StoryEditor
Rynek i trendy
28.03.2017 00:00

Dayli do likwidacji

Sąd zadecydował o umorzeniu postępowania sanacyjnego wobec sieci Dayli. Syndyk zajmie się sprzedażą majątku spółki. 

W ubiegłym tygodniu krakowski sąd umorzył trwające od maja 2016 roku postępowanie sanacyjne (restrukturyzacyjne) najpierw wobec sieci Dayli (21 marca), następnie wobec Grupy Kerdos (23 marca). W ocenie sądu nie było realnych możliwości przywrócenia zdolności Dayli do wykonywania zobowiązań, a dalsze prowadzenie postępowania restrukturyzacyjnego zmierzałoby do pokrzywdzenia wierzycieli.

W praktyce oznacza to, że do spółki wkracza syndyk i sprzedaje majątek, choć de facto nie ma czego sprzedawać. Dayli wynajmowało lokale, towar ostatnio trafiał do sklepów na zasadzie komisu. Jak komentują producenci, został tylko niesmak i potężne długi.

We wrześniu ubiegłego roku, gdy obie spółki znajdowały się już w postępowaniu sanacyjnym, minął termin spłaty obligacji Dayli na 5 mln zł. Wcześniej w pierwszej połowie roku trzech emisji nie wykupił Kerdos (łącznie 7,95 mln zł). W obrocie na Catalyst znajdują się jeszcze dwie emisje spółki (w sumie na 23,2 mln zł), lecz obrót nimi jest zawieszony. Do notowań nigdy nie wprowadzono natomiast emisji publicznej trzyletnich obligacji na 4 mln zł z czerwca 2015 r. – podał portal obligacje.pl.  

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Rynek i trendy
24.07.2025 16:37
UCE Research: Promocje w handlu rosną, ale drogerie i apteki zniżkują – analiza rynku za I półrocze 2025
Liczba promocji spada w drogeriach.Agata Grysiak

W pierwszym półroczu 2025 roku sieci handlowe w Polsce przeprowadziły blisko 620 tys. promocji, co oznacza wzrost o 14,5 proc. względem analogicznego okresu 2024 roku – wynika z analizy UCE RESEARCH, Hiper-Com Poland i Grupy BLIX. Skala wzrostu jest większa niż ta odnotowana w całym ubiegłym roku, kiedy promocji było więcej o 12,5 proc. rok do roku. Dla porównania, w pierwszym półroczu 2024 roku wzrost wyniósł 9 proc.

Eksperci podkreślają, że tak dynamiczny przyrost aktywności promocyjnej to efekt otwarcia rynku po okresie wysokiej inflacji i ograniczonej siły nabywczej konsumentów. W odpowiedzi na trudne warunki z lat 2021–2023, gdy liczba promocji w niektórych miesiącach spadała nawet dwucyfrowo rok do roku., sieci handlowe zdecydowały się na ofensywę w gazetkach reklamowych i kanałach online, aby przyciągnąć klientów z powrotem.

Analizując dane za pierwsze półrocze, widać wyraźnie, że większość formatów handlowych zwiększyła liczbę promocji, jednak wyjątek stanowią drogerie i apteki. W tym segmencie odnotowano spadek liczby promocji o 9,6 proc. rok do roku. To jedyny ujemny wynik w całym zestawieniu, co wskazuje na odmienną strategię działania tej części rynku.

Spadek aktywności promocyjnej w drogeriach i aptekach analitycy tłumaczą presją marżową oraz mniejszą elastycznością cenową niż w przypadku segmentu spożywczego czy FMCG. Dodatkowo, rynek leków OTC (dostępnych bez recepty) charakteryzuje się dużą sezonowością i mniejszą wrażliwością konsumentów na promocje, ponieważ decyzje zakupowe częściej opierają się na zaufaniu do marki i skuteczności produktu.

Zamiast masowych promocji, drogerie inwestują obecnie w programy lojalnościowe oraz personalizowane oferty. Te działania, choć mniej widoczne w tradycyjnych kanałach, takich jak gazetki promocyjne, mogą w dłuższej perspektywie przynosić wyższe zaangażowanie klientów i lepsze dopasowanie oferty do ich indywidualnych potrzeb.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Biznes
24.07.2025 15:30
System kaucyjny od A do Z. Wszystko, co musisz o nim wiedzieć
System kaucyjny od A do Z (fot. Tomra)Tomra

Systemu kaucyjny w Polsce startuje już 1 października 2025. Dlatego przygotowaliśmy "alfabet systemu kaucyjnego", czyli wszystkie najważniejsze informacje dla właścicieli i pracowników sklepu, jak i dla konsumentów. To pierwszy artykuł w ramach naszego nowego cyklu szkoleniowo-informacyjnego o czekającej nas rewolucji opakowaniowej.

Paweł Mikos
ZOBACZ KOMENTARZE (0)
25. lipiec 2025 05:34