StoryEditor
Rynek i trendy
12.05.2025 08:00

Dermokosmetyki: czy personalizowane składy są ich przyszłością?

Dane ekspertów z PMR wskazują, że Polacy doceniają przede wszystkim właściwości lecznicze oraz składy dermokosmetyków / Shutterstock

Wiele wskazuje na to, że Polacy bardzo cenią dermokosmetyki. Ich rynek się stabilizuje, a średnioroczna stopa wzrostu na lata 2025-2030 wyniesie nominalnie 5,2 proc. – wynika z raportu PMR Market Experts.

Z artykuło dowiesz się: 

Segment dermokosmetyków jest napędzany przede wszystkim rosnącą świadomością konsumencką, potrzebą bezpiecznej, ale i skutecznej pielęgnacji oraz dużym zaufaniem do produktów, które łączą w sobie cechy kosmetyku oraz produktu farmaceutycznego.

image
źródło: PMR Market Experts

Gdzie Polacy kupują dermokosmetyki?

Najczęściej: świadomie i online. Dane ekspertów z PMR wskazują, że doceniamy przede wszystkim właściwości lecznicze takich produktów. Aż 8 na 10 konsumentów zgadza się, że preparaty, które można znaleźć w specjalnie wydzielonych sekcjach w drogeriach czy aptekach, lepiej działają na problemy ze skórą, niż kosmetyki standardowe. 

Czytaj też: IQVIA: Farmacja online osiąga znacznie wyższą dynamikę wzrostu niż farmacja offline — co dalej z aptekami stacjonarnymi?

Zaufanie do tych produktów jest na tyle duże, że aż 64 proc. badanych sięga regularnie po te same, sprawdzone preparaty. Z kolei 7 na 10 osób jest w stanie zapłacić za nie więcej, jeśli tylko będą miały dobry skład.

Polacy dbają o swoją skórę bardzo świadomie. Aż 62 proc. badanych deklaruje, że sięga po dermokosmetyki częściej. Podobnie rośnie popularność zakupów online – w latach 2020–2024 sprzedaż w tym kanale notowała średnioroczny wzrost na poziomie 21 proc. Co więcej, aż dwie trzecie e-konsumentów dokonuje zakupu takich produktów przynajmniej raz na kwartał

 – komentuje Marta Marszałek, Head Pharma & Healthcare Market Analyst w PMR Market Experts.

Uszyć kosmetyki na miarę

Chęć dbania o siebie połączona z dużym dostępem do informacji (TikTok czy YouTube są tu prawdziwą skarbnicą wiedzy) sprawiają, że o kosmetykach i ich działaniu wiemy coraz więcej. Ale i więcej oczekujemy. Już nie wystarczają nam te, które możemy po prostu znaleźć na sklepowych półkach (lub zamówić online). 

Konsumenci mogą wybierać spośród setek linii kosmetycznych, jednak nawet tak duży wybór nie zawsze wyczerpuje odpowiedzi na problemy i potrzeby skóry. Dlatego 80 proc. badanych chętnie w swojej kosmetyczce widziałaby preparaty o indywidualnie dopasowanych recepturach, stworzonych na podstawie oceny wykonanej przez narzędzia analityczne. Częściej taką chęć wyrażały kobiety niż mężczyźni (83 vs. 73 proc.).

Warunek? Niewygórowana cena. 38 proc. badanych zainteresowanych takimi kosmetykami chciałoby, by miesięczna kwota kuracji nie przekraczała 100 zł.

image
źródło: PMR Market Experts
Marzena Szulc
ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Rynek i trendy
15.10.2025 14:33
La Roche-Posay: 50 proc. chorych dermatologicznie doświadcza przemocy lub nękania
Problemy z trądzikiem zaostrzają się latem w wyniku ekspozycji cery na słońce.Pixabay

Badanie epidemiologiczne Scars of Life, przeprowadzone przez markę dermokosmetyczną La Roche-Posay, pokazuje, że choroby skóry – takie jak egzema, trądzik czy blizny – mają głęboki wpływ nie tylko na zdrowie fizyczne, lecz także psychiczne pacjentów. Wyniki ankiety, w której wzięło udział 30 000 dorosłych z 27 krajów, wskazują, że dla wielu osób problemy skórne stają się źródłem stygmatyzacji, niskiego poczucia własnej wartości i wykluczenia społecznego.

