StoryEditor
Rynek i trendy
26.04.2018 00:00

Nowości napędzają kategorię pielęgnacji twarzy

Za ogromnym sukcesem kategorii pielęgnacji twarzy stoją nowości. Jest ona jednym z najważniejszych segmentów biznesu drogeryjnego – przekonuje Emilia Pawlak, dyrektor handlowy w spółce Natura.  

Jakie znaczenie dla całości sprzedaży w sieci Natura ma kategoria pielęgnacji twarzy?

Jest jedną z naszych kluczowych kategorii. Wiążemy z nią duże nadzieje. Kategoria pielęgnacji twarzy jest bardzo ważna w szeroko pojmowanym biznesie drogeryjnym. Rozwija się bardzo dynamicznie, regularnie zasilając półki kolejnymi nowościami. To właśnie mnogość innowacyjnych rozwiązań w kategorii, stoi za jej ogromnym sukcesem.

Czy to prawda, że pojawia się w niej najwięcej nowości?

Najwięcej nowości pojawia się ciągle w kategorii kosmetyków kolorowych, niemniej jednak kategoria pielęgnacji twarzy znajduje się w czołówce tych, w których nowości przybywa regularnie i bardzo dużo.

Jakie jej segmenty rozwijają się najlepiej?

Najdynamiczniej rozwijającym się segmentem są kosmetyki naturalne i organiczne. Zapewne stoi za tym, obecny w naszym kraju od kilku sezonów, trend życia w zgodzie z naturą i czerpania z niej tego, co najlepsze. Ogromną popularnością w ostatnim czasie cieszą się maski na tkaninie oraz kosmetyki koreańskie. Jest to wynikiem dużego zainteresowania sekretem doskonałego wyglądu cery Azjatek w każdym wieku.

Jakie zachowania konsumentów wpływają na kształt tej kategorii?

Klientki wybierają przede wszystkim swoje ulubione marki. W ramach marki szukają kosmetyków przeznaczonych do swojego typu cery lub wieku. W ostatnim czasie wyraźnie daje się zauważyć potrzeba podziału kategorii pod kątem cery wrażliwej, skłonnej do alergii oraz cery mniej wymagającej.
Ta kategoria cechuje się dużą lojalnością i przede wszystkim zaufaniem do marek. Nie znaczy to jednak, że konsumentki zachęcone kampanią promocyjną czy próbkami lub testerami, a także poleceniem przez wyedukowaną konsultantkę nie sięgają po nowe produkty. Dotyczy to głównie młodszej grupy, która jest bardziej spragniona nowinek kosmetycznych.

Czy kosmetyki do pielęgnacji twarzy dla mężczyzn zyskują na znaczeniu i czy wśród kupujących w sieci Natura przybywa mężczyzn?

Badania wskazują, że mężczyźni dbają o dobry wygląd przede wszystkim dlatego, że chcą podobać się bliskiej osobie, chcą wywrzeć wrażenie na innych osobach, które w męskim odbiorze są atrakcyjne, oraz być dobrym przykładem dla dzieci. Mężczyzn, którzy dbają o siebie w coraz większym stopniu, cały czas przybywa. Kupują już nie tylko maszynki do golenia, ale również coraz więcej kosmetyków do pielęgnacji skóry. Rynek oszalał na punkcie kosmetyków do pielęgnacji męskiego zarostu. Jest coraz więcej specjalnych płynów i żeli do mycia brody, preparatów do jej stylizacji, ale też kremów do zadań specjalnych. Półka z kosmetykami męskimi jest coraz szersza i coraz chętniej stają przed nią mężczyźni, którzy wiedzą, czego chcą i jakie są potrzeby ich skóry. Oznacza to, że wraz ze wzrostem świadomości dotyczącej potrzeb własnego ciała wzrasta też wśród mężczyzn zapotrzebowanie na kosmetyki.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Rynek i trendy
24.11.2025 12:27
Polacy o Black Friday 2025: niemal połowa widzi realne korzyści z promocji
Promocje oferowane w ramach Black Friday są uważane za opłacalne przez 47,6 proc. dorosłych Polaków.Shutterstock

Z najnowszego raportu UCE RESEARCH i Shopfully „Polacy na kursie Black Friday. Edycja 2025” wynika, że 47,6 proc. dorosłych Polaków uważa promocje oferowane w ramach Black Friday za opłacalne. Odmienne zdanie wyraża 29 proc. badanych, natomiast 23,4 proc. nie potrafi jednoznacznie ocenić atrakcyjności tych ofert. Autorzy analizy podkreślają, że choć niemal połowa konsumentów dostrzega wymierne korzyści, poziom zaufania do handlu pozostaje ograniczony, m.in. z uwagi na utrzymujące się przekonanie o sztucznym zawyżaniu cen przed rozpoczęciem akcji rabatowych.

Według ekspertów UCE RESEARCH osoby pozytywnie oceniające Black Friday to głównie ci konsumenci, którzy sami doświadczyli faktycznych oszczędności. Dotyczy to zakupów sprzętu RTV i AGD, elektroniki, odzieży oraz kosmetyków, często w kanałach e-commerce, gdzie promocje bywają najbardziej znaczące. Z kolei sceptycy to najczęściej konsumenci rozczarowani wcześniejszymi doświadczeniami lub osoby niechętnie podchodzące do działań marketingowych jako takich.

