StoryEditor
Rynek i trendy
20.04.2021 00:00

Andrzej Kozłowski, Verona Products Professional: Wejście Dm przyspieszy zmiany na polskim rynku

Wejście Dm-drogerie markt na polski rynek zdecydowanie go ożywi i przyspieszy zmiany na nim zachodzące. Sprawa jest o tyle interesująca, że nie jest to kolejny mały gracz, a solidna, dobrze zarządzana i poukładana firma funkcjonująca i prężnie rozwijająca się w kilku krajach Europy. Oferta Dm ustawią ją w bezpośredniej konkurencji z drogeriami Rossmann. Najbardziej ucierpią sklepy lokalne, niemające długofalowej strategii na rozwój – komentuje dla wiadomoscikosmetyczne.pl Andrzej Kozłowski, prezes zarządu firmy Verona Products Professional.

W naszym kraju rynek drogeryjny jest dosyć wąski i jednocześnie mocno nasycony, mam na myśli silną pozycję jednego gracza i kilka sieci które mając zdecydowanie mniejszą liczbę sklepów nie mogą bezpośrednio konkurować z liderem. Sytuację w dłuższej perspektywie może zmienić lockdown, odpływ klientów do sieci „foodowych’’ oraz rozwój e­-commerce, zmieniając nawyki zakupowe i preferencje klientów.

Możliwe jednak, że te zmiany będą tylko czasowe i po otwarciu wrócimy do zakupów offline i do drogerii. Komunikacja b2c jednak również rozwija nowe kanały i daje dużo więcej możliwości dotarcia z bezpośrednim przekierowaniem na zakup, tak dla producentów, jak również dla sieci handlowych. Daje to nowe możliwości szybkiego dotarcia z komunikatem i z impulsem zakupowym, umiejętne wykorzystanie tych narzędzi inaczej ustawia konkurencję względem siebie. Nowa sieć wykorzystując skutecznie zmiany i możliwości, które daje nam szeroko rozumiany omnichannel w komunikacji i w sprzedaży, może znacznie wpłynąć na to co dzieje się na przepełnionym producentami i dystrybutorami kosmetycznymi rynku.

Wejście na polski rynek nowej sieci to niewątpliwie dobra inicjatywa, sprawa jest o tyle interesująca, że nie jest to kolejny mały gracz, a solidna, dobrze zarządzana i poukładana firma funkcjonująca i prężnie rozwijająca się w kilku krajach Europy.

Oczywiście wszystko zależy od strategii jaką przyjmie sieć Dm, lokalizacji w których postanowi otworzyć swoje sklepy, sposobu komunikacji, sposobu budowania swojego wizerunku oraz jego ugruntowania w oczach polskiego konsumenta.

Uważam jednak, że możemy spodziewać się powiewu świeżości. W Polsce zdecydowanie mamy miejsce na dalszy rozwój i kolejne sieci drogeryjne, nadal jesteśmy na fali wzrostowej, żyjemy w młodym społeczeństwie, które potrzebuje dostępności nowinek kosmetycznych i dbania zarówno o siebie jak i własne środowisko, dom.

Czytaj: Dm rekrutuje w Polsce 

Niestety, rynek tradycyjny w naszym kraju nie potrafi się skonsolidować i ustawić na kursie budowania silnej pozycji, małe sklepy czy poszczególne sieci franczyzowe żyją swoją polityką, nie chcą się zrzeszyć, działać tak aby wspólnie pracować nad rozwojem, to ścieżka donikąd, gra ceną tylko zniechęca producentów do utrzymywania zasobów potrzebnych do wsparcia tzw. „tradycji”. Sieci nowoczesne to zdecydowanie najbardziej efektywny kierunek rozwoju rynku. Wszyscy chcemy być nowocześni i tego oczekujemy od sklepów w których robimy zakupy…. szybko, sprawnie, skutecznie.

Dm, poza ofertą drogeryjną, ma w swojej ofercie również produkty gospodarstwa domowego, food, eko żywność, to poszerza grupę docelową i koszyk zakupowy potencjalnych konsumentów oraz ustawia Dm w bezpośredniej konkurencji z drogeriami Rossmann.

