StoryEditor
Rynek i trendy
28.04.2025 13:35

Cześć, chcę Cię zjeść: perfumy gourmand na fali rosnącej 77,5 proc. rok do roku

Od lewej do prawej: French Macaroons The Dua Brand, Les Belles de Ricci Amour d‘Amandier Nina Ricci, Pink Sugar Aquolina, Sakeena Lattafa Perfumes, Bubblegum JAFRA. / Wiadomości Kosmetyczne

Syntetyczne nuty deserowe, takie jak wanilia, czekolada, karmel czy miód, od lat obecne są w perfumach, jednak to właśnie ostatni rok przyniósł im prawdziwy rozkwit popularności. Kategoria zapachów znana jako „gourmand” odnotowała ogromny wzrost zainteresowania na platformach takich jak #PerfumeTok i #FragranceTok. Według danych Spate, liczba wyszukiwań zapachów gourmand w internecie rośnie w tempie aż 77,5 proc. rok do roku.

Coraz więcej perfumiarzy włącza się w trend inspirowany jedzeniem, eksperymentując z coraz bardziej apetycznymi nutami. Rynek zapachów gourmand znajduje się na dynamicznej ścieżce wzrostu – według prognozy Future Market Insights jego wartość wzrośnie z 32,5 miliarda dolarów w 2025 roku do 55 miliardów dolarów w 2035 roku. To oznacza niemal podwojenie wartości w ciągu zaledwie dekady.

W ostatnim roku zapachy gourmand były niemal wszędzie. Wśród najpopularniejszych znalazły się Vanilla 28 marki Kayali, Vanilla Sex od Toma Forda oraz Black Opium Yves Saint Laurent, które stały się wiralowymi hitami. Marka Glossier poszerzyła linię perfum You o śliwkowy zapach z nutami kremu maślanego i migdałów, a piosenkarka Sabrina Carpenter wypuściła całą kolekcję perfum inspirowanych deserami.

Celem noszenia perfum gourmand nie jest jedynie zostawienie po sobie przyjemnego wrażenia, ale wywołanie intensywnej reakcji – zapach powinien być na tyle kuszący, by ktoś chciał „Cię zjeść”. Popularność tej kategorii zapachów jako segmentu rynku perfum zaczęła się stosunkowo niedawno, a jej początki przypisuje się premierze przełomowego zapachu Angel od Muglera z 1992 roku. Kompozycja ta, łącząca wanilię, czerwone owoce i olejek paczulowy, zapoczątkowała modę na słodkie perfumy lat 90. i początku XXI wieku.

Po pandemii związek między jedzeniem a branżą beauty stał się jeszcze bardziej widoczny i dochodowy. W ostatnich latach popularność zdobyły viralowe trendy makijażowe takie jak „latte girl”, „strawberry girl” czy „glazed doughnut skin”. W reklamach kosmetyków niemal nie sposób znaleźć kreacji, w której nie pojawiałyby się motywy kawiarni lub koktajli. Zainteresowanie perfumami gourmand odzwierciedla potrzebę konsumentów do szukania komfortu i nostalgii, zwłaszcza poprzez zakupy online.

„Słodycze są świetnym narzędziem marketingowym, ponieważ odwołują się do znanych zapachów i smaków, które ludzie od razu rozpoznają” – mówi Shelly Socol, współzałożycielka i CEO agencji marketingowej 1r. Jak dodaje, nuty związane z jedzeniem, takie jak wanilia czy kokos, pomagają w budowaniu pomostu między produktem a konsumentem, zwłaszcza gdy niemożliwe jest osobiste przetestowanie zapachu.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Rynek i trendy
13.09.2025 14:13
Rozdaliśmy Perły Rynku 2025! Do jakich firm i za jakie nowości produktowe trafiły statuetki? [GALERIA]
Perły Rynku 2025 - gala
Perły Rynku 2025 - gala / Wydawnictwo Gospodarcze mat.pras.
Perły Rynku 2025 - gala
Perły Rynku 2025 - gala / Wydawnictwo Gospodarcze mat.pras.
Perły Rynku 2025 - gala
Laureaci Pereł Rynku Kosmetycznego 2025 / Wydawnictwo Gospodarcze mat.pras.
Perły Rynku 2025 - gala
Laureaci Pereł Rynku FMCG 2025 / Wydawnictwo Gospodarcze mat.pras.
Perły Rynku 2025 - gala
Perły Rynku 2025 - gala
Perły Rynku 2025 - gala
Perły Rynku 2025 - gala
Gallery

W kolejnej edycji badań Perły Rynku eksperckie jury wybrało nowości kosmetyczne oraz FMCG o największym potencjale, by stać się bestsellerami. Menedżerowie, odpowiedzialni za politykę asortymentową ponad 60 wiodących sieci detalicznych, sklepów internetowych oraz platform e-commerce w Polsce, wybrali najbardziej obiecujące nowości roku. Przedstawiamy werdykt tego wyjątkowego jury.

