StoryEditor
Rynek i trendy
27.10.2023 13:50

Kupujący kosmetyki skaczą między sklepami a internetem. Nie są wierni jednej sieci drogeryjnej [Badanie Mobile Institute]

Konsumenci porównują oferty kosmetyków w różnych sklepach i pomiędzy sklepami stacjonarnymi a internetem / Shutterstock
Drogerie i perfumerie stacjonarne pozostają najważniejszym miejscem zakupu kosmetyków. Coraz większą konkurencję stanowią dla nich jednak dyskonty spożywcze, sklepy spożywczo-przemysłowe i niespożywcze dyskonty. Do zaciekłej rywalizacji o kosmetyczny tort przystąpiły także e-apteki i sieci aptek. A tylko 2 proc. internautów twierdzi, że jeszcze nie kupiło kosmetyków w internecie. Tak wynika z badania „Kanały dystrybucji kosmetyków w Polsce 2023” przygotowanego przez Mobile Institute dla portalu wiadomoscikosmetyczne.pl.

 

• Kupujemy produkty beauty średnio w 3 typach miejsc → nie jesteśmy wierni jednemu

• Dyskonty i sklepy spożywczo-przemysłowe to nr 2 i nr 3 zaraz po drogeriach i perfumeriach stacjonarnych jeśli chodzi o zakupy beauty

• Zaledwie 2% internautów deklaruje, że nie kupiło produktów beauty w Internecie

• W pandemii kupować produkty w sieci zaczęło 31% badanych, pozostali kupowali je cyfrowo już wcześniej

• W zaufanym miejscu kupuje co 5. klient, 40% porównuje oferty w przynajmniej 3 miejscach

• Marka, marka, marka to gwarant jakości i podstawowy trigger zakupowy

 

To główne wnioski z badania „Kanały dystrybucji kosmetyków w Polsce” przeprowadzonego przez Mobile Institute dla portalu wiadomoscikosmetyczne.pl. Przedstawiła je podczas gali Drogeria Roku wieńczącej Forum Branży Kosmetycznej 2023 Katarzyna Czuchaj-Łagód, dyrektor generalna Mobile Institute.

Drogerie i perfumerie stacjonarne to nadal główne miejsca zakupu kosmetyków. 44 proc. respondentów badania odpowiedziało, że to w nich głównie kupuje kosmetyki. Zaraz po drogeriach i perfumeriach konsumenci wskazali jednak spożywcze dyskonty 32 proc., sklepy spożywczo-przemysłowe 27 proc. oraz dyskonty niespożywcze 22 proc. Co ciekawe internetowe drogerie znalazły się dopiero na 7 miejscu z 17 proc. wskazań, a tuż za nimi aplikacje/sklepy mobilne stacjonarnych drogerii (16 proc.). Wyprzedziły je internetowe 21 proc. i stacjonarne 18 proc. apteki.

image

Top miejsca zakupu kosmetyków. Badanie "Kanały dystrybucji kosmetyków w Polsce 2023" Mobile Institute dla portalu wiadomoscikosmetyczne.pl, sierpień 2023, N=1000

Mobile Institute

Zakupowe ścieżki konsumentów przecinają się w kanałach online i offline. 94 proc. kupujących kosmetyki poszukuje wcześniej informacji internecie a kupuje w stacjonarnych sklepach. A zarazem 95 proc. twierdzi, że robi odwrotnie.

image

Ścieżki zakupowe konsumentów kupujących produkty urodowe. Badanie "Kanały dystrybucji kosmetyków w Polsce 2023" Mobile Institute dla portalu wiadomoscikosmetyczne.pl, sierpień 2023, N=1000

Mobile Institute

Rośnie wartość koszyka zakupowego kupujących kosmetyki w internecie. Łącznie 32 proc. badanych twierdzi, że wydaje na urodowe zakupy od 101 do 200 zł, tyle samo podwyższa tę kwotę o 100 zł. Interesujące jest, że najwyższe kwoty za zakupy beauty zostawiają w e-sklepach mężczyźni oraz osoby dojrzałe – powyżej 45 r.ż.

