StoryEditor
Rynek i trendy
22.04.2021 00:00

MINTEL: Trendy na globalnym rynku kosmetyków i produktów do pielęgnacji w 2021 roku

W jaki sposób trendy na globalnym rynku kosmetyków i produktów do pielęgnacji w roku 2021 będą się zmieniać, ewoluować, przyspieszać i spowalniać przez najbliższe 12 miesięcy? Co muszą wiedzieć marki, aby zaplanować przyszłość w branży beauty i odnieść trwały sukces w 2021 roku i kolejnych latach? Mintel przygotował raport trendów.

Raport firmy Mintel na temat trendów na globalnym rynku kosmetyków i produktów do pielęgnacji w roku 2021 analizuje metody skutecznego dotarcia do głównych grup konsumentów i zawiera przydatne spostrzeżenia oraz zalecenia.

Jak komentuje Jane Henderson, Global President w Mintel Beauty & Personal Care, Mintel od ponad 10 lat prognozuje przyszłość.

-  W tym raporcie analizujemy cztery czynniki, które będą miały największe znaczenie na globalnym rynku kosmetyków i produktów do pielęgnacji w tym roku, czyli dobrostan, wartość, technologia i otoczenie. Nasza analiza zawiera również zalecenia dotyczące działań, które możesz wdrożyć w ciągu kolejnych 12 miesięcy. Ale to dopiero punkt wyjścia, fundament i wskazówka do rozwoju innowacji produktowych, pozycjonowania produktów, zdobywania klientów, budowania lojalności kupujących i tworzenia strategii marki - tłumaczy ekspertka.

Siedem czynników rozwoju trendów i ich fundamenty

Czynniki rozwoju trendów opracowane przez firmę Mintel stanowią strukturę pozwalającą zrozumieć podstawowe motywy wyborów i zmian postaw konsumentów, a także wyjaśnić i przewidzieć kluczowe zmiany w zachowaniach, które mogą wpłynąć na konsumentów w najbliższych latach.

Dobrostan

Poszukiwanie fizycznego i psychicznego dobrostanu.

• Dobrostan fizyczny

• Sprawność

• Odżywanie się

• Dobrostan psychiczny

Otoczenie

Poczucie więzi ze środowiskiem zewnętrznym.

• Etyka

• Równość

• Zrównoważony rozwój

• Lokalność

Technologia

Znajdowanie rozwiązań dzięki technologii w świecie fizycznym i cyfrowym.

• Komunikacja

• Cyfrowa rozrywka

• Pierwsi użytkownicy

• Media

Prawa

Pragnienie zyskania szacunku, ochrony i wsparcia.

• Podmiotowość

• Szacunek

• Ochrona

• Wyrażanie siebie

Tożsamość

Zrozumienie i wyrażenie siebie i swojego miejsca w społeczeństwie.

• Indywidualność

• Dziedzictwo

• Wspólnota

• Zasady

Wartość

Uzyskiwanie namacalnych i realnych korzyści z inwestycji.

• Jakość

• Budżet

• Wygoda

• Premium

Doświadczenia

Poszukiwanie i odkrywanie stymulacji.

• Przygoda

• Zabawa

• Przyjemność

• Nostalgia

Cztery trendy na rynku kosmetyków i produktów do pielęgnacji w roku 2021

1. Dobrostan - Piękny umysł

Idea totalnego dobrostanu stała się integralnym elementem zabiegów pielęgnacyjnych. Ponieważ kwestie takie jak stres i konieczność zadbania o swoje zdrowie psychiczne zdominowały codzienność konsumentów, marki mogą zaoferować poczucie normalności w formie codziennych rytuałów pielęgnacyjnych na bazie świadomie zaprojektowanych produktów, które zapewnią konsumentom ochronę, wniosą wartość do decyzji zakupowych i pozwolą odbudować relacje oparte na zaufaniu.

2. Wartość - (Bez)cenna uroda

Zmiana stylu życia spowodowana przez pandemię COVID-19 przewartościowała priorytety konsumentów. Potrzeba kontrolowania wydatków skłania konsumentów do szukania w produktach funkcjonalności i celu. Konsumenci będą kupować tańsze lub droższe wersje produktów w poszczególnych kategoriach, przy czym wartość jest wyznaczana przez jakość, wygodę i efekt, a nie wysokość wydanej kwoty. Zmienia się definicja luksusu, ponieważ relacja czas / pieniądz nabiera dla konsumentów nowego znaczenia.

