StoryEditor
Rynek i trendy
20.04.2018 00:00

Kosmetyki mile widziane

Pieniądze, które zostają po opłaceniu rachunków, mieszkania czy wydatków na dojazdy, młode osoby przeznaczają na kosmetyki, wizyty u lekarza, kosmetyczki czy fryzjera.

Z badania „Świat Młodych” zrealizowanego przez IQS wynika, że po uregulowaniu stałych zobowiązań finansowych osoby w wieku 16-29 lat chętnie wydają pieniądze na kosmetyki.

Młodzi dysponują w miesiącu budżetem między 1658 a 2300 zł. Ich podstawowe wydatki (mieszkanie, rachunki, dojazdy, ubrania) stanowią niemal 50 proc. planowanych miesięcznych kosztów.

Co ciekawe, na drugim miejscu, przed kosztami imprezowania oraz jedzenia na mieście, są oszczędności, które pochłaniają około 10 proc. miesięcznych wydatków.

Pozostałe pieniądze, którymi dysponują młode osoby, przeznaczane są na regulację zobowiązań bankowych, naukę oraz te, związane ze zdrowiem i urodą – kosmetyki, leki, wizyty u lekarza, kosmetyczki czy fryzjera. Na końcu jest szeroko pojęta rozrywka, czyli: elektronika, gry, muzyka, czasopisma, czy karnety na siłownię.

Jak zaznaczają autorzy badania, większości młodych Polaków chociaż raz przydarzyła się sytuacja braku kasy pod koniec miesiąca. Najpopularniejszym sposobem radzenia sobie z tym problemem jest ograniczenie wydatków.

Robi tak 63 proc. badanych osób. Im są starsi, tym odsetek osób próbujących ograniczyć swoje potrzeby, jest większy. Drugim w kolejności sposobem radzenia sobie z chwilowym brakiem pieniędzy jest pożyczka od rodziców, a kolejnym prośba do rodziców o dodatkowe pieniądze. Karta kredytowa jest ostatnią deską ratunku, jednak jej znaczenie wzrasta wraz z wiekiem.

Młodzi są świadomi, że za wszystko na tym świecie trzeba płacić, choć aż 54 proc. z nich jest zdania, że pieniądze to nie wszystko. Podobny odsetek uważa, że pieniądze są po to, żeby korzystać z życia i je wydawać, a tylko 28 proc. twierdzi, że należy oszczędzać.

Pieniądze są dla młodych narzędziem wymiany. Obejmuje to wiedzę, doświadczenie, czas, relacje, znajomości i działa zgodnie z zasadami gospodarki daru – jeśli dasz coś komuś, to spodziewaj się, że prędzej czy później ten dar do ciebie wróci” – zauważa Katarzyna Krzywicka-Zdunek, business unit manager w IQS, liderka projektu badawczego „Świat Młodych”.

Chęć „przyoszczędzenia” napędza popularność wszelkiego rodzaju promocji. 72 proc. badanych szuka okazji, aby kupić coś taniej, a 62 proc. czeka z zakupem na obniżkę ceny.

Młodzi zostali rozpieszczeni przez rynek. Żyją w przekonaniu, że zawsze znajdą dany produkt taniej. Każdorazowo chcą wyjść ze sklepu z przeświadczeniem, że są smart i przechytrzyli system” – komentuje Krzywicka-Zdunek.

Dla wielu marek premium niedobra wiadomość jest taka, że młodym nie przeszkadzają podróbki. Uważają, że jak coś jest porządnie zrobione i ma właściwe logo to nie dość, że oszczędzają, ale budują też poczucie własnej wartości.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Rynek i trendy
24.11.2025 12:27
Polacy o Black Friday 2025: niemal połowa widzi realne korzyści z promocji
Promocje oferowane w ramach Black Friday są uważane za opłacalne przez 47,6 proc. dorosłych Polaków.Shutterstock

Z najnowszego raportu UCE RESEARCH i Shopfully „Polacy na kursie Black Friday. Edycja 2025” wynika, że 47,6 proc. dorosłych Polaków uważa promocje oferowane w ramach Black Friday za opłacalne. Odmienne zdanie wyraża 29 proc. badanych, natomiast 23,4 proc. nie potrafi jednoznacznie ocenić atrakcyjności tych ofert. Autorzy analizy podkreślają, że choć niemal połowa konsumentów dostrzega wymierne korzyści, poziom zaufania do handlu pozostaje ograniczony, m.in. z uwagi na utrzymujące się przekonanie o sztucznym zawyżaniu cen przed rozpoczęciem akcji rabatowych.

Według ekspertów UCE RESEARCH osoby pozytywnie oceniające Black Friday to głównie ci konsumenci, którzy sami doświadczyli faktycznych oszczędności. Dotyczy to zakupów sprzętu RTV i AGD, elektroniki, odzieży oraz kosmetyków, często w kanałach e-commerce, gdzie promocje bywają najbardziej znaczące. Z kolei sceptycy to najczęściej konsumenci rozczarowani wcześniejszymi doświadczeniami lub osoby niechętnie podchodzące do działań marketingowych jako takich.

Raport wskazuje również na wyraźne różnice demograficzne. Największą grupę osób uznających Black Friday za opłacalny stanowią konsumenci w wieku 35–44 lat oraz osoby osiągające dochody powyżej 9 tys. zł netto. W tej grupie dominują także mężczyźni oraz mieszkańcy miejscowości liczących 5–19 tys. mieszkańców. Wyniki sugerują, że to właśnie aktywne zawodowo osoby z wyższą siłą nabywczą najczęściej dostrzegają realne korzyści z sezonowych obniżek.