Wejście Dm na polski rynek zdecydowanie go ożywi i przyspieszy zmiany na nim zachodzące, poprawi się jakość oferty i lepsze jej dopasowanie i skomunikowanie do konsumenta i jego oczekiwań we wszystkich sieciach. Moim zdaniem najbardziej ucierpią sklepy lokalne, niezrzeszone, mające strategię tylko na przetrwanie kolejnego kryzysu a niemające długofalowej strategii na rozwój. Pozostali po prostu przyspieszą zmiany, których wymaga konsument i których oczekuje rynek.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Rynek i trendy
25.11.2025 11:33
Agenci AI kontra strony www marek luxury: komu bardziej ufają klienci?
Wśród klientów widać rosnące zaufanie do agentów AIDean Drobot

Konsumenci w Wielkiej Brytanii ufają stronom internetowym marek luksusowych, uznając je za najbardziej wiarygodne źródła informacji o produktach. Wygląda jednak na to, że agenci AI zaczynają dorównywać im poziomem zaufania – wynika z badań, przeprowadzonych na konsumentach w ośmiu krajach. Spada też zaufanie klientów do informacji z social mediów.

Nowe badanie B2C, przeprowadzone przez firmę Akeneo, specjalizującą się w obsłudze klienta (PX) i zarządzaniu informacjami o produktach (PIM), pokazuje, że konsumenci ufają wirtualnym agentom wspieranym przez sztuczną inteligencję (67 proc.) – prawie na równi ze stronami internetowymi marek luksusowych (68 proc.) jeśli chodzi o sprawdzanie informacji o produktach.

Firma przeprowadziła ankietę wśród 1,8 tys. konsumentów w ośmiu krajach i stwierdziła, że ​​w Wielkiej Brytanii agenci AI wyprzedzają sklepy stacjonarne (62 proc.), platformy odsprzedaży (54 proc.) i treści influencerów (50 proc.). Media społecznościowe zajmują ostatnie miejsce – jedynie 31 proc. kupujących uznało je za wiarygodne.

Raport Akeneo „Ewolucja nowoczesnego klienta” pokazuje zmiany w podejściu do najbardziej wiarygodnych źródeł – widać tam rosnące zaufanie do agentów AI. Dlaczego spada jednak zaufanie do stron sklepów i marek? 

Klientom nie brakuje tam treści, ale przejrzystości – wyjaśnia Romain Fouache, dyrektor generalny Akeneo. – Nasze badania pokazują, że klienci aktywnie poszukują kanałów, które dają im pewność. Są w stanie zapłacić więcej, gdy marki zapewnią kompletne i wiarygodne informacje o produktach. Wygrają ci, którzy potraktują dane o produktach jako strategiczne zasoby i zbudują jeden, kontrolowany fundament, który będzie napędzał każde doświadczenie, w tym sztuczną inteligencję.

Preferencje te odzwierciedlają szerszą dynamikę. Zdaniem Akeneo, niedokładne dane o produktach nadal negatywnie wpływają na doświadczenia klientów, a zwroty są tego kosztownym skutkiem. Jednocześnie konsumenci przywiązują coraz większą wagę do klarownych i kompleksowych treści – kupujący są skłonni zapłacić o 25-30 proc. więcej za produkty, opatrzone informacjami wysokiej jakości. Mogą być to informacje dotyczące rozmiaru i dopasowania odzieży, jak również certyfikaty zrównoważonego rozwoju, czy instrukcje pielęgnacji w przypadku kosmetyków.

image

Walmart wprowadza zakupy z ChatGPT – nowy etap handlu konwersacyjnego

Klienci oczekują obecnie kompleksowej, pełnej informacji i jej spójności w obrębie całej sieci, sklepu, platformy handlowej – teraz również dzięki wsparciu asystentów AI. Dane powinny być jasne, uporządkowane, wzbogacone o dane stale monitorowane i aktualizowane – w każdym z kanałów.