12 września 2025 r. w stołecznym hotele Arche Krakowska odbyła się uroczysta gala wieńcząca tegoroczną edycję badań Perły Rynku FMCG oraz Perły Rynku Kosmetycznego.

Co jest celem badania Perły Rynku?

Celem badań Perły Rynku niezmiennie pozostaje wskazanie nowości produktowych o największym potencjale na sprzedażowy sukces w różnych rodzajach sklepów, od stacjonarnych spożywczych począwszy, przez drogerie, perfumerie, apteki, na e-sklepach i platformach internetowych kończąc. 

O unikalności tego badania decyduje to, kto dokonuje oceny produktów. Jest to grono złożone z praktyków rynku – menedżerów, którzy odpowiadają za politykę asortymentową w najbardziej liczących się firmach detalicznych w kraju. 

Co ocenia jury badania Perły Rynku? 

To oni, wraz ze swoimi zespołami, analizują każdy produkt zgłoszony do badania. Ich ocenie podlegają takie cechy jak: jakość, skład, innowacyjność funkcjonalność, a także smak czy zapach danego wyrobu.

Jurorzy badania Perły Rynku analizują też każdy wyrób, który bierze w nim udział pod kątem rekomendowanej dla niego ceny detalicznej, opakowania, działań marketingowych mających wspierać jego sprzedaż, a także tego czy wpisuje się on w trendy konsumenckie. 

Dzięki tak dogłębnej i profesjonalnej analizie firmy zgłaszające swoje produkty do badania Perły Rynku mogą dowiedzieć się jak są one odbierane przez retailerów reprezentujących różne kanały sprzedaży i czy widzą oni dla tych wyrobów miejsce w swojej ofercie.

W tym miejscu serdecznie dziękujemy wszystkim jurorom za zaangażowanie w ten projekt. 

Badanie Perły Rynku jest organizowane cyklicznie od kilkunastu lat przez Wydawnictwo Gospodarcze, które wydaje biznesowe portale wiadomościhandlowe.pl, wiadomoscikosmetyczne.pl, franczyzawhandlu.pl oraz magazyn „Wiadomości Handlowe”.

Organizuje również znane branżowe konferencje: Retail Trends i Forum Branży Kosmetycznej.

Poniżej przedstawiamy listę produktów zakwalifikowanych do tegorocznej edycji badań Perły Rynku FMCG oraz Perły Rynku Kosmetycznego, wraz z tytułami: “złoto”, “srebro”, “brąz”, wynikającymi ze średniej liczby punktów przyznanych im przez jurorów. 

Perły Rynku Kosmetycznego 2025: 
image
Laureaci Pereł Rynku Kosmetycznego 2025
Wydawnictwo Gospodarcze mat.pras.

