StoryEditor
Rynek i trendy
08.10.2018 00:00

Coraz częściej kobiety sięgają po farby do włosów polskich producentów

Emilia Pawlak, dyrektor handlowy sieci drogerii Natura, o półce z produktami do koloryzacji włosów: Największą popularnością cieszą się wiodące, międzynarodowe marki – ich produkty są rozpoznawalne i konsumentki wiążą je z wysoką jakością koloryzacji. Coraz częściej jednak kobiety sięgają również po nasze rodzime marki, od polskich producentów.

Czy koloryzacja włosów to kategoria, która nadal żyje? Czy pojawiają się w niej nowości, segmenty lub produkty, które ją istotnie zmieniają?

Jest to jedna z bardziej stabilnych kategorii, ciesząca się niesłabnącą popularnością wśród naszych klientek. Charakteryzuje się dość dużą sezonowością i raczej ograniczoną liczbą nowości. Producenci  udoskonalają składy, dodają komponenty, które mają dbać i pielęgnować farbowane włosy, ale naprawdę ciekawych, przełomowych innowacji od zeszłego roku nie było. Pojawia się natomiast sporo kosmetyków, których zadaniem jest ochrona włosów farbowanych, popyt na nie jest coraz większy. Cały czas rośnie też zainteresowanie płukankami. Odpowiednio stosowane ożywiają kolor, nadają włosom blask, ułatwiają rozczesywanie.

Ceny kosmetyków do koloryzacji rosną czy spadają? Jakie znaczenie dla tej kategorii mają promocje?

Ceny produktów do koloryzacji włosów utrzymują się raczej na stałym poziomie. Oczywiście poza okresami promocyjnymi ściśle związanymi ze wspominaną już sezonowością. Promocje sprawdzają się również w przypadku lansowanych nowości. Asortyment w tej kategorii jest bardzo szeroki. Ale nawet jeśli w ofercie jest kilkanaście kolorów, to klientki i tak często wracają do swojego ulubionego i wypróbowanego już wariantu. Wybór jest naprawdę duży. Od drogich farb wiodących producentów poprzez tańsze nieustępujące im jakością aż do coraz popularniejszej koloryzacji naturalnej. Latem rośnie zainteresowanie farbami wash out – zmywalnymi. To rzucające się w oczy niecodzienne kolory, dające mnóstwo możliwości, idealne do typowo letnich stylizacji. Propozycja dla odważnych kobiet, chętnie wybierana przez młode dziewczyny. 

Czy nadal dominującą pozycję w tej kategorii zajmują światowe marki?

Faktycznie, największą popularnością cieszą się wiodące, międzynarodowe marki – ich produkty są rozpoznawalne i konsumentki wiążą je z wysoką jakością koloryzacji. Coraz częściej jednak kobiety sięgają również po nasze rodzime marki, od polskich producentów.

Klientki przywiązują coraz większą wagę do zawartości opakowania – czy znajdują się w nim odpowiednie produkty umożliwiające samodzielne przeprowadzenie koloryzacji w domu. Rośnie też świadomość dotycząca składu farb – konsumentki czytają listy składników na etykietach. Zwiększa się sprzedaż produktów bez amoniaku czy z dodatkowymi olejkami wnikającymi w głąb włosa i chroniącymi jego strukturę.

Czy rośnie zainteresowanie naturalnymi, ziołowymi produktami do koloryzacji włosów?

Tak, obserwujemy znaczny wzrost zainteresowania naturalną koloryzacją. Henny ziołowe coraz częściej trafiają do koszyków naszych klientek. Początkowo wydawało nam się, że nieco inny proces farbowania odstrasza od podjęcia pierwszej próby użycia takich produktów, ale okazuje się, że kiedy już ona nastąpi, klientki wracają po kolejne opakowania. Warto pamiętać, że farbowanie włosów henną jest bezpieczne nawet dla kobiet w ciąży.

Czy wprowadzacie nowe marki do tej kategorii?

Regularnie odświeżamy ofertę o nowe produkty czy marki oraz o te oparte na nowych formułach. Wymieniamy też odcienie, bazując na obowiązujących trendach. 

