StoryEditor
Rynek i trendy
28.05.2019 00:00

Jan Krzysztof Bielecki na KRFMCG o wyzwaniach dla handlu w Polsce

- Lata lecą, Polska się zestarzała... Mamy poważny problem starzejącej się populacji. Musimy szukać szansy w technologii i ruchach migracyjnych. Nasi konsumenci będą mniej liczni i starsi - powiedział podczas prezentacji otwierającej 12. edycję Kongresu Rynku FMCG "Trendy i ryzyka. Gospodarcze scenariusze dla handlu detalicznego w regionie CEE" Jan Krzysztof Bielecki, przewodniczący Rady Partnerów w EY Polska, były premier, były dyrektor wykonawczy w Europejskim Banku Odbudowy i Rozwoju.

- Mamy swoje pewne nawyki. Polacy chcieliby chodzić do sklepów niemal codziennie. To cieszy branżę handlową - rozpoczął swoje wystąpienie Jan Krzysztof Bielecki.

Jan Krzysztof Bielecki podczas swojej prezentacji opisał także zmiany w udziale żywności w konsumpcji różnych krajach europejskich. - Polska mieści się w europejskim trendzie, zgodnie z którym udział żywności cały czas spada - dodał.

- Pomimo, że rozwijamy się pięknie i przez najbliższe lata rozwój polski będzie piękny, chyba że zakłócą go zewnętrzne czynniki. Jeśli na świecie będziemy mieli załamanie gospodarcze, to Polska z o wiele większą otwartością na świat zewnętrzny, będzie podatna na wstrząsy zewnętrzne - powiedział podczas Kongresu Rynku FMCG.

Były premier w trakcie wystąpienia opisał także determinanty, które będą kształtowały rynek konsumencki w przyszłości. - Jak nie następuje wzrost dzietności i następuje odpływ mieszkańców, możemy się rozwijać tylko przez wzrost dochodów - zaznaczył.

- Wydajność pracy powinna iść w parze z jej kosztami. Polska jest ciekawym przypadkiem, bo przy wzroście wydajności pracy koszty rosły nie tak szybko - dodał. - Na razie jest dobrze, dodajemy gazu, wynagrodzenia rosną, ale rosną też koszty - skomentował sytuację w Polsce Jan Krzysztof Bielecki.

- Na początku byliśmy krajem, który miał najmłodsze społeczeństwo w Europie. Przebijało się to proporcją, jaka jest liczba ludzi na rynku pracy w stosunku do osób 65+. Lata lecą, Polska się zestarzała... Mamy poważny problem starzejącej się populacji. Musimy szukać w technologii i ruchach migracyjnych szansy. Nasi konsumenci będą mniej liczni i starsi. Będzie następował spadek populacji. Jednocześnie dramatycznie spada stopa zastąpienia. Będą się pogłębiać różnice między emerytami a pracującymi pod względem zasobności portfela - powiedział przedstawiciel firmy EY.

W Polsce obserwowane są także inne trendy. - Zakaz handlu w niedziele doprowadził do przesunięcia zakupów do dyskontów i stacji benzynowych. Szczególną bombą jest podatek handlowy, który w wyniku decyzji Sądu Europejskiego powrócił i może oddziaływać na cały rynek. I we Francji i na Słowacji, jest bardzo precyzyjny sens wprowadzenia tego podatku, a u nas jest to zapewne cel fiskalny, ale z tym musicie sobie państwo radzić - podsumował Jan Krzysztof Bielecki.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Rynek i trendy
20.11.2025 11:20
SW Research: Polki to patriotki konsumenckie. Zaufanie do polskich marek deklaruje 95 proc. badanych
Polki chętniej sięgają po polskie marki niż Polacy.Agata Grysiak

Z najnowszego raportu „Made in Poland”, przygotowanego przez SW Research z inicjatywy Grupy Amica, wynika, że polscy konsumenci coraz częściej świadomie wybierają produkty krajowych producentów. Zaufanie do rodzimych marek deklaruje aż 95 proc. badanych, a 70 proc. ufa im bardziej niż zagranicznym. Co istotne, wybory te nie wynikają z przyzwyczajenia – 75,8 proc. respondentów przyznaje, że regularnie sięga po polskie produkty, kierując się przede wszystkim oceną jakości, rzetelnością producentów i realnymi doświadczeniami użytkowymi.

Raport szczegółowo analizuje, jak Polacy postrzegają pojęcie „polskiej marki”. Określenie „Made in Poland” przestaje pełnić funkcję jedynie marketingowego sloganu – dla 74 proc. badanych oznacza ono krajową produkcję, dla 70 proc. polskie pochodzenie firmy, a dla 51 proc. krajowy kapitał. Respondenci wskazują, że marka zasługuje na miano polskiej tylko wtedy, gdy realnie działa, produkuje i rozwija się w kraju. Tym samym miejsce wytwarzania staje się jednym z kluczowych kryteriów budujących zaufanie i lojalność konsumentów.

