StoryEditor
Rynek i trendy
13.07.2020 00:00

Nadal dominuje ostrożność i niepewność w nastrojach i zachowaniach konsumentów [TRENDY]

Nawet w krajach, które częściowo ponownie się otworzyły, optymizm konsumentów pozostaje stłumiony, a zamiar wydawania pieniędzy jest nadal poniżej poziomu sprzed kryzysu. Zachowania konsumentów stają się nową normą, ponieważ ludzie uczą się żyć w rzeczywistości z COVID-19. Chociaż wpływ pandemii był różny w różnych regionach świata, wśród konsumentów widać pięć globalnych trendów - wynika z analizy McKinseya.

Chociaż trendy, które wyśledził McKinsey, dotyczą 45 krajów w kryzysie koronawirusowym, firma skoncentrowała się na dwunastce głównych krajów, wybranych ze względu na ich znaczenie gospodarcze i wpływ COVID-19 na  ich populację.

1. Przesunięcie w kierunku wartości i podstawowych kosmetyków

Mimo że niektóre kraje ponownie się otworzyły, wielu konsumentów na całym świecie nadal obserwuje spadek dochodów. I nie patrzą zbyt optymistycznie, jeśli chodzi o perspektywy gospodarcze swoich krajów. W większości krajów zaufanie do ożywienia gospodarczego nieznacznie spadło od początku kwietnia. Konsumenci w Chinach i Indiach pozostają bardziej optymistyczni niż ich odpowiednicy w pozostałej części Azji, Europy i Stanów Zjednoczonych.

2. Przejście do kanału cyfrowego i omnichannel

Większość kategorii odnotowała ponad 10-procentowy wzrost liczby klientów online podczas pandemii, a wielu konsumentów twierdzi, że planuje kontynuować zakupy online, nawet gdy sklepy stacjonarne zostaną ponownie otwarte. Na rynkach, które przed pandemią miały umiarkowane współczynniki konwersji online, takich jak Wielka Brytania i Stany Zjednoczone, handel elektroniczny nadal rośnie we wszystkich kategoriach produktów. Na rynkach takich jak Chiny z wysokim wskaźnikiem zakupów online przed pandemią, chociaż nie oczekuje się znacznego wzrostu całkowitego udziału konsumentów w zakupach online, kwota zakupów zrobionych online wzrośnie.

3. Kryzys lojalności

W przypadku niektórych produktów i marek kryzys COVID-19 spowodował zakłócenia łańcucha dostaw. A kiedy konsumenci nie mogli znaleźć preferowanego produktu u swojego sprzedawcy, zmienili swoje zachowania zakupowe: wielu konsumentów wypróbowało inną markę lub dokonało zakupów u innego sprzedawcy w czasie kryzysu. Wartość, dostępność i jakość oraz produkty ekologiczne były głównymi czynnikami napędzającymi konsumentów próbujących innej marki.

4. Zdrowie i gospodarka „opiekuńcza”

W różnych krajach respondenci ankiety twierdzą, że gdy decydują, gdzie robić zakupy, szukają sprzedawców, którzy w widoczny sposób zapewniają środki bezpieczeństwa i promują dystans fizyczny. Ponadto kupują więcej od firm i marek, które mają zdrowe i higieniczne opakowania oraz wykazują troskę o pracowników.

5. Gospodarstwo domowe to ostoja

W większości krajów ponad 70 proc. ankietowanych nie czuje się komfortowo, podejmując „normalne” zajęcia poza domem. W przypadku ponad trzech czwartych konsumentów, którzy dostosowują swoje zachowania do kryzysu zdrowotnego, złagodzenie rządowych ograniczeń nie wystarczy. Zamiast tego oczekują na wskazówki od władz medycznych, upewniając się, że wdrożono środki bezpieczeństwa oraz prace nad opracowaniem szczepionki i / lub skutecznego leczenia COVID-19. Konsumenci planują wkrótce wznowić niektóre aktywności poza domem, a zakupy są na pierwszym miejscu na liście. Z drugiej strony duże wydarzenia i podróże lotnicze są ostatnie na ich liście.

Źródło: Badanie McKinsey&Company "COVID-19 Consumer Pulse Surveys" przeprowadzone w dniach 15-21 czerwca br.


 

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Rynek i trendy
15.10.2025 10:41
UCE Research: Chemia gospodarcza i środki higieny osobistej znacznie podrożały we wrześniu
We wrześniu powróciła silna presja cenowa, związana z rosnącymi kosztami produkcji i logistyki - to przełożyło się na podwyżki cenMarzena Szulc

Według analizy ponad 93 tys. cen detalicznych, we wrześniu w sklepach najbardziej zdrożały art. tłuszczowe (o 11,9 proc. rdr.). To był jedyny dwucyfrowy wzrost rdr. na 17 analizowanych kategorii. Poza tym w ścisłej czołówce drożyzny widać chemię gospodarczą z podwyżką rdr. na poziomie 7,7 proc., która podrożała nawet nieco więcej niż kawa (7,4 proc.).

