StoryEditor
Rynek i trendy
09.08.2018 00:00

Perfumy w strefach bezcłowych zamiast pamiątek

Czekając na swój lot podróżni mogą spędzić na lotnisku wiele godzin. Korzystają na tym właściciele sklepów. Warto zatem przygotować listę zakupów, pamiętając na co zwrócić uwagę, a czego unikać.

– Z analizy Eurocontrol wynika, że do 2040 r. liczba lotów europejskich opóźnionych o maksymalnie 2 godziny wzrośnie siedmiokrotnie. Stale rosnący ruch pasażerski oraz problem braków kadrowych w obsłudze naziemnej i personelu latającym za 22 lata będą dotykać 470 tys. pasażerów dziennie. W tej sytuacji warto zapoznać się z zaletami i wadami zakupów bezcłowych – mówi Marius Stonkus, prezes firmy Skycop, pomagającej odzyskiwać odszkodowania za opóźnione i odwołane loty.

Zauważa też, że cena nie jest jedyną zaletą zakupów w strefach bezcłowych. Według sprawozdania DFWC mniej niż jedna trzecia podróżnych na świecie jest zdania, że sklepy wolnocłowe oferują ekskluzywne i unikalne towary. To faktycznie jedyne miejsce, w którym sprzedaje się duże flakony perfum, litrowe butelki alkoholu, kosmetyki podróżne czy najrzadsze gatunki alkoholi na świecie.

Jeśli chodzi o polowania na wyjątkowe okazje cenowe, to na półkach sklepów wolnocłowych znajdują się produkty, na które warto zwrócić uwagę w pierwszej kolejności. Według Irish Times, oszczędności na alkoholach popularnych dostępnych w strefach bezcłowych mogą wahać się od 50 proc. do 78 proc. Palacze mogą zaoszczędzić do 50 proc. na tytoniu, zaś kosmetyki i perfumy są na lotnisku tańsze niekiedy nawet o 80 proc.

Podczas gdy zakupy alkoholu, kosmetyków i tytoniu na lotnisku to gwarancja udanej transakcji, istnieje jedna kategoria produktów, których warto unikać – są to pamiątki. Mając świadomość, że lotnisko jest ostatnim miejscem, w którym turyści mogą je kupić, sklepy podnoszą ceny za koszulki, pocztówki, magnesy i inne przedmioty. Odkładanie zakupów pamiątek na ostatnią minutę może więc nie być dobrym pomysłem.

Europejczycy pokochali zakupy bezcłowe

Według raportu Duty Free World Council (DFWC), Europejczycy stanowią 31 proc. wszystkich klientów stref bezcłowych na całym świecie, a wyspecjalizowane sklepy są głównym źródłem zasilającym budżety lotnisk w całym regionie. Coraz częstsze opóźnienia lotów mogą oznaczać, że Europejczycy będą mieć jeszcze więcej czasu na zakupy, jednak tylko nieliczni zdają sobie sprawę, że nie wszystkie oferty to prawdziwa okazja.

Sprzedaż bezcłowa oznacza, że detalista sprzedaje towary, które są zwolnione z wybranych podatków lokalnych lub krajowych i z tego względu może zaoferować ceny niższe niż na rynku. Jednakże, od 1999 r. pasażerowie lotów wewnątrzunijnych nie mogą już korzystać z cen wolnych od podatku, a podróżujący poza UE są jedynymi, którzy mogą nadal cieszyć się z dużych zniżek.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Rynek i trendy
05.06.2025 15:36
Mleczne perfumy podbijają TikToka. Nowy zapachowy trend rośnie w siłę
Od lewej: Cry Baby Perfume Milk Melanie Martinez, Condensed Milk Demeter Fragrance, Coastal Bliss Victoria‘s Secret, The First Yanina Yakusheva.Wiadomości Kosmetyczne

Analizy wskazują, że rozmowa o perfumach w mediach społecznościowych jest w dużej mierze napędzana przez marki, które aktywnie promują swoje produkty i budują narrację wokół zapachowych trendów. Równocześnie użytkownicy coraz chętniej szukają konkretnych informacji, co potwierdza przewaga Google w przypadku mlecznych perfum. Przenikanie się mediów społecznościowych z wyszukiwarkami pokazuje, jak silnie estetyka, zapach i internetowa narracja łączą się w świecie współczesnych konsumentów.

Zainteresowanie tzw. mlecznymi perfumami notuje obecnie gwałtowny wzrost. Jak wskazują analizy, w porównaniu z ubiegłym rokiem trend ten urósł aż o 113,4 proc. w ujęciu ogólnym, obejmując zarówno wyszukiwarki internetowe, jak i media społecznościowe. Na platformach typu Google liczba wyszukiwań wzrosła o 96,3 proc., a na TikToku aż o 320,3 proc.. Według danych, aż 85 proc. udziału w popularności tego zjawiska przypada na wyszukiwarkę Google, co sugeruje, że użytkownicy aktywnie poszukują informacji o mlecznych zapachach, zamiast trafiać na nie przypadkiem w mediach społecznościowych. Średnio miesięcznie fraza „milk perfume” generuje 9,5 tys. wyszukiwań w Google oraz 167,8 tys. tygodniowych wyświetleń na TikToku.

