StoryEditor
Rynek i trendy
26.01.2024 14:53

Co piąty młody Polak często kupuje produkty polecone w mediach społecznościowych

Dla co szóstego Polaka w wieku nieprzekraczającym 20 lat, bycie częścią społeczności ulubionej marki jest ważne / Shutterstock
Zakupy za pośrednictwem mediów społecznościowych robi już 80 proc. młodych Polaków. Co szósty deklaruje też, że bycie częścią społeczności danej marki jest dla niego ważne – wynika z badania firmy doradczo-technologicznej Future Mind.

Jak wynika z raportu firmy Future Mind „Młodzi vs Mobile. Wpatrzeni w ekran, czyli o młodych Polakach i technologii mobilnej” – aż 88 proc. konumentów w wieku 15-35 lat korzysta z grup w mediach społecznościowych. Jednak zdecydowana większość z nich, ogranicza się jedynie do przeglądania dostępnych tam treści (73 proc.). Wyjątek stanowią osoby najmłodsze (15-20 lat), z których co piąta deklaruje regularną aktywność w ramach tych społeczności.

Ich przynależność do grup w mediach społecznościowych nie ogranicza się wyłącznie do sfery prywatnej i rozrywkowej, ale obejmuje również fora związane z konkretnymi markami, osobami czy firmami. Niemal dwie trzecie uczestników badania do 20 r.ż. przyznaje, że jest częścią społeczności internetowej jakiegoś brandu.

Mariia Gordiyenko, senior digital strategist w Future Mind mówi:

Niesłabnąca popularność mediów społecznościowych sprawia, że są one nie tylko potężnym medium opiniotwórczym, ale również globalną platformą zakupową. Potwierdzają to wyniki naszego badania, zgodnie z którymi aż 55 proc. ankietowanych w wieku 15-20 lat przyznaje, że zdarzyło im się skorzystać z grupy zakupowej danej marki.

Wyniki z raportu Future Mind pokazują też, że dla co szóstego Polaka z najmłodszej ankietowanej grupy, bycie częścią społeczności ulubionej marki jest ważne. W starszych grupach 26-35 lat, takiej odpowiedzi udzielił już co piąty badany. Ponadto, aż 80 proc. osób do 20 r.ż. twierdzi, że zdarza im się kupować produkty z polecenia znalezionego na grupie bądź forum w mediach społecznościowych. Jedna piąta z nich robi to często.

Według najnowszego raportu data.ai „State of Mobile 2024” prezentującego dane z urządzeń z systemem Android, wydatki konsumenckie za pośrednictwem social mediów wzrosły w 2023 r. o 13 proc. r/r i osiągnęły 9 mld dolarów. Coraz wieszy wpływ ma tutaj branża influencingowa, która w ubiegym roku osiągnęła rekordową szacunkową wartość 21,1 mld dolarów.

80 proc. młodych do 20 r.ż. twierdzi, że zdarza im się kupować produkty z polecenia znalezionego na grupie bądź forum w mediach społecznościowych. Ponadto, młodzi użytkownicy coraz częściej odradzają innym zakupu konkretnych produktów w sieci. Ten trend został nazwany mianem de-influencingu i powstał na TikToku, jako odpowiedź na nadmierną konsumpcję. To zjawisko polega na odradzaniu użytkownikom zakupu przedmiotów – najczęściej luksusowych – promowanych przez influencerów. Tego typu filmiki mają na platformie miliony wyświetleń. Na tle inflacji, ten trend może rozwinąć się w zupełnie inną stronę od zakładanego proekologicznego celu, podbijając promocję i stymulując zakup substytutów z niższej półki

– uważa Mariia Gordiyenko.

Raport Future Mind pokazał, że Polacy w wieku 15-35 lat aktywnie korzystają z różnorodnych platform komunikacyjnych i mediów społecznościowych, takich jak TikTok, Instagram, Facebook i WhatsApp, dostosowując wybór platformy do konkretnych potrzeb. WhatsApp i Facebook często służą im w utrzymywaniu kontaktu z rodziną. Instagram natomiast jest postrzegany jako źródło aktualności dotyczących rówieśników i celebrytów. Z kolei TikTok dostarcza informacji o tym, co jest aktualnie na topie.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Rynek i trendy
09.10.2024 10:05
UCE Research: Codzienne zakupy droższe o 4,9 proc. – analiza wzrostu cen we wrześniu. Co z cenami kosmetyków?
Ceny we wrześniu wzrosły w porównaniu do ub. roku i ub. miesiąca.Shutterstock

We wrześniu 2023 roku ceny codziennych zakupów wzrosły o 4,9 proc. w porównaniu do ubiegłego roku, wynika z raportu UCE Research i Uniwersytetu WSB Merito. To wyższy wynik niż w sierpniu, gdy odnotowano wzrost na poziomie 4,3 proc. Analiza obejmująca prawie 79 tys. cen ze sklepów w całej Polsce pokazuje, że podwyżki dotknęły 15 z 17 monitorowanych kategorii produktowych, w tym chemię gospodarczą i artykuły dla dzieci.

