StoryEditor
Rynek i trendy
26.03.2021 00:00

Pandemia ujawniła nowe typy konsumentów [RAPORT]

W nowym globalnym badaniu Aptar Beauty + Home podsumował efekty głębokiego kryzysu, w którym pandemia pogrążyła gospodarkę i nastroje konsumentów. Jeśli chodzi o kosmetyki i produkty do pielęgnacji ciała, zidentyfikowano cztery nowe profile konsumentów - informuje Premium Beauty News.

W badaniu przeprowadzonym pod koniec pierwszego lockdownu w czerwcu 2020 r., a następnie u progu drugiej fali pandemii w październiku i listopadzie 2020 r., przepytano 9600 konsumentów produktów kosmetycznych i środków czystości na czterech dużych rynkach: w Brazylii, Chinach, Francji i USA. Wyniki wyraźnie ujawniły znaczenie szoku gospodarczego i społecznego, który uderzył w konsumentów w efekcie pandemii.

Głęboki szok konsumentów

Analiza nastrojów wyraźnie pokazuje rosnący poziom niepokoju konsumentów, przy czym 29% z nich ma sposób myślenia zdominowany przez strach. Maseczki na twarz stały się fizycznym wyrazem zmiany stylu życia i nastawienia konsumentów. Na przykład połowa Amerykanów uważa, że ​​nie są odpowiednio chronieni. 78% Brazylijczyków martwi się o swoich bliskich.

Ponieważ konsumenci obawiali się o swoją stabilność finansową, wielu zmniejszyło wydatki:  Amerykanie i Francuzi oszczędzali 30% dochodu jaki mieli do dyspozycji, a 40% konsumentów chińskich odkładało większe zakupy.

jak wskazuje portal, liczby te wskazują jednak na możliwość dynamicznego ożywienia, pod warunkiem, że rządy wykażą się zdolnością do przywrócenia zaufania konsumentów. „Konsumpcja kosmetyków będzie stopniowo rosła w drugiej połowie roku i do 2022 r., jeśli warunki pandemii pozwolą dzięki szeroko zakrojonym kampaniom szczepień” - napisał Aptar w oświadczeniu.

Nowe profile konsumentów

Zawirowania społeczne i gospodarcze doprowadziły do ​​znacznych zmian priorytetów i powstania nowych profili konsumentów.

Nasze badanie ujawniło na przykład, że COVID-19 skłonił niektórych konsumentów do ponownej oceny stanu  ich domów i jego wpływu na ich samopoczucie psychiczne. Ten zwiększony niepokój związany z higieną i dobrym samopoczuciem ma znaczący wpływ na przestrzeń Beauty & Personal Care -  mówi Marie Jacquemin, kierownik ds. badań konsumenckich w Aptar Beauty + Home.

Analizując, jak bardzo zmieniły się potrzeby i oczekiwania konsumentów kosmetycznych i domowych podczas pandemii, Aptar odkrył nową segmentację postaw, wyrażoną w dwóch wymiarach - intensywności behawioralnej i poziomie pomocy, której potrzebują od marek.

W dziedzinie urody i higieny osobistej wyszły na jaw cztery profile konsumentów:

- Niewzruszeni, głównie mężczyźni z postawą „biznes jak zwykle”.
- Survivors, którzy zdecydowali się na DIY, aby rozwiązać problemy z dostawami lub złagodzić ograniczenia finansowe.
- Podczas gdy Niespokojni [27 proc.] szukają przede wszystkim poczucia bezpieczeństwa i dlatego oczekują, że ich zaufane marki zapewnią bezpieczne i zapewniające ochronę rozwiązania.
- Wreszcie młodsi Odkrywcy [28%] postrzegają pandemię jako okazję do zmiany stylu życia.

Badanie ujawniło zwiększone obawy konsumentów dotyczące higieny, skuteczności i zrównoważonego rozwoju. Po przezwyciężeniu kryzysu, w 2023 roku i później, główne pandemiczne trendy w handlu elektronicznym i zrównoważonym rozwoju staną się normą, a obawy o higienę, bezpieczeństwo, nieszkodliwość i skuteczność produktów do pielęgnacji domowej staną się odruchowe dla wielu konsumentów.

