StoryEditor
Rynek i trendy
28.02.2020 00:00

Brytyjski konsument kosmetyków najbardziej świadomy: liczy się ekologia i etyka

Wartość rynku organicznych i naturalnych produktów kosmetycznych w Wielkiej Brytanii sięga już 106,4 mln funtów po 23-procentowym wzroście sprzedaży w 2019 r. To już 9. rok z rzędu dwucyfrowego wzrostu i trzeciego co do wielkości wzrostu procentowego od 2010 r. w tym kraju - wynika z raportu Soil Association.

Organizacja Soil Association Certification, która jest autorem raportu dotyczącego rynku produktów ekologicznych i kosmetyków ekologicznych w UK w 2020 r., sugeruje, że wzrost „świadomego konsumpcjonizmu” spowodował wzrost popytu na zrównoważone i etyczne produkty, w tym certyfikowane organiczne piękno i dobre samopoczucie.

Nowe badania konsumenckie przeprowadzone z udziałem ponad 500 Brytyjczyków w grudniu 2019 r., ujawniły, że ​​79 proc. osób w Zjednoczonym Królestwie jest bardziej skłonnych do zakupu produktu kosmetycznego, jeśli jest na nim napisane „ekologiczny”, a 92 proc. ankietowanych wybrałoby ekologiczne piękno bo dzięki temu poczuliby się, jakby robili coś dobrego lub dokonali pozytywnego wyboru. 81 proc. brytyjskich konsumentów stwierdziło, że wybierając produkty ekologiczne zrobili to, co właściwe dla środowiska.

Infografika: Wzrost sprzedaży w UK certyfikowanych naturalnych i organicznych produktów kosmetycznych i zdrowotnych w mln funtów brytyjskich (źródło: Soil Association)

Raport Soil Association Organic Organic Beauty and Wellbeing Market 2020 ujawnia również, że 87 proc. klientów z pasją wspiera inicjatywy proekologiczne, 64 proc. konsumentów szuka teraz produktów w opakowaniach nadających się do recyklingu a 56 proc. osób stwierdziło, że szukało na opakowaniu logo, ponieważ pozwoliło im to wesprzeć etyczne zasady, na których im zależy.

- Ponieważ kryzys klimatyczny dominuje na pierwszych stronach gazet i pragnienie bardziej zrównoważonego życia, certyfikowane organiczne produkty kosmetyczne i dobre samopoczucie są odpowiednie bardziej niż kiedykolwiek dla kupujących, którzy poszukują prostych produktów by zmniejszyć swój wpływ na środowisko - komentuje Clare McDermott, dyrektor ds. rozwoju biznesu w Soil Association Certification.

Jej zdaniem rok 2020 zapowiada się jako rok ograniczania hałasu i dostarczania prawdziwych, rzetelnych rozwiązań w zakresie zrównoważonego rozwoju, ponieważ coraz więcej sprzedawców detalicznych certyfikowanych ekologicznych i naturalnych marek kosmetycznych odpowiada na to zapotrzebowanie dzisiejszego konsumenta.  W 2019 r. nastąpiła także znacząca zmiana w zakresie wsparcia marki i uznania dla certyfikowanego organicznego piękna. 

Detaliści reagują na potrzeby konsumentów, zwiększając dostępność certyfikowanych ekologicznych produktów kosmetycznych i pielęgnacyjnych w swoim asortymencie. Jednak kupujący są coraz bardziej zaniepokojeni i świadomi istnienia deklaracji naturalności, które nie są poparte dowodami, zatem szukają certyfikatu. 56 proc. osób biorących udział w badaniu szukało logo, które wspierałoby ich w wyborach.

W Zjednoczonym Królestwie, w przeciwieństwie do firm zajmujących się żywnością i napojami ekologicznymi, marki kosmetyczne nie są prawnie zobowiązane do certyfikacji - każda może twierdzić, że jest organiczna i może zawierać tylko 1 proc. składników ekologicznych w swoich produktach. 