Wzrost cen codziennych zakupów we wrześniu 2023 roku wyniósł 4,9 proc. w porównaniu do tego samego okresu rok wcześniej, jak wynika z najnowszego badania przeprowadzonego przez UCE Research i Uniwersytet WSB Merito. Analiza objęła prawie 79 tys. cen z ponad 37 tys. sklepów, co pozwala na dokładne zbadanie zmian cenowych na rynku detalicznym. W porównaniu z sierpniem, kiedy wzrost cen wynosił 4,3 proc. rok do roku, obecny wynik wskazuje na kontynuację trendu wzrostowego.

Dr Rafał Koczkodaj z Uniwersytetu WSB Merito zauważa, że mimo wzrostu cen rok do roku, w stosunku do sierpnia 2023 roku ceny spadły o 0,4 proc. Zjawisko to tłumaczy głównie efektem bazy, czyli wpływem niskiej wartości cen z poprzedniego roku na obecne wyniki. Spośród 17 monitorowanych kategorii produktowych, aż 15 odnotowało wzrost cen w ujęciu rocznym, a jedynie dwie potaniały. Co istotne, w 13 z tych kategorii wzrosty były jednocyfrowe, co wskazuje na stabilność cen w większości segmentów rynku.

Wśród kategorii, które podrożały najbardziej, znalazła się chemia gospodarcza ze wzrostem o 4,9 proc. rok do roku. Produkty te, będące artykułami pierwszej potrzeby, cechują się stałym popytem, co sprawia, że ich ceny są szczególnie wrażliwe na wzrost kosztów energii i minimalnego wynagrodzenia. Artykuły dla dzieci (w tym kosmetyki i produkty higieniczne) oraz środki higieny osobistej podrożały odpowiednio o 2,8 proc. i 2,3 proc. Dr Koczkodaj przewiduje, że ceny wielu kategorii będą rosnąć do końca roku, co wynika z niskiej bazy cenowej z analogicznego okresu roku ubiegłego.

Czytaj także: UCE Research: Poparcie dla przywrócenia handlu we wszystkie niedziele rośnie

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Rynek i trendy
08.10.2024 16:37
Gen Z zmienia perfumiarstwo — a konkretnie opakowania zapachów i metody ich aplikacji
Perfumy zmieniają opakowania i formę — a to wszystko dzięki ”zetkom”.Domeckol via Pixabay

Rosnące zainteresowanie perfumami wśród pokolenia Z przynosi znaczące zmiany w projektowaniu ich opakowań. Nowe preferencje młodszych konsumentów kształtują innowacje na rynku zapachów, co znajduje odzwierciedlenie w nowoczesnych rozwiązaniach prezentowanych przez firmy kosmetyczne.

Podczas tegorocznych targów Luxe Pack w Monako zaprezentowano wiele innowacji związanych z projektowaniem opakowań perfum, które są odpowiedzią na zmieniające się preferencje pokolenia Z. Na przykład firma Superga Beauty, specjalizująca się w usługach beauty, wprowadziła na rynek nową kolekcję “Layering Perfume”, która bazuje na analizie tego, jak młodzi konsumenci używają perfum. Według danych firmy, sprzedaż perfum wzrosła o 21 proc. w 2021 roku i o 15 proc. w 2022 roku, co pokazuje rosnące zainteresowanie tym segmentem rynku.

Pokolenie Z postrzega perfumy nie tylko jako element zapachu, ale także jako ważny aspekt dobrego samopoczucia, pewności siebie i wyrażania swojej osobowości. Z tego powodu coraz częściej sięga po innowacyjne metody aplikacji, różniące się od tradycyjnych rozpylaczy. Popularność zyskują nowe formy aplikacji, takie jak perfumy w kremie czy wosku, roll-ony, ołówki zapachowe, sztyfty czy piankowe aplikatory, które pozwalają na łatwiejsze i bardziej precyzyjne użycie.

Kolejnym istotnym trendem wśród młodych konsumentów jest sztuka “layeringu”. Layering perfum to technika polegająca na nakładaniu na siebie różnych warstw zapachów w celu stworzenia indywidualnej, unikalnej kompozycji. Dzięki tej metodzie użytkownik może dowolnie mieszać i dopasowywać różne nuty zapachowe, aby uzyskać efekt idealnie odpowiadający jego nastrojowi, okazji czy porze dnia. Layering pozwala na kreatywne podejście do używania perfum, umożliwiając personalizację zapachu, który ewoluuje w ciągu dnia. Ta technika zdobywa popularność szczególnie wśród młodszych pokoleń, takich jak pokolenie Z, które ceni sobie możliwość wyrażania swojej osobowości i stylu poprzez oryginalne kompozycje zapachowe.

Czytaj także: Financial Times: Złoty wiek perfum? Zapachy mogą zdetronizować szminkę jako wyznacznik kondycji rynku.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
10. październik 2024 15:04