Eksperci wskazują, że trend ten wpisuje się w szerszy nurt popularności tzw. zapachów gourmand, czyli inspirowanych deserami, słodyczami i kremowymi nutami. W tej kategorii ogólna popularność wzrosła o 172,4 proc. r/r. Wyszukiwania w Google zwiększyły się o 85,9 proc., a na TikToku obserwujemy wzrost aż o 179,1 proc.. W tym przypadku to TikTok wiedzie prym – odpowiada za 95,1 proc. popularności w tej przestrzeni. Hasło związane z tym trendem jest wyszukiwane w Google średnio 4,9 tys. razy miesięcznie, natomiast na TikToku osiąga imponujące 17,6 mln tygodniowych wyświetleń.

Choć zapachów nie da się poczuć przez ekran, TikTok stał się jednym z głównych ośrodków dyskusji na temat perfum. Hashtag #perfumetok przyciąga 3,3 mln wyświetleń tygodniowo, tworząc wokół zapachów aktywną społeczność. Wśród najczęściej pojawiających się nut zapachowych prym wiedzie #vanilla (2,8 mln wyświetleń tygodniowo), a tuż za nią plasują się mleczne skojarzenia, takie jak #heavycream (814,8 tys.), #strawberry (542,8 tys.) i #coconut (200,3 tys.). Szczególną rolę w popularyzacji nuty „heavy cream” odegrała marka Phlur.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Rynek i trendy
05.06.2025 13:45
Wypadanie włosów jako strach blady konsumentów: „bromeopatia” rusza na odsiecz mężczyznom
Wypadanie włosów to alarmująco częsty problem.Towfiqu barbhuiya

Według firmy badawczej Euromonitor International, światowy rynek męskiej pielęgnacji osiągnął wartość 61,3 miliarda dolarów, a w 2024 roku ma wzrosnąć o kolejne 6,4 proc. Rośnie popyt na kosmetyki i produkty do pielęgnacji dla mężczyzn, co potwierdzają dane największych detalistów – Amazon, uznany przez NielsenIQ za najpopularniejszą platformę beauty w USA, odnotowuje coraz więcej klientów kupujących produkty z segmentu męskiego grooming. Wzrost ten dotyczy zwłaszcza obszaru zdrowia skóry głowy i problemu wypadania włosów.

W kwietniu 2025 roku dane Google Trends wskazały wypadanie włosów jako najczęściej wyszukiwany problem kosmetyczny na świecie. Badania brytyjskiej sieci Superdrug ujawniły, że aż 58 proc. mężczyzn i 51 proc. kobiet doświadcza utraty włosów, a największe nasilenie tego zjawiska dotyczy osób w wieku 25–34 lata – aż 61 proc. tej grupy zgłasza objawy przerzedzenia lub nadmiernego wypadania włosów. Według ekspertów główne przyczyny takiego stanu rzeczy to stres, nieprawidłowa dieta i szkodliwe nawyki urodowe, często podsycane przez media społecznościowe.

Nowym źródłem porad stał się TikTok – aż 1 na 3 Brytyjczyków korzysta z tej platformy, by szukać informacji na temat pielęgnacji włosów. W grupie wiekowej 16–34 lata połowa użytkowników deklaruje, że TikTok jest ich głównym źródłem wiedzy o pielęgnacji. Eksperci ostrzegają jednak przed popularnymi trendami – aż 60 proc. z nich może być potencjalnie szkodliwych. Przykładem jest „hair cycling”, czyli rotacyjne stosowanie różnych produktów z przerwami – trend, który uzyskał ponad 22 miliony wyświetleń i został wypróbowany przez osiem milionów Brytyjczyków. Zdaniem ekspertów, niestety, brak jest dowodów na skuteczność tej metody, a częsta zmiana kosmetyków może prowadzić do podrażnień i uszkodzenia mieszków włosowych. Olivia Houghton z The Future Laboratory określiła taki stan rzeczy w rozmowie z Cosmetics Design Europe jako bromeopatię (gra słów — bro, brachu, i homeopatia).

Wśród najczęściej wymienianych przyczyn wypadania włosów znajdują się nie tylko genetyka i stres, ale także nadmierne spożycie napojów energetycznych oraz zanieczyszczenie środowiska. Choć rynek innowacji koncentrował się dotąd głównie na nutraceutykach, coraz większą popularność zdobywają także produkty do stosowania miejscowego. Dynamiczny rozwój tego segmentu sugeruje, że pielęgnacja skóry głowy i przeciwdziałanie łysieniu mogą stać się jednym z kluczowych filarów wzrostu branży męskiego grooming w najbliższych latach.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
09. czerwiec 2025 18:26