StoryEditor
Rynek i trendy
28.05.2019 00:00

Jan Krzysztof Bielecki na KRFMCG o wyzwaniach dla handlu w Polsce

- Lata lecą, Polska się zestarzała... Mamy poważny problem starzejącej się populacji. Musimy szukać szansy w technologii i ruchach migracyjnych. Nasi konsumenci będą mniej liczni i starsi - powiedział podczas prezentacji otwierającej 12. edycję Kongresu Rynku FMCG "Trendy i ryzyka. Gospodarcze scenariusze dla handlu detalicznego w regionie CEE" Jan Krzysztof Bielecki, przewodniczący Rady Partnerów w EY Polska, były premier, były dyrektor wykonawczy w Europejskim Banku Odbudowy i Rozwoju.

- Mamy swoje pewne nawyki. Polacy chcieliby chodzić do sklepów niemal codziennie. To cieszy branżę handlową - rozpoczął swoje wystąpienie Jan Krzysztof Bielecki.

Jan Krzysztof Bielecki podczas swojej prezentacji opisał także zmiany w udziale żywności w konsumpcji różnych krajach europejskich. - Polska mieści się w europejskim trendzie, zgodnie z którym udział żywności cały czas spada - dodał.

- Pomimo, że rozwijamy się pięknie i przez najbliższe lata rozwój polski będzie piękny, chyba że zakłócą go zewnętrzne czynniki. Jeśli na świecie będziemy mieli załamanie gospodarcze, to Polska z o wiele większą otwartością na świat zewnętrzny, będzie podatna na wstrząsy zewnętrzne - powiedział podczas Kongresu Rynku FMCG.

Były premier w trakcie wystąpienia opisał także determinanty, które będą kształtowały rynek konsumencki w przyszłości. - Jak nie następuje wzrost dzietności i następuje odpływ mieszkańców, możemy się rozwijać tylko przez wzrost dochodów - zaznaczył.

- Wydajność pracy powinna iść w parze z jej kosztami. Polska jest ciekawym przypadkiem, bo przy wzroście wydajności pracy koszty rosły nie tak szybko - dodał. - Na razie jest dobrze, dodajemy gazu, wynagrodzenia rosną, ale rosną też koszty - skomentował sytuację w Polsce Jan Krzysztof Bielecki.

- Na początku byliśmy krajem, który miał najmłodsze społeczeństwo w Europie. Przebijało się to proporcją, jaka jest liczba ludzi na rynku pracy w stosunku do osób 65+. Lata lecą, Polska się zestarzała... Mamy poważny problem starzejącej się populacji. Musimy szukać w technologii i ruchach migracyjnych szansy. Nasi konsumenci będą mniej liczni i starsi. Będzie następował spadek populacji. Jednocześnie dramatycznie spada stopa zastąpienia. Będą się pogłębiać różnice między emerytami a pracującymi pod względem zasobności portfela - powiedział przedstawiciel firmy EY.

W Polsce obserwowane są także inne trendy. - Zakaz handlu w niedziele doprowadził do przesunięcia zakupów do dyskontów i stacji benzynowych. Szczególną bombą jest podatek handlowy, który w wyniku decyzji Sądu Europejskiego powrócił i może oddziaływać na cały rynek. I we Francji i na Słowacji, jest bardzo precyzyjny sens wprowadzenia tego podatku, a u nas jest to zapewne cel fiskalny, ale z tym musicie sobie państwo radzić - podsumował Jan Krzysztof Bielecki.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Rynek i trendy
09.09.2025 12:37
IMARC: Globalny rynek perfum rośnie. Do 2033 roku osiągnie wartość ponad 61 miliardów dolarów.
Perfumy to rosnąca kategoria produktowa.Wiadomości Kosmetyczne

W 2024 roku globalny rynek perfum osiągnął wartość 39,6 miliardów dolarów – wynika z danych IMARC Group. Prognozy na kolejne lata wskazują na dynamiczny rozwój: do 2033 roku segment ten ma urosnąć do 61,3 miliardów dolarów. Oznacza to średnioroczny wzrost (CAGR) na poziomie 5 proc. w latach 2025–2033. Kluczowym motorem napędowym rynku pozostaje rosnące zainteresowanie konsumentów luksusowymi i premium zapachami.

