StoryEditor
Rynek i trendy
14.02.2025 13:11

Circana: Amerykański rynek kosmetyków luksusowych rośnie czwarty rok z rzędu

Według najnowszego raportu Circana, amerykański rynek kosmetyków luksusowych odnotował wzrost wartości sprzedaży o 7 proc. rok do roku, osiągając 33,9 miliarda dolarów w 2024 roku. To już czwarty rok z rzędu, w którym branża ta dynamicznie się rozwija. Dla porównania, kosmetyki z segmentu masowego również zanotowały wzrost, jednak w mniejszym tempie – o 3 proc. w stosunku do roku poprzedniego.

Największym zwycięzcą w kategorii kosmetyków luksusowych okazały się perfumy, które osiągnęły wzrost sprzedaży o 12 proc. pod względem wartości oraz dwucyfrowy wzrost liczby sprzedanych jednostek. Produkty o wyższym stężeniu, takie jak perfumy i wody perfumowane, zwiększyły sprzedaż odpowiednio o 43 proc. i 14 proc.. Luksusowe marki stanowiły 12 proc. sprzedaży w tym segmencie i rozwijały się szybciej niż cała kategoria. Po drugiej stronie spektrum cenowego, dużą popularnością cieszyły się także tańsze produkty zapachowe – sprzedaż mgiełek do ciała wzrosła o 94 proc., a zapachów do włosów o 32 proc..

Makijaż, pozostający największą kategorią kosmetyków luksusowych, zwiększył swoją sprzedaż o 5 proc.. W szczególności segment produktów do ust odnotował wzrost o 19 proc., co wynikało z popularności hybrydowych formuł łączących makijaż z pielęgnacją, takich jak olejki i balsamy do ust. Ponadto, w 2024 roku zauważono rosnące zainteresowanie kosmetykami do twarzy zawierającymi właściwości nawilżające, rozświetlające i matujące – w tempie szybszym niż w przypadku tradycyjnych kosmetyków pielęgnacyjnych. Trend ten, nazywany „skinifikacją” makijażu, podkreśla rosnącą rolę pielęgnacji w produktach kolorowych.

image
Nastya Dulhiier via Unsplash

Mimo że pielęgnacja skóry pozostaje istotnym segmentem, jej wzrost w rynku luksusowym był stosunkowo niewielki – sprzedaż wzrosła o 2 proc., a liczba sprzedanych jednostek nieco szybciej. Podobny umiarkowany trend zaobserwowano również w segmencie masowym. Szczególnie dobrze radziły sobie produkty do pielęgnacji ciała, takie jak kremy, balsamy, środki czyszczące i mydła do rąk, które wypadły lepiej niż kosmetyki do twarzy.

W kategorii kosmetyków do włosów wciąż dominują marki masowe, jednak segment luksusowy również rośnie – sprzedaż wzrosła o 9 proc.. Każda podkategoria kosmetyków do włosów zanotowała wzrost, przy czym szczególnie dynamicznie rozwijały się produkty do stylizacji i pielęgnacji, które odnotowały dwucyfrowy wzrost. W dalszym ciągu umacnia się także trend pielęgnacji skóry głowy, który rośnie dwa razy szybciej niż cała kategoria kosmetyków do włosów.

Branża kosmetyczna w USA wykazuje dużą odporność na zmieniające się warunki rynkowe i wciąż się rozwija. Jak zauważa Larissa Jensen, globalna doradczyni w Circana, dla konsumentów kosmetyki pełnią nie tylko funkcję upiększającą, ale także wpływają na samopoczucie i rutyny wellness. Zjawisko to podkreśla znaczenie emocjonalnego aspektu branży i wskazuje, że przyszły rozwój rynku może zależeć od dalszego łączenia kosmetyków z dobrostanem i samopielęgnacją.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Rynek i trendy
17.11.2025 10:37
Japońscy pracodawcy łagodzą przepisy: pracownicy mogą już farbować włosy i malować paznokcie
Najnowsze zmiany dotyczące koloru włosów, lakieru do paznokci i dodatków dotyczą głównie mniejszych firm, które borykają się z poważniejszymi niedoborami kadrowymiShutterstock

Coraz więcej japońskich firm łagodzi przepisy w obliczu kryzysu demograficznego na rynku pracy – opisuje Reuters. Sieć dyskontów spożywczo-przemysłowo-drogeryjnych Don Quijote już trzy lata temu złagodziła przepisy, dotyczące zakazu farbowania włosów i zdobienia paznokci przez pracowników. Efekt? Obecnie prawie jedna czwarta pracowników sieci ma już kolorowe włosy, a ponad połowa (55 proc.) ma włosy inne niż czarne.

Inny przykład to sieć drogerii Fuji Yakuhin, która zniosła wiele obostrzeń wobec  pracowników, nie będących farmaceutami. Teraz zezwala ona na dowolny kolor włosów, zdobienie paznokci, mocny makijaż, a także wszelkiego rodzaju pierścionki, podczas gdy wcześniej dozwolone były wyłącznie obrączki ślubne. Podobnie operator supermarketów Tokyu Store złagodził ograniczenia dotyczące kolorów włosów, fryzur, akcesoriów, lakierów do paznokci i piercingu.

Najnowsze zmiany dotyczące koloru włosów, lakieru do paznokci i dodatków dotyczą głównie mniejszych firm, które borykają się z poważniejszymi niedoborami kadrowymi niż większe przedsiębiorstwa i nie mają tak dużego pola manewru w oferowaniu konkurencyjnych wynagrodzeń.