Z danych wynika, że połowa światowej populacji ma przynajmniej jedną bliznę — powstałą w wyniku urazu, choroby skóry, skutków ubocznych leczenia nowotworów lub ekspozycji na słońce. Dla wielu badanych blizny te stanowią trwałe źródło dyskomfortu psychicznego. Aż 71 proc. osób zmagających się z trądzikiem deklaruje obniżoną pewność siebie, natomiast 47 proc. pacjentów cierpiących na egzemę – zarówno w dzieciństwie, jak i dorosłości – przyznaje, że woli ukrywać swoje ciało.

Skutki społeczne chorób skóry są równie poważne. Połowa respondentów doświadczyła przemocy słownej lub nękania, 36 proc. czuło się wykluczonych, a 43 proc. zmagało się z negatywnym obrazem własnego ciała. U 40 proc. osób z egzemą problemy skórne miały bezpośredni wpływ na życie uczuciowe lub seksualne. Dane te podkreślają, że zdrowie skóry stanowi ważny element dobrostanu psychicznego, a jego zaniedbanie może prowadzić do izolacji społecznej.

La Roche-Posay zwraca uwagę, że konsekwencje schorzeń skórnych sięgają także sfery medycznej. Według badania aż 50 proc. pacjentów onkologicznych przerywa leczenie z powodu zmian skórnych będących efektem ubocznym terapii. Pokazuje to, jak istotne jest holistyczne podejście do pielęgnacji skóry, obejmujące nie tylko aspekty dermatologiczne, lecz także emocjonalne i psychologiczne.

Światowa Organizacja Zdrowia (WHO) już wcześniej uznała zdrowie skóry za globalny priorytet zdrowotny, apelując o działania ograniczające zarówno fizyczne dolegliwości, jak i stygmatyzację, lęk oraz stres, które im towarzyszą. Wyniki badania Scars of Life wpisują się w ten apel, podkreślając konieczność dalszych badań i wdrażania rozwiązań wspierających osoby dotknięte chorobami skóry – nie tylko w kontekście leczenia, ale i jakości życia.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Rynek i trendy
15.10.2025 10:41
UCE Research: Chemia gospodarcza i środki higieny osobistej znacznie podrożały we wrześniu
We wrześniu powróciła silna presja cenowa, związana z rosnącymi kosztami produkcji i logistyki - to przełożyło się na podwyżki cenMarzena Szulc

Według analizy ponad 93 tys. cen detalicznych, we wrześniu w sklepach najbardziej zdrożały art. tłuszczowe (o 11,9 proc. rdr.). To był jedyny dwucyfrowy wzrost rdr. na 17 analizowanych kategorii. Poza tym w ścisłej czołówce drożyzny widać chemię gospodarczą z podwyżką rdr. na poziomie 7,7 proc., która podrożała nawet nieco więcej niż kawa (7,4 proc.).

Co ciekawe, najmniej podrożały słodycze i desery – tylko o 2,5 proc. rdr. W sumie 14 kategorii było na plusie, a trzy znalazły się na minusie. Potaniały natomiast karmy dla zwierząt – o 1,9 proc., warzywa (1,5 proc.), jak również art. dla dzieci – o 0,9 proc. rdr.

Z najnowszej edycji raportu „Indeks cen w sklepach detalicznych”, autorstwa UCE Research i Uniwersytetu WSB Merito, wynika, że we wrześniu br. na 17 analizowanych kategorii produktów 14 było na plusie, a 3 znalazły się na minusie. 

Najbardziej zdrożały art. tłuszczowe (o 11,9 proc. rok do roku). Natomiast na drugiej pozycji wrześniowego rankingu znalazła się chemia gospodarcza, która podrożała o 7,7 proc. rdr. (w sierpniu -1,1 proc., w lipcu +7,9 proc. rdr.). 

Taka różnica w skali miesiąca wynika z sezonowości. W wakacje popyt na wiele tego typu produktów był niższy, a promocje tymczasowo obniżały ceny. We wrześniu powróciła silna presja cenowa, związana z rosnącymi kosztami produkcji i logistyki, co przełożyło się na skokowy wzrost dynamiki cen – tłumaczy dr Agnieszka Łopatka z Uniwersytetu WSB Merito.

Podobne wzrosty rdr. widać w przypadku środków higieny osobistej – we wrześniu ich ceny wzrosły o 6,2 proc. (poprzednio +3,9 i 8,2 proc. rdr.). 

Producenci środków higieny osobistej ponownie zaczynają przenosić na klientów wyższe ceny surowców, takich jak celuloza, chemikalia czy opakowania – wskazuje ekspert.

Marzena Szulc
ZOBACZ KOMENTARZE (0)
16. październik 2025 00:23