image

Wydatki na kosmetyki w online. Badanie "Kanały dystrybucji kosmetyków w Polsce 2023" Mobile Institute dla portalu wiadomoscikosmetyczne.pl, sierpień 2023, N=1000

Mobile Institute

Najczęściej kosmetyki w internecie kupujemy dla siebie 76 proc. Rośnie sprzedaż w internecie  perfum (34 proc.), produktów  specjalistycznych, których nie można kupić gdzie indziej (32 proc.). oraz produktów dla mężczyzn 23 proc.

image

Jakie produkty beauty najchętniej kupujemy w sieci? Badanie "Kanały dystrybucji kosmetyków w Polsce 2023" Mobile Institute dla portalu wiadomoscikosmetyczne.pl, sierpień 2023, N=1000

Mobile Institute

Pomimo, że produkty w promocji są na czele listy wybieranych najczęściej, to konsumenci twierdzą, że nadal, niezmiennie, top argumentem przemawiającym za ich wyborem jest marka produktu. Na drugim miejscu znajduje się promocja, a na trzecim skład produktu.

Badanie „Kanały dystrybucji kosmetyków w Polsce 2023” zostało przeprowadzone przez Mobile Institute dla portalu wiadomoscikosmetyczne.pl w sierpniu 2023 na panelu 1000 internautów. Częścią badania był ranking Drogeria Roku 2023. Zarówno wyniki badania, jak i wyniki rankingu zostały zaprezentowane podczas Forum Branży Kosmetycznej 2023, które odbyło się 19 października 2023 r. 

Mobile Institute instytut badawczy specjalizujący się w omnikanałowym i kontekstowym badaniu opinii konsumentów, dostarczający menedżerom wiedzę niezbędną do podejmowania decyzji oraz narzędzia pozwalające prowadzić stały dialog z konsumentami, pracownikami i partnerami bizesowymi, zarządzać doświadczeniem zakupowym, rozwijać produkty i zwiększać sprzedaż. 

 

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Rynek i trendy
05.06.2025 15:36
Mleczne perfumy podbijają TikToka. Nowy zapachowy trend rośnie w siłę
Od lewej: Cry Baby Perfume Milk Melanie Martinez, Condensed Milk Demeter Fragrance, Coastal Bliss Victoria‘s Secret, The First Yanina Yakusheva.Wiadomości Kosmetyczne

Analizy wskazują, że rozmowa o perfumach w mediach społecznościowych jest w dużej mierze napędzana przez marki, które aktywnie promują swoje produkty i budują narrację wokół zapachowych trendów. Równocześnie użytkownicy coraz chętniej szukają konkretnych informacji, co potwierdza przewaga Google w przypadku mlecznych perfum. Przenikanie się mediów społecznościowych z wyszukiwarkami pokazuje, jak silnie estetyka, zapach i internetowa narracja łączą się w świecie współczesnych konsumentów.

Zainteresowanie tzw. mlecznymi perfumami notuje obecnie gwałtowny wzrost. Jak wskazują analizy, w porównaniu z ubiegłym rokiem trend ten urósł aż o 113,4 proc. w ujęciu ogólnym, obejmując zarówno wyszukiwarki internetowe, jak i media społecznościowe. Na platformach typu Google liczba wyszukiwań wzrosła o 96,3 proc., a na TikToku aż o 320,3 proc.. Według danych, aż 85 proc. udziału w popularności tego zjawiska przypada na wyszukiwarkę Google, co sugeruje, że użytkownicy aktywnie poszukują informacji o mlecznych zapachach, zamiast trafiać na nie przypadkiem w mediach społecznościowych. Średnio miesięcznie fraza „milk perfume” generuje 9,5 tys. wyszukiwań w Google oraz 167,8 tys. tygodniowych wyświetleń na TikToku.

Eksperci wskazują, że trend ten wpisuje się w szerszy nurt popularności tzw. zapachów gourmand, czyli inspirowanych deserami, słodyczami i kremowymi nutami. W tej kategorii ogólna popularność wzrosła o 172,4 proc. r/r. Wyszukiwania w Google zwiększyły się o 85,9 proc., a na TikToku obserwujemy wzrost aż o 179,1 proc.. W tym przypadku to TikTok wiedzie prym – odpowiada za 95,1 proc. popularności w tej przestrzeni. Hasło związane z tym trendem jest wyszukiwane w Google średnio 4,9 tys. razy miesięcznie, natomiast na TikToku osiąga imponujące 17,6 mln tygodniowych wyświetleń.

