StoryEditor
Rynek i trendy
08.10.2018 00:00

Coraz częściej kobiety sięgają po farby do włosów polskich producentów

Emilia Pawlak, dyrektor handlowy sieci drogerii Natura, o półce z produktami do koloryzacji włosów: Największą popularnością cieszą się wiodące, międzynarodowe marki – ich produkty są rozpoznawalne i konsumentki wiążą je z wysoką jakością koloryzacji. Coraz częściej jednak kobiety sięgają również po nasze rodzime marki, od polskich producentów.

Czy koloryzacja włosów to kategoria, która nadal żyje? Czy pojawiają się w niej nowości, segmenty lub produkty, które ją istotnie zmieniają?

Jest to jedna z bardziej stabilnych kategorii, ciesząca się niesłabnącą popularnością wśród naszych klientek. Charakteryzuje się dość dużą sezonowością i raczej ograniczoną liczbą nowości. Producenci  udoskonalają składy, dodają komponenty, które mają dbać i pielęgnować farbowane włosy, ale naprawdę ciekawych, przełomowych innowacji od zeszłego roku nie było. Pojawia się natomiast sporo kosmetyków, których zadaniem jest ochrona włosów farbowanych, popyt na nie jest coraz większy. Cały czas rośnie też zainteresowanie płukankami. Odpowiednio stosowane ożywiają kolor, nadają włosom blask, ułatwiają rozczesywanie.

Ceny kosmetyków do koloryzacji rosną czy spadają? Jakie znaczenie dla tej kategorii mają promocje?

Ceny produktów do koloryzacji włosów utrzymują się raczej na stałym poziomie. Oczywiście poza okresami promocyjnymi ściśle związanymi ze wspominaną już sezonowością. Promocje sprawdzają się również w przypadku lansowanych nowości. Asortyment w tej kategorii jest bardzo szeroki. Ale nawet jeśli w ofercie jest kilkanaście kolorów, to klientki i tak często wracają do swojego ulubionego i wypróbowanego już wariantu. Wybór jest naprawdę duży. Od drogich farb wiodących producentów poprzez tańsze nieustępujące im jakością aż do coraz popularniejszej koloryzacji naturalnej. Latem rośnie zainteresowanie farbami wash out – zmywalnymi. To rzucające się w oczy niecodzienne kolory, dające mnóstwo możliwości, idealne do typowo letnich stylizacji. Propozycja dla odważnych kobiet, chętnie wybierana przez młode dziewczyny. 

Czy nadal dominującą pozycję w tej kategorii zajmują światowe marki?

Faktycznie, największą popularnością cieszą się wiodące, międzynarodowe marki – ich produkty są rozpoznawalne i konsumentki wiążą je z wysoką jakością koloryzacji. Coraz częściej jednak kobiety sięgają również po nasze rodzime marki, od polskich producentów.

Klientki przywiązują coraz większą wagę do zawartości opakowania – czy znajdują się w nim odpowiednie produkty umożliwiające samodzielne przeprowadzenie koloryzacji w domu. Rośnie też świadomość dotycząca składu farb – konsumentki czytają listy składników na etykietach. Zwiększa się sprzedaż produktów bez amoniaku czy z dodatkowymi olejkami wnikającymi w głąb włosa i chroniącymi jego strukturę.

Czy rośnie zainteresowanie naturalnymi, ziołowymi produktami do koloryzacji włosów?

Tak, obserwujemy znaczny wzrost zainteresowania naturalną koloryzacją. Henny ziołowe coraz częściej trafiają do koszyków naszych klientek. Początkowo wydawało nam się, że nieco inny proces farbowania odstrasza od podjęcia pierwszej próby użycia takich produktów, ale okazuje się, że kiedy już ona nastąpi, klientki wracają po kolejne opakowania. Warto pamiętać, że farbowanie włosów henną jest bezpieczne nawet dla kobiet w ciąży.

Czy wprowadzacie nowe marki do tej kategorii?

Regularnie odświeżamy ofertę o nowe produkty czy marki oraz o te oparte na nowych formułach. Wymieniamy też odcienie, bazując na obowiązujących trendach. 

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Rynek i trendy
29.07.2025 10:39
Wielka Brytania: sprzedaż luksusowych kosmetyków do ust znacząco wzrasta, tym razem nie tylko czerwonych szminek
Eksperci zauważają, że tym razem z “efektu szminki” korzystają też inne produkty do ustRawpixel, CC0 1.0 Universal

Intensywna kampania marketingowa, towarzysząca niedawnej premierze najnowszego balsamu do ust w sztyfcie Prady nie powinna zaskakiwać. Nowe badanie firmy Circana pokazuje, że sprzedaż kosmetyków do ust rośnie, ponieważ Brytyjczycy szukają luksusu w dostępnej cenie. Słowem: efekt czerwonej szminki ma się nadal dobrze.