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Rynek i trendy
05.11.2025 13:25
Gdzie klienci aptek płacą najwięcej? Czy warto kupować leki online? [Raport]
Szokujące wyniki dotyczą aptek zlokalizowanych pod Warszawą. W tej okolicy apteki będące jedynymi placówkami w gminie oferowały znacznie wyższe ceny, niż apteki zlokalizowane w stolicyAdobeStock

Dlaczego pacjenci w małych miasteczkach płacą za leki ponad 30 proc. więcej, niż w metropoliach? Gdzie można dostać najtańsze leki i czy warto kupować je online? Na te i wiele innych pytań, dotyczących rynku aptecznego, odpowiada nowy raport Forum Konsumentów.

Apteki są jednym z najczęściej odwiedzanych miejsc związanych z ochroną zdrowia. Codziennie korzysta z nich ok. 2 mln osób, a w okresach zwiększonej zachorowalności – nawet dwukrotnie więcej. Farmaceuci są często pierwszym kontaktem pacjentów z systemem ochrony zdrowia. W wielu aptekach mogą skorzystać nie tylko z możliwości realizacji recepty, ale też z coraz popularniejszych usług opieki farmaceuty.

Coraz częściej docierały do nas głosy pacjentów, którzy krytykują znaczne różnice w cenach leków oraz sygnalizują problemy z dostępnością leków w aptekach. Najgorsza jest sytuacja w małych miastach oraz na wsi, tam leki są najdroższe i coraz rzadziej dostępne od ręki. Forum Konsumentów postanowiło zbadać tę sytuację, a wnioski przekaże do kluczowych instytucji – wyjaśnia dr Tomasz Sińczak, Prezes Forum Konsumentów.

Forum Konsumentów zleciło przeprowadzenie badania, które miało sprawdzić, jak kształtują się ceny leków w zależności od rodzaju apteki, która je sprzedaje i jej lokalizacji. Eksperci sprawdzili też, czy kilka popularniejszych leków jest dostępnych w każdej badanej aptece. Z zebranych w ten sposób informacji udało się wyciągnąć kilka najważniejszych wniosków dotyczących sytuacji na rynku aptecznym, istotnych z perspektywy konsumenckiej.

Pacjent to szczególny rodzaj konsumenta: przychodzi do apteki nie tylko po to, aby zakupić niezbędny lek, ale także uzyskać pomoc czy poradę w zakresie swojego zdrowia. Mamy do czynienia z aptekami na co dzień, dlatego zweryfikowaliśmy z perspektywy pacjenta, co oferują. Ich jakość bezpośrednio przekłada się na zdrowie Polaków – zaznacza prezes.

Lokalne monopole droższe niż stolica? Różnice w cenach przekraczają 50 proc.

Okazuje się, że apteki sieciowe oferują bardziej konkurencyjne ceny. Średnia wartość koszyka w aptekach sieciowych była o 23,83 zł niższa niż w indywidualnych. Jednak apteki stacjonarne są wciąż droższe niż internetowe. Średnia wartość całego koszyka leków w aptece stacjonarnej była o 31 proc. wyższa, niż w internetowej. Największą różnicę cenową (57 proc.) odnotowano dla leku Zyrtec UCB.

Szokujące wyniki dotyczą aptek zlokalizowanych pod Warszawą. W tej okolicy apteki będące jedynymi placówkami w gminie oferowały znacznie wyższe ceny, niż apteki zlokalizowane w stolicy. Średnia wartość koszyka w tych gminach była o 31 proc. wyższa, a średnie ceny poszczególnych leków były wyższe o 26-43 proc. Różnice między najtańszymi a najdroższymi lekami dochodziły nawet do 120 proc.

Problem z dostępnością poszukiwanych leków również dotyczył aptek, które były jedynymi placówkami w gminie, ale nie tylko. W skrajnym przypadku, w aptece indywidualnej w Olsztynie, nie było żadnego z badanych leków.

Profesjonalna obsługa i usługi farmaceutyczne

W badaniu sprawdzono, czy we wszystkich aptekach byli obecni magistrowie farmacji, którzy zapewniają najwyższy poziom obsługi pacjentów. Okazuje się, że magistrowie byli obecni we wszystkich aptekach sieciowych, a w indywidualnych w 66 proc. placówek. Również personel aptek sieciowych znacznie częściej posiadał identyfikatory (62 proc. vs 34 proc. w indywidualnych).