3. Technologia - Zmiana kanału

Całkowicie zmienił się sposób, w jaki konsumenci odkrywają i kupują produkty, a kierunek zmian wyznacza zintegrowana technologia. Przemyślane strategie e-commerce pozwolą markom odnieść sukces poprzez zastosowanie podejścia wielokanałowego (omnichannel), które poszerzy granice, zaangażuje wszystkie zmysły i zaoferuje konsumentom inny wymiar zakupów dzięki nowym warstwom cyfrowego doświadczenia.

4. Otoczenie - Urodowa eko-lucja

W miarę powrotu do normalności i znoszenia obostrzeń wymuszonych przez pandemię COVID -19 zmieniają się relacje konsumentów z otoczeniem, zmuszając konsumentów do przewartościowania swoich priorytetów zakupowych, przy czym względy eko-etyczne przełożą się na bardziej świadome zakupy. Bezpieczeństwo musi iść w parze ze skutecznością, ponieważ konsumenci oczekują teraz całkowitej ochrony bez względu na miejscezamieszkania

Trzy kluczowe sposoby na trwały sukces w 2021 roku

Podkreślanie roli, jaką pełnią rutynowe zabiegi pielęgnacyjne w zwalczaniu lęku i stresu oraz przywracaniu poczucia normalności w niepewnych czasach będzie czynnikiem decydującym o wartości dla konsumenta w długofalowej perspektywie. Marki, które pochwalą się ścisłym przestrzeganiem procedur bezpieczeństwa, wzbudzą zaufanie i przyciągną nowych klientów tęskniących za doświadczeniem zakupów w sklepach stacjonarnych.

Opracuj strategię angażowania zewnętrznych ekspertów, aby nadać produktom stempel wiarygodności i zaproponować konsumentowi wizję osiągnięcia holistycznego dobrostanu poprzez zadbanie o zdrowie umysłu, ducha i ciała.

Cztery kluczowe sposoby na trwały sukces w 2021 roku

Podczas gdy wielu konsumentów na nowo ocenia, co jest niezbędne do przetrwania, doświadczenia i przeżycia stają się cenniejsze niż namacalne produkty, a kwestia inwestycji w czasie może być impulsem do nowych zachowań w branży usług beauty. Nowa definicja wartości wykracza poza koszt i uwzględnia efekt zakupu i wygodę – nacisk na jakość skłoni konsumentów do zapłacenia więcej za dany produkt.

Coraz bardziej widoczny będzie „fleksitarianizm” zakupowy, w miarę jak konsumenci będą kupować droższe lub tańsze wersje produktów w różnych kategoriach. Stwórz jasny i jednoznaczny przekaz opierając się na tym, co wywołuje autentyczny oddźwięk u poszczególnych grup konsumentów – dzięki temu zmniejszysz koszty pozyskania klientów i zwiększysz wartość klienta w czasie.

Trzy kluczowe sposoby na trwały sukces w 2021 roku

Lojalność i wartość klienta w czasie będą rosły dzięki wykorzystaniu wielu wyszukanych i spersonalizowanych punktów styczności skoncentrowanych na uchwyceniu indywidualnych potrzeb konsumenta wynikających ze stylu życia. Opracuj strategie, które skierują e-commerce na stronę internetową Twojej marki, stawiając na autentyczność i rzucając wyzwanie dużym graczom, którzy muszą zmierzyć się z problemem transparentności łańcucha dostaw. Wykorzystaj sektor usług profesjonalnych do stworzenia prawdziwie wielokanałowej strategii i wzmacniaj wiarygodność obietnic składanych przez produkt dzięki zaangażowaniu przeszkolonych i godnych zaufania specjalistów, rozszerzając w ten sposób definicję pielęgnacji.

Cztery kluczowe sposoby na trwały sukces w 2021 roku

Marki będą kontynuować wspieranie lokalnych firm i współpracę opartą na autentycznej i długofalowej strategii, ponieważ coraz więcej konsumentów zmienia wzorce zakupowe i kieruje się ku najbliższemu sąsiedztwu, zwracając przy tym mniejszą uwagę na cenę. Przyłącz się do nowej ewolucji pojęcia „czystego” produktu łączącej etykę z bezpieczeństwem, aby dotrzeć do świadomych i uważnych konsumentów z sektora beauty, którzy chcą unikać niepotrzebnego ryzyka związanego z produktem i jego wpływem na otoczenie.

