StoryEditor
Rynek i trendy
12.02.2025 13:44

Danae dla Allegro: Polacy często pozostawiają walentynkowe zakupy na ostatnią chwilę [RAPORT]

Według badania przeprowadzonego przez Danae dla Allegro, aż 65 proc. Polaków uznaje walentynki za istotne święto. Szczególnie wyróżnia się najmłodsza grupa dorosłych w wieku 18–24 lata – aż 40 proc. z nich wskazuje ten dzień jako „bardzo ważną” okazję do świętowania. To właśnie oni najczęściej deklarują chęć obchodzenia tego święta (77 proc). Wyniki badania potwierdzają, że walentynki są w Polsce dobrze zakorzenione, a ich znaczenie nie zależy od płci czy wieku, choć to młodzi dorośli wykazują największy entuzjazm wobec tego dnia.

Mimo że większość Polaków deklaruje, że prezenty kupuje z wyprzedzeniem, rzeczywistość wygląda inaczej w przypadku walentynek. Dane Allegro pokazują, że największy szczyt zakupów walentynkowych w ubiegłym roku przypadł na 12 lutego, czyli zaledwie dwa dni przed świętem. W tym roku pierwsze wyszukiwania związane z walentynkami pojawiły się już w styczniu, ale w ostatnich dniach zainteresowanie gwałtownie rośnie. To sugeruje, że Polacy często pozostawiają walentynkowe zakupy na ostatnią chwilę, mimo wcześniejszych deklaracji o planowaniu z wyprzedzeniem.

Walentynki to nie tylko okazja do świętowania, ale również do obdarowywania bliskich. Aż 72 proc. badanych deklaruje, że kupuje prezent dla swojej drugiej połówki. Najwięcej osób przeznacza na ten cel od 51 do 100 złotych (30 proc.), a co piąty badany wybiera drobne upominki do 50 złotych (21 proc.). Jednocześnie mężczyźni wydają na prezenty znacznie więcej niż kobiety – prawie co piąty ankietowany mężczyzna (19 proc.) przeznacza na ten cel od 101 do 300 zł, podczas gdy taką kwotę wydaje mniej niż 10 proc. kobiet.

Dane z badania wskazują, że mimo upływu lat walentynki wciąż cieszą się dużą popularnością w Polsce. Największy entuzjazm wykazują młodzi dorośli, ale święto to pozostaje ważne dla szerokiego grona osób. Z kolei analizując dane zakupowe, można zauważyć, że choć zainteresowanie prezentami pojawia się już w styczniu, to ostateczne decyzje zakupowe często zapadają w ostatnich dniach przed świętem.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Rynek i trendy
10.10.2025 14:20
Polski e-commerce wciąż na fali wzrostowej: Base Index osiągnął 163 punkty we wrześniu
Polski e-commerce rośnie w siłę.Shutterstock

We wrześniu 2025 r. wartość Base Index, wskaźnika mierzącego kondycję polskiego e-commerce, wyniosła 163 punkty. To wzrost o 6 punktów względem sierpnia (157 pkt) i aż o 12 punktów więcej niż rok wcześniej, kiedy odczyt wynosił 151 pkt. Dane z indeksu, opracowanego na podstawie wyników 3 tys. największych e-sklepów w Polsce, potwierdzają stabilny wzrost sektora handlu internetowego. Łączna sprzedaż online była wyższa o 7,9 proc. w porównaniu z wrześniem 2024 r., głównie za sprawą wzrostu liczby zamówień o 7,8 proc.

W relacji miesiąc do miesiąca, wrześniowy Base Index zwiększył się o 3,4 proc. Sprzedaż napędzał 4,2-procentowy wzrost liczby zamówień, przy jednoczesnym spadku średniej wartości koszyka do 198,40 zł, czyli o 0,8 proc. Dane te wskazują, że Polacy kupują częściej, choć wydają nieco mniej przy pojedynczych transakcjach. Sprzedaż krajowa wzrosła rok do roku o 6,4 proc., natomiast sprzedaż cross-border – aż o 14,8 proc. Udział transakcji zagranicznych w całkowitej sprzedaży polskich sklepów internetowych wyniósł już 18,4 proc., co pokazuje rosnący potencjał eksportowy e-commerce z Polski.

