oto, jak te trzy koncepty obiecują odmienić nasze postrzeganie piękna.

Sophisticated Simplicity

 

(Wyrafinowana Prostota) - klienci kupujący w tym trendzie wyznają zasadę, że less is more, a wartość zakupu jest mierzona nie tylko ceną, ale także wygodą dostępu do niego.

73 proc. Polaków i Polek trzyma się kurczowo budżetu zakupowego, a 56 proc. twierdzi ze warto płacić więcej za towary lepszej jakości. Co więcej, 54 proc. Francuzów w wieku 16 i starszych twierdzi, że tzw dupes dostarczają takich samych efektów jak luksusowe towary. W trendach trzyma się tzw. cichy luksus, premium polega teraz na jakości, a nie na logomanii. Konsumenci oczekują claimów produktowych, które mogą zweryfikować, i które usprawiedliwią cenę. Nie chcą natomiast obnosić się z faktem, że stać ich na droższe produkty, ponieważ to nie w logo czy w hypie marki widzą wartość swojego zakupu, i są absolutnie gotowi porzucić jeden brand na rzecz drugiego, jeśli dostarczy on pożądanych efektów przy niższej cenie półkowej.

 

NeuroGlow

 

(NeuroBlask) - naturalna progresja trendu na wellness, obejmująca neuroarchitekturę i psychologię oraz ich nierozerwalne więzi z poczuciem komfortu. Globalny kryzys zdrowia psychicznego, który częściowo został spowodowany przez prawie dwa lata izolacji pandemicznej, wpłynął także na poczucie własnej urody — i marki starają się kapitalizować ten efekt.

73 proc. Polaków i Polek zgadza się, że czucie się dobrze w swojej skórze równa się wyższej pewności siebie. 65 proc. zgadza się, że marki powinny dostarczać dowodów naukowych na to, co obiecują w kwestii działania swoich produktów. 33 proc. Amerykanów natomiast chciałoby zapłacić więcej za produkty, które wpłyną pozytywnie także na ich samopoczucie, a nie tylko na stan skóry czy włosów. Psychodermatologia, a nawet psychotrychologia i inne formy ożenku dziedzin nauki związanych z kosmetologią i ze zdrowiem psychicznym są przyszłością branży beauty, zwłaszcza w świecie, w którym chodzenie na terapię nie jest już tabu. Konsumenci i konsumentki oczekują publicznej debaty dotyczącej ich dobrostanu, i widzą na nią miejsce wszędzie, także w social mediach marek i na opakowaniach ich produktów.

 

Beaut-AI

 

(Piękno AI) - zastosowanie sztucznej inteligencji w kosmetologii pozwala na spersonalizowanie doświadczenia zakupowego, a nawet poszczególnych produktów. To doskonale harmonizuje z oczekiwaniami konsumentów odnośnie do bycia traktowanymi indywidualnie.

36 proc. Polaków i Polek zgadza się, że AI generalnie jest czymś dobrym — tylko 21 proc. twierdzi inaczej. 49 proc. Chińczyków i Chinek ufa sugestiom zakupowym AI bardziej niż tym, których dokonują ludzie, 62 proc. Amerykanów natomiast jest zainteresowanych kupnem hiperspersonalizowanych produktów kosmetycznych, i aż 28 proc. chciałoby zapłacić za takie towary więcej. Największe obawy co do zastosowania AI wzbudza ochrona danych osobowych i problemy z nią związane. Mimo powtarzającej się dezinformacji na temat rzekomego przejęcia świata przez sztuczną inteligencję niczym w filmach katastroficznych, większość konsumentów i konsumentek nadal ciepło przyjmuje i patrzy w przyszłość jej zastosowania z ufnością. Nadzieje budzi również potencjalne mitygowanie biasów i uprzedzeń związanych z generowaniem bardziej inkluzywnych produktów i materiałów marketingowych.

