StoryEditor
Rynek i trendy
14.12.2021 00:00

Kosmetyki i perfumy kolejny rok są najpopularniejszą kategorią prezentową na święta [BADANIE]

Pod choinkami w tym roku najczęściej znajdą się kosmetyki i perfumy, które zamierza kupić lub kupiła blisko połowa ankietowanych przez Payback Opinion Poll. Badanie pokazuje też ile Polacy wydadzą na prezenty dla najbliższych i gdzie planują je nabyć.

W czasie świąt w polskich domach nie może zabraknąć prezentów pod choinką. Gdzie je zwykle kupujemy? Ponad połowa z nas (55 proc.) najczęściej w tym celu wybiera sklepy online. Z kolei 46 proc. udaje się do galerii handlowych, a co trzeci ankietowany (33 proc.) kupuje upominki w super- lub hipermarketach.

Powodem dominacji sklepów internetowych w tym przypadku może być zarówno trwająca ciągle pandemia, jak i fakt, że zakupy online oznaczają większą wygodę, która jest szczególnie istotna dla 35 proc. badanych. Ponad 60 proc. z nas szuka prezentów przede wszystkim w dobrych cenach lub takich, które są objęte promocją, a 45 proc. zwraca uwagę na jakość oferowanego asortymentu.

O ile zakupy spożywcze na święta zwykle robimy kilka dni lub tydzień przed wigilią (odpowiednio 37 i 36 proc. ankietowanych), o tyle upominki kupujemy wcześniej – dwa tygodnie lub nawet miesiąc przed świętami, co wskazało po 40 proc. respondentów.

Pod naszymi choinkami w tym roku najczęściej znajdą się kosmetyki i perfumy, które zamierza kupić lub kupiła już blisko połowa badanych. Bardzo popularną gwiazdkową kategorią zakupową są też gry i zabawki, które znajdą się w koszykach co trzeciego respondenta, a także ubrania czy obuwie, które sprezentuje swoim najbliższym prawie 30 proc. ankietowanych – komentuje Katarzyna Grzywaczewska, dyrektor marketingu w Payback Polska.

Czytaj też: Kosmetyki to najpopularniejsze prezenty pod choinkę – najlepiej w zestawie

Wśród popularnych, bożonarodzeniowych prezentów jest też elektronika, którą wskazał co czwarty ankietowany, książki i płyty (23 proc. badanych) oraz słodycze (22 proc.).

Jednocześnie, 7 proc. osób, które wzięły udział w badaniu PAYBACK, w ogóle nie planuje w tym roku zakupu prezentów. W przypadku prawie 30 proc. z nich powodem jest inflacja, która zmusza ich do ograniczenia tego typu wydatków. Co czwarty w tej grupie (26 proc.) nie ma w zwyczaju kupowania upominków, a 15 proc. wykona podarunki własnoręcznie.

Przygotowania do świąt to zwykle duże wydatki, nie tylko związane z zakupami spożywczymi. Ponad połowa (53 proc.) ankietowanych planuje wydać na upominki od 101 do 500 zł, 30 proc. – od 501 do 1000 zł, a 9 proc. od 1001 do 1500 zł.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Rynek i trendy
28.08.2025 12:33
Ayden: Polacy coraz bardziej wymagający wobec handlu – technologia i wygoda kluczem do lojalności
Polacy i Polki coraz bardziej traktują zakupy online i offline wymiennie.Shutterstock

Z raportu „Adyen Index: Retail Report 2025” wynika, że polscy konsumenci nie chcą już iść na kompromisy, a ich oczekiwania wobec marek rosną zarówno w zakresie technologii, jak i wartości. Dla 37 proc. klientów nie ma znaczenia, czy kupują w kanale online czy offline – liczy się wygoda i elastyczność. Kluczowe staje się zapewnienie jednolitego doświadczenia zakupowego, niezależnie od punktu styku z marką.

Badanie pokazuje, że 55 proc. Polaków chciałoby mieć możliwość zwrotu produktów kupionych online bezpośrednio w sklepie stacjonarnym. Takie rozwiązanie zwiększa poczucie bezpieczeństwa i komfortu zakupów. Z kolei 52 proc. badanych deklaruje większą lojalność wobec marek, które umożliwiają zamówienie brakującego towaru w sklepie z dostawą prosto do domu. Te dane wskazują, że klienci oczekują integracji kanałów sprzedaży, a nie ich konkurowania.

