StoryEditor
Rynek i trendy
28.02.2020 00:00

Brytyjski konsument kosmetyków najbardziej świadomy: liczy się ekologia i etyka

Wartość rynku organicznych i naturalnych produktów kosmetycznych w Wielkiej Brytanii sięga już 106,4 mln funtów po 23-procentowym wzroście sprzedaży w 2019 r. To już 9. rok z rzędu dwucyfrowego wzrostu i trzeciego co do wielkości wzrostu procentowego od 2010 r. w tym kraju - wynika z raportu Soil Association.

Organizacja Soil Association Certification, która jest autorem raportu dotyczącego rynku produktów ekologicznych i kosmetyków ekologicznych w UK w 2020 r., sugeruje, że wzrost „świadomego konsumpcjonizmu” spowodował wzrost popytu na zrównoważone i etyczne produkty, w tym certyfikowane organiczne piękno i dobre samopoczucie.

Nowe badania konsumenckie przeprowadzone z udziałem ponad 500 Brytyjczyków w grudniu 2019 r., ujawniły, że ​​79 proc. osób w Zjednoczonym Królestwie jest bardziej skłonnych do zakupu produktu kosmetycznego, jeśli jest na nim napisane „ekologiczny”, a 92 proc. ankietowanych wybrałoby ekologiczne piękno bo dzięki temu poczuliby się, jakby robili coś dobrego lub dokonali pozytywnego wyboru. 81 proc. brytyjskich konsumentów stwierdziło, że wybierając produkty ekologiczne zrobili to, co właściwe dla środowiska.

Infografika: Wzrost sprzedaży w UK certyfikowanych naturalnych i organicznych produktów kosmetycznych i zdrowotnych w mln funtów brytyjskich (źródło: Soil Association)

Raport Soil Association Organic Organic Beauty and Wellbeing Market 2020 ujawnia również, że 87 proc. klientów z pasją wspiera inicjatywy proekologiczne, 64 proc. konsumentów szuka teraz produktów w opakowaniach nadających się do recyklingu a 56 proc. osób stwierdziło, że szukało na opakowaniu logo, ponieważ pozwoliło im to wesprzeć etyczne zasady, na których im zależy.

- Ponieważ kryzys klimatyczny dominuje na pierwszych stronach gazet i pragnienie bardziej zrównoważonego życia, certyfikowane organiczne produkty kosmetyczne i dobre samopoczucie są odpowiednie bardziej niż kiedykolwiek dla kupujących, którzy poszukują prostych produktów by zmniejszyć swój wpływ na środowisko - komentuje Clare McDermott, dyrektor ds. rozwoju biznesu w Soil Association Certification.

Jej zdaniem rok 2020 zapowiada się jako rok ograniczania hałasu i dostarczania prawdziwych, rzetelnych rozwiązań w zakresie zrównoważonego rozwoju, ponieważ coraz więcej sprzedawców detalicznych certyfikowanych ekologicznych i naturalnych marek kosmetycznych odpowiada na to zapotrzebowanie dzisiejszego konsumenta.  W 2019 r. nastąpiła także znacząca zmiana w zakresie wsparcia marki i uznania dla certyfikowanego organicznego piękna. 

Detaliści reagują na potrzeby konsumentów, zwiększając dostępność certyfikowanych ekologicznych produktów kosmetycznych i pielęgnacyjnych w swoim asortymencie. Jednak kupujący są coraz bardziej zaniepokojeni i świadomi istnienia deklaracji naturalności, które nie są poparte dowodami, zatem szukają certyfikatu. 56 proc. osób biorących udział w badaniu szukało logo, które wspierałoby ich w wyborach.

W Zjednoczonym Królestwie, w przeciwieństwie do firm zajmujących się żywnością i napojami ekologicznymi, marki kosmetyczne nie są prawnie zobowiązane do certyfikacji - każda może twierdzić, że jest organiczna i może zawierać tylko 1 proc. składników ekologicznych w swoich produktach. 

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Rynek i trendy
24.11.2025 12:27
Polacy o Black Friday 2025: niemal połowa widzi realne korzyści z promocji
Promocje oferowane w ramach Black Friday są uważane za opłacalne przez 47,6 proc. dorosłych Polaków.Shutterstock

Z najnowszego raportu UCE RESEARCH i Shopfully „Polacy na kursie Black Friday. Edycja 2025” wynika, że 47,6 proc. dorosłych Polaków uważa promocje oferowane w ramach Black Friday za opłacalne. Odmienne zdanie wyraża 29 proc. badanych, natomiast 23,4 proc. nie potrafi jednoznacznie ocenić atrakcyjności tych ofert. Autorzy analizy podkreślają, że choć niemal połowa konsumentów dostrzega wymierne korzyści, poziom zaufania do handlu pozostaje ograniczony, m.in. z uwagi na utrzymujące się przekonanie o sztucznym zawyżaniu cen przed rozpoczęciem akcji rabatowych.

Według ekspertów UCE RESEARCH osoby pozytywnie oceniające Black Friday to głównie ci konsumenci, którzy sami doświadczyli faktycznych oszczędności. Dotyczy to zakupów sprzętu RTV i AGD, elektroniki, odzieży oraz kosmetyków, często w kanałach e-commerce, gdzie promocje bywają najbardziej znaczące. Z kolei sceptycy to najczęściej konsumenci rozczarowani wcześniejszymi doświadczeniami lub osoby niechętnie podchodzące do działań marketingowych jako takich.