W miarę jak konsumenci przeprowadzają się i wyprowadzają do/z dużych i małych miast, zmieniają się ich priorytety, a wraz z nimi produkty i usługi, do których mają dostęp. Zainwestuj w bardziej zróżnicowane punkty styczności, które umożliwią optymalne odkrywanie produktu przez konsumenta, zwłaszcza w obliczu problemu chwiejnych wskaźników powtórnego zakupu, z którym boryka się wiele marek.

Konsumenci na globalnym rynku kosmetyków i produktów do pielęgnacji w roku 2021

Zidentyfikowanie swoich odbiorców i skuteczne zarządzanie nimi jest obecnie dużo istotniejszym warunkiem sukcesu w biznesie, niż kiedyś – dlatego Mintel opracował 10 modelowych konsumentów (person) pozwalających markom z sektora beauty poznać głębiej mikropotrzeby, zachowania i emocje skłaniające klientów do zakupu.

Firma przeanalizowała szerokie spektrum potrzeb konsumentów, wyciągając z nich praktyczne spostrzeżenia i wskazówki, które ułatwią markom konstruowanie mocnych i przekonujących historii, aby mogły z powodzeniem konkurować w dzisiejszym złożonym otoczeniu rynkowym. Zdobycie szczegółowej wiedzy na temat konsumentów w branży kosmetycznej pomoże zwiększyć liczbę klientów i poprawić wskaźnik powtórnego zakupu.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Rynek i trendy
29.10.2025 07:52
Raport PZPK: innowacje a sektor kosmetyczny w Polsce
W 2024 roku polski rynek kosmetyczny odnotował najwyższą dynamikę wzrostu w całej Unii EuropejskiejFBK mat.pras.

Branża kosmetyczna, jako jeden z niewielu sektorów polskiej gospodarki wykazujący od dłuższego czasu konsekwentne wzrosty, budzi zainteresowanie opinii publicznej. Na fali popularności ubiegłorocznej edycji raportu i w obliczu ogromnych wyzwań stojących przed przemysłem w Europie, w tegorocznej publikacji „Kosmetyczna Polska” Polski Związek Przemysłu Kosmetycznego we współpracy z analitykami Instytutu WiseEuropa pochylił się nad zagadnieniami innowacyjności i konkurencyjności przedsiębiorstw.

Liczba pobrań i cytowań ubiegłorocznej edycji raportu umocniła nas w przekonaniu, że warto mieć własne, twarde dane. Pozwalają one realnie ocenić sytuację i perspektywy dla branży, a także negocjować konkretne wsparcie regulacyjne i finansowe z przedstawicielami administracji. Bez niego sektor w Polsce nie będzie dalej rósł tak dynamicznie – mówi Justyna Żerańska, dyrektor generalna Polskiego Związku Przemysłu Kosmetycznego.

image
Zdolność do wdrażania innowacji jest kluczowa dla konkurencyjności firm z Polski na rynku krajowym i międzynarodowym - podkreśla Justyna Żerańska, dyrektor generalna PZPK
FBK mat.pras.

Polska najszybciej rosnącym rynkiem kosmetycznym na kontynencie

W 2024 roku polski rynek kosmetyczny odnotował najwyższą dynamikę wzrostu w całej Unii Europejskiej – 16,8 proc. rok do roku. Jak wskazali analitycy Instytutu WiseEuropa, Polska jest dziś piątym największym rynkiem kosmetycznym w UE, z udziałem wynoszącym 6,6 proc. (wobec 6,2 proc. w 2023 r.). 

Od akcesji do Unii Europejskiej wartość polskiego rynku kosmetycznego wzrosła niemal trzykrotnie, a tylko w ostatniej dekadzie polski rynek urósł o 98 proc., podczas gdy cały unijny – o 45 proc.

Także w eksporcie branża dobrze sobie radzi. W 2024 roku wartość eksportowanych polskich kosmetyków osiągnęła 6,0 mld euro. Dzięki temu Polska utrzymała pozycję dziewiątego największego eksportera kosmetyków na świecie i piątego w Unii Europejskiej. 

W 2024 roku udział Polski w globalnym eksporcie wzrósł do 4 proc. (z 3,8 proc. w 2023 roku), a w eksporcie unijnym pozostał na poziomie 8 proc. W 2024 roku eksport kosmetyków wzrósł o 5,5 proc. rok do roku, podczas gdy cały eksport towarów z Polski jedynie o 1,2 proc.

Te wyniki bez wątpienia są efektem współdziałania wszystkich graczy rynkowych. Wpływa na nie także obecność zakładów produkcyjnych firm globalnych.