 

Andrew McDougall to doświadczony analityk specjalizujący się w obszarze urody i higieny osobistej, zdobywca wielu nagród, który może pochwalić się ponad 13-letnim stażem w badaniach i publikacjach dotyczących branży kosmetycznej. Wcześniej pełnił funkcję redaktora w renomowanej marce Cosmetics Design. Jego kariera pozwoliła mu podróżować po całym świecie, co umożliwiło mu zgłębienie kluczowych rynków i przeprowadzanie wywiadów z czołowymi postaciami w tej branży. O nowych trendach opowiedział w trakcie wystąpienia zatytułowanego „Trendy w branży kosmetycznej i higieny osobistej w 2024 r. według firmy Mintel”, które odbyło się w trakcie Forum Branży Kosmetycznej.

Forum Branży Kosmetycznej to coroczne wydarzenie typu B2B organizowane przez redakcję Wiadomości Kosmetycznych, wchodzącą w skład Wydawnictwa Gospodarczego, skupiające dostawców, dystrybutorów, retailerów oraz ekspertów z branży kosmetycznej. To miejsce, gdzie można poznać najważniejsze tendencje i innowacje panujące w tej dziedzinie. Wydarzenie to oferuje nie tylko wykłady, panele dyskusyjne i prezentacje nowości, ale przede wszystkim stwarza okazję do nawiązania bezpośrednich relacji biznesowych między potencjalnymi partnerami. Organizowane od 11 lat, Forum Branży Kosmetycznej przyciąga rocznie około 400 uczestników, w tym menedżerów firm kosmetycznych oraz osób odpowiedzialnych za zakupy w sieciach handlowych i największych firmach dystrybucyjnych w Polsce i na świecie. To wydarzenie o silnym aspekcie biznesowym, które promuje współpracę i networking pomiędzy profesjonalistami w branży kosmetycznej. Kolejna edycja Forum odbędzie się 24 października 2024 w warszawskim hotelu Arche Krakowska. 

image
wiadomoscikosmetyczne.pl
ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Rynek i trendy
22.04.2025 12:35
Guardian: Tanie perfumy podbijają brytyjski rynek – co druga osoba kupiła zapachowy „dupe”
Shutterstock

Na brytyjskim rynku perfum pojawił się nowy trend, który dynamicznie zyskuje popularność – tzw. „dupe scents”, czyli tańsze odpowiedniki znanych luksusowych zapachów. Jeden z takich zapachów przypomina perfumy Baccarat Rouge 540 warte 355 funtów, a inny – Penhaligon’s Halfeti za 215 funtów. Tymczasem ceny ich imitacji zaczynają się już od 5 funtów. Według badań aż połowa brytyjskich konsumentów przyznaje, że kupiła tego typu produkt, a 33 proc. zadeklarowało chęć ponownego zakupu.

Zjawisko zyskało popularność głównie dzięki mediom społecznościowym – na TikToku hasztag #perfumedupe ma tysiące wpisów. Jednak za atrakcyjną ceną często kryją się kontrowersje prawne. Producenci oryginalnych perfum coraz częściej zwracają się do prawników o porady, jak bronić swoich formuł przed kopiowaniem. W niektórych przypadkach konkurencyjne firmy pytają nawet, jak legalnie stworzyć perfumowy „dupe”. Niestety, jak podkreślają eksperci, ochrona zapachu w świetle brytyjskiego prawa jest niemal niemożliwa – zapachów nie da się jednoznacznie opisać graficznie, a więc nie można ich zarejestrować jako znak towarowy.

Ochrony nie daje także prawo patentowe. Jak wyjaśnia Eloise Harding z kancelarii Mishcon de Reya w rozmowie z brytyjskim Guardianem, perfumy rzadko spełniają warunek „kroku wynalazczego”, niezbędnego do uzyskania patentu. Co więcej, nawet gdyby taki patent został przyznany, po 20 latach formuła staje się publiczna. Tymczasem producenci tańszych wersji perfum coraz częściej sięgają po techniki takie jak chromatografia gazowa-spektrometria mas (GCMS), by rozłożyć oryginalne zapachy na czynniki pierwsze i stworzyć ich tańsze kopie – często z użyciem mniej szlachetnych składników.

