StoryEditor
Rynek i trendy
28.05.2019 00:00

KRFMCG: PMR o konsumencie przyszłości - będzie starszy i bogatszy

Starzejemy się. Typowy konsument w 2030 roku będzie miał ponad 50 lat. Będzie też bogatszy niż dziś. To zmieni obraz rynku FMCG w Polsce – zapowiada Jarosław Frontczak,  dyrektor działów handlu detalicznego, budowlanego i ekonometrii w PMR, podczas swojej prezentacji na Kongresie Rynku FMCG.

Według prognoz PMR starsi konsumenci wymuszą zmiany w samym wyglądzie opakowań. Skończy się epoka drobnego druku, pewne rzeczy będą też musiały być inaczej komunikowane. Większa uwaga będzie musiała być położona chociażby na kwestie związana ze zdrowiem.

Starsze osoby w przyszłości będą oczywiście inne niż dzisiaj. Będą lepiej zarabiać, będą wiedzieć co to jest m-commerce i  jak można to wykorzystać, jak zdobywać informacje. – Jeśli chcemy wiedzieć jak będą się zachowywać konsumenci w przyszłości spójrzmy na dzisiejsze pokolenie Z. To one, ze względu na swoją liczebność, będą w przyszłości wyznaczać trendy. Będą brać pod uwagę co mówią ich znajomi, będą impulsywne w sowich wyborach zakupowych. Nie będą też potrzebowały dużych zakupów robionych w hipermarkecie. Dlaczego? Bo będzie więcej singli i mniejszych gospodarstw domowych. Wybierać będą sklepy bliskie czy odwiedzane „po drodze”, czyli Biedronki, Lidle i Żabki – mówił Jarosław Frontczak, dyrektor działów handlu detalicznego, budowlanego i ekonometrii w firmie badawczej PMR, podczas swojego wystąpienia zatytułowanego „Konsumpcja przyszłości: prognozy i trendy wybranego asortymentu food i non-food oraz usług”.

W prognozowanej przez PMR przyszłości największe będą koszty utrzymania mieszkania, a potem transportu. Warto zwrócić na gastronomię i hotele, które będą wyraźnie rosnąć. Artykuły higieny delikatnie wzrosną, natomiast mocno stracą artykuły tytoniowe. Chcemy być zdrowsi – wzrosną więc wydatki na turystykę, sport i opiekę medyczną – zarówno usługi jak i leki.

Będziemy się bogacić, a za tym pójdą zmiany w wydatkach w obrębie kategorii spożywczych – mniej będziemy wydawać na ziemniaki (zastępowane np. przez zdrowsze kasze), kwaszoną kapustę i cukier (bo mniej gotujemy). Bardzo wzrosną natomiast wydatki na produkty convienece oraz ready to go. Coraz większe znaczenie będzie mieć zdrowie, a zatem na znaczeniu zyskają warzywa i owoce oraz  wołowina (ma lepszą opinię niż np. kurczaki). Mniej będziemy też wydawać na papierosy, pieczywo i mięso (generalnie).  

Z jednej strony w konsumpcji na znaczeniu będą zyskiwać kwestie dietetyczne, a z drugiej, coraz mniej będziemy gotować. Mocno zyska gastronomia, także w punktach niegastronomicznych. Widać to już dzisiaj. Najwięcej hot-dogów sprzedają: Żabka, Orlen i Ikea. Sieci te prowadzą gigantyczną wojnę na te produkty, a największym sprzedawcą kawy jest Orlen.

Im dzisiejsze pokolenie Z będzie starsze tym więcej będzie wydawać na zdrowie, także leki, które i dziś kochamy kupować. 80 proc. Polaków kupuje leki OTC, 57 proc. – suplementy diety, 41  – dermokosmetyki. Te wartości będą rosły.

W prognozowanych wydatkach konsumenta w 2030 warto zwrócić uwagę na rosnące znaczenie produktów non-foodu. Wydatki na produkty spożywcze będą maleć na rzecz usług gastronomicznych, turystycznych i zdrowotnych – podsumował Jarosław Frontczak.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Rynek i trendy
04.12.2025 11:27
Amerykanie a perfumy: nowe dane YouGov pokazują, jak globalnie kupujemy zapachy
Jak Amerykanki i Amerykanie kupują zapachy?Karolina Grabowska Kaboompics

Najnowszy raport YouGov ujawnia szczegółowe dane dotyczące nawyków zakupowych Amerykanów w kategorii zapachów. Według badania aż 74 proc. mieszkańców USA używa perfum lub innych produktów zapachowych – 37 proc. robi to regularnie, a 34 proc. okazjonalnie. Jednocześnie 26 proc. ankietowanych deklaruje, że w ogóle nie korzysta z perfum. Wyniki te mają znaczenie dla marek zapachowych wchodzących w najbardziej intensywny sezon sprzedaży, zwłaszcza w segmencie prezentowym.

Kluczowym zjawiskiem jest lojalność wobec ulubionych kompozycji. Wśród osób używających perfum 45 proc. regularnie wraca do jednego lub dwóch sprawdzonych zapachów, podczas gdy 36 proc. deklaruje chęć eksperymentowania i częste zmiany. Kolejne 17 proc. przyznaje, że rzadko kupuje perfumy dla siebie, ale chętnie wręcza je lub otrzymuje jako prezent. Kobiety nieco częściej niż mężczyźni testują nowe kompozycje (23 proc. versus 18 proc.), z kolei mężczyźni częściej trafiają do grupy kupujących głównie na potrzeby obdarowywania (31 proc. kontra 26 proc.).

