StoryEditor
Rynek i trendy
21.05.2020 00:00

Małe galerie nadal odwiedzane są chętniej  

Polska Rada Centrów Handlowych przedstawiła podsumowanie wskaźników odwiedzalności po drugim tygodniu szerszych otwarć obiektów handlowych. Dzienne poziomy odwiedzalności z 90 centrów handlowych z całej Polski w drugim tygodniu otwarć wyniosły zależnie od dnia od 60 proc. do 68 proc. w stosunku do analogicznego okresu 2019 r. 

Jak pokazują wskaźniki odwiedzalności w drugim tygodniu po ponownym otwarciu obiektów handlowych (11-17 maja) utrzymują się na poziomie od 60 proc. do 68 proc. w stosunku do analogicznego okresu roku ubiegłego. Wyniki te różnią się minimalnie zależnie od wielkości obiektu czy regionu. Dane zostały pozyskane od zarządców 90 centrów i parków handlowych w Polsce, których łączna powierzchnia najmu wynosi 3,2 mln mkw., co stanowi reprezentację 26 proc. całości rynku. 

W stosunku do pierwszego tygodnia otwarć, nastąpiło wyrównanie odwiedzin klientów w dni robocze i wynosi ono średnio 67 proc. W sobotę 16 maja odwiedzalność była wyższa o 10 proc. w stosunku do zeszłego tygodnia i wyniosła 60 proc. Wyższe wskaźniki odwiedzalności, podobnie jak w ubiegłym tygodniu, odnotowano w przypadku małych i średnich centrów – 71 proc. wobec tego samego okresu z zeszłego roku. Duże i bardzo duże obiekty notowały odwiedzalność średnio na poziomie 62 proc.

Najwyższą średnią odwiedzalność odnotowano w regionach: Północnym (72 proc.), Południowym (68 proc.) i Północno-Zachodnim (67 proc.), natomiast najniższą w regionach Południowo-Zachodnim (63 proc.) oraz Wschodnim (61 proc.). 

Drugi tydzień otwarcia obiektów handlowych dla szerszego grona klientów pokazał, że Polacy nie zrezygnowali z odwiedzin w galeriach czy parkach handlowych. Notujemy nawet minimalne wzrosty w stosunku do ubiegłego tygodnia. Z niecierpliwością czekamy na wyniki bieżącego tygodnia, po ponownym otwarciu stref gastronomicznych, a także salonów kosmetycznych i fryzjerskich, które zostały uruchomione w nowym reżimie sanitarnym – podkreśla Anna Zachara-Widła, research & education manager PRCH. 

Obiekty handlowe dobrze przygotowały się do nowych wymogów sanitarnych pozwalających na bezpieczne zakupy, dzięki czemu klienci mogą bez obaw odwiedzać centra handlowe. Jeżeli trend ten utrzyma się i klientów będzie więcej, rząd powinien już teraz zaplanować możliwość otwarcia sklepów i usług także w niedziele, co pozwoli na rozłożenie ruchu na poszczególne dni tygodnia. Byłaby to również szansa dla wielu przedsiębiorców na nadrabianie dwumiesięcznych strat, wynikających z zamknięcia placówek. Pozwoli to również na ustabilizowanie sytuacji na rynku pracy. Przypomnijmy, że obecne ograniczenia wciąż obowiązują dla kin i branży rozrywkowej, a one także po otwarciu będą mogły przyjmować ograniczoną liczbę osób w związku z regułami dystansowania. Polacy będą szukać większej swobody do korzystania z różnych typów placówek po tak długim ograniczeniu – dodaje Radosław Knap, dyrektor generalny PRCH.

    

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Rynek i trendy
22.08.2025 12:51
Circana: Amerykański rynek kosmetyczny rośnie dzięki perfumom i pielęgnacji włosów
Od lewej do prawej: French Macaroons The Dua Brand, Les Belles de Ricci Amour d‘Amandier Nina Ricci, Pink Sugar Aquolina, Sakeena Lattafa Perfumes, Bubblegum JAFRA.Wiadomości Kosmetyczne

Amerykańska branża kosmetyczna w pierwszej połowie 2025 roku zanotowała wzrost, choć tempo różniło się w zależności od segmentu. Według danych Circana sprzedaż kosmetyków prestiżowych zwiększyła się o 2 proc., osiągając wartość 16 miliardów dolarów, natomiast rynek masowy wzrósł o 4 proc. do poziomu 34,6 miliardów dolarów. Wyniki wskazują, że to właśnie produkty dostępne w szerszej dystrybucji napędzały dynamikę rynku, wyprzedzając tempo wzrostu segmentu premium.

Największy wpływ na rozwój rynku miały perfumy. Sprzedaż zapachów w segmencie prestiżowym wzrosła o 6 proc., osiągając 3,9 miliardów dolarów, co było efektem wprowadzania nowych marek, a także rosnącej popularności formatów wysokokoncentratowych i miniaturowych. Jeszcze bardziej imponujący wynik zanotował rynek masowy – sprzedaż perfum wzrosła tam aż o 17 proc., głównie dzięki rosnącemu popytowi na damskie kompozycje. Tym samym to kategoria zapachowa stała się kluczowym motorem napędowym branży.

Wzrosty odnotowała również pielęgnacja włosów. Segment prestiżowy zwiększył sprzedaż o 6 proc. do 2,3 miliardów dolarów, przy czym szczególnie wyróżniały się produkty do stylizacji i pielęgnacji skóry głowy, które urosły aż o 19 proc. W masowym kanale sprzedaż wzrosła o 4 proc., choć liczba sprzedanych jednostek pozostała na podobnym poziomie. Makijaż przyniósł natomiast mieszane rezultaty – kosmetyki premium wzrosły jedynie o 1 proc. do 5,2 miliardów dolarów, głównie dzięki produktom do ust i mascarom, podczas gdy segment masowy zanotował spadki.