Niezależnie od tego, skąd konsumenci czerpią informacje, to wielokanałowa spójność stanowi domknięcie sprzedaży. 76 proc. konsumentów angażuje się przed zakupem w wiele touchpointów – a wszelkie rozbieżności między stroną internetową, sklepem, ofertami na platformie handlowej a odpowiedziami AI „powodują zamieszanie, porzucanie koszyków i zwroty”. Zdaniem ekspertów, przejrzysta, kompletna informacja o produkcie zmniejsza niepewność, obniża ryzyko zwrotu, a nawet uzasadnia wyższe ceny.

Jak podkreśla Fouache, wyniki tego badania stanowią wyraźny sygnał ostrzegawczy dla marek i sprzedawców detalicznych, że konsumenci kierują się najbardziej wiarygodnymi informacjami, a nie kanałem, który jest najgłośniejszy.

Marzena Szulc
ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Rynek i trendy
24.11.2025 12:27
Polacy o Black Friday 2025: niemal połowa widzi realne korzyści z promocji
Promocje oferowane w ramach Black Friday są uważane za opłacalne przez 47,6 proc. dorosłych Polaków.Shutterstock

Z najnowszego raportu UCE RESEARCH i Shopfully „Polacy na kursie Black Friday. Edycja 2025” wynika, że 47,6 proc. dorosłych Polaków uważa promocje oferowane w ramach Black Friday za opłacalne. Odmienne zdanie wyraża 29 proc. badanych, natomiast 23,4 proc. nie potrafi jednoznacznie ocenić atrakcyjności tych ofert. Autorzy analizy podkreślają, że choć niemal połowa konsumentów dostrzega wymierne korzyści, poziom zaufania do handlu pozostaje ograniczony, m.in. z uwagi na utrzymujące się przekonanie o sztucznym zawyżaniu cen przed rozpoczęciem akcji rabatowych.

Według ekspertów UCE RESEARCH osoby pozytywnie oceniające Black Friday to głównie ci konsumenci, którzy sami doświadczyli faktycznych oszczędności. Dotyczy to zakupów sprzętu RTV i AGD, elektroniki, odzieży oraz kosmetyków, często w kanałach e-commerce, gdzie promocje bywają najbardziej znaczące. Z kolei sceptycy to najczęściej konsumenci rozczarowani wcześniejszymi doświadczeniami lub osoby niechętnie podchodzące do działań marketingowych jako takich.

Raport wskazuje również na wyraźne różnice demograficzne. Największą grupę osób uznających Black Friday za opłacalny stanowią konsumenci w wieku 35–44 lat oraz osoby osiągające dochody powyżej 9 tys. zł netto. W tej grupie dominują także mężczyźni oraz mieszkańcy miejscowości liczących 5–19 tys. mieszkańców. Wyniki sugerują, że to właśnie aktywne zawodowo osoby z wyższą siłą nabywczą najczęściej dostrzegają realne korzyści z sezonowych obniżek.

Z drugiej strony, 29 proc. Polaków uważa promocje za nieopłacalne, a opinia ta jest częściej wyrażana przez seniorów w wieku 65–74 lat oraz osoby z miesięcznymi dochodami w przedziale 5000–6999 zł netto. Wśród sceptyków przeważają również mieszkańcy największych miast powyżej 500 tys. ludności, a także osoby z wyższym wykształceniem. W ocenie analityków grupa ta może być bardziej świadoma wcześniejszych wahań cen i uważniej śledzić strategie promocyjne sprzedawców.

Zestawienie postaw pokazuje, że Black Friday pozostaje wydarzeniem budzącym duże zainteresowanie, ale również podzielone opinie. Mimo że niemal połowa Polaków dostrzega w nim realne możliwości oszczędności, wciąż istotna część społeczeństwa podchodzi do promocji ostrożnie. Badanie potwierdza, że postrzeganie opłacalności tej akcji zależy nie tylko od doświadczeń zakupowych, lecz także od wieku, dochodów i miejsca zamieszkania konsumentów.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
25. listopad 2025 22:08