 

 

Cytowany w raporcie Michał Rakowski, wiceprezes Grupy Amica, podkreśla rosnącą rolę transparentności i jakości krajowej produkcji. Badanie pokazuje, że polskie produkty są cenione przede wszystkim za uczciwość producentów (57 proc.), wysoką jakość (55 proc.) oraz pozytywne doświadczenia użytkowników (49 proc.). W praktyce oznacza to, że konsumenci nie potrzebują deklaracji – oczekują dowodów w postaci solidnego wykonania i wiarygodnego pochodzenia. To właśnie te elementy budują przewagę krajowych marek na coraz bardziej konkurencyjnym rynku.

Znaczenie polskich marek wykracza dziś poza kwestie zakupowe. Aż 81 proc. ankietowanych uważa, że stoją za nimi konkretne wartości, takie jak wspieranie lokalnej gospodarki (63 proc.), patriotyzm gospodarczy (55 proc.) czy wieloletnia tradycja (52 proc.). Jedynie 20 proc. uważa, że określenie „polska marka” bywa pustym hasłem, przy czym dotyczy to głównie sytuacji, gdy deklaracje nie znajdują potwierdzenia w działaniach. Dane te dowodzą, że konsumpcyjny patriotyzm Polaków jest świadomy i wynika z racjonalnej oceny jakości oraz wiarygodności marek.

Wyniki raportu pokazują również istotne różnice w podejściu do polskich marek między kobietami a mężczyznami. Polskie produkty częściej wybiera 78,5 proc. kobiet (wobec 72,6 proc. mężczyzn), a 82 proc. kobiet deklaruje większe zaufanie do krajowych producentów (u mężczyzn 72 proc.). Jednocześnie 80,7 proc. badanych deklaruje sympatię do rodzimych marek, a 73,3 proc. uznaje ich wybór za wyraz patriotyzmu. Badanie zrealizowano w październiku 2025 roku metodą CAWI na reprezentatywnej próbie 1025 osób w wieku 16 i starszych.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Rynek i trendy
20.11.2025 10:11
UCE Research: Polacy coraz bardziej czujni wobec promocji na Black Friday
Blisko 72 proc. Polek i Polaków widzi zawyżanie cen przed Black Friday.Karolina Grabowska Kaboompics

Według najnowszego raportu „Polacy na kursie Black Friday. Edycja 2025”, przygotowanego przez UCE RESEARCH i Shopfully Poland, aż 71,9 proc. konsumentów zauważa podnoszenie cen produktów lub usług przed Black Friday. Z tej grupy 26,9 proc. deklaruje, że widziało takie działania wiele razy, 23 proc. często je obserwuje, a 22 proc. przyznaje, że spotkało się z nimi już kilkukrotnie. Jedynie 4,6 proc. ankietowanych nigdy nie zauważyło tego rodzaju praktyk, co – zdaniem autorów – może wynikać z mniejszej aktywności zakupowej lub braku regularnego śledzenia cen.

Eksperci podkreślają, że dane te pokazują rosnącą świadomość i ostrożność konsumentów. Jak zauważa współautor raportu Robert Biegaj, wysokie wskazania nie są zaskoczeniem, ponieważ od lat w mediach regularnie pojawiają się ostrzeżenia dotyczące fałszywych promocji. Jednocześnie fakt, że tak duża część kupujących dostrzega podwyżki cen przed Black Friday, wskazuje na skalę i systemowy charakter tego zjawiska. Zdaniem autorów raportu może to być poważnym sygnałem ostrzegawczym dla sprzedawców, których wiarygodność staje się kluczowa w okresach intensywnych kampanii promocyjnych.

Z raportu wynika także, że 84 proc. konsumentów za każdym razem sprawdza, czy dana promocja jest prawdziwa i opłacalna. To bardzo wysoki odsetek, który – według ekspertów UCE RESEARCH – świadczy o większej racjonalności zakupowej Polaków. Konsumenci częściej korzystają z porównywarek cenowych, aplikacji mobilnych i narzędzi analizujących historię cen. Dla sprzedawców oznacza to konieczność zwiększenia transparentności cenowej, ponieważ fałszywe promocje są szybko wykrywane i mogą prowadzić do utraty zaufania do marki.

Jednocześnie 14 proc. ankietowanych nigdy nie weryfikuje zmian cen, a 2 proc. nie pamięta, czy kiedykolwiek to robiło. Zdaniem ekspertów taka postawa może wynikać z przyzwyczajeń zakupowych, wysokiego poziomu zaufania do stałych marek lub niższej świadomości konsumenckiej, zwłaszcza w starszych grupach wiekowych. Autorzy raportu podkreślają, że brak kontroli cen może sprzyjać nieetycznym praktykom rynkowym, które wykorzystują nieświadomość części kupujących.

Badanie zostało przeprowadzone metodą CAWI w dniach 6–8 listopada 2025 roku na reprezentatywnej próbie 1007 Polaków w wieku 18–80 lat. Autorzy raportu podkreślają, że rosnąca czujność konsumentów oraz systematyczne nagłaśnianie procederu zawyżania cen sprawiają, że Black Friday traci charakter spontanicznego święta zakupów, a coraz bardziej staje się przemyślaną, świadomą strategią wyszukiwania faktycznie korzystnych ofert.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
21. listopad 2025 14:19