  • Linia żeli i balsamów do ciała Lactourea, Lactovit, 3 produkty, AC Marca Poland -  SREBRO;
  • Krem modelujący owal twarzy Face Contour Architect, Arkana Cosmetics - BRĄZ;
  • Linia kosmetyków do pielęgnacji twarzy Mikrobiom, 4 produkty, Awesome Cosmetics - SREBRO;
  • Linia kosmetyków do pielęgnacji włosów Hery by Berry, 6 produktów, Chantal - SREBRO;
  • Olejek chroniący zarost przed siwieniem Silverfree, Roomcays, Coloris - SREBRO;
  • Naturalny antyperspirant w sztyfcie Roomcays, Coloris - BRĄZ;
  • Naturalny dezodorant w sztyfcie bez sody Ecosoft, Coloris - BRĄZ;
  • Linia kosmetyków do pielęgnacji twarzy w sztyfcie Food4Face, Ecosoft, 4 produkty, Coloris - BRĄZ;
  • Linia żeli pod prysznic i płynów do kąpieli Tesori d‘Oriente, 2 warianty, Corri - SREBRO;
  • Kolorowa pianka do mycia i zabawy Bobini Fun, 2 warianty, Dr. Miele Cosmed Group - SREBRO;
  • Linia żeli pod prysznic Mood Care, Apart, 3 warianty, Dr. Miele Cosmed Group - BRĄZ;
  • Linia serum do twarzy Green Pharmacy, 4 warianty, Elfa Pharm - SREBRO;
  • Linia kosmetyków do stóp Green Pharmacy, 7 produktów, Elfa Pharm - SREBRO;
  • Linia kosmetyków dla dzieci Jelp Baby 0+, 5 produktów, Europe Distribution Group -ZŁOTO;
  • Multifunkcyjne mleczko do ciała Essential Care, Mustela Maternite Expanscience Laboratoires - SREBRO;
  • Krem do ciała uzupełniający lipidy Stelatopia+, Mustela Expanscience Laboratoires - SREBRO;
  • Linia kosmetyków do włosów Intensywne Nawilżenie, Eva Natura, 6 produktów, Fabryka Kosmetyków Pollena-Ewa - BRĄZ;
  • Linia kosmetyków do pielęgnacji twarzy Cica Care, 3 produkty, Floslek - SREBRO + WYBÓR REDAKCJI;
  • Linia kosmetyków do pielęgnacji ust Lip Care, 5 wariantów, Floslek - SREBRO;
  • Linia olejków do ust z efektem błyszczyku Sweet Kiss Lip Oil Gloss, 8 wariantów, Golden Rose - SREBRO;
  • Linia hydrożelowych maseczek do twarzy The Real Mask, Holika Holika, 4 warianty, MyAsia A&K Beauty Krzysztof Chwesiuk - SREBRO;
  • Innowacyjny program do pielęgnacji twarzy, Natural Face Box, Naturéa - BRĄZ;
  • Suchy bezzapachowy szampon do włosów Sensitive Scalp, Batiste, Ocean Trade -  SREBRO;
  • Mazidło Opatrunkowe z nagietkiem do regeneracji skóry suchej i popękanej, Opcja Natura - SREBRO;
  • Serum przeciwzmarszczkowe Koktajl pod oczy Kofeina Opuncja, Opcja Natura -  SREBRO;
  • Skoncentrowany krem na suche i popękane pięty z mocznikiem Anty Tarka, Opcja Natura - SREBRO;
  • Balsam do ciała z biofermentem Atop Stop, Opcja Natura - SREBRO;
  • Biożel do higieny intymnej z biofermentem, Opcja Natura - SREBRO;
  • Woda perfumowana dla kobiet Halloween My Wish, Polkospa Anna Rakocińska - BRĄZ;
  • Zestaw kosmetyków pielęgnacyjnych dla mężczyzn Sigma Men, 3 produkty, Sigma Men - SREBRO;
  • Linia kremów z filtrem SPF Lebelage Sun, 9 wariantów, Sonia - SREBRO;
  • Linia szczoteczek do zębów Gum Soft-Picks, 9 wariantów, Sunstar Europe - SREBRO;
  • Linia kosmetyków wspomagających walkę z katarem dla dzieci i całej rodziny Sio Gilu, 3 produkty, TRM - SREBRO;
  • Linia kosmetyków do włosów Trychologiczna Pielęgnacja, 7 produktów, Venita Fabryka Kosmetyków - SREBRO;
  • Linia kosmetyków do wybielania zębów Alpine White, 3 produkty, Volt Baltija Polska - BRĄZ;
  • Linia kosmetyków do pielęgnacji twarzy dla mężczyzn Men Rock, 4 produkty, Volt Baltija - BRĄZ.

Redakcja "Wiadomości Kosmetycznych" przyznała również własne nagrody i tytuł "Wybór Redakcji" jednemu produktowi i dwom liniom zgłoszonym do badania Perły Rynku Kosmetycznego. Otrzymały je:

  • Linia kosmetyków do pielęgnacji włosów Hery by Berry, 6 produktów, Chantal
  • Linia kosmetyków do pielęgnacji twarzy Cica Care, 3 produkty, Floslek
  • Serum przeciwzmarszczkowe Koktajl pod oczy Kofeina Opuncja, Opcja Natura  

Perły Rynku FMCG 2025:
image
Laureaci Pereł Rynku FMCG 2025
Wydawnictwo Gospodarcze mat.pras.