Z badania Circana wynika, że ogólna sprzedaż luksusowych produktów do ust w Wielkiej Brytanii wzrosła w pierwszej połowie tego roku o 16 proc. – do 80,4 mln funtów. Wyniki te opisał „The Times”, komentując, że Brytyjczycy używają takich produktów jak balsamy i konturówki do ust, aby poprawić sobie nastrój – pomimo utrzymującego się wzrostu kosztów utrzymania. 

Co ciekawe, ten 16-procentowy wzrost sprzedaży na brytyjskim rynku luksusowych produktów do ust był prawie dwukrotnie wyższy, niż tempo wzrostu całej kategorii makijażu. Był również trzykrotnie wyższy, niż wzrost w kategorii makijażu oczu.

Jest to wyraźny przykład działania tzw. efektu szminki, kiedy konsumenci kupują drobne luksusowe i markowe produkty w trudniejszych ekonomicznie czasach. Chociaż termin ten pierwotnie odnosił się dosłownie do sprzedaży szminek, obecnie jest używany do zilustrowania skoków sprzedaży w wielu innych przystępnych kategoriach.

Eksperci zauważają, że tym razem z “efektu szminki” korzystają też inne produkty do ust. W przeszłości klientki szukały czegoś, co nada ich ustom intensywnego koloru – obecnie zależy im bardziej na korzyściach pielęgnacyjnych z kosmetyku. Sprzedaż balsamów i olejków nawilżających wzrosła o 21 proc. rok do roku, napędzana przez media społecznościowe i influencer marketing. 

Rok 2025 był pełen wyzwań, a wielu konsumentów z większą ostrożnością zaczęło podchodzić do wydatków. Wciąż jednak wydają pieniądze na niedrogie luksusy, takie jak szminki i inne kosmetyki, aby poprawić sobie nastrój – komentuje June Jensen, wiceprezes brytyjskiego zespołu ds. luksusowych kosmetyków Circana. Jej zdaniem uzasadnieniem tego trendu jest chęć konsumentów, by móc sobie pozwolić chociaż na chwilę przyjemności i wytchnienia od niepokojów na świecie.

Zobacz też: Kosmetyki i szampan – luksus w przystępnej cenie przyciąga klientów w czasach kryzysu

Marzena Szulc
ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Rynek i trendy
28.07.2025 13:37
Circana: Kosmetyki wśród priorytetów zakupowych — konsumenci wydają więcej na to, co kochają
Kosmetyki nadal są ‘pocieszeniem‘ dla konsumentów w okresach niepewności finansowej.Agata Grysiak

Mimo ostrożnego podejścia do wydatków w warunkach utrzymującej się wysokiej inflacji, konsumenci wciąż są skłonni sięgać głębiej do portfela, gdy chodzi o produkty, które budzą silne emocje. Według Marshala Cohena, głównego doradcy ds. handlu detalicznego w firmie Circana, w ostatnich tygodniach na takim trendzie skorzystały m.in. branże gier wideo, zabawek i kosmetyków. W szczególności widoczny był wzrost sprzedaży produktów z segmentu beauty związanych z premierami, limitowanymi edycjami i zakupami „dla siebie”.

Cohen podkreśla, że konsumenci nie tylko kontynuują zakupy produktów pierwszej potrzeby, takich jak żywność, ale także świadomie wybierają dobra, które sprawiają im przyjemność. W branży kosmetycznej oznacza to wzrost zainteresowania prestiżowymi markami oraz produktami pielęgnacyjnymi i zapachowymi o wyższej wartości. Wydatki na tego typu towary traktowane są jako forma nagrody lub wyraz osobistego stylu, co potwierdza rosnącą lojalność wobec marek oferujących produkty wysokiej jakości.

Oprócz „zakupów z pasji” konsumenci reagują również na atrakcyjne ceny. Oczekiwanie na promocje planowane przez detalistów w lipcu spowodowało spadek zakupów pod koniec czerwca, ale w dwóch tygodniach kończących się 12 lipca 2025 r. wartość sprzedaży w dolarach wzrosła aż o 9 proc. w porównaniu z poprzednimi dwoma tygodniami. Największe wzrosty odnotowano ponownie w kategorii kosmetyków prestiżowych, zabawek oraz wybranych produktów technologicznych

Warto jednak zaznaczyć, że ogólna sprzedaż towarów niebędących artykułami pierwszej potrzeby była w tym roku o prawie 3 proc. niższa w porównaniu z analogicznym okresem promocyjnym w 2024 r. Oznacza to, że konsumenci coraz uważniej planują zakupy, czekając na konkretne oferty. Zdaniem Cohena, marki kosmetyczne i detaliści muszą w najbliższych miesiącach — w szczególności przed sezonem powrotu do szkoły i okresem świątecznym — intensywniej zabiegać o uwagę klientów, oferując im produkty, które trafią nie tylko w potrzeby, ale i emocje.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
29. lipiec 2025 18:46