StoryEditor
Rynek i trendy
05.10.2023 14:26

Najwięcej na kosmetyki wydają mieszkańcy średnich miast; kobiety tylko nieco wyprzedzają mężczyzn [Raport Gemius]

Kobiety na zakupach (fot. Shutterstock) / Shutterstock
Wydatki na kosmetyki i perfumy stanowią istotny element budżetu Polaków i Polek. Choć nie jest to największa kategoria wydatków, to wydaje się, że ma ona znaczący wpływ na nasze życie i naszą samoocenę. Różnice wiekowe i ekonomiczne wpływają na to, ile środków przeznaczamy na te produkty. Gemius zbadał nasze nawyki zakupowe w tej kategorii i przybliżył je w raporcie E-Commerce w Polsce 2023.

Według badań przeprowadzonych przez firmę badawczą Gemius, przeciętne wydatki na kosmetyki i perfumy wynoszą 130 złotych miesięcznie na osobę. Jest to wartość istotna z punktu widzenia budżetu domowego, ale trzeba ją zestawić z wydatkami w innych kategoriach, aby uzyskać pełniejszy obraz.

Dla porównania, na artykuły spożywcze wydajemy znacznie więcej - średnio 405 złotych miesięcznie, co świadczy o kluczowym znaczeniu żywności w codziennym życiu i budżecie gospodarstwa domowego. Na odzież i obuwie wydajemy również znaczącą sumę, a mianowicie 270 złotych miesięcznie. Wydatki na ubrania i obuwie są bezpośrednio związane z naszym wizerunkiem i stylem życia, więc nie jest zaskakujące, że zajmują istotne miejsce w budżecie.

image

Struktura odpowiedzi respondentów.

Gemius
Jednak to, co wyróżnia wydatki na kosmetyki i perfumy, to fakt, że są one charakterystycznie zróżnicowane ze względu na wiek i sytuację finansową. Osoby po 50. roku życia wydają na nie najmniej. To może być wynik różnych czynników. Osoby starsze mogą być mniej zainteresowane produktami kosmetycznymi i perfumami, koncentrując się na innych aspektach życia. Może to również wynikać z większej skłonności do oszczędzania lub prostszego podejścia do pielęgnacji osobistej.

Z drugiej strony, osoby, które oceniają pozytywnie sytuację finansową swojego gospodarstwa domowego, wydają na kosmetyki i perfumy więcej. To sugeruje, że istnieje silny związek między dostępnością środków finansowych a gotowością do inwestowania w produkty pielęgnacyjne i zapachowe. Kosmetyki i perfumy często kojarzą się z luksusem i dobrym samopoczuciem, dlatego osoby o stabilnej sytuacji finansowej mogą być bardziej skłonne do eksperymentowania z różnymi produktami.

Interesującym spostrzeżeniem jest fakt, że charakter tych wydatków nie jest znacznie zróżnicowany pod względem geograficznym. Oznacza to, że niezależnie od tego, czy mieszkamy w dużym mieście, małej wsi czy średnim mieście, wydatki na kosmetyki i perfumy pozostają stosunkowo stabilne. Jednakże, istnieje nieznaczna różnica, że mieszkańcy średnich miast wydają nieco więcej na te produkty niż osoby mieszkające w innych lokalizacjach. To może wynikać z większej dostępności sklepów i opcji zakupowych w średnich miastach.

Warto zauważyć, że stosunkowo niewielka jest różnica uśrednionych wydatków między kobietami a mężczyznami; te pierwsze na kosmetyki wydają miesięcznie 140 zł, o 30 zł więcej niż mężczyźni.

Badanie Gemius przeprowadzono na grupie respondentów liczącej 494 osoby w wieku min. 15 lat.

Czytaj także: Przybywa konsumentów, którzy oglądają kosmetyki w internecie, ale kupują je w stacjonarnych sklepach [Raport Gemius]

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Rynek i trendy
18.07.2024 10:25
UCE Research: ok. 77 proc. Polaków i Polek nie wie, co znaczą kolorowe paski na tubach past do zębów
Tajemnicze paski, jak twierdzą dentyści, od lat powodują konfuzję u konsumentów.Getty Images
Kolorowe paski na tubach past do zębów są zagadką dla większości dorosłych Polaków. Z przeprowadzonego badania wynika, że 76,9 proc. respondentów nie zna ich znaczenia, a jedynie 7,9 proc. jest przekonanych, że wie, o co chodzi. Kolejne 15,2 proc. badanych przyznało, że nie pamięta, co te paski oznaczają.

Dr n. med. Piotr Przybylski z Implant Medical podkreśla, że wyniki te są niepokojące, ponieważ społeczeństwo powinno mieć większą świadomość na temat produktów, których używa na co dzień. Przybylski zauważa również, że wokół kolorowych pasków narosło wiele mitów, co prowadzi do dezinformacji.

Był czas, że pacjenci intensywnie pytali o to, co właściwie oznaczają te paski, bo gdzieś wyczytali różne dziwne lub niepokojące informacje. Wówczas ze spokojem tłumaczyłem i edukowałem [...] Pacjenci czasem sądzą, że kolor zielony ma większe działanie profilaktyczne lub odpowiada temu, że dana pasta do zębów została wyprodukowana w większości ze składników naturalnych. Myślą też, że pasek niebieski oznacza lepsze działanie wybielające, czerwony – eliminujące krwawienie z dziąseł, a czarny – przeciwpróchnicze.