Wzrost rynku napędzany jest przede wszystkim przez poszukiwanie przez konsumentów unikalnych i wysokiej jakości doświadczeń zapachowych. Obserwowany jest wyraźny zwrot ku segmentowi premium, co odzwierciedla globalne trendy konsumpcyjne. Ważnym czynnikiem wzrostu jest również rosnąca popularność zapachów unisex, które przełamują tradycyjne normy płciowe i trafiają do szerszego grona odbiorców.

Najdynamiczniej rozwijającym się obszarem pozostaje region Azji i Pacyfiku. To właśnie tam urbanizacja, rosnące dochody do dyspozycji oraz większe zainteresowanie pielęgnacją i wizerunkiem osobistym stymulują popyt na perfumy. Jednocześnie rynki Ameryki Północnej i Europy utrzymują silną pozycję, szczególnie w segmencie luksusowych marek, które cieszą się stabilnym popytem.

Nowym kierunkiem rozwoju branży jest personalizacja doświadczeń zapachowych. Coraz więcej marek oferuje klientom możliwość tworzenia indywidualnych kompozycji, co zwiększa zaangażowanie i buduje lojalność konsumentów. Trend ten wpisuje się w szersze zmiany w branży beauty, gdzie indywidualne podejście i dopasowanie produktów do potrzeb użytkowników stają się kluczowymi czynnikami konkurencyjnymi.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Rynek i trendy
04.09.2025 14:33
UCE Research: Młodzi Polacy coraz częściej kupują w promocjach
Młodzi polują na promocję m.in. w drogeriach.Grupa Rossmann - błędy cenowe, tajemnicze promocje 99gr

Jak wynika z raportu UCE RESEARCH i Shopfully „Młodzi Polacy na zakupach. Edycja IV”, aż 32,5 proc. osób w wieku 18–25 lat deklaruje, że od 20 proc. do 40 proc. ich codziennych zakupów stanowią produkty kupione w promocjach. Najczęściej są to konsumenci z dochodami w przedziale 3000–4999 zł, ze średnim wykształceniem i mieszkający w mniejszych miejscowościach liczących od 5 do 19 tys. mieszkańców. Badani wskazują, że promocje pomagają im racjonalnie gospodarować budżetem, choć nie są jedynym wyznacznikiem decyzji zakupowych.

Drugą najliczniejszą grupą są młodzi konsumenci, którzy deklarują, że 40–60 proc. ich podstawowych zakupów odbywa się w promocjach – taką odpowiedź wskazało 26,5 proc. ankietowanych. Eksperci zwracają uwagę, że dla tej części młodych promocje nie są już dodatkiem, lecz naturalnym elementem codziennego koszyka. Często są to osoby na początku kariery zawodowej lub studenci, którzy dysponują ograniczonymi środkami i dzięki rabatom mogą kupować więcej lub produkty lepszej jakości.

Zdecydowanie mniej respondentów wskazuje skrajne wartości. Zakupy w promocjach w zakresie 60–80 proc. deklaruje 10,7 proc. badanych, a aż 80–100 proc. jedynie 4,1 proc. uczestników sondażu. Z kolei 12,6 proc. młodych konsumentów kupuje w promocji mniej niż 20 proc. produktów. 13,6 proc. respondentów nie potrafiło jednoznacznie określić, jaki odsetek ich codziennych zakupów stanowią przeceny.

Eksperci podkreślają, że wyniki odzwierciedlają specyfikę polskiego rynku, gdzie znacząca część asortymentu – m.in. żywność, kosmetyki i środki czystości – regularnie trafia na promocje. Młodzi konsumenci, choć wyczuleni na ceny i ostrożni w wydatkach, nie zawsze mogą pozwolić sobie na czekanie na rabaty. Dlatego dominują umiarkowane wskazania w przedziale 20–40 proc., które pokazują racjonalne podejście do zakupów i oszczędzania w grupie osób o średnich dochodach.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
09. wrzesień 2025 18:45