StoryEditor
Rynek i trendy
02.12.2024 10:03

Marta Iwanowska-Giler, OnlyBio.life: Wyzwaniem będzie kreowanie wyróżniających się na rynku poduktów [SONDA: Prognozy 2025]

Marta Iwanowska-Giler, dyrektor ds. kreacji OnlyBio.life / fot. OnlyBio.life

Personalizacja produktów, formuły clean beauty, zainteresowanie kosmetykami profesjonalnymi, funkcjonalnymi – to trendy, które będą wpływać na kosmetyczny rynek w 2025 roku. Jego siłą napędową w Polsce będą konkurencyjność i przedsiębiorczość dostawców, a wyzwaniem kreowanie wyróżniających się produktów – uważa Marta Iwanowska-Giler, dyrektor ds. kreacji OnlyBio.life.

Jakich tendencji spodziewa się Pani na rynku kosmetycznym w nadchodzącym roku? Jaki to będzie rok dla branży uwzględniając uwarunkowania gospodarcze, polityczne, konkurencyjność polskiego rynku?

Spodziewamy się, że rok ten będzie okresem dalszej profesjonalizacji branży kosmetycznej, słuchaniem potrzeb konsumenta.

W obliczu rosnących kosztów surowców i energii, konsumenci jeszcze bardziej docenią produkty, które oferują wysoką jakość, dobre składniki i przystępne ceny.

Globalne uwarunkowania gospodarcze i polityczne, takie jak inflacja czy zmiany legislacyjne związane z ochroną środowiska, zapewne nadal będą mieć duży wpływ na rynek kosmetyczny, ale w Polsce to konkurencyjność i przedsiębiorczość nadal będą jego siłą napędową.

Mimo wyzwań oczekujemy, że sektor kosmetyków do pielęgnacji włosów, w którym się specjalizujemy, nadal będzie w silnym kręgu zainteresowań klientów, którzy oprócz wyboru produktów funkcjonalnych i dopasowanych do ich potrzeb, mają potrzebę pogłębiania wiedzy za zakresu zdrowia włosów i skóry głowy.

Co będzie największym wyzwaniem?

Na pewno wyzwaniem zawsze jest i będzie spełnienie rosnących oczekiwań konsumentów oraz kreowanie produktów, które będą się wyróżniać na tle konkurencji, zarówno pod kątem zastosowania, jak designu opakowań i komunikacji marketingowej. Ważne będzie także przyciągnięcie i utrzymanie lojalności konsumentów. Konsumenci coraz bardziej świadomie podejmują decyzje zakupowe, kierując się zarówno składnikami produktów, jak i transparentnością marek.

Jakie trendy konsumenckie będą kluczowe dla dalszego rozwoju rynku?

W mojej ocenie jest kilka takich kluczowych trendów.

Pierwszy to personalizacja produktów – zapotrzebowanie na kosmetyki dopasowane do indywidualnych potrzeb konsumentów, szczególnie w obszarze pielęgnacji skóry głowy i włosów.

Kolejny – rosnące zainteresowanie kosmetykami profesjonalnymi, produktami funkcjonalnymi, które łączą pielęgnację z właściwościami terapeutycznymi, np. kosmetykami trychologicznymi.

Następny trend to clean beauty – przejrzystość składu i minimalizm formuł są coraz bardziej cenione przez konsumentów

Istotne znaczenie, według mnie, będzie miał także rozwój własnych sklepów internetowych marek – sprzedaż własnych produktów we własnych sklepach online.

W jakie obszary będzie inwestować Państwa firma, jakie cele są dla Was najważniejsze?

Naszym celem jest utrzymanie dynamiki wzrostu, dostarczanie konsumentom produktów, które są nie tylko skuteczne, ale także zgodne z ich wartościami oraz dalsza popularyzacja polskich marek na globalnej arenie.

Czytaj także: Iwona Białas, Cosmetosafe Consulting: Potrzebna będzie elastyczność i zdolność adaptacji do nowych realiów regulacyjnych [SONDA: Prognozy 2025]

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Rynek i trendy
22.04.2025 12:35
Guardian: Tanie perfumy podbijają brytyjski rynek – co druga osoba kupiła zapachowy „dupe”
Shutterstock

Na brytyjskim rynku perfum pojawił się nowy trend, który dynamicznie zyskuje popularność – tzw. „dupe scents”, czyli tańsze odpowiedniki znanych luksusowych zapachów. Jeden z takich zapachów przypomina perfumy Baccarat Rouge 540 warte 355 funtów, a inny – Penhaligon’s Halfeti za 215 funtów. Tymczasem ceny ich imitacji zaczynają się już od 5 funtów. Według badań aż połowa brytyjskich konsumentów przyznaje, że kupiła tego typu produkt, a 33 proc. zadeklarowało chęć ponownego zakupu.