Autorzy raportu zwracają uwagę na genezę kolorowych pasków. Okazuje się, że te oznaczenia są w rzeczywistości tzw. eye marks, czyli znaczniki drukarskie, które wskazują maszynie miejsce do zgrzewania tubki. Kolor paska jest zależny od rodzaju tubki, temperatury używanej do zgrzewu oraz materiału produkcji, a nie od składu produktu czy jego właściwości. Dr Przybylski wyjaśnia, że producenci nie mają prawnego obowiązku informowania konsumentów o znaczeniu tych pasków, co prowadzi do szerzenia nieprawdziwych teorii na ich temat.

Edukacja w kwestii oznaczeń na tubkach past do zębów jest kluczowa. Dr Przybylski sugeruje, że stomatolodzy powinni informować swoich pacjentów o prawdziwym znaczeniu kolorowych pasków podczas rutynowych wizyt. Edukacja ta jest ważna, ponieważ nieprawdziwe informacje mogą wprowadzać pacjentów w błąd co do właściwości pasty, co z kolei może wpływać na ich zdrowie jamy ustnej. Ekspert podkreśla, że przy wyborze pasty do zębów najważniejsze jest skupienie się na składzie produktu oraz jego dopasowaniu do indywidualnych potrzeb pacjenta, a nie na kolorowych oznaczeniach na tubkach.

Należy bezwzględnie stwierdzić, że teorie mówiące o właściwościach, w tym o składzie chemicznym i przeznaczeniu, danej pasty do zębów nie są prawdziwe. Zresztą w przeszłości tego typu rewelacje były już w jakimś stopniu dementowane przez producentów

Czytaj także: Globalny rynek produktów do higieny jamy ustnej przechodzi „skinifikację”

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Rynek i trendy
17.07.2024 16:29
Amazon: Polacy planują wydać średnio 607 zł na skompletowanie wakacyjnej walizki. Ile proc. z nich kupi kosmetyki do opalania?
Polacy coraz bardziej dbają o swoje wakacyjne przygotowania, wydając średnio 607 zł na skompletowanie niezbędnych produktów przed wyjazdem.Artur Marciniec Photography
Polacy planują wydać średnio 607 zł na skompletowanie wakacyjnej walizki, a kosmetyki do opalania i ochrony przed słońcem są jednym z najczęściej kupowanych produktów. Coraz więcej osób wybiera zakupy online, doceniając wygodę oraz promocyjne ceny. Różnice w wydatkach między grupami wiekowymi wskazują na zróżnicowane podejście do przygotowań wakacyjnych.

W badaniu przeprowadzonym z okazji nadchodzącego festiwalu okazji Prime Day, który odbędzie się 16-17 lipca, wynika, że Polacy są gotowi wydać średnio 607 zł na skompletowanie wakacyjnej walizki. Zakupy kosmetyków przed wakacjami są popularne, a aż 61 proc. respondentów deklaruje zakup kosmetyków do opalania i ochrony przed słońcem. Dodatkowo, leki i opatrunki kupuje 54 proc. badanych, co pokazuje, że Polacy przykładają dużą wagę do ochrony zdrowia podczas letnich wyjazdów.

Choć zakupy stacjonarne są wciąż popularne, robi je przed wakacjami 86 proc. osób, to ponad połowa Polaków (57 proc.) wybiera sklepy internetowe z szeroką ofertą produktów. Sklepy internatowe są preferowane ze względu na wygodę zakupów online – aż 65 proc. badanych wskazuje na tę zaletę. Promocyjne ceny (64 proc.) oraz darmowa dostawa bez względu na wartość zamówienia (56 proc.) to dodatkowe czynniki, które zachęcają Polaków do zakupów przez internet.

Interesującym zjawiskiem jest różnica w wydatkach na zakupy wakacyjne pomiędzy różnymi grupami wiekowymi. Osoby w wieku 25-29 lat wydają najmniej zarówno na wakacyjny wyjazd, jak i na skompletowanie bagażu. Natomiast przedstawiciele Gen Z, czyli osoby w wieku 18-24 lat, przeznaczają najwięcej na dokupienie potrzebnych produktów, w tym kosmetyków, często korzystając ze wsparcia finansowego rodziców. To pokazuje, że młodsze pokolenie bardziej intensywnie przygotowuje się do wakacji, a zakupy kosmetyczne stanowią ważny element tych przygotowań.

Badanie „Raport Amazon.pl. Wakacje 2024 – plany wyjazdowe i zakupowe Polaków” zostało przeprowadzone we współpracy z Instytutem Badań Rynkowych i Społecznych IBRIS, w dniach 17-24 maja 2024 roku, na reprezentatywnej próbie 1016 Polaków (mieszkańców Polski w wieku 18-65 lat), za pomocą metody CAWI.

Czytaj także: Amazon jeszcze tańszy? Platforma tworzy konkurencyjną dla Temu sekcję dyskontową

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
20. lipiec 2024 16:19