Raport wskazuje również na wyraźne różnice demograficzne. Największą grupę osób uznających Black Friday za opłacalny stanowią konsumenci w wieku 35–44 lat oraz osoby osiągające dochody powyżej 9 tys. zł netto. W tej grupie dominują także mężczyźni oraz mieszkańcy miejscowości liczących 5–19 tys. mieszkańców. Wyniki sugerują, że to właśnie aktywne zawodowo osoby z wyższą siłą nabywczą najczęściej dostrzegają realne korzyści z sezonowych obniżek.

Z drugiej strony, 29 proc. Polaków uważa promocje za nieopłacalne, a opinia ta jest częściej wyrażana przez seniorów w wieku 65–74 lat oraz osoby z miesięcznymi dochodami w przedziale 5000–6999 zł netto. Wśród sceptyków przeważają również mieszkańcy największych miast powyżej 500 tys. ludności, a także osoby z wyższym wykształceniem. W ocenie analityków grupa ta może być bardziej świadoma wcześniejszych wahań cen i uważniej śledzić strategie promocyjne sprzedawców.

Zestawienie postaw pokazuje, że Black Friday pozostaje wydarzeniem budzącym duże zainteresowanie, ale również podzielone opinie. Mimo że niemal połowa Polaków dostrzega w nim realne możliwości oszczędności, wciąż istotna część społeczeństwa podchodzi do promocji ostrożnie. Badanie potwierdza, że postrzeganie opłacalności tej akcji zależy nie tylko od doświadczeń zakupowych, lecz także od wieku, dochodów i miejsca zamieszkania konsumentów.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Rynek i trendy
24.11.2025 11:53
Eksperci: moda i uroda kluczowymi kategoriami podczas Black Friday
Podczas Black Friday aż cztery z pięciu funtów zostanie wydane przez brytyjskich klientów onlineUnsplash.com/Harper Sunday

Jakie kategorie produktowe będą się cieszyły wśród konsumentów największą popularnością w nadchodzącym sezonie wyprzedażowym? Wiele prognoz wskazuje, że choć klienci zakładają w tym roku oszczędzanie, to kategorie takie jak moda oraz kosmetyki i beauty będą radziły sobie całkiem dobrze.

Analizy PwC wskazują, że konsumenci w Wielkiej Brytanii wydadzą z okazji Black Friday 6,4 mld funtów, co stanowi wzrost zaledwie o 1,5 proc. w stosunku do ubiegłego roku (jest to wartość niższa od wskaźnika inflacji). Ta kwota jest również niższa od rekordowych 7,9 mld funtów, wydanych w 2019 roku – czyli przed pandemią. 

Zainteresowanie tegorocznym Czarnym Piątkiem spadło wśród konsumentów do 46 proc. (rok temu było to 53 proc.). Osoby korzystające z Black Friday wydadzą średnio 262 funty na osobę, co stanowi solidny wzrost o 13 proc. w porównaniu z rokiem 2024. Co więcej, mężczyźni zwiększą swoje wydatki i wydadzą znacznie więcej, niż kobiety.

Sprzedawcy stacjonarni mogą nie być zadowoleni, ponieważ cztery z pięciu funtów zostanie wydane online, z dostawą do domu lub z odbiorem osobistym. Co ciekawe, młodsi klienci coraz chętniej szukają promocji w sklepach stacjonarnych.

PWC podało, że kategorie produktowe, budzące największe zainteresowanie klientów, to technologia (48 proc.), moda (38 proc.), świąteczne prezenty (28 proc.) oraz zdrowie i uroda (28 proc.).

W tym roku ponad dwie trzecie (68 proc.) kupujących deklaruje, że zrobi zakupy w Black Friday dla siebie, co wynika z faktu, że więcej mężczyzn (74 proc.) szuka okazji, by sprawić sobie przyjemność. Kobiety częściej kupują dla rodziny (65 proc.) niż dla siebie (62 proc.).

Przewiduje się, że mężczyźni przeznaczą na zakupy więcej pieniędzy, a wydatki na osobę mają wynieść 309 funtów, co stanowi wzrost o 17 proc. w porównaniu z ubiegłym rokiem. Kobiety wydają na zakupy 216 funtów, co stanowi wzrost o 10 proc. Zakupy sprzętu elektronicznego (39 proc.) również plasują się na szczycie listy priorytetów kobiet, wyprzedzając modę oraz zdrowie i urodę (36 proc. w obu kategoriach), a następnie świąteczne prezenty (33 proc.).

Z kolei dane firmy Mintsoft, oparte m.in. na danych od firm e-commerce, również potwierdzają wzrosty sprzedaży w kategorii mody i urody.

Zdaniem firmy, internetowi sprzedawcy mody i kosmetyków odnotują silny wzrost podczas tegorocznego Black Friday. Prognozują też, że brytyjscy konsumenci wydadzą 10,3 mld funtów – prawie 20 proc. więcej niż w roku ubiegłym. Dane Mintsoft wskazują, że liczba zamówień online może wzrosnąć o 18,6 proc., a zespoły realizujące zamówienia i kurierzy przygotowują się na miliony dostaw.

Firma podała również, że podczas okresu Black Friday w zeszłym roku Czarnego Piątku konsumenci złożyli ponad 2,5 mln zamówień online, co stanowi wzrost o 675 tys. w porównaniu z rokiem 2023. Cyber Monday okazał się dla sprzedawców najbardziej pracowitym dniem w ubiegłorocznym sezonie wyprzedażowym, kiedy to wysłano około 450 tys. zamówień.

Z danych Mintsoft wynika, że w tym roku 46 proc. Brytyjczyków będzie chciało kupić ubrania, a 30 proc. – kosmetyki.

Marzena Szulc
ZOBACZ KOMENTARZE (0)
24. listopad 2025 21:58