Choć zapachów nie da się poczuć przez ekran, TikTok stał się jednym z głównych ośrodków dyskusji na temat perfum. Hashtag #perfumetok przyciąga 3,3 mln wyświetleń tygodniowo, tworząc wokół zapachów aktywną społeczność. Wśród najczęściej pojawiających się nut zapachowych prym wiedzie #vanilla (2,8 mln wyświetleń tygodniowo), a tuż za nią plasują się mleczne skojarzenia, takie jak #heavycream (814,8 tys.), #strawberry (542,8 tys.) i #coconut (200,3 tys.). Szczególną rolę w popularyzacji nuty „heavy cream” odegrała marka Phlur.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Rynek i trendy
05.06.2025 13:45
Wypadanie włosów jako strach blady konsumentów: „bromeopatia” rusza na odsiecz mężczyznom
Wypadanie włosów to alarmująco częsty problem.Towfiqu barbhuiya

Według firmy badawczej Euromonitor International, światowy rynek męskiej pielęgnacji osiągnął wartość 61,3 miliarda dolarów, a w 2024 roku ma wzrosnąć o kolejne 6,4 proc. Rośnie popyt na kosmetyki i produkty do pielęgnacji dla mężczyzn, co potwierdzają dane największych detalistów – Amazon, uznany przez NielsenIQ za najpopularniejszą platformę beauty w USA, odnotowuje coraz więcej klientów kupujących produkty z segmentu męskiego grooming. Wzrost ten dotyczy zwłaszcza obszaru zdrowia skóry głowy i problemu wypadania włosów.

W kwietniu 2025 roku dane Google Trends wskazały wypadanie włosów jako najczęściej wyszukiwany problem kosmetyczny na świecie. Badania brytyjskiej sieci Superdrug ujawniły, że aż 58 proc. mężczyzn i 51 proc. kobiet doświadcza utraty włosów, a największe nasilenie tego zjawiska dotyczy osób w wieku 25–34 lata – aż 61 proc. tej grupy zgłasza objawy przerzedzenia lub nadmiernego wypadania włosów. Według ekspertów główne przyczyny takiego stanu rzeczy to stres, nieprawidłowa dieta i szkodliwe nawyki urodowe, często podsycane przez media społecznościowe.

Nowym źródłem porad stał się TikTok – aż 1 na 3 Brytyjczyków korzysta z tej platformy, by szukać informacji na temat pielęgnacji włosów. W grupie wiekowej 16–34 lata połowa użytkowników deklaruje, że TikTok jest ich głównym źródłem wiedzy o pielęgnacji. Eksperci ostrzegają jednak przed popularnymi trendami – aż 60 proc. z nich może być potencjalnie szkodliwych. Przykładem jest „hair cycling”, czyli rotacyjne stosowanie różnych produktów z przerwami – trend, który uzyskał ponad 22 miliony wyświetleń i został wypróbowany przez osiem milionów Brytyjczyków. Zdaniem ekspertów, niestety, brak jest dowodów na skuteczność tej metody, a częsta zmiana kosmetyków może prowadzić do podrażnień i uszkodzenia mieszków włosowych. Olivia Houghton z The Future Laboratory określiła taki stan rzeczy w rozmowie z Cosmetics Design Europe jako bromeopatię (gra słów — bro, brachu, i homeopatia).

Wśród najczęściej wymienianych przyczyn wypadania włosów znajdują się nie tylko genetyka i stres, ale także nadmierne spożycie napojów energetycznych oraz zanieczyszczenie środowiska. Choć rynek innowacji koncentrował się dotąd głównie na nutraceutykach, coraz większą popularność zdobywają także produkty do stosowania miejscowego. Dynamiczny rozwój tego segmentu sugeruje, że pielęgnacja skóry głowy i przeciwdziałanie łysieniu mogą stać się jednym z kluczowych filarów wzrostu branży męskiego grooming w najbliższych latach.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
09. czerwiec 2025 15:01