StoryEditor
Rynek i trendy
27.09.2023 11:34

Co drugi konsument zdigitalizował w tym roku swoje zakupy. Kosmetyki wśród wiodących kategorii kupowanych w e-sklepach

Konsumenci kupujący w internecie kosmetyki cenią sobie łatwość porównywania cen i ofert, liczne promocje, szeroki asortyment produktów a także możliwość kupowania w sklepach zagranicznych / Shutterstock
Zakupy w internecie to najpopularniejsza strategia zakupowa na trudne czasy. Częściej w sieci – w związku ze spowolnieniem gospodarczym i inflacją – kupuje już co drogi konsument – wynika z II edycji raportu e-Izby: „(E)mergency Commerce – w kryzysie do e-commerce”. Co ważne, obecnie do internetu przenoszone są zakupy, które mają największy udział w budżetach domowych. Wśród nich znajdują się kosmetyki i leki.

Inflacja i zbliżający się kryzys gospodarczy sprawiły, że swoje zachowania zakupowe zmieniło już 50 proc. konsumentów – wynika z raportu „(E)mergency Commerce – w kryzysie do e-commerce” przygotowanego przez e-Izbę. Najczęściej wskazywaną strategią, dzięki której polscy konsumenci chcą poprawić stan swojego budżetu domowego, jest przekierowywanie zakupów w kolejnych kategoriach do internetu.  I to pomimo tego, że w e-sklepach także mamy do czynienia ze wzrostem cen i już mniej osób uznaje zakupy w sieci za bardziej optymalne niż w sklepach stacjonarnych.

 

Zakupy sprytne i rozważne 

 

E-commerce doskonale wspiera style zakupowe, które zyskały na znaczeniu podczas kryzysu, czyli przede wszystkim zakupy sprytne i rozważne.

image
e-Izba

Zdaniem konsumentów najważniejszym atutem zakupów w Internecie jest łatwość porównywania cen i ofert, liczne promocje, a także szeroki asortyment produktów. Ale to nie wszystko. Generalnie przewag internetu Polacy w tym roku wskazują więcej niż rok temu. Doceniają warunki zwrotów oraz możliwość kupowania w sklepach zagranicznych.

Z raportu wynika także, że zmniejszyła się skłonność do kupowania w jednym zaufanym miejscu – widać, że konsumenci poszukują nowych, optymalnych opcji. W dobie walki z inflacją zmniejszył się nacisk na nowoczesne, wygodne rozwiązania zakupowe.

 

Kosmetyki zamiast rozrywki 

 

Warto też wspomnieć, że w tym roku Polacy znacznie częściej do sieci przenoszą zakupy „dużych” kategorii zakupowych, takich jak RTV/AGD, moda, kosmetyki, produkty dziecięce, motoryzacja. Ww 2022 roku były to przede wszystkim zakupy rozrywki, czyli np. abonament do takich platform jak Netflix czy gry online, a także jedzenie z dostawą do domu i różnorodne szkolenia i kursy.

image
e-Izba

 

Do digitalizacji zakupów w kolejnym roku kryzysu przyznają się przede wszystkim osoby w związkach i posiadające dzieci, mieszkańcy średnich i mniejszych miast, ale też bardzo widoczną grupą są najlepiej zarabiający (10000+ zł miesięcznie). W tej grupie praktyczne wszyscy badani potwierdzili, że obecnie częściej kupują w e-commerce.

Wyniki badania i raportu e-Izby: „[E]mergency Commerce” przeprowadzonego na ponad 1500 internautach

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Rynek i trendy
04.07.2025 15:59
ChangeUp: 69 proc. kupujących czuje się przytłoczonych wyborem w drogerii
Klienci i klientki drogerii czują się przytłoczeni możliwościami wyboru w sklepie stacjonarnym.Agata Grysiak

Pierwsze wnioski z raportu „Beyond Transactions: Navigating Beauty Retail’s New Normal” agencji ChangeUp pokazują, że 69 proc. kupujących kosmetyki uważa wybór produktów za przytłaczający, co skutecznie zniechęca ich do wizyt w sklepach stacjonarnych. Aż 63 proc. badanych życzyłoby sobie, aby placówki beauty oferowały coś więcej niż samą możliwość zakupu, wskazując na rosnącą potrzebę doświadczeń i porad zamiast jedynie ekspozycji towaru.

