StoryEditor
Rynek i trendy
03.01.2022 00:00

Czarne usta i pielęgnacja skóry głowy. To trendy 2022 roku!

Pielęgnacja, czyli moda na zdrową i piękną cerę to wiodący trend, który pozostanie z nami na bardzo długo. Powraca jednak coraz większe zainteresowanie makijażem. Do łask wróciły nie tylko podkłady, ale również szminki i cienie. Zapomnijmy jednak o klasycznej czerwieni, malinowym różu czy różowo-beżowych odcieniach na twarzy. Z najnowszych danych Stylight i Google Trends wynika, że czarna szminka to jeden z silniejszych trendów kosmetycznych tego roku. Konsumenci nadal zwracają uwagę na pielęgnację, tym razem skupiają się na skórze głowy.

Pop-punkowa estetyka wraca na scenę modową, ale okazuje się, że ten styl zawładnął także światem makijażu. To pokazuje, jak bardzo ludzie chcą ożywić swoje życie. Mimo że pandemia nie odpuszcza to, przywykliśmy już trochę do funkcjonowania w nowej rzeczywistości. Zniknęły już kapcie, dresy i naga twarz, ustępując miejsca większej ekstrawagancji, autoekspresji i wolności. Nowe dane udostępnione przez globalną platformę badań mody Stylight wskazują na silne zainteresowanie czarną szminką, począwszy od listopada 2021 roku.

Platforma zgłasza wzrost liczby kliknięć o ponad 1000 proc. dla szminki Clinique w odcieniu Black Honey. Jest to trend, który został potwierdzony w sieciach społecznościowych, z kilkoma dziesiątkami milionów wyświetleń hashtagu #blacklipstick na TikTok i ponad 500 000 publikacji na Instagramie, w tym wieloma najnowszymi postami i filmami.

Portal Premium Beauty News donosi, że to nie będzie jedyny ekstrawagancki trend w urodzie, który będzie na topie w tym roku. Samoprzylepne klejnoty do twarzy również wydają się zyskiwać na popularności od kilku tygodni. Stylight donosi, że w listopadzie zainteresowanie hasłami „klejnoty twarzy” potroiło się i gwałtownie wzrosło. W szczególności zestaw kryształów do twarzy ColourPop odnotował 100 proc. wzrost liczby kliknięć w porównaniu z poprzednim miesiącem.

Pielęgnacja skóry głowy

W ostatnich miesiącach marki nie tylko zwiększyły liczbę produktów do pielęgnacji skóry głowy, takich jak peelingi złuszczające, ale również konsumenci szaleją na punkcie tych produktów. Trendem nazywanym „scalp skincare”, skupiającym się na pielęgnacji skóry głowy, stał się bardzo istotny.

Zainteresowanie hasłami „produkty do skóry głowy” w Google w listopadzie 2021 roku wzrosło o 70 proc, podczas gdy ulubionym produktem wśród internautów jest oczyszczający peeling do skóry głowy NatureLab Tokyo, którego liczba kliknięć w Stylight wzrosła o 350 proc. w okresie od października do listopada w porównaniu z poprzednim miesiącami.

Podobnie jak w latach 2020 i 2021, zapotrzebowanie na organiczne i wegańskie produkty do pielęgnacji skóry trwa. Podobnie jak ochrona przeciwsłoneczna i kosmetyki anti-aging.

Przeczytaj również: Osoby, które przeszły COVID-19 mogą mieć bardziej wrażliwą skórę

Przegląd prasy
ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Rynek i trendy
12.11.2025 10:33
Zakupy online najważniejszym powodem korzystania z internetu – wyniki badania „Internet marzeń”
W tym, jak obecnie funkcjonują e-zakupy, nie widzimy wielu wad. Tylko 11 proc. internautów dostrzega tu pole do poprawy. Tak pozytywna ocena zakupów online jest w dużym kontraście z powodem zajmującym drugie miejsce — czyli z dostępem do aktualnych wiadomości — twierdzi Karol Chilimoniuk z World.Karolina Grabowska Kaboompics

Ponad połowa Polaków korzysta z internetu głównie po to, aby robić zakupy online – wynika z badania „Internet marzeń” przeprowadzonego przez SW Research na zlecenie World w dniach 8–14 października 2025 r. Dla 53 proc. respondentów e-zakupy są najważniejszym powodem korzystania z sieci. Kolejne miejsca zajmują dostęp do aktualnych wiadomości (47 proc.) oraz narzędzia ułatwiające organizację codziennych obowiązków (43 proc.). Badanie objęło 1020 dorosłych Polaków i zostało zrealizowane metodą CAWI.

Wyniki wskazują, że internet postrzegany jest przede wszystkim jako narzędzie praktyczne, a nie społecznościowe. Tylko 10 proc. badanych deklaruje chęć wyrażania siebie w sieci, przy czym odsetek ten jest wyższy wśród kobiet (10,4 proc.) niż mężczyzn (8,6 proc.). Jeszcze rzadziej internauci wskazują na potrzebę wchodzenia w interakcje z innymi użytkownikami – jedynie 13 proc. respondentów postrzega internet jako przestrzeń relacyjnego kontaktu.

E-zakupy oceniane są przez Polaków wyjątkowo pozytywnie. Jedynie 11 proc. internautów widzi w tym obszarze elementy wymagające pilnej poprawy. Dla porównania, aż 38 proc. dorosłych Polaków wskazuje na konieczność poprawy jakości i wiarygodności informacji w sieci. Do sieci zaglądamy, by zrobić zakupy i nasze doświadczenie jest tu z gruntu pozytywne. Zaglądamy też, by poczytać newsy, ale te oceniamy jako niskiej jakości i niewiarygodne, jak podsumowuje wyniki Karol Chilimoniuk z World.