Na szczególną uwagę zasługuje fakt, że najszybciej rosnącą kategorią online był supermarket, co może świadczyć o przesuwaniu się części zakupów spożywczych z tradycyjnych sklepów do internetu. Wzrosty w e-commerce niekoniecznie oznaczają więc zwiększenie całkowitej konsumpcji – część sprzedaży może być efektem zmiany kanału zakupowego. Eksperci podkreślają, że firmy, które nadal nie prowadzą sprzedaży online, ryzykują utratę klientów na rzecz bardziej cyfrowych konkurentów.

Silny wzrost sprzedaży zagranicznej jest pozytywnym sygnałem dla całego sektora. Polskie sklepy coraz skuteczniej wykorzystują internet do ekspansji na inne rynki europejskie, co pozwala im dywersyfikować źródła przychodów i zdobywać cenne doświadczenie w logistyce i obsłudze klientów z różnych krajów. Rosnący udział sprzedaży cross-border potwierdza, że polski e-commerce przestaje być wyłącznie rynkiem lokalnym, a coraz częściej konkuruje na arenie międzynarodowej.

Dobre wyniki e-commerce współgrają z poprawą nastrojów konsumenckich w Polsce. Według GUS, wskaźnik ufności konsumenckiej osiągnął we wrześniu najwyższy poziom od 12 miesięcy. Poprawa ocen dotyczy zarówno bieżącej sytuacji ekonomicznej gospodarstw domowych, jak i ich perspektyw na przyszłość. Wpływ na to ma spadek inflacji do 2,9 proc., czyli poziomu zbliżonego do celu inflacyjnego NBP, a także sezonowy wzrost wydatków związanych z powrotem dzieci do szkół. W połączeniu z rosnącą sprzedażą dóbr podstawowych w internecie może to oznaczać początek powrotu konsumentów do zakupów wykraczających poza podstawowe potrzeby.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Rynek i trendy
10.10.2025 11:32
Innova Market Insights: Rynek zapachów do domu rośnie w tempie 37 proc. rocznie
Zapachy do domu to rosnąca kategoria.Inga Fortuna

Rynek produktów zapachowych do domu staje się jednym z najszybciej rosnących segmentów branży personal care. Jak wynika z danych Innova Market Insights, liczba nowych premier w kategorii home air care rosła w latach 2020–2025 średniorocznie o 37 proc. (CAGR). Trend ten pokazuje, że konsumenci coraz częściej traktują zapach jako integralny element dbałości nie tylko o ciało, lecz także o przestrzeń, w której żyją.

Według ekspertów, w ciągu ostatnich pięciu lat zapachy domowe przestały pełnić jedynie funkcję tła, stając się centralnym elementem codziennego rytuału. – Dziś zapach to nie tylko ostatni akcent, ale strategiczny czynnik wpływający na samopoczucie, komfort i emocjonalną więź z domem – mówi Laurent Pauchard, wiceprezes ds. rozwoju w segmencie home w dziale Perfumery & Beauty firmy dsm-firmenich, w rozmowie z Personal Care Insights.

Badania przeprowadzone przez dsm-firmenich potwierdzają skalę tej zmiany. 70 proc. konsumentów na świecie deklaruje, że obecnie bardziej docenia zapachy niż wcześniej, a aż 92 proc. uważa, że mają one duże znaczenie w codziennym życiu. Co więcej, 79 proc. ankietowanych chce, by ich dom „dobrze pachniał”, a 78 proc. aktywnie poszukuje produktów gwarantujących długotrwałą świeżość.

Rosnące znaczenie zapachu w domu odzwierciedla przesunięcie w postrzeganiu kategorii personal care – z pielęgnacji ciała w kierunku pełnego doświadczenia sensorycznego obejmującego całe otoczenie. Zapachy do wnętrz, świece, dyfuzory czy spraye zapachowe stają się częścią rytuałów relaksu, pracy zdalnej czy wieczornego odpoczynku.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
13. październik 2025 18:08