Rynek perfum w Wielkiej Brytanii osiągnął wartość 1,74 miliarda funtów w 2024 roku, a według prognoz firmy badawczej Mintel do 2029 roku przekroczy 2 miliardy. W ankiecie przeprowadzonej wśród 1 435 osób, aż 18 proc. tych, którzy jeszcze nie kupili „dupe perfum”, przyznało, że są nimi zainteresowani. Ekspertka Mintel, Dionne Officer, zauważa, że młodsze pokolenia, wychowane w czasach kryzysów gospodarczych i wszechobecnego fast fashion, nie widzą nic złego w kupowaniu imitacji. Wręcz przeciwnie – umiejętność znalezienia okazji i tańszej wersji luksusu postrzegana jest dziś jako przejaw sprytu, a nie wstydliwego kompromisu.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Rynek i trendy
22.04.2025 09:35
Wzrost wartości perfum wycofanych z rynku – rynek kolekcjonerski profesjonalizuje się
Valeria Boltneva via Pexels

Rynek perfum vintage i wycofanych z produkcji rozwija się dynamicznie, mimo braku oficjalnych danych dotyczących jego wielkości. Mathieu Iannarilli, paryski handlarz rzadkimi zapachami, od 2007 roku specjalizuje się w poszukiwaniu unikalnych flakonów dla klientów gotowych zapłacić od 150 euro do ponad 3 000 euro za butelkę.

Jak donosi Financial Times, osoby wierne jednemu zapachowi, po jego wycofaniu czują się „osierocone zapachowo” i są gotowe na wiele, by odzyskać swoją olfaktoryczną tożsamość. Na eBayu można znaleźć ponad 50 000 wyników po wpisaniu hasła „discontinued fragrances”, a ceny potrafią być astronomiczne – Tom Ford Amber Absolute kosztuje nawet 4 300 dolarów, a Vivienne Westwood Boudoir – 2 784 dolary.

Jednym z czynników napędzających ten rynek są tzw. „flankery”, czyli limitowane wariacje klasycznych zapachów. Dla kolekcjonerów stanowią one nie lada gratkę – np. Estée Lauder Sensuous Noir z 2008 roku osiąga na eBayu cenę 265 funtów, a Thierry Mugler A*Men Pure Malt z 2009 roku przekracza 600 funtów. Do wzrostu cen przyczyniają się również zakończenia licencji zapachowych lub bankructwa marek – ceny perfum marek takich jak Vivienne Westwood czy Stella McCartney potroiły się po ich wycofaniu z rynku perfumeryjnego.

Ceny vintage’owych zapachów są windowane również przez prestiż i historię producentów. Klasyki od marek takich jak Guerlain są poszukiwane zarówno przez osoby, które chcą je nosić, jak i kolekcjonerów. Flakon Guerlain Djedi może osiągnąć wartość ponad 3 000 euro. Co więcej, zapotrzebowanie nie ogranicza się do segmentu luksusowego – przykładem może być Ultima II Sheer Scent od Revlon, który od 1990 roku pozostaje ulubionym zapachem matki krytyka mody FT, Alexandra Fury’ego, mimo że został wycofany z produkcji już na początku lat 2000.

Zmiany w regulacjach unijnych dotyczących składników kosmetycznych również miały wpływ na rynek – od początku lat 2000 wiele zapachów zostało przeformułowanych, często ku niezadowoleniu wiernych użytkowników. W efekcie rośnie popyt na starsze wersje tych samych perfum. Aimee Majoros, kolekcjonerka zapachów z Nowego Jorku, wspomina, że jej butelka Mitsouko Guerlain z lat 70. pachnie zupełnie inaczej – i lepiej – niż obecna wersja. „Najlepszy zapach, jaki kiedykolwiek poczułam, to próbka L’Air du Temps od Nina Ricci z lat 60.” – dodaje. W społeczności miłośników perfum frustracja związana z reformulacjami jest zjawiskiem powszechnym.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
25. kwiecień 2025 12:44