Ceny towarów i usług konsumpcyjnych we wrześniu 2022 r., w porównaniu z analogicznym miesiącem ub. roku wzrosły o 17,2 proc., (przy wzroście cen towarów – o 18,7 proc. i usług – o 12,5 proc.). W stosunku do poprzedniego miesiąca ceny towarów i usług wzrosły o 1,6 proc. (w tym towarów – o 1,7 proc. i usług – o 1,3 proc.) – podał GUS.
GUS zwraca uwagę, że od kwietnia 2021 r. wskaźnik ceny towarów i usług konsumpcyjnych kształtują się powyżej górnej granicy odchyleń od celu inflacyjnego określonego przez Radę Polityki Pieniężnej (2,5 proc. +/- 1 p. proc.).
O ile największe wzrosty w opublikowanym przez GUS wskaźniku cen towarów i usług konsumpcyjnych we wrześniu 2022 r. notuje żywność, a w szczególności cukier (106,8 proc.), mąka (niemal 48 proc.) czy oleje i tłuszcze oraz mięso drobiowe (ponad 40 proc.), to wzrosty cen widać też w kategoriach kosmetycznych.
Ceny artykułów do higieny osobistej i kosmetyków wzrosły we wrześniu 2022 r. w porównaniu z analogicznym miesiącem ub. roku o 11,6 proc., a w stosunku do poprzedniego miesiąca o 1,2 proc. Rosną też ceny usług w zakładach fryzjerskich i salonach kosmetycznych. W porównaniu do września sprzed roku było to 15,3 proc., a patrząc na sierpień 2022, tegoroczny wrzesień zaznaczył się w tej kategorii wzrostami cen na poziomie 0,9 proc.