Pozytywne oceny e-commerce dominują wśród respondentów – 66 proc. deklaruje, że zakupy online działają dobrze lub bardzo dobrze. Lepiej postrzegają je kobiety (69 proc.) niż mężczyźni (61 proc.), a także osoby starsze (70 proc. w grupie 60+ wobec 58 proc. w wieku 18–29 lat). Zidentyfikowane obszary wymagające poprawy dotyczą m.in. przeciwdziałania fałszywym informacjom, które wskazało 18 proc. badanych.

Rosnące zagrożenia dla wiarygodności e-commerce wiążą się przede wszystkim z manipulacją opiniami. Obecnie 98 proc. konsumentów czyta recenzje produktów przed zakupem, a 88 proc. ufa im na poziomie osobistych rekomendacji. Jednocześnie około 40 proc. polskich internautów zetknęło się z fałszywymi recenzjami. Do wyzwań należą również działania zautomatyzowanych systemów wykupujących bilety lub limitowane kolekcje. Rozwiązaniem tych problemów może być wdrażanie technologii proof-of-human, która umożliwia wystawianie opinii i dokonywanie zakupów tylko prawdziwym użytkownikom, jak wskazuje Chilimoniuk.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Rynek i trendy
12.11.2025 10:08
Pokolenie Z kocha perfumy – a koncerny kosmetyczne idą za tym trendem
Perfumy są segmentem produktów, który daje konsumentom poczucie prestiżu, jakości i statusumedia

Zapachy stały się ulubioną kategorią zakupów beauty dla Pokolenia Z – globalnie to ta grupa nabywców rośnie najdynamiczniej. Na tym trendzie chcą skorzystać koncerny Estee Lauder, L‘Oréal i Coty – właściciele takich marek perfum jak Le Labo, Tom Ford, Valentino, Yves Saint Laurent, Emporio Armani. Firmy te zgodnie deklarują, że planują większe inwestycje w kategorię perfum, które stały się głównym motorem napędowym ich sprzedaży.

Perfumy, mgiełki zapachowe, perfumy do włosów – kiedyś kategoria zapachów była traktowana jako luksusowa przyjemność, jednak obecnie zapachy stały się priorytetem dla młodych konsumentów, którzy chcą w ten sposób wyrazić swój styl oraz poprawić sobie nastrój w obliczu niepewności ekonomicznej. Analitycy twierdzą, że perfumy to „efekt czerwonej szminki” w nowym wydaniu – odnosząc się do teorii ekonomicznej, sugerującej, że konsumenci kupują drobne luksusowe przedmioty zamiast drogich w sytuacji, gdy gospodarka nie ma się najlepiej.

Na sytuacji tej korzystają Estee Lauder, L‘Oréal i Coty, które w ostatnim czasie zadeklarowały, że chcą dokonać większych inwestycji w sprzedawane przez siebie perfumy, które są obecnie największym motorem ich sprzedaży. 

Coty przedstawiło w ubiegłym tygodniu optymistyczne prognozy, licząc na dalszy wzrost popytu na perfumy marek ze swojego portfolio (m.in. Calvin Klein i Hugo Boss).

Z danych Circana wynika, że około 38 proc. całkowitych wydatków na perfumy w ciągu pierwszego półrocza 2025 pochodziło z gospodarstw domowych, w których jest przedstawiciel Pokolenia Z.

Estee Lauder, właściciel marki Jo Malone, również potwierdziło wzrost w swoim segmencie perfum, co pomogło zrównoważyć koncernowi słabszy popyt na kosmetyki do makijażu. W kwartale zakończonym we wrześniu segment perfum zwiększył się o 14 proc. Analitycy wskazują, że duże firmy kosmetyczne zwiększają swoje portfolio zapachów – najczęściej poprzez przejęcia lub likwidację słabszych jednostek biznesowych, aby zwolnić przepływy pieniężne na inwestycje w perfumy.

Zapachy przeżywają swój kulturowy moment – powiedziała w rozmowie z Reutersem Kendal Ascher z zarządu Estee Lauder. – Rosnący dochód rozporządzalny i ekspansja klasy średniej w Chinach, Indiach i na Bliskim Wschodzie napędzają stały wzrost w tej kategorii – potwierdziła.

W tym roku Estee Lauder otworzyło około 40 nowych, niezależnych butików z perfumami na całym świecie, w tym nowe flagowe sklepy w Nowym Jorku i Paryżu. Ascher podkreśliła, że firma zainwestowała w narzędzia oparte na AI, które tłumaczą, jak konsumenci mówią o zapachach. Na podstawie tych danych tworzony jest content na TikToku, który przyciąga klientów z pokolenia Z.

W ubiegłym roku globalny wzrost sprzedaży perfum przewyższył wzrost sprzedaży kosmetyków do makijażu i pielęgnacji skóry – wynika z danych Circana. Sprzedaż perfum premium wzrosła o 6 proc. do 3,9 mld dolarów w pierwszej połowie 2025 roku, podczas gdy sprzedaż kosmetyków premium wzrosła o 1 proc., a sprzedaż produktów premium do pielęgnacji skóry spadła o 1 proc. w tym samym okresie.

W opinii ekspertów perfumy są segmentem produktów, który daje konsumentom poczucie prestiżu, jakości i statusu – bez konieczności wydawania dużych pieniędzy na “pełnoprawne” dobra premium i luksusowe.

Marzena Szulc
ZOBACZ KOMENTARZE (0)
16. listopad 2025 01:32