Najbardziej zróżnicowane wyniki pojawiły się w pielęgnacji skóry. Kosmetyki masowe w tej kategorii wzrosły o 4 proc., natomiast sprzedaż prestiżowa spadła o 1 proc. do 4,6 miliardów dolarów. Jasnym punktem okazała się pielęgnacja ciała, a w ujęciu całego rynku szczególnie wyróżniały się marki masstige, które zanotowały dwucyfrowe wzrosty. Dane wskazują, że konsumenci coraz częściej sięgają po produkty innowacyjne i hybrydowe, a także poszukują tańszych, ale jakościowych alternatyw dla marek luksusowych, co wyraźnie kształtuje nowe kierunki rozwoju rynku kosmetycznego w USA.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Rynek i trendy
21.08.2025 08:17
Uważny konsument w erze promocji. Jak i gdzie Polacy kupują kosmetyki?
Sukces na rynku kosmetycznym wymaga dziś połączenia atrakcyjnej ceny z wiarygodnością i jakością produktów – mówi Agnieszka Górnicka, prezes InquiryRafał Meszka

Z raportu „Kosmetyki – zwyczaje zakupowe Polaków” wynika, że planowanie zakupów staje się normą, a konsumenci chętnie korzystają z promocji i aktywnie poszukują okazji cenowych. Badanie rynku kosmetycznego zostało przygotowane przez agencję Inquiry pod patronatem Polskiego Związku Przemysłu Kosmetycznego. Raport szczegółowo omawia nawyki zakupowe w zależności od kategorii produktowej, różnice między zakupami online i offline, a także czynniki wpływające na wybór kosmetyków oraz znajomość i wizerunek marek.

Jak wynika z raportu, Polacy kupują kosmetyki średnio raz w miesiącu, jednak 23 proc. badanych sięga po nie znacznie częściej – nawet kilka razy w miesiącu. Najbardziej aktywni są dorośli w wieku 25–44 lat, spośród których 10 proc. deklaruje cotygodniowe zakupy. Najczęściej wybierane są produkty do pielęgnacji ciała, higieny osobistej i włosów, natomiast perfumy i dermokosmetyki pozostają kategoriami premium.

Cena i jakość – główne kryteria wyboru

Polscy konsumenci na ogół planują zakupy z wyprzedzeniem, a dla większości produktów kluczową rolę w podejmowaniu decyzji odgrywa cena. Znaczenie jakości i składu produktów jest szczególnie wysokie w przypadku dermokosmetyków oraz produktów dla dzieci. Przy wyborze perfum najważniejszym kryterium jest zapach, a w kosmetykach do ciała – zapach i dotychczasowe doświadczenia.

Kosmetyki i artykuły higieniczne – zakupy online

Kanał internetowy odgrywa coraz większą rolę. Polacy kupują kosmetyki online głównie ze względu na niższe ceny i wygodę. 

Aż 52 proc. badanych preferuje dostawę do automatów paczkowych, a dominującą metodą płatności jest BLIK oraz inne płatności mobilne. 

Dużą popularnością cieszą się oferty sezonowe, takie jak Black Friday – korzysta z nich niemal połowa kupujących.

Polski konsument staje się coraz bardziej uważny – planuje zakupy, porównuje ceny i oczekuje dobrej jakości. Jednocześnie widać, że promocje wciąż pozostają silnym magnesem, który przyciąga do półki czy sklepu online. To wyraźny sygnał dla branży, że sukces na rynku kosmetycznym wymaga dziś połączenia atrakcyjnej ceny z wiarygodnością i jakością produktów – komentuje Agnieszka Górnicka, prezes Inquiry.

image

Justyna Derdzikowska, Notino: To dla nas przełomowy rok, jeśli chodzi o sprzedaż detaliczną

Drogerie i marki. Kto jest na topie?

Rossmann i Hebe pozostają niekwestionowanymi liderami rynku drogerii,

a wśród marek kosmetycznych prym wiodą Nivea i Ziaja. Mimo rosnącej rozpoznawalności marek własnych, Polacy sięgają po nie głównie z uwagi na niższą cenę – jakość się kojarzy przede wszystkim ze znanymi markami producentów.

Smart shopping

Raport pokazuje, że Polacy aktywnie poszukują promocji – niemal 60 proc. korzysta z obniżek cenowych lub ofert typu „1+1 gratis”. Co trzeci konsument porównuje ceny w różnych sklepach i rezygnuje z droższych marek na rzecz tańszych odpowiedników.

Cieszymy się, że na rynku jest już dostępny nowy raport, nad którym mieliśmy przyjemność pracować razem z zespołem Inquiry, a w nim porcja świeżych danych na temat tego, jak Polki i Polacy kupują produkty kosmetyczne. Zachowania konsumentów – ich preferencje, motywacje, wybory, skojarzenia z markami – to bardzo ciekawe insighty dla ponad 1300 firm kosmetycznych, działających aktualnie na naszym niezwykle konkurencyjnym rynku. Mamy nadzieję, że publikacja przełoży się na większe zainteresowanie opinii publicznej produktami kosmetycznymi, które są niezbędne w codziennym życiu, dbaniu o zdrowie, higienę i dobrostan psychiczny – mówi dr inż. Justyna Żerańska, dyrektor generalna Polskiego Związku Przemysłu Kosmetycznego.

Marzena Szulc
ZOBACZ KOMENTARZE (0)
24. sierpień 2025 04:34