Zjawisko zyskało popularność głównie dzięki mediom społecznościowym – na TikToku hasztag #perfumedupe ma tysiące wpisów. Jednak za atrakcyjną ceną często kryją się kontrowersje prawne. Producenci oryginalnych perfum coraz częściej zwracają się do prawników o porady, jak bronić swoich formuł przed kopiowaniem. W niektórych przypadkach konkurencyjne firmy pytają nawet, jak legalnie stworzyć perfumowy „dupe”. Niestety, jak podkreślają eksperci, ochrona zapachu w świetle brytyjskiego prawa jest niemal niemożliwa – zapachów nie da się jednoznacznie opisać graficznie, a więc nie można ich zarejestrować jako znak towarowy.

Ochrony nie daje także prawo patentowe. Jak wyjaśnia Eloise Harding z kancelarii Mishcon de Reya w rozmowie z brytyjskim Guardianem, perfumy rzadko spełniają warunek „kroku wynalazczego”, niezbędnego do uzyskania patentu. Co więcej, nawet gdyby taki patent został przyznany, po 20 latach formuła staje się publiczna. Tymczasem producenci tańszych wersji perfum coraz częściej sięgają po techniki takie jak chromatografia gazowa-spektrometria mas (GCMS), by rozłożyć oryginalne zapachy na czynniki pierwsze i stworzyć ich tańsze kopie – często z użyciem mniej szlachetnych składników.

Rynek perfum w Wielkiej Brytanii osiągnął wartość 1,74 miliarda funtów w 2024 roku, a według prognoz firmy badawczej Mintel do 2029 roku przekroczy 2 miliardy. W ankiecie przeprowadzonej wśród 1 435 osób, aż 18 proc. tych, którzy jeszcze nie kupili „dupe perfum”, przyznało, że są nimi zainteresowani. Ekspertka Mintel, Dionne Officer, zauważa, że młodsze pokolenia, wychowane w czasach kryzysów gospodarczych i wszechobecnego fast fashion, nie widzą nic złego w kupowaniu imitacji. Wręcz przeciwnie – umiejętność znalezienia okazji i tańszej wersji luksusu postrzegana jest dziś jako przejaw sprytu, a nie wstydliwego kompromisu.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Rynek i trendy
22.04.2025 09:35
Wzrost wartości perfum wycofanych z rynku – rynek kolekcjonerski profesjonalizuje się
Valeria Boltneva via Pexels

Rynek perfum vintage i wycofanych z produkcji rozwija się dynamicznie, mimo braku oficjalnych danych dotyczących jego wielkości. Mathieu Iannarilli, paryski handlarz rzadkimi zapachami, od 2007 roku specjalizuje się w poszukiwaniu unikalnych flakonów dla klientów gotowych zapłacić od 150 euro do ponad 3 000 euro za butelkę.

Jak donosi Financial Times, osoby wierne jednemu zapachowi, po jego wycofaniu czują się „osierocone zapachowo” i są gotowe na wiele, by odzyskać swoją olfaktoryczną tożsamość. Na eBayu można znaleźć ponad 50 000 wyników po wpisaniu hasła „discontinued fragrances”, a ceny potrafią być astronomiczne – Tom Ford Amber Absolute kosztuje nawet 4 300 dolarów, a Vivienne Westwood Boudoir – 2 784 dolary.

Jednym z czynników napędzających ten rynek są tzw. „flankery”, czyli limitowane wariacje klasycznych zapachów. Dla kolekcjonerów stanowią one nie lada gratkę – np. Estée Lauder Sensuous Noir z 2008 roku osiąga na eBayu cenę 265 funtów, a Thierry Mugler A*Men Pure Malt z 2009 roku przekracza 600 funtów. Do wzrostu cen przyczyniają się również zakończenia licencji zapachowych lub bankructwa marek – ceny perfum marek takich jak Vivienne Westwood czy Stella McCartney potroiły się po ich wycofaniu z rynku perfumeryjnego.

Ceny vintage’owych zapachów są windowane również przez prestiż i historię producentów. Klasyki od marek takich jak Guerlain są poszukiwane zarówno przez osoby, które chcą je nosić, jak i kolekcjonerów. Flakon Guerlain Djedi może osiągnąć wartość ponad 3 000 euro. Co więcej, zapotrzebowanie nie ogranicza się do segmentu luksusowego – przykładem może być Ultima II Sheer Scent od Revlon, który od 1990 roku pozostaje ulubionym zapachem matki krytyka mody FT, Alexandra Fury’ego, mimo że został wycofany z produkcji już na początku lat 2000.

Zmiany w regulacjach unijnych dotyczących składników kosmetycznych również miały wpływ na rynek – od początku lat 2000 wiele zapachów zostało przeformułowanych, często ku niezadowoleniu wiernych użytkowników. W efekcie rośnie popyt na starsze wersje tych samych perfum. Aimee Majoros, kolekcjonerka zapachów z Nowego Jorku, wspomina, że jej butelka Mitsouko Guerlain z lat 70. pachnie zupełnie inaczej – i lepiej – niż obecna wersja. „Najlepszy zapach, jaki kiedykolwiek poczułam, to próbka L’Air du Temps od Nina Ricci z lat 60.” – dodaje. W społeczności miłośników perfum frustracja związana z reformulacjami jest zjawiskiem powszechnym.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
25. kwiecień 2025 08:50