Z drugiej strony, 29 proc. Polaków uważa promocje za nieopłacalne, a opinia ta jest częściej wyrażana przez seniorów w wieku 65–74 lat oraz osoby z miesięcznymi dochodami w przedziale 5000–6999 zł netto. Wśród sceptyków przeważają również mieszkańcy największych miast powyżej 500 tys. ludności, a także osoby z wyższym wykształceniem. W ocenie analityków grupa ta może być bardziej świadoma wcześniejszych wahań cen i uważniej śledzić strategie promocyjne sprzedawców.

Zestawienie postaw pokazuje, że Black Friday pozostaje wydarzeniem budzącym duże zainteresowanie, ale również podzielone opinie. Mimo że niemal połowa Polaków dostrzega w nim realne możliwości oszczędności, wciąż istotna część społeczeństwa podchodzi do promocji ostrożnie. Badanie potwierdza, że postrzeganie opłacalności tej akcji zależy nie tylko od doświadczeń zakupowych, lecz także od wieku, dochodów i miejsca zamieszkania konsumentów.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Rynek i trendy
24.11.2025 11:53
Eksperci: moda i uroda kluczowymi kategoriami podczas Black Friday
Podczas Black Friday aż cztery z pięciu funtów zostanie wydane przez brytyjskich klientów onlineUnsplash.com/Harper Sunday

Jakie kategorie produktowe będą się cieszyły wśród konsumentów największą popularnością w nadchodzącym sezonie wyprzedażowym? Wiele prognoz wskazuje, że choć klienci zakładają w tym roku oszczędzanie, to kategorie takie jak moda oraz kosmetyki i beauty będą radziły sobie całkiem dobrze.

Analizy PwC wskazują, że konsumenci w Wielkiej Brytanii wydadzą z okazji Black Friday 6,4 mld funtów, co stanowi wzrost zaledwie o 1,5 proc. w stosunku do ubiegłego roku (jest to wartość niższa od wskaźnika inflacji). Ta kwota jest również niższa od rekordowych 7,9 mld funtów, wydanych w 2019 roku – czyli przed pandemią. 

Zainteresowanie tegorocznym Czarnym Piątkiem spadło wśród konsumentów do 46 proc. (rok temu było to 53 proc.). Osoby korzystające z Black Friday wydadzą średnio 262 funty na osobę, co stanowi solidny wzrost o 13 proc. w porównaniu z rokiem 2024. Co więcej, mężczyźni zwiększą swoje wydatki i wydadzą znacznie więcej, niż kobiety.

Sprzedawcy stacjonarni mogą nie być zadowoleni, ponieważ cztery z pięciu funtów zostanie wydane online, z dostawą do domu lub z odbiorem osobistym. Co ciekawe, młodsi klienci coraz chętniej szukają promocji w sklepach stacjonarnych.

PWC podało, że kategorie produktowe, budzące największe zainteresowanie klientów, to technologia (48 proc.), moda (38 proc.), świąteczne prezenty (28 proc.) oraz zdrowie i uroda (28 proc.).

W tym roku ponad dwie trzecie (68 proc.) kupujących deklaruje, że zrobi zakupy w Black Friday dla siebie, co wynika z faktu, że więcej mężczyzn (74 proc.) szuka okazji, by sprawić sobie przyjemność. Kobiety częściej kupują dla rodziny (65 proc.) niż dla siebie (62 proc.).

Przewiduje się, że mężczyźni przeznaczą na zakupy więcej pieniędzy, a wydatki na osobę mają wynieść 309 funtów, co stanowi wzrost o 17 proc. w porównaniu z ubiegłym rokiem. Kobiety wydają na zakupy 216 funtów, co stanowi wzrost o 10 proc. Zakupy sprzętu elektronicznego (39 proc.) również plasują się na szczycie listy priorytetów kobiet, wyprzedzając modę oraz zdrowie i urodę (36 proc. w obu kategoriach), a następnie świąteczne prezenty (33 proc.).

Z kolei dane firmy Mintsoft, oparte m.in. na danych od firm e-commerce, również potwierdzają wzrosty sprzedaży w kategorii mody i urody.

Zdaniem firmy, internetowi sprzedawcy mody i kosmetyków odnotują silny wzrost podczas tegorocznego Black Friday. Prognozują też, że brytyjscy konsumenci wydadzą 10,3 mld funtów – prawie 20 proc. więcej niż w roku ubiegłym. Dane Mintsoft wskazują, że liczba zamówień online może wzrosnąć o 18,6 proc., a zespoły realizujące zamówienia i kurierzy przygotowują się na miliony dostaw.

Firma podała również, że podczas okresu Black Friday w zeszłym roku Czarnego Piątku konsumenci złożyli ponad 2,5 mln zamówień online, co stanowi wzrost o 675 tys. w porównaniu z rokiem 2023. Cyber Monday okazał się dla sprzedawców najbardziej pracowitym dniem w ubiegłorocznym sezonie wyprzedażowym, kiedy to wysłano około 450 tys. zamówień.

Z danych Mintsoft wynika, że w tym roku 46 proc. Brytyjczyków będzie chciało kupić ubrania, a 30 proc. – kosmetyki.

Marzena Szulc
ZOBACZ KOMENTARZE (0)
25. listopad 2025 01:35