StoryEditor
Rynek i trendy
19.09.2018 00:00

Na problemy wrażliwej skóry skarży się ponad połowa Polek

Aż 60 proc. Polek ma skórę wrażliwą. U większość z nich objawy związane z nadwrażliwością występują w związku z demakijażem lub użyciem kosmetyków pielęgnacyjnych.

Aż 60 proc. Polek ma skórę wrażliwą – wynika z badań Kantar Millward Brown dla marki Mixa (L’Oréal), przeprowadzonych na próbie kobiet 15+ regularnie stosujących kosmetyki do twarzy. Według innych badań, przeprowadzonych na użytkowniczkach serwisu wizaz.pl, 97  proc.  przypuszcza, że może mieć wrażliwą skórę, 87 proc. kobiet zwróciło lub oddało krem, który spowodował nadwrażliwą reakcję ich skóry, a 50 proc. przyznaje, że po użyciu kosmetyków odczuwa doświadczyło uczucia pieczenia skóry, swędzenia, zaczerwienień – typowych objawów skóry wrażliwej.

Na przyczynę, która doprowadziła do pojawienia się objawów nadwrażliwości respondentki najczęściej wskazywały warunki atmosferyczne (61 proc.) oraz produkty do pielęgnacji i demakijażu (60 proc.).  Na dalszych miejscach był stres (47 proc.) i twarda woda (40 proc.) oraz zanieczyszczenie powietrza (22 proc.).

– Pacjentom ze skóra wrażliwą zalecam zarówno do oczyszczania, jak i nawilżania skóry, stosowanie kosmetyków o pH ok. 6, niezawierających alkoholu i środków zapachowych czy barwników – komentuje Grażyna Dziekan, specjalistka dermatolog. Podpowiada, że te niechciane substancje w kosmetykach występują pod nazwami: fragrance, parfum, linalool, citronellol, euganol, geraniol, a także steryl-,  cety- i cetearylalcohol.

Badanie pokazało również jak ogromny wpływ na życie kobiet mają problemy skórne. Okazuje się, że cera z objawami wrażliwości determinuje ich pewność siebie i poczucie atrakcyjności (95 proc.), decyduje o niechęci do towarzyskich spotkań (55 proc.) czy publikacji zdjęć w mediach społecznościowych (80 proc.).

Jak zatem rozwiązać problem? – Maskowanie oznak wrażliwości podkładem lub pudrem może pogorszyć stan skory przez zawarte w nich substancje drażniące. Skóra wrażliwa wymaga odpowiedniego preparatu do oczyszczania, którego użycie nie wymaga tarcia naskórka, oraz pielęgnacji kremem nawilżającym. Taki zestaw przywróci prawidłowe funkcjonowanie bariery naskórkowej, dzięki czemu zmniejszy się penetracja czynników drażniących i poprawi się wygląd skóry – podpowiada Grażyna Dziekan.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Rynek i trendy
17.09.2025 16:34
Mintel: „Comfort capital” nowym trendem w branży beauty i personal care
Pumpkin spice doskonale wpisuje się w trend „comfort capital”.DALL-E

W czasach nasilonego niepokoju na rynku pojawiło się pojęcie „comfort capital”, wskazane przez analityków Mintela jako kluczowy trend w branży beauty i personal care (BPC). Oznacza ono tworzenie produktów i kampanii, które budzą poczucie komfortu, znajomości lub eskapizmu – dając konsumentom chwilowe wytchnienie od codziennego stresu. Zjawisko to wykracza poza chwilową modę, odzwierciedlając rosnącą potrzebę bezpieczeństwa emocjonalnego w niestabilnych czasach.

Według prognoz, znaczenie „comfort capital” będzie rosnąć w ciągu najbliższych 18–24 miesięcy zarówno w USA, jak i na rynkach globalnych. Nostalgia okazuje się jednym z głównych motorów tego trendu – pozwala konsumentom powracać do „dobrych, starych czasów”, co daje poczucie stabilności i ulgi emocjonalnej. Coraz więcej marek decyduje się na ponowne wprowadzanie kultowych produktów sprzed lat, które budzą pozytywne skojarzenia i emocje.

Szczególną rolę w budowaniu „comfort capital” odgrywa zapach, który ma unikalną zdolność wywoływania wspomnień i emocji. Produkty inspirowane znanymi aromatami – związanymi z jedzeniem, rodzinnymi sytuacjami czy dziedzictwem kulturowym – trafiają bezpośrednio w potrzeby konsumentów poszukujących zakorzenienia i bliskości. Dla marek oznacza to możliwość opowiadania historii poprzez zmysły i budowania głębszych więzi z odbiorcami.