Konsumenci podkreślają, że trendy zmieniają się szybciej, niż detalista nadąża z aktualizacją asortymentu, co niemal połowa respondentów (48 proc.) uznaje za kluczowy problem. „Dzisiejsi klienci beauty nie kupują tylko produktów — szukają inspiracji i autentycznych relacji, których nie zastąpi nawet najlepsze e-commerce” – komentuje Lynn Gonsior, COO ChangeUp. Badanie dowodzi, że rola fizycznego retailu w procesie zakupowym pozostaje ważna, lecz wymaga redesignu.

Media społecznościowe diametralnie odmieniły etap odkrywania nowości. Już 70 proc. przedstawicieli pokolenia Z i millenialsów dokonuje zakupów bezpośrednio przez TikToka lub klikając linki influencerów. Oznacza to, że punkt styku z marką często następuje poza sklepem, a sprzedawcy muszą przenieść inspiracyjny charakter platform społecznościowych do rzeczywistej przestrzeni handlowej.

image

UCE Research: Drogerie i apteki w tendencji spadkowej z promocjami w gazetkach

Największym rozczarowaniem w sklepach pozostaje brak towaru: na niedostępność produktów skarży się 47 proc. kupujących. Tuż za tym plasują się zbyt zatłoczone salony (46 proc.) oraz długie kolejki do kas (40 proc.). Pomimo powszechnej deklaracji, że klienci wolą sklepy specjalistyczne, poziom zadowolenia z drogerii masowych silnie różni się między segmentami rynku.

Presja cenowa staje się kolejnym wyróżnikiem nowych zachowań. Aż 83 proc. respondentów twierdzi, że zwraca większą uwagę na wartość produktu, a 59 proc. aktywnie poszukuje tzw. „dupes”, czyli tańszych zamienników kosmetyków premium. Trend ten wymusza na markach balansowanie między aspiracyjnym wizerunkiem a atrakcyjną strategią cenową.

Co ciekawe, 65 proc. ankietowanych deklaruje, że testowanie nowych kosmetyków to „jedna z moich ulubionych rzeczy”. Wynik potwierdza, że doświadczenie sensoryczne wciąż ma ogromną wagę. Raport, oparty na badaniu ponad 1 600 amerykańskich konsumentów, podkreśla jednoznacznie: aby pozostać relewantnym, beauty retail musi połączyć bogate, angażujące doświadczenia z bezproblemową dostępnością produktów i świadomością wartości.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Rynek i trendy
02.07.2025 14:30
Korea Południowa wyprzedza USA i zostaje drugim największym eksporterem kosmetyków na świecie
K-beauty coraz bardziej rządzi światem.K. Bochner

Korea Południowa zajęła drugie miejsce w globalnym eksporcie kosmetyków, wyprzedzając Stany Zjednoczone i ustępując jedynie Francji – wynika z najnowszych danych Koreańskiego Stowarzyszenia Handlu Międzynarodowego (KITA). W okresie od stycznia do kwietnia 2025 roku Korea wyeksportowała kosmetyki o wartości 3,61 mld dolarów amerykańskich, podczas gdy USA osiągnęły wynik 3,57 mld dolarów. To pierwszy raz w historii, gdy Korea Południowa wyprzedziła Stany Zjednoczone w tym segmencie rynku.

Już w 2024 roku Korea wykazywała silny wzrost w eksporcie kosmetyków, osiągając wartość 10,3 mld dolarów i wyprzedzając Niemcy, co pozwoliło jej zająć trzecie miejsce w rankingu światowym. Wzrost ten był znacznie szybszy niż u konkurencji – eksport koreańskich kosmetyków wzrósł o 20,3 proc. rok do roku, podczas gdy Francja odnotowała 6,3 proc., a Stany Zjednoczone zaledwie 1,1 proc. W samym kwietniu 2025 roku Korea osiągnęła miesięczny eksport przekraczający 1 mld dolarów.

Wzrostowi eksportu sprzyjają zwłaszcza rynki wschodzące w Europie i na Bliskim Wschodzie. W okresie od stycznia do maja 2025 roku eksport do Polski zwiększył się aż o 121 proc. rok do roku, osiągając wartość 111,8 mln dolarów. Znaczący wzrost zanotowano również w przypadku Zjednoczonych Emiratów Arabskich – o 74 proc., do poziomu 99,3 mln dolarów.

Za sukcesem koreańskiego sektora kosmetycznego stoi ekspansja tzw. K-beauty, napędzana przez innowacyjność, przystępne ceny oraz skuteczny marketing cyfrowy. W miarę jak dojrzałe rynki stabilizują się, południowokoreańskie marki zdobywają pozycję w nowych regionach, takich jak Europa Wschodnia i Bliski Wschód, co znacząco wpływa na globalną pozycję Korei w handlu kosmetykami.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
06. lipiec 2025 01:47