  • Linia napojów Ice tea z nata de coco Hello Day! Magico, 3 warianty, Agus - SREBRO;
  • Linia napojów owocowych z nata de coco Hello Day! Magico, 6 wariantów, Agus - SREBRO;
  • Linia przysmaków dla kotów Ciao Churu, 8 wariantów, Azan - SREBRO;
  • Linia skyrów z tapioką lub chia Bakoma, 4 warianty, Bakoma - ZŁOTO;
  • Linia skyrów pitnych Bakoma Men, 4 warianty, Bakoma - ZŁOTO;
  • Linia jogurtów mochi Bakoma, 3 warianty, Bakoma - SREBRO;
  • Linia ciastek Delisana Mini Family, 7 wariantów, Biscuit International - SREBRO;
  • Napoje bezalkoholowe Blitzbee, 2 warianty, Blitz Natural Power - SREBRO;
  • Taśma naprawcza Python, Bripox - BRĄZ;
  • Klej do obuwia Tadam, Bripox - SREBRO;
  • Hamburgery Duda High Protein, Cedrob Foods - SREBRO;
  • Kabanosy Duda High Protein, Cedrob Foods - SREBRO;
  • Kurczak gotowany Duda, Cedrob Foods - SREBRO;
  • Pierś w galarecie Duda, Cedrob Foods - BRĄZ
  • Płyny do płukania tkanin Tesori d‘Oriente, 2 warianty, Corri - SREBRO;
  • Wiejska przekąskowa z Wadowic Bracia Dobrowolscy (150 g), Dobrowolscy - SREBRO;
  • Linia batonów czekoladowych Dare, 3 warianty, ETi European Food Industries - SREBRO;
  • Chipsy ziemniaczane Moonsy, 2 warianty, Eurowafel - SREBRO;
  • Papier toaletowy Naturesse, 2 warianty, Firma W.Lewandowski - SREBRO;
  • Ryż Akitakomachi Sen Soy (1 kg), Flavor Hub - SREBRO;
  • Linia chipsów nori Sen Soy, 4 warianty, Flavor Hub - SREBRO;
  • Płatki nori Sen Soy, 2 warianty, Flavor Hub - BRĄZ;
  • Chleb królewski premium Balviten (250 g), 2 warianty, Glutenfree24 - SREBRO;
  • Płyny do mycia naczyń Ludwik Maxx Power, 2 warianty, Grupa Inco - SREBRO;
  • Kapsułki do zmywarek Ludwik Maxx Power Plus, Grupa Inco - SREBRO;
  • Linia przekąsek Helio Tropical Bites, 5 produktów, Helio - SREBRO;
  • Przekąska z suszonych jabłek Helio Stixy, Helio - SREBRO;
  • Olej Polski, Komagra - SREBRO;
  • Ahmad Tea English Tea No.1 (20 torebek), Levant Foods - SREBRO;
  • 5-cio komorowe kapsułki do prania z perełkami zmiękczającymi Mill, 2 warianty, Madonis - SREBRO;
  • Musztardy premium Mosso, 2 warianty, Mosso Kewpie Poland - SREBRO;
  • Sery żółte keto i protein OSM Sierpc Okręgowa Spółdzielnia Mleczarska w Sierpcu - SREBRO;
  • Preparaty do czyszczenia Dasty Degreaser (1000 ml) 2 warianty, Optymer Trade - BRĄZ;
  • Wino Carrousel Bordeaux Maison Bouey, PH Bordopol - BRĄZ;
  • Linia bułek do burgerów i hot-dogów Oskroba, 4 warianty, Piekarnia Oskroba - SREBRO;
  • Linia czekolad i wafli Nestlé Damak, 7 wariantów, Pilot International - SREBRO;
  • Linia posypek do popcornu Planteon, 3 warianty Planteon - SREBRO;
  • LInia bezalkoholowych win JP. Chenet 0.0%, 3 warianty, Platinum Wines - SREBRO;
  • Linia przetworów warzywnych i owocowych Polan, 6 produktów, Polan - SREBRO;
  • Linia dań gotowych Prawie Gotowe, 6 produktów, Polan - BRĄZ;
  • Naturalne mieszanki ziołowe Pripravka, 3 produkty, Pripravka - SREBRO;
  • Linia azjatyckich sosów Wok Sauces, 5 produktów, Pripravka - SREBRO;
  • Mokra karma dla psów dorosłych Natural, jagnięcina z gęsiną i marchewką (400 g), Pupil Foods - SREBRO;
  • Linia wód mineralnych Rodowita (1 l), 4 warianty, Rodowita z Roztocza - ZŁOTO;
  • Sery żółte Serdeczny, 2 warianty, Sertop - SREBRO;
  • Linia chrupek kukurydzianych Nomz, 5 wariantów, Snacklab - SREBRO;
  • Linia przekąsek owocowych Fruit Mood, 6 wariantów, Sofio - SREBRO;
  • Linia obwarzanków Bublini, 3 warianty, Sofio - BRĄZ;
  • Linia konserw Żelazna Rezerwa, Sokołów, 3 warianty, Sokołów - SREBRO;
  • Onigiri Sushi4You, 3 warianty Sushi & Food Factor - SREBRO;
  • Zestawy sushi Sushi4You, 3 warianty, Sushi & Food Factor - SREBRO;
  • Wina Villa Armira, 2 warianty, TiM - BRĄZ;
  • Linia kostek do toalet Toilet Tapes, 9 wariantów, Toilet Tapes - SREBRO;
  • Owoce liofilizowane Kresto, 2 warianty, Vog Polska SREBRO;
  • Linia napojów energetyzujących Energy Blast, 5 wariantów, XL Energy Marketing - BRĄZ;
  • Linia napojów bezalkoholowych Groove Mocktail, 5 wariantów, XL Energy Marketing -  BRĄZ;
  • Zestaw do sprzątania Circular Rubi, Eco Ego, York PL - BRĄZ;
  • Linia wędlin Wędzarz, 4 produkty, Zakład Przetwórstwa Mięsa Matthias - SREBRO.