Eksperci przewidują w dłuższym horyzoncie pozytywne trendy dla branży kosmetycznej. Do 2030 roku przeciętne wydatki Polaków na kosmetyki mają wzrosnąć o 28 proc, zbliżając się do średniej unijnej. Coraz większą rolę odgrywa także e-commerce – udział sprzedaży online wzrósł z 9,2 proc. w 2018 r. do 17,3 proc. w 2024 roku. Szczególnie silny wzrost widoczny jest w segmencie perfum i wód toaletowych, gdzie w 2024 roku ponad połowa sprzedaży (55 proc.) odbywa się online, podczas gdy rok wcześniej było to 38 proc. Ten kanał będzie dalej rosnąć, zmieniając strukturę rynku i kanały dotarcia do konsumentów.

Innowacyjna i konkurencyjna. Czy taka jest dziś Kosmetyczna Polska?

Nowe wydanie „Kosmetycznej Polski” nie jest tylko prostą aktualizacją danych z 2024 roku. Tegoroczną edycję raportu wzbogacono o rozbudowany rozdział poświęcony innowacyjności branży kosmetycznej, oparty na pierwszym w Polsce badaniu tego aspektu przeprowadzonym wśród firm sektora. Po raz pierwszy w Polsce środowisko branżowe podjęło też próbę zdefiniowania pojęcia innowacyjności w kontekście sektora kosmetycznego, by mówić jednym głosem i być skuteczniejszym w zabieganiu o interesy branży.

Wyniki badania innowacyjności przedsiębiorstw wskazały, że polskie firmy deklarują przede wszystkim samodzielne opracowywanie innowacji (89 proc.), choć równolegle trzy czwarte z nich współpracuje z podmiotami zewnętrznymi. To pokazuje, że rosnące nakłady na B+R w sektorze prywatnym faktycznie przekładają się na aktywność innowacyjną, ale jednocześnie ograniczona rola państwa i administracji może utrudniać budowanie długoterminowego ekosystemu wspierającego innowacje. 

Dla branży kosmetycznej, która coraz silniej konkuruje na rynkach międzynarodowych, poziom wydatków na B+R będzie jednym z kluczowych czynników dalszego rozwoju. Z jednej strony sektor prywatny (producentów i dostawców) już dziś odpowiada za większość nakładów, z drugiej – brak silniejszego wsparcia instytucjonalnego i niewielkie środki publiczne mogą spowalniać proces dostosowania do coraz bardziej złożonych regulacji i ograniczać tempo wdrażania przełomowych innowacji. 

Obecnie zdolność do wdrażania innowacji jest kluczowa dla konkurencyjności firm z Polski na rynku krajowym i międzynarodowym. Naszym celem jest wsparcie polskich firm w pozyskiwaniu środków na zwiększanie ich innowacyjności i konkurencyjności. Jako organizacja chcemy – i musimy – wiedzieć, jakie jest status quo, co działa, a które obszary wymagają szczególnego wsparcia instytucjonalnego czy finansowego. Mamy nadzieję, że raport „Kosmetyczna Polska 2025” będzie dla wszystkich – przedsiębiorców, decydentów, opinii publicznej – kolejnym ważnym źródłem wiedzy o kondycji i potencjale sektora – podsumowuje Justyna Żerańska.

image

Justyna Żerańska, Polski Związek Przemysłu Kosmetycznego: Unia Europejska nosi koszulkę lidera regulacyjnego [FBK 2025]

Nową edycję raportu można bezpłatnie pobrać ze strony Kosmetycznych.

Marzena Szulc
ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Rynek i trendy
28.10.2025 11:08
Blix Awards: sieci drogeryjne i apteczne w gronie najlepszych sieci handlowych w Polsce
Klienci zwracają coraz większą uwagę na innowacje, wygodę i spójność doświadczenia zakupowego - to wniosek z VI edycji programu „Blix Awards – Wybór Konsumentów”Rossmann mat.pras.

W VI edycji programu „Blix Awards – Wybór Konsumentów” rozdano 42 nagrody i 15 wyróżnień dla sieci handlowych w pięciu dziedzinach. Po raz kolejny wręczono statuetki w takich kategoriach, jak Innowacyjna Sieć Roku, jak również zainicjowano dwie nowe kategorie – Trendy i Nowości (gdzie nagrodzono Super-Pharm za koncept Skin&Beauty), a także Omnichannel Roku. Nagrody trafiły m.in. do Rossmanna, drogerii DM, Hebe i Dr. Max.