Również niektóre duże firmy giełdowe złagodziły w tym roku zasady ubioru. W zeszłym tygodniu Japan Airlines dołączyły do ​​operatora metra Tokyo Metro i krajowych tanich linii lotniczych Skymark Airlines, zezwalając pracownikom na noszenie obuwia sportowego w pracy.

Z danych OECD wynika, że Japonia – kraj szybko starzejący się, z ograniczoną imigracją – odnotowała spadek liczby ludności w wieku produkcyjnym o 16 proc. od 1995 roku. To wywołało ostrą walkę o pracowników.

Dwie trzecie japońskich firm potwierdziło, że niedobór siły roboczej ma poważny wpływ na funkcjonowanie biznesu – było to głównym powodem bankructw w Japonii w okresie kwiecień-wrzesień, a liczba upadłości w pierwszym półroczu osiągnęła najwyższy poziom od 12 lat (wg danych Tokyo Shoko Research).

To z kolei daje młodym ludziom większą swobodę, szczególnie w odniesieniu do pracy w niepełnym wymiarze godzin. Dwie trzecie studentów uważa, że ​​powinni mieć możliwość decydowania o swoim wyglądzie przy pracy w niepełnym wymiarze godzin. Jedna trzecia natomiast stwierdziła, że ​​wycofała aplikacje o pracę z powodu dress code‘u, obowiązującego u potencjalnych pracodawców.

Mimo częściowego poluzowania dotychczasowych zasad, dotyczących dress code’u pracowników w Japonii, to niektóre aspekty wyglądu, które stały się powszechne na Zachodzie (np. liczne kolczyki, piercing twarzy) wciąż stanowią dla wielu firm zbyt trudny tematy. Pracownicy z tatuażami – sztuką tradycyjnie kojarzoną w Japonii z yakuzą – są zazwyczaj proszeni o ich zakrywanie, aby nie onieśmielać klientów.

Najnowsze zmiany nie dotarły też jeszcze do wielu tradycyjnych, dużych japońskich firm, takich jak banki – mimo że nie ma tam polityki dotyczącej farbowania włosów czy używania lakieru do paznokci, wśród pracowników panuje przekonanie, że ich wygląd nie powinien wzbudzać sensacji i przyciągać uwagi.

Marzena Szulc
ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Rynek i trendy
12.11.2025 10:33
Zakupy online najważniejszym powodem korzystania z internetu – wyniki badania „Internet marzeń”
W tym, jak obecnie funkcjonują e-zakupy, nie widzimy wielu wad. Tylko 11 proc. internautów dostrzega tu pole do poprawy. Tak pozytywna ocena zakupów online jest w dużym kontraście z powodem zajmującym drugie miejsce — czyli z dostępem do aktualnych wiadomości — twierdzi Karol Chilimoniuk z World.Karolina Grabowska Kaboompics

Ponad połowa Polaków korzysta z internetu głównie po to, aby robić zakupy online – wynika z badania „Internet marzeń” przeprowadzonego przez SW Research na zlecenie World w dniach 8–14 października 2025 r. Dla 53 proc. respondentów e-zakupy są najważniejszym powodem korzystania z sieci. Kolejne miejsca zajmują dostęp do aktualnych wiadomości (47 proc.) oraz narzędzia ułatwiające organizację codziennych obowiązków (43 proc.). Badanie objęło 1020 dorosłych Polaków i zostało zrealizowane metodą CAWI.

Wyniki wskazują, że internet postrzegany jest przede wszystkim jako narzędzie praktyczne, a nie społecznościowe. Tylko 10 proc. badanych deklaruje chęć wyrażania siebie w sieci, przy czym odsetek ten jest wyższy wśród kobiet (10,4 proc.) niż mężczyzn (8,6 proc.). Jeszcze rzadziej internauci wskazują na potrzebę wchodzenia w interakcje z innymi użytkownikami – jedynie 13 proc. respondentów postrzega internet jako przestrzeń relacyjnego kontaktu.

E-zakupy oceniane są przez Polaków wyjątkowo pozytywnie. Jedynie 11 proc. internautów widzi w tym obszarze elementy wymagające pilnej poprawy. Dla porównania, aż 38 proc. dorosłych Polaków wskazuje na konieczność poprawy jakości i wiarygodności informacji w sieci. Do sieci zaglądamy, by zrobić zakupy i nasze doświadczenie jest tu z gruntu pozytywne. Zaglądamy też, by poczytać newsy, ale te oceniamy jako niskiej jakości i niewiarygodne, jak podsumowuje wyniki Karol Chilimoniuk z World.

Pozytywne oceny e-commerce dominują wśród respondentów – 66 proc. deklaruje, że zakupy online działają dobrze lub bardzo dobrze. Lepiej postrzegają je kobiety (69 proc.) niż mężczyźni (61 proc.), a także osoby starsze (70 proc. w grupie 60+ wobec 58 proc. w wieku 18–29 lat). Zidentyfikowane obszary wymagające poprawy dotyczą m.in. przeciwdziałania fałszywym informacjom, które wskazało 18 proc. badanych.

Rosnące zagrożenia dla wiarygodności e-commerce wiążą się przede wszystkim z manipulacją opiniami. Obecnie 98 proc. konsumentów czyta recenzje produktów przed zakupem, a 88 proc. ufa im na poziomie osobistych rekomendacji. Jednocześnie około 40 proc. polskich internautów zetknęło się z fałszywymi recenzjami. Do wyzwań należą również działania zautomatyzowanych systemów wykupujących bilety lub limitowane kolekcje. Rozwiązaniem tych problemów może być wdrażanie technologii proof-of-human, która umożliwia wystawianie opinii i dokonywanie zakupów tylko prawdziwym użytkownikom, jak wskazuje Chilimoniuk.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
18. listopad 2025 05:35