Przegląd prasy
ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Rynek i trendy
05.11.2025 13:25
Gdzie klienci aptek płacą najwięcej? Czy warto kupować leki online? [Raport]
Szokujące wyniki dotyczą aptek zlokalizowanych pod Warszawą. W tej okolicy apteki będące jedynymi placówkami w gminie oferowały znacznie wyższe ceny, niż apteki zlokalizowane w stolicyAdobeStock

Dlaczego pacjenci w małych miasteczkach płacą za leki ponad 30 proc. więcej, niż w metropoliach? Gdzie można dostać najtańsze leki i czy warto kupować je online? Na te i wiele innych pytań, dotyczących rynku aptecznego, odpowiada nowy raport Forum Konsumentów.

Apteki są jednym z najczęściej odwiedzanych miejsc związanych z ochroną zdrowia. Codziennie korzysta z nich ok. 2 mln osób, a w okresach zwiększonej zachorowalności – nawet dwukrotnie więcej. Farmaceuci są często pierwszym kontaktem pacjentów z systemem ochrony zdrowia. W wielu aptekach mogą skorzystać nie tylko z możliwości realizacji recepty, ale też z coraz popularniejszych usług opieki farmaceuty.

Coraz częściej docierały do nas głosy pacjentów, którzy krytykują znaczne różnice w cenach leków oraz sygnalizują problemy z dostępnością leków w aptekach. Najgorsza jest sytuacja w małych miastach oraz na wsi, tam leki są najdroższe i coraz rzadziej dostępne od ręki. Forum Konsumentów postanowiło zbadać tę sytuację, a wnioski przekaże do kluczowych instytucji – wyjaśnia dr Tomasz Sińczak, Prezes Forum Konsumentów.

Forum Konsumentów zleciło przeprowadzenie badania, które miało sprawdzić, jak kształtują się ceny leków w zależności od rodzaju apteki, która je sprzedaje i jej lokalizacji. Eksperci sprawdzili też, czy kilka popularniejszych leków jest dostępnych w każdej badanej aptece. Z zebranych w ten sposób informacji udało się wyciągnąć kilka najważniejszych wniosków dotyczących sytuacji na rynku aptecznym, istotnych z perspektywy konsumenckiej.

Pacjent to szczególny rodzaj konsumenta: przychodzi do apteki nie tylko po to, aby zakupić niezbędny lek, ale także uzyskać pomoc czy poradę w zakresie swojego zdrowia. Mamy do czynienia z aptekami na co dzień, dlatego zweryfikowaliśmy z perspektywy pacjenta, co oferują. Ich jakość bezpośrednio przekłada się na zdrowie Polaków – zaznacza prezes.

Lokalne monopole droższe niż stolica? Różnice w cenach przekraczają 50 proc.

Okazuje się, że apteki sieciowe oferują bardziej konkurencyjne ceny. Średnia wartość koszyka w aptekach sieciowych była o 23,83 zł niższa niż w indywidualnych. Jednak apteki stacjonarne są wciąż droższe niż internetowe. Średnia wartość całego koszyka leków w aptece stacjonarnej była o 31 proc. wyższa, niż w internetowej. Największą różnicę cenową (57 proc.) odnotowano dla leku Zyrtec UCB.

Szokujące wyniki dotyczą aptek zlokalizowanych pod Warszawą. W tej okolicy apteki będące jedynymi placówkami w gminie oferowały znacznie wyższe ceny, niż apteki zlokalizowane w stolicy. Średnia wartość koszyka w tych gminach była o 31 proc. wyższa, a średnie ceny poszczególnych leków były wyższe o 26-43 proc. Różnice między najtańszymi a najdroższymi lekami dochodziły nawet do 120 proc.

Problem z dostępnością poszukiwanych leków również dotyczył aptek, które były jedynymi placówkami w gminie, ale nie tylko. W skrajnym przypadku, w aptece indywidualnej w Olsztynie, nie było żadnego z badanych leków.

Profesjonalna obsługa i usługi farmaceutyczne

W badaniu sprawdzono, czy we wszystkich aptekach byli obecni magistrowie farmacji, którzy zapewniają najwyższy poziom obsługi pacjentów. Okazuje się, że magistrowie byli obecni we wszystkich aptekach sieciowych, a w indywidualnych w 66 proc. placówek. Również personel aptek sieciowych znacznie częściej posiadał identyfikatory (62 proc. vs 34 proc. w indywidualnych).