Z perspektywy pacjentów istotne jest uzyskanie niezbędnych leków w sytuacji zagrożenia zdrowia – dlatego w badaniu zweryfikowano, jak wygląda możliwość uzyskania recepty farmaceutycznej. Zaledwie 30 proc. badanych aptek oferowało możliwość wystawienia recepty, z czego apteki sieciowe deklarowały taką możliwość częściej (38 vs 24 proc. w indywidualnych). 

Sprawdzono również, czy w każdej aptece można sporządzić tzw. lek recepturowy. Niestety, tylko 18 proc. badanych placówek oferowało taką usługę. Były to przede wszystkim apteki sieciowe.

W badaniu oceniano jakość obsługi w aptece – profesjonalizm, chęć pomocy, uprzejmość personelu, a nawet estetykę wnętrza. We wszystkich kategoriach apteki sieciowe wypadły lepiej niż indywidualne, a największa różnica dotyczyła wyglądu apteki.

Konsument, czyli pacjent, nie tylko płaci za leki, ale oczekuje również obsługi na najwyższym poziomie i otoczenia go opieką. Wyniki badania pokazują, że apteki sieciowe są lepiej wyposażone, zawsze jest w nich obecny magister farmacji i częściej oferują przygotowanie bardzo specjalistycznych preparatów – podsumowuje dr Tomasz Sińczak.

Marzena Szulc
ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
E-commerce
05.11.2025 13:00
Marks&Spencer wkracza z kosmetykami do TikTok Shop
Platforma zakupowa pomoże zwiększyć rozpoznawalność naszej rosnącej oferty kosmetycznej - przekonuje Marks&SpencerM&S mat.pras.

Marks&Spencer, brytyjski gigant handlu detalicznego, mocno przeobraża się w ostatnim czasie, dążąc do optymalnego wykorzystania możliwości, płynących ze zmieniającego się krajobrazu handlu detalicznego. Z tego też powodu firma poinformowała o rozpoczęciu współpracy z TikTok Shop, zaczynając od gamy produktów kosmetycznych.

Jak przyznaje M&S, celem sieci jest dostarczenie klientom ich ulubionych produktów poprzez najszybciej rozwijającą się platformę zakupową w Wielkiej Brytanii, gdzie “co sekundę sprzedaje się jeden produkt kosmetyczny”.

Oficjalny TikTok Shop, uruchomiony początkowo jako program pilotażowy, będzie oferował wyselekcjonowany wybór produktów kosmetycznych – w tym kosmetyki do pielęgnacji skóry oraz zapachy do domu. 

Łącząc jakość i wartość M&S z energią i wpływem TikToka, platforma zakupowa pomoże zwiększyć rozpoznawalność naszej rosnącej oferty kosmetycznej, ponieważ jako detalista dążymy do stania się miejscem, w którym można znaleźć starannie wyselekcjonowane kosmetyki i zwiększyć udział w rynku w tej kategorii  – wyjaśniają przedstawiciele brytyjskiej firmy.

M&S potwierdził też, że wiele z produktów zyskało popularność na TikToku, w tym tegoroczna kolekcja ozdób świątecznych. Niektóre z produktów sieci stało się viralami.  

image

Jakub Soska, TikTok: #beautytok to siła napędowa naszej platformy [FBK 2025]

Firma poinformowała, że ​​wykorzysta program pilotażowy, aby zbadać różne sposoby na poszerzenie zainteresowania siecią oraz dotarcie do młodszych odbiorców, którzy coraz częściej odkrywają marki za pośrednictwem twórców internetowych i ich krótkich filmów.

Sieć planuje też współpracę z twórcami TikToka i dzielenie się np. treściami zza kulis, ożywiając historie produktów poprzez dodatkowe informacje, recenzje i inspiracje. W tiktokowym sklepie M&S dostępne będą również ekskluzywne zestawy i dodatkowe promocje, planowane są także sesje zakupowe na żywo, pokazy urody i sesje stylizacyjne.

Marzena Szulc
ZOBACZ KOMENTARZE (0)
11. listopad 2025 21:47