O wynikach zadecydowały głosy ponad 145 tys. Polaków, którzy oceniali 121 sieci handlowych. Na podstawie ich głosów w programie „Blix Awards – Wybór Konsumentów” wręczono statuetki dla sieci handlowych w pięciu kategoriach. 

Jak podkreślają organizatorzy, najważniejszą z nich jest Promocja Roku, bo promocje są oczkiem w głowie polskiego konsumenta. To właśnie one w największym stopniu przyciągają uwagę klienta i decydują o jego wyborach. W tegorocznej edycji statuetki otrzymały nie tylko sieci spożywcze (Biedronka, Kaufland, Intermarché, Żabka), ale też m.in. Hebe, Allegro czy Pepco. Laureaci w tej kategorii “wykazali się nie tylko atrakcyjnymi ofertami cenowymi, ale też pomysłowością w sposobie ich komunikacji i dopasowaniem do realnych potrzeb kupujących”.

Bardzo istotna okazała się też prostota promocji. Klienci szczególnie doceniają takie akcje, które są przejrzyste, łatwe do zrozumienia i pozwalają wygodnie z nich korzystać. Rywalizacja była wyjątkowo zacięta, bo sieci coraz lepiej rozumieją, że skuteczna promocja to dziś połączenie atrakcyjności, klarowności i wygody dla konsumenta – uzasadnia Tomasz Jabłoński, przewodniczący Kapituły Blix Awards.

Drugą ważną kategorią programu jest Innowacyjna Sieć Roku. W VI edycji tym mianem okrzyknięto takie sieci, jak Lidl, Kaufland, POLOmarket, Żabka, Topaz, Empik, CCC, a także drogerie Rossmann, Allegro, Action. Wyróżnienie trafiło do sieci Dr. Max Drogeria. Tu oceniano innowacyjność – od wygodnych aplikacji i programów lojalnościowych po ciekawy digital marketing czy smart technologie w sklepie. 

image

Rossmann prezentuje nowy koncept „Moja Drogeria”

Z roku na rok widać, że sieci handlowe coraz wyżej podnoszą poprzeczkę w zakresie innowacyjności.

Retailerzy coraz lepiej wykorzystują dane i technologię, by rozwijać programy lojalnościowe oparte na dedykowanych kuponach i spersonalizowanych ofertach. Dzięki temu zakupy stają się bardziej dopasowane do potrzeb klientów. Równocześnie w sklepach przybywa rozwiązań, które poprawiają wygodę – od nowoczesnych kas samoobsługowych, przez aplikacje ułatwiające płatność czy lokalizowanie produktów, po innowacyjne formaty placówek i ekspozycji. Sieci coraz częściej łączą te elementy w spójną całość, tworząc nowoczesne doświadczenie zakupowe – zaznacza dr Krzysztof Łuczak, wiceprzewodniczący Kapituły.

Nową kategorią są Trendy i Nowości. Pokazuje ona, jak sieci handlowe reagują na zmieniające się oczekiwania klientów – od produktów roślinnych i modnych przekąsek po limitowane edycje i innowacyjne formaty. W tej kategorii laureatami zostały przede wszystkim sieci spożywcze (Netto, Carrefour, Lewiatan, Żabka), ale również doceniono sieć Super-Pharm. Wyróżnienie trafiło do Drogerii DM.

image

Monika Kolaszyńska, Super-Pharm: Klienci Skin&Beauty oczekują indywidualnego podejścia – i takie doświadczenie im zapewniamy

Kategoria Trendy i Nowości pojawiła się w programie, ponieważ rynek handlu dynamicznie się zmienia. Sieci wprowadzają nowe koncepty sklepów, innowacyjne produkty i usługi, które coraz lepiej odpowiadają na potrzeby klientów. To właśnie te nowości często decydują o tym, które marki są postrzegane jako najbardziej nowoczesne i otwarte na zmieniające się oczekiwania konsumentów. Nowa kategoria pozwala wyróżnić sieci, które nie boją się eksperymentować i wyznaczają kierunki rozwoju całego rynku – stwierdza Tomasz Jabłoński.

Jak podsumowuje dr Krzysztof Łuczak, okazuje się, że klienci zwracają coraz większą uwagę na innowacje, wygodę i spójność doświadczenia zakupowego. To pokazuje, że działania podejmowane przez retailerów – od wprowadzania nowych konceptów sklepów i usług po integrację online i offline – są realnie zauważane i doceniane przez konsumentów.

Marzena Szulc
ZOBACZ KOMENTARZE (0)
29. październik 2025 23:28