Na znaczeniu zyskuje również design opakowań, który może przywoływać znajome kształty lub nadawać im kreatywną, czasem surrealistyczną formę. W ten sposób produkty nie tylko dostarczają funkcjonalnych korzyści, ale także inspirują, wywołują radość i przenoszą konsumentów w świat eskapizmu. „Comfort capital” podkreśla rosnącą wartość stabilności i poczucia przynależności – a dla marek staje się sygnałem, by łączyć innowacyjność z empatią i emocjonalnym podejściem na każdym etapie kontaktu z klientem.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Rynek i trendy
17.09.2025 13:12
Sierpniowy koszyk zakupowy: żele pod prysznic zdrożały bardziej niż kawa
W sierpniu w ujęciu miesiąc do miesiąca najbardziej podrożał żel pod prysznic Agata Grysiak

W sierpniu ceny codziennych zakupów nieznacznie spadły – wynika z najnowszego Badania i Raportu Koszyk Zakupowy ASM SFA. Średnia wartość koszyka zakupowego w sierpniu 2025 r. była niższa niż przed miesiącem o blisko 2 zł (0,62 proc.). Dodatkowo, w 9 na 13 sieci objętych analizą, ceny badanych produktów również były niższe niż miesiąc temu. W ujęciu miesiąc do miesiąca najbardziej podrożał żel pod prysznic (7,91 proc.) i kawa (6,93 proc.).

Według ostatecznych danych GUS ceny towarów i usług konsumpcyjnych w sierpniu 2025 w porównaniu z analogicznym miesiącem ub. roku wzrosły o 2,9 proc., a w stosunku do poprzedniego miesiąca pozostały na niezmienionym poziomie.

Ceny lekko w dół. Koszyk zakupowy tańszy o blisko 2 zł

Z danych zebranych przez ASM SFA wynika, że w sierpniu br. średnia cena koszyka zakupowego zawierającego najpopularniejsze artykuły codziennego użytku spadła o 1,98 zł, czyli 0,62 proc. i wyniosła 317,60 zł. Spadek cen odnotowano w dziewięciu sieciach, a w pozostałych czterech ceny badanych produktów były wyższe niż w lipcu br. Największy spadek średniej ceny koszyka zakupowego miał miejsce w sieci E.Leclerc (4,35 proc.), natomiast największy wzrost w sklepach POLOmarket (5,14 proc.). Podobnie jak przed miesiącem w 2 na 13 sieci objętych badaniem średnie ceny koszyków wyniosły mniej niż 300 zł.

Sierpniowy spadek średniej wartości koszyka zakupowego o niespełna 2 zł wpisuje się w obserwowaną w ostatnich miesiącach stabilizację cen. Dane GUS pokazują, że inflacja w ujęciu rocznym wyniosła 2,9 proc., co oznacza, że dynamika wzrostu cen wyhamowała i pozostaje stosunkowo niska w porównaniu z latami 2022–2023. To właśnie ta stabilizacja na poziomie makroekonomicznym przekłada się na wyraźniejsze uspokojenie cen w handlu detalicznym. Dane ASM SFA pokazują, że wciąż obserwujemy duże wahania cen poszczególnych produktów, a różnice w niektórych kategoriach pozostają znaczące. Wybór odpowiedniej sieci handlowej ma realne znaczenie dla domowych budżetów – szczególnie w sytuacji, gdy wielu Polaków odczuwa rosnące koszty utrzymania, jak np. czynsze czy opłaty za usługi. Widać też, że formaty Cash & Carry i sieci hybrydowe oferują korzystniejsze ceny, podczas gdy zakupy w dark store’ach pozostają najdroższą opcją – komentuje Kamil Kruk, Client Service & Analysis Director ASM SFA.

Pomidory tanieją, żel pod prysznic i kawa w górę

Badanie ASM SFA wykazało, że w sierpniu br. wśród 15 produktów o największym znaczeniu dla konsumentów, czyli o najwyższym wskaźniku indeksu mocy, najbardziej w ujęciu miesiąc do miesiąca podrożał żel pod prysznic (7,91 proc.) i kawa (6,93 proc.). Natomiast największa obniżka dotyczyła pomidorów (21,88 proc.).

Marzena Szulc
ZOBACZ KOMENTARZE (0)
18. wrzesień 2025 02:18