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Rynek i trendy
31.10.2025 12:51
Cła Trumpa: francuski sektor kosmetyczny szykuje się na utratę 10 tys. miejsc pracy
NadianB/Getty Images

Bariery i stawki celne, wprowadzane przez prezydenta USA Donalda Trumpa, mogą w 2026 roku kosztować francuski sektor kosmetyczny 620 mln euro. Fédération des Entreprises de la Beauté prognozuje 21-procentowy spadek eksportu do Stanów Zjednoczonych. Sektor spodziewa się też utraty tysięcy miejsc pracy w branżach związanych z kosmetykami.

FEBEA zgłasza swoje obawy w tej sprawie już od lata. Teraz, z pomocą firmy konsultingowej Astérès, organ przedstawił swoje szacunki, odnoszące się do możliwego wpływu ceł Donalda Trumpa. Federacja szacuje, że ten szok handlowy może spowodować utratę 2,7 tys. miejsc pracy bezpośrednio w firmach, zajmujących się eksportem kosmetyków, i dodatkowo kolejnych 8,2 tys. miejsc pracy pośrednio – m.in. w sektorach opakowań, transportu, komunikacji.

Francuskie firmy kosmetyczne w 2024 roku były zwolnione z ceł, a obecnie obowiązują je cła w wysokości 15 proc. oraz dodatkowy podatek w wysokości 50 proc. na metalowe elementy opakowań. Spadek wartości dolara dodatkowo potęguje skutki ekonomiczne.

W obliczu tego szoku nie możemy pozostać biernymi obserwatorami – podkreśla Emmanuel Guichard, delegat generalny federacji. – FEBEA uruchomiła tego lata Pakiet dla Przemysłu Kosmetycznego, europejski plan działań ratunkowych mający na celu ochronę konkurencyjności i przyszłości naszej branży. Francuskie kosmetyki są motorem innowacji, eksportu i zatrudnienia. Zwracamy się do europejskich i francuskich decydentów o zapewnienie nam środków na utrzymanie pozycji globalnego lidera, bez zbędnego komplikowania naszych ram regulacyjnych – dodaje Guichard.

W 2024 roku francuski sektor kosmetyczny odnotował drugą co do wielkości nadwyżkę handlową ze Stanami Zjednoczonymi, wynoszącą 2,4 mld euro.

350 firm z francuskiego sektora kosmetycznego, generujących obroty w wysokości 35,6 mld euro i zapewniających 300 tys.  miejsc pracy, wyeksportowało w tym roku do USA produkty o wartości 2,9 mld euro.

Marzena Szulc
ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Rynek i trendy
30.10.2025 14:50
Inquiry: coraz więcej Polek stawia na naturalność, co dziesiąta z nich nie robi makijażu [RAPORT]
Mocniejszy makijaż to domena jedynie 5 proc. kobiet – dla 69 proc. z nich przygotowanie się na specjalną okazję trwa co najmniej pół godzinyHebe mat.pras.

Nowy raport Inquiry pokazuje, że dla współczesnych Polek uroda to coś więcej niż makijaż. Stawiamy na zdrowie, równowagę i świadomą pielęgnację, choć po kosmetyki nadal sięgamy chętnie i regularnie. Aż 87 proc. Polek wykonuje makijaż przynajmniej sporadycznie, a połowa robi to kilka razy w tygodniu – wynika z najnowszego raportu agencji Inquiry.

Choć chętnie sięgamy po kosmetyki, coraz częściej jesteśmy świadomi, że prawdziwe piękno zaczyna się od zdrowego stylu życia, a więc odpowiedniej diety i ruchu. Współczesne Polki dbają o siebie kompleksowo, łącząc pielęgnację z troską o samopoczucie, kondycję i równowagę. Coraz częściej postrzegamy urodę nie tylko jako efekt makijażu czy kosmetyków, ale jako odzwierciedlenie naszego stylu życia, energii i pewności siebie.