Z perspektywy pacjentów istotne jest uzyskanie niezbędnych leków w sytuacji zagrożenia zdrowia – dlatego w badaniu zweryfikowano, jak wygląda możliwość uzyskania recepty farmaceutycznej. Zaledwie 30 proc. badanych aptek oferowało możliwość wystawienia recepty, z czego apteki sieciowe deklarowały taką możliwość częściej (38 vs 24 proc. w indywidualnych). 

Sprawdzono również, czy w każdej aptece można sporządzić tzw. lek recepturowy. Niestety, tylko 18 proc. badanych placówek oferowało taką usługę. Były to przede wszystkim apteki sieciowe.

W badaniu oceniano jakość obsługi w aptece – profesjonalizm, chęć pomocy, uprzejmość personelu, a nawet estetykę wnętrza. We wszystkich kategoriach apteki sieciowe wypadły lepiej niż indywidualne, a największa różnica dotyczyła wyglądu apteki.

Konsument, czyli pacjent, nie tylko płaci za leki, ale oczekuje również obsługi na najwyższym poziomie i otoczenia go opieką. Wyniki badania pokazują, że apteki sieciowe są lepiej wyposażone, zawsze jest w nich obecny magister farmacji i częściej oferują przygotowanie bardzo specjalistycznych preparatów – podsumowuje dr Tomasz Sińczak.

Marzena Szulc
ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
E-commerce
05.11.2025 13:00
Marks&Spencer wkracza z kosmetykami do TikTok Shop
Platforma zakupowa pomoże zwiększyć rozpoznawalność naszej rosnącej oferty kosmetycznej - przekonuje Marks&SpencerM&S mat.pras.

Marks&Spencer, brytyjski gigant handlu detalicznego, mocno przeobraża się w ostatnim czasie, dążąc do optymalnego wykorzystania możliwości, płynących ze zmieniającego się krajobrazu handlu detalicznego. Z tego też powodu firma poinformowała o rozpoczęciu współpracy z TikTok Shop, zaczynając od gamy produktów kosmetycznych.

Jak przyznaje M&S, celem sieci jest dostarczenie klientom ich ulubionych produktów poprzez najszybciej rozwijającą się platformę zakupową w Wielkiej Brytanii, gdzie “co sekundę sprzedaje się jeden produkt kosmetyczny”.

Oficjalny TikTok Shop, uruchomiony początkowo jako program pilotażowy, będzie oferował wyselekcjonowany wybór produktów kosmetycznych – w tym kosmetyki do pielęgnacji skóry oraz zapachy do domu. 

Łącząc jakość i wartość M&S z energią i wpływem TikToka, platforma zakupowa pomoże zwiększyć rozpoznawalność naszej rosnącej oferty kosmetycznej, ponieważ jako detalista dążymy do stania się miejscem, w którym można znaleźć starannie wyselekcjonowane kosmetyki i zwiększyć udział w rynku w tej kategorii  – wyjaśniają przedstawiciele brytyjskiej firmy.

M&S potwierdził też, że wiele z produktów zyskało popularność na TikToku, w tym tegoroczna kolekcja ozdób świątecznych. Niektóre z produktów sieci stało się viralami.  

image

Jakub Soska, TikTok: #beautytok to siła napędowa naszej platformy [FBK 2025]

Firma poinformowała, że ​​wykorzysta program pilotażowy, aby zbadać różne sposoby na poszerzenie zainteresowania siecią oraz dotarcie do młodszych odbiorców, którzy coraz częściej odkrywają marki za pośrednictwem twórców internetowych i ich krótkich filmów.

Sieć planuje też współpracę z twórcami TikToka i dzielenie się np. treściami zza kulis, ożywiając historie produktów poprzez dodatkowe informacje, recenzje i inspiracje. W tiktokowym sklepie M&S dostępne będą również ekskluzywne zestawy i dodatkowe promocje, planowane są także sesje zakupowe na żywo, pokazy urody i sesje stylizacyjne.

Marzena Szulc
ZOBACZ KOMENTARZE (0)
08. listopad 2025 16:44