Dodatkowo redakcja "Wiadomości Handlowych" przyznała własne nagrody i tytuł "Wybór Redakcji" trzem liniom produktowym zgłoszonym do badania Perły Rynku FMCG. Otrzymały je:

  • Linia przysmaków dla kotów Ciao Churu, 8 wariantów, Azan;
  • Płyny do płukania tkanin Tesori d‘Oriente, 2 warianty, Corri;
  • Linia chipsów nori Sen Soy, 4 warianty, Flavor Hub.

W gali podsumowującej tegoroczną edycję badań Perły Rynku uczestniczyli dostawcy, którzy zgłosili swoje nowości do oceny oraz jurorzy, którzy je oceniali. Uroczystość poprowadzili Bartosz Tesławski, prezes Wydawnictwa Gospodarczego, które jest organizatorem badania oraz Bożena Graczyk, kierownik projektu Perły Rynku.

Partnerem wydarzenia był Amazon – globalna platforma e-commerce.

Marzena Szulc
ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Rynek i trendy
11.09.2025 13:37
Jak zmywamy naczynia? Zależnie od kraju: w Katarze krótko, w Niemczech wybieramy tabletki do zmywarki.
Tabletki do zmywarki to ulubiona forma detergentów Niemców i Niemek.DM drogerie

Zmywanie naczyń to czynność codzienna, która jednak w różnych częściach świata wygląda zupełnie inaczej. Z raportów International Flavors & Fragrances Dishwashing Habits Reports 2022 i 2024 wynika, że preferencje dotyczące metod czyszczenia naczyń oraz wybór detergentów są silnie związane z tradycją, kulturą i stylem życia. W Europie aż 48 proc. osób korzysta przede wszystkim ze zmywarek automatycznych, co czyni ten region liderem w tym zakresie. To wyraźny kontrast wobec wielu innych części świata, gdzie dominuje ręczne mycie.

W Azji aż 90 proc. respondentów deklaruje, że przynajmniej raz dziennie zmywa naczynia ręcznie. Jeszcze większą intensywność mycia obserwuje się na Bliskim Wschodzie i w Afryce (MEA), gdzie 60 proc. osób wykonuje tę czynność ręcznie co najmniej dwa razy dziennie. Tak wysoka częstotliwość wskazuje na istotne znaczenie kulturowe oraz religijne czystości w tych regionach.

Wybór konkretnych programów i cykli w zmywarkach również różni się w zależności od kraju. We Francji 45 proc. użytkowników zmywarek korzysta najczęściej z trybu Eco, podczas gdy w Katarze 72 proc. wybiera cykl krótki. Te dane odzwierciedlają lokalne priorytety – we Francji nacisk na oszczędność energii i wody, a w Katarze na szybkość i wygodę.

Preferencje konsumentów dotyczą również form detergentów. W Niemczech aż 67 proc. kupujących wybiera tabletki do zmywarek, co wskazuje na ich praktyczność i popularność na tamtejszym rynku. Z kolei w Stanach Zjednoczonych 30 proc. konsumentów sięga najczęściej po żele, które umożliwiają bardziej elastyczne dozowanie produktu.

Specyficzne zwyczaje związane ze wstępnym przygotowaniem naczyń widoczne są w Ameryce Łacińskiej i Australii. W krajach Ameryki Łacińskiej 51 proc. osób regularnie namacza naczynia kilka razy w tygodniu, a w Australii aż 78 proc. badanych płucze lub wstępnie myje naczynia przed umieszczeniem ich w zmywarce. Te nawyki pokazują, że w wielu kulturach czystość naczyń nie zaczyna się dopiero w zmywarce, ale już na etapie wstępnej pielęgnacji.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
13. wrzesień 2025 15:22