Wymagania konsumentów wykraczają poza samą transakcję – coraz częściej zwracają uwagę na prostotę obsługi oraz autentyczność marek. Klienci są dziś szybsi niż systemy sprzedażowe wielu firm, co wymusza inwestycje w nowoczesne rozwiązania. Technologie wspierające płynne przechodzenie między kanałami sprzedaży stają się nie tylko przewagą konkurencyjną, ale koniecznością w utrzymaniu lojalności konsumenta.

Zdaniem Matouša Michněviča, Country Managera CEE w Adyen, o przewadze marek w 2025 roku i kolejnych latach nie zdecyduje już sam kanał sprzedaży, lecz umiejętność łączenia ich w jedno spójne doświadczenie. Wygoda, prostota i autentyczność – to elementy, które w największym stopniu będą kształtować przyszłość handlu i przywiązanie klientów do marek.

Raport Adyen Index: Retail Report 2025 został opracowany na podstawie badań przeprowadzonych w dniach od 26 lutego do 12 marca 2025 r. Wzięło w nim udział łącznie 41 tys. konsumentów oraz 14 tys. firm z sektora handlu. Respondenci pochodzili z wielu rynków, m.in. z Polski, Wielkiej Brytanii, Stanów Zjednoczonych, Kanady, Brazylii, Meksyku, Francji, Niemiec, Hiszpanii, Włoch, Portugalii, Holandii, Belgii, Danii, Norwegii, Szwecji, Estonii, Łotwy, Litwy, Zjednoczonych Emiratów Arabskich, Singapuru, Malezji, Hongkongu, Japonii, Australii, Indii i Chin. W Polsce próba badawcza objęła 1001 konsumentów oraz 500 przedsiębiorstw handlowych.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Rynek i trendy
26.08.2025 14:38
Omnisend: Brytyjscy konsumenci coraz częściej korzystają z AI przy zakupach, ale obawiają się o bezpieczeństwo
Od sztucznej inteligencji nie ma odwrotu, co potwierdza wzrost zainteresowania nią.EFL Leasing

Badanie przeprowadzone przez platformę marketingu e-commerce Omnisend na próbie 1 046 konsumentów w Wielkiej Brytanii pokazało, że sztuczna inteligencja staje się ważnym elementem procesu zakupowego. Już 34 proc. ankietowanych deklaruje, że korzysta z AI do wyszukiwania informacji o produktach, 28 proc. wykorzystuje ją do rekomendacji prezentów czy inspiracji zakupowych, a 20 proc. do poszukiwania najlepszych okazji cenowych. Wśród wielu narzędzi – od Perplexity AI po Amazon Rufus – najpopularniejszym asystentem zakupowym okazał się ChatGPT, którego wskazało 39 proc. respondentów.

Według raportu Omnisend, 26 proc. badanych uważa, że ChatGPT oferuje lepsze rekomendacje niż Google, a 27 proc. podkreśla, że korzystanie z narzędzia sprawia, iż proces zakupowy staje się mniej przytłaczający. Eksperci przewidują, że rozwiązania oparte na AI odegrają kluczową rolę podczas nadchodzących wyprzedaży, takich jak Black Friday czy okres świąteczny. To oznacza, że sztuczna inteligencja zaczyna odgrywać coraz większą rolę nie tylko w wyszukiwaniu informacji, ale i w kształtowaniu zachowań konsumenckich.

Mimo rosnącej popularności AI w procesie zakupowym, konsumenci zachowują ostrożność wobec powierzania jej większej kontroli. Aż 32 proc. ankietowanych stwierdziło, że nie zaufałoby algorytmom w kwestii samodzielnego finalizowania zakupów. Dodatkowo 37 proc. uważa, że sztuczna inteligencja odbiera zakupy ich ludzki wymiar, a 42 proc. obawia się zagrożeń związanych z prywatnością i bezpieczeństwem danych. To pokazuje, że chociaż AI zyskuje na znaczeniu, droga do pełnej akceptacji tej technologii w handlu detalicznym pozostaje długa.

Eksperci podkreślają, że konsumenci rozróżniają wygodę płynącą z sugestii AI od ryzyka związanego z udostępnianiem jej danych finansowych. Jak zauważa Marty Bauer z Omnisend, dla większości klientów problemem nie jest brak funkcjonalności, lecz brak zaufania: obawy dotyczą przede wszystkim potencjalnych błędów systemu czy zagrożeń ze strony cyberprzestępców. Aby sztuczna inteligencja mogła w przyszłości przejąć także proces płatności, konieczna będzie istotna zmiana nawyków i zdobycie długofalowego zaufania klientów.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
28. sierpień 2025 14:24