Raport wskazuje również na wyraźne różnice demograficzne. Największą grupę osób uznających Black Friday za opłacalny stanowią konsumenci w wieku 35–44 lat oraz osoby osiągające dochody powyżej 9 tys. zł netto. W tej grupie dominują także mężczyźni oraz mieszkańcy miejscowości liczących 5–19 tys. mieszkańców. Wyniki sugerują, że to właśnie aktywne zawodowo osoby z wyższą siłą nabywczą najczęściej dostrzegają realne korzyści z sezonowych obniżek.

Z drugiej strony, 29 proc. Polaków uważa promocje za nieopłacalne, a opinia ta jest częściej wyrażana przez seniorów w wieku 65–74 lat oraz osoby z miesięcznymi dochodami w przedziale 5000–6999 zł netto. Wśród sceptyków przeważają również mieszkańcy największych miast powyżej 500 tys. ludności, a także osoby z wyższym wykształceniem. W ocenie analityków grupa ta może być bardziej świadoma wcześniejszych wahań cen i uważniej śledzić strategie promocyjne sprzedawców.

Zestawienie postaw pokazuje, że Black Friday pozostaje wydarzeniem budzącym duże zainteresowanie, ale również podzielone opinie. Mimo że niemal połowa Polaków dostrzega w nim realne możliwości oszczędności, wciąż istotna część społeczeństwa podchodzi do promocji ostrożnie. Badanie potwierdza, że postrzeganie opłacalności tej akcji zależy nie tylko od doświadczeń zakupowych, lecz także od wieku, dochodów i miejsca zamieszkania konsumentów.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Rynek i trendy
24.11.2025 11:53
Eksperci: moda i uroda kluczowymi kategoriami podczas Black Friday
Podczas Black Friday aż cztery z pięciu funtów zostanie wydane przez brytyjskich klientów onlineUnsplash.com/Harper Sunday

Jakie kategorie produktowe będą się cieszyły wśród konsumentów największą popularnością w nadchodzącym sezonie wyprzedażowym? Wiele prognoz wskazuje, że choć klienci zakładają w tym roku oszczędzanie, to kategorie takie jak moda oraz kosmetyki i beauty będą radziły sobie całkiem dobrze.

Analizy PwC wskazują, że konsumenci w Wielkiej Brytanii wydadzą z okazji Black Friday 6,4 mld funtów, co stanowi wzrost zaledwie o 1,5 proc. w stosunku do ubiegłego roku (jest to wartość niższa od wskaźnika inflacji). Ta kwota jest również niższa od rekordowych 7,9 mld funtów, wydanych w 2019 roku – czyli przed pandemią. 

Zainteresowanie tegorocznym Czarnym Piątkiem spadło wśród konsumentów do 46 proc. (rok temu było to 53 proc.). Osoby korzystające z Black Friday wydadzą średnio 262 funty na osobę, co stanowi solidny wzrost o 13 proc. w porównaniu z rokiem 2024. Co więcej, mężczyźni zwiększą swoje wydatki i wydadzą znacznie więcej, niż kobiety.

Sprzedawcy stacjonarni mogą nie być zadowoleni, ponieważ cztery z pięciu funtów zostanie wydane online, z dostawą do domu lub z odbiorem osobistym. Co ciekawe, młodsi klienci coraz chętniej szukają promocji w sklepach stacjonarnych.

PWC podało, że kategorie produktowe, budzące największe zainteresowanie klientów, to technologia (48 proc.), moda (38 proc.), świąteczne prezenty (28 proc.) oraz zdrowie i uroda (28 proc.).

W tym roku ponad dwie trzecie (68 proc.) kupujących deklaruje, że zrobi zakupy w Black Friday dla siebie, co wynika z faktu, że więcej mężczyzn (74 proc.) szuka okazji, by sprawić sobie przyjemność. Kobiety częściej kupują dla rodziny (65 proc.) niż dla siebie (62 proc.).

Przewiduje się, że mężczyźni przeznaczą na zakupy więcej pieniędzy, a wydatki na osobę mają wynieść 309 funtów, co stanowi wzrost o 17 proc. w porównaniu z ubiegłym rokiem. Kobiety wydają na zakupy 216 funtów, co stanowi wzrost o 10 proc. Zakupy sprzętu elektronicznego (39 proc.) również plasują się na szczycie listy priorytetów kobiet, wyprzedzając modę oraz zdrowie i urodę (36 proc. w obu kategoriach), a następnie świąteczne prezenty (33 proc.).

Z kolei dane firmy Mintsoft, oparte m.in. na danych od firm e-commerce, również potwierdzają wzrosty sprzedaży w kategorii mody i urody.

Zdaniem firmy, internetowi sprzedawcy mody i kosmetyków odnotują silny wzrost podczas tegorocznego Black Friday. Prognozują też, że brytyjscy konsumenci wydadzą 10,3 mld funtów – prawie 20 proc. więcej niż w roku ubiegłym. Dane Mintsoft wskazują, że liczba zamówień online może wzrosnąć o 18,6 proc., a zespoły realizujące zamówienia i kurierzy przygotowują się na miliony dostaw.

Firma podała również, że podczas okresu Black Friday w zeszłym roku Czarnego Piątku konsumenci złożyli ponad 2,5 mln zamówień online, co stanowi wzrost o 675 tys. w porównaniu z rokiem 2023. Cyber Monday okazał się dla sprzedawców najbardziej pracowitym dniem w ubiegłorocznym sezonie wyprzedażowym, kiedy to wysłano około 450 tys. zamówień.

Z danych Mintsoft wynika, że w tym roku 46 proc. Brytyjczyków będzie chciało kupić ubrania, a 30 proc. – kosmetyki.

Marzena Szulc
ZOBACZ KOMENTARZE (0)
25. listopad 2025 00:16