Co ciekawe, najmniej podrożały słodycze i desery – tylko o 2,5 proc. rdr. W sumie 14 kategorii było na plusie, a trzy znalazły się na minusie. Potaniały natomiast karmy dla zwierząt – o 1,9 proc., warzywa (1,5 proc.), jak również art. dla dzieci – o 0,9 proc. rdr.

Z najnowszej edycji raportu „Indeks cen w sklepach detalicznych”, autorstwa UCE Research i Uniwersytetu WSB Merito, wynika, że we wrześniu br. na 17 analizowanych kategorii produktów 14 było na plusie, a 3 znalazły się na minusie. 

Najbardziej zdrożały art. tłuszczowe (o 11,9 proc. rok do roku). Natomiast na drugiej pozycji wrześniowego rankingu znalazła się chemia gospodarcza, która podrożała o 7,7 proc. rdr. (w sierpniu -1,1 proc., w lipcu +7,9 proc. rdr.). 

Taka różnica w skali miesiąca wynika z sezonowości. W wakacje popyt na wiele tego typu produktów był niższy, a promocje tymczasowo obniżały ceny. We wrześniu powróciła silna presja cenowa, związana z rosnącymi kosztami produkcji i logistyki, co przełożyło się na skokowy wzrost dynamiki cen – tłumaczy dr Agnieszka Łopatka z Uniwersytetu WSB Merito.

Podobne wzrosty rdr. widać w przypadku środków higieny osobistej – we wrześniu ich ceny wzrosły o 6,2 proc. (poprzednio +3,9 i 8,2 proc. rdr.). 

Producenci środków higieny osobistej ponownie zaczynają przenosić na klientów wyższe ceny surowców, takich jak celuloza, chemikalia czy opakowania – wskazuje ekspert.

Marzena Szulc
ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Rynek i trendy
14.10.2025 15:33
IMARC: Rosnący rynek produktów na porost włosów wprawia w ruch nauka
Stymulowanie wzrostu włosów to jedno z najpopularniejszych życzeń konsumenckich.Shutterstock

Produkty wspierające porost włosów, jeszcze niedawno uznawane za niszowe, stają się jednym z najdynamiczniej rozwijających się segmentów w branży beauty. Według danych firmy konsultingowej IMARC, globalny rynek preparatów stymulujących wzrost włosów był wart 8,85 mld dolarów w 2024 roku, a do 2033 roku jego wartość ma wzrosnąć do 12 mld dolarów. Oznacza to stabilny wzrost na poziomie kilku procent rocznie i przesunięcie kategorii z obszaru problematycznej pielęgnacji do mainstreamu.

Jednym z filarów tego rynku pozostaje minoksydyl – substancja czynna o udowodnionym działaniu, stosowana w produktach przeciw wypadaniu włosów. IMARC prognozuje, że globalna sprzedaż preparatów zawierających minoksydyl będzie rosła w tempie 5–6 proc. rocznie aż do początku lat 30. XXI wieku. Utrzymujący się popyt dotyczy zarówno klasycznych preparatów aptecznych, jak i nowych formuł w sprayach, piankach czy ampułkach, kierowanych do młodszych konsumentów oczekujących szybkich efektów.

W 2025 roku rośnie również świadomość znaczenia zdrowia skóry głowy, które coraz częściej traktowane jest jako przedłużenie pielęgnacji skóry twarzy. Trend ten sprawia, że marki inwestują w badania nad mikrobiomem, barierą ochronną skóry i regeneracją mieszków włosowych. Produkty „scalp care” stają się codziennym elementem rutyny pielęgnacyjnej – nie tylko dla osób z problemem łysienia, ale też dla tych, którzy chcą uzyskać gęstsze i mocniejsze włosy.

Na popularność kategorii wpływają również celebryci i influencerzy, którzy wprowadzają własne linie kosmetyków na porost włosów. Ich zaangażowanie pomaga przyciągnąć uwagę masowych odbiorców, jednak – jak wskazują eksperci – trwałość trendu zapewnia rosnące zainteresowanie rozwiązaniami opartymi na nauce i wynikach klinicznych. Klienci poszukują dziś produktów z potwierdzoną skutecznością, a nie tylko obietnic marketingowych.

Marki reagują na te oczekiwania, oferując bardziej przejrzystą komunikację, czytelne składy i dane z testów skuteczności. W efekcie rynek kosmetyków na porost włosów coraz mocniej zbliża się do kategorii dermokosmetyków – z większym naciskiem na działanie terapeutyczne i edukację konsumentów. Z rosnącą wartością rynku i włączeniem pielęgnacji skóry głowy do codziennych rytuałów, segment ten pozostanie jednym z kluczowych motorów wzrostu globalnej branży beauty w najbliższej dekadzie.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
15. październik 2025 11:59