Badanie potwierdza również, że najważniejszym czynnikiem przy wyborze perfum pozostaje sam zapach. Aż 88 proc. użytkowników wskazuje go jako kluczowy element decyzyjny. Na kolejnych miejscach znajdują się cena i relacja wartości do kosztu (62 proc.), a dopiero na trzecim – marka, którą bierze pod uwagę jedynie 26 proc. ankietowanych. Rekomendacje bliskich (16 proc.), dopasowanie sezonowe (16 proc.) oraz opakowanie (14 proc.) odgrywają zdecydowanie mniejszą rolę. Co istotne, mężczyźni są bardziej wrażliwi na aspekt marki (32 proc. kontra 22 proc.), natomiast kobiety częściej kierują się ceną (64 proc. versus 59 proc.).

Analiza ostatnich zakupów perfum pokazuje, że rynek jest mocno zorientowany na produkty przystępne cenowo. Ponad połowa konsumentów (57 proc.) wydała na swój ostatni flakon mniej niż 50 dolarów. W tym 31 proc. zmieściło się w kwocie poniżej 25 dolarów, a 26 proc. wydało od 25 do 49 dolarów. Wyższe półki cenowe wybiera mniejszość – 22 proc. kupiło perfumy za 50–99 dolarów, 14 proc. za 100–149 dolarów, a jedynie 4 proc. wydało 150 dolarów lub więcej.

Różnice między kobietami a mężczyznami są wyraźne także w kwestiach cenowych. Kobiety częściej wybierają najtańszy segment (36 proc. z nich wydało poniżej 25 dolarów, wobec 24 proc. mężczyzn). Z kolei panowie nieco chętniej sięgają po droższe kompozycje – łącznie 22 proc. mężczyzn deklaruje wydatek powyżej 100 dolarów, podczas gdy wśród kobiet odsetek ten wynosi 16 proc. Dane YouGov pokazują więc, że amerykański rynek perfum charakteryzuje się zarówno dużym zróżnicowaniem cenowym, jak i wyraźnym naciskiem na indywidualne preferencje zapachowe ponad rozpoznawalność marek.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Rynek i trendy
04.12.2025 10:28
Polacy a zakupy nieplanowane: wg. UCE Research prawie 90 proc. ulega impulsom
Polacy i Polki łatwo ulegają impulsom do zakupu.Agata Grysiak

Aż 89,9 proc. Polaków deklaruje, że zdarza im się kupować produkty, których nie planowali przed wejściem do sklepu – wynika z badania UCE RESEARCH i Hybrid Europe. Tylko 6,3 proc. konsumentów nigdy nie dokonuje zakupów pod wpływem impulsu, a 3,8 proc. nie pamięta, czy im się to zdarza. Eksperci podkreślają, że niemal dziewięciu na dziesięciu klientów działa spontanicznie, bo zakupy są procesem emocjonalnym, a nie w pełni racjonalnym, a część budżetu domowego bywa z góry przeznaczana na drobne impulsy.

Największa grupa osób kupujących nieplanowane produkty robi to czasami, czyli raz na 2–3 wizyty w sklepie – tak deklaruje 35,6 proc. ankietowanych. Niewiele mniej, bo 35,2 proc., twierdzi, że zdarza im się to rzadko, czyli raz na kilka wizyt. Zdaniem autorów raportu te proporcje tworzą realistyczny obraz konsumenta: około jedna trzecia społeczeństwa konsekwentnie trzyma się list zakupowych i jest mniej podatna na emocje oraz bodźce marketingowe.

Analiza profilu kupujących spontanicznie pokazuje wyraźne różnice demograficzne. Osoby, które robią zakupy nieplanowane od czasu do czasu, to przede wszystkim konsumenci w wieku 25–34 lat (39,9 proc.), z miesięcznym dochodem netto powyżej 9 tys. zł (41,4 proc.) i z wyższym wykształceniem (38,1 proc.). Najczęściej mieszkają w miastach liczących 200–499 tys. mieszkańców (46,9 proc.). Ta grupa charakteryzuje się większą siłą nabywczą i częstszą obecnością w sklepach, co sprzyja zakupom okazjonalnym.

Z kolei osoby, które kupują nieplanowane produkty rzadko, to głównie seniorzy w wieku 75–80 lat (53,8 proc.). Wśród nich dominują konsumenci z miesięcznymi dochodami netto w przedziale 1000–2999 zł (44 proc.) oraz osoby z wyższym wykształceniem (35,8 proc.). Najczęściej są to mieszkańcy miast liczących 50–99 tys. osób (41,5 proc.). Dane te wskazują, że starsi konsumenci, dysponując mniejszym budżetem, rzadziej ulegają impulsom zakupowym.

W pozostałych grupach 16,6 proc. Polaków deklaruje, że często, niemal przy każdej wizycie, kupuje coś nieprzewidzianego. Dodatkowe 2,5 proc. zawsze ulega impulsom, co oznacza, że tylko niewielka część społeczeństwa potrafi całkowicie kontrolować swoje decyzje zakupowe. Wyniki badania jasno pokazują, że zakupy nieplanowane są powszechnym i trwałym elementem zachowań konsumenckich w Polsce, a ich częstotliwość zależy od wieku, zarobków i miejsca zamieszkania.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
04. grudzień 2025 14:14