Świadomi i pragmatyczni konsumenci

Polacy podchodzą do kosmetyków z rozsądkiem. Najważniejsze są dla nas skuteczność i funkcjonalność produktu (75 proc.), a także jakość ponad ilość (71 proc.). Co ciekawe, aż 63 proc. badanych uważa, że dieta i ruch mają większy wpływ na urodę niż kosmetyki czy zabiegi pielęgnacyjne.

Z wiekiem rośnie nasze przywiązanie do prostoty. Starsi konsumenci wybierają wprawdzie mniej produktów, ale zwracają większą uwagę na ich skuteczność. Młodsi natomiast częściej eksperymentują i zmieniają kosmetyki, podążając za trendami.

Dorośli Polacy pozostają jednak ostrożni wobec kosmetyków dla dzieci. Wśród objętych badaniem respondentów, 6 na 10 osób nie akceptuje stosowania przez najmłodszych makijażu czy pielęgnacji z użyciem aktywnych składników

Makijaż – rytuał, sposób na pewność siebie i relaks

Makijaż to codzienność dla większości Polek. Co czwarta kobieta maluje się każdego dnia, najczęściej w wieku 35-44 lata. Dla dojrzałych pokoleń makijaż to sposób na poprawę wyglądu i samopoczucia. Dla młodszych jest to wyraz emocji i narzędzie budowania pewności siebie.

Osoby w wieku 18-24 lata traktują go także jako formę relaksu i ekspresji. Coraz więcej kobiet stawia też na naturalność, co dziesiąta Polka w ogóle nie wykonuje makijażu, uważając, że naturalny wygląd jest piękniejszy. 

Najczęściej wybieramy lekki, dzienny makijaż (54 proc.), a połowa malujących się Polek poświęca mu więcej czasu i dba o jego staranność. Mocniejszy makijaż to domena jedynie 5 proc. kobiet – dla 69 proc. z nich przygotowanie się na specjalną okazję trwa co najmniej pół godziny. 

image

Uważny konsument w erze promocji. Jak i gdzie Polacy kupują kosmetyki?

Co ciekawe, co piąty mężczyzna w Polsce przyznaje, że również się maluje – choć sporadycznie.

Najpopularniejsze produkty wśród Polaków to:

  • tusz do rzęs (68 proc.),
  • szminka lub pomadka (52 proc.),
  • podkład (51 proc.),
  • puder (46 proc.),
  • cień do powiek (44 proc.).

Młodsi częściej sięgają po błyszczyk, korektor, rozświetlacz czy bronzer, natomiast starsi decydują się na klasyczne kosmetyki jak tusz, cień czy kredka. Wśród ulubionych marek dominują L’Oréal, Eveline i Avon.

Skąd czerpiemy wiedzę o kosmetykach?

Najczęściej z doświadczeń własnych, opinii znajomych oraz internetu. Blisko 20 proc. badany szuka informacji o makijażu i pielęgnacji w mediach społecznościowych, a wśród najmłodszych kobiet to główne źródło inspiracji. 

Również influencerzy mają coraz większy wpływ na nasze wybory. Jak pokazują wyniki raportu, wiedzę od nich czerpie co piąty respondent, a najbardziej rozpoznawalną twórczynią w tej kategorii pozostaje Red Lipstick Monster.

Świat kosmetyków to nie tylko produkty, ale codzienne rytuały, emocje i sposób wyrażania siebie. Warto przyglądać się temu, jak zmieniają się nasze nawyki, bo pokazują one, co naprawdę liczy się dla Polaków w pielęgnacji i urodzie – podsumowuje Agnieszka Górnicka, prezes Inquiry.

Inquiry jest polską agencją badawczą specjalizującą się w analizie rynku, konsumentów i marek. Firma dostarcza wiedzę, która pomaga biznesowi podejmować trafne decyzje i skutecznie odpowiadać na zmieniające się potrzeby klientów

Badanie zostało zrealizowane w 2025 r. na reprezentatywnej próbie 1202 dorosłych Polaków metodą CAWI. Partnerem raportu jest Związek Przemysłu Kosmetycznego.

Marzena Szulc
ZOBACZ KOMENTARZE (0)
03. listopad 2025 22:25