StoryEditor
Rynek i trendy
20.02.2023 00:00

Poczta Polska kanałem sprzedaży dla kosmetyków i suplementów

Poczta Polska ma 7,6 tys. własnych placówek, w których okazjonalnie sprzedaje także kosmetyki, suplementy diety / fot. materiały prasowe
Poczta Polska powiększa asortyment produktów, które sprzedaje w swoich placówkach. Okazjonalnie wprowadza do sprzedaży także kosmetyki i suplementy diety. Na stałe ma w ofercie np. środki przeciw owadom. To dla producentów oznacza dostęp do klientów blisko 8 tys. placówek pocztowych. Produkty wprowadzane są w oparciu o umowę komisową, a na półki wchodzą nie tylko najbardziej znane marki – powiedział nam Daniel Witkowski, rzecznik prasowy Poczty Polskiej.

Poczta Polska poinformowała, że sprzedaż jej handlowej oferty okazjonalnej na Dzień Babci i Dzień Dziadka wzrosła o 50 proc. rok do roku oraz, że stale zwiększa sprzedaż artykułów w placówkach handlowych.

Nasza sieć sprzedaży to niemal 7,6 tys. placówek pocztowych różnego typu, w których sprzedawane są m.in. towary handlowe. To wygoda dla klientów, którzy mogą kupić produkty okolicznościowe blisko domu oraz dla naszych dostawców i współpracujących z nami firm, którym oferujemy rynek zbytu, z bardzo dużym potencjałem i możliwością zróżnicowania asortymentu, w zależności od regionu i lokalnych potrzeb klientów. Handel internetowy to coraz bardziej popularny segment rynku, ale wciąż bardzo wielu z nas chce kupować stacjonarnie, oglądając wcześniej produkty i wybierając je nie na podstawie zdjęć, ale z widocznego własnym okiem asortymentu – powiedział Andrzej Bodziony, wiceprezes Poczty Polskiej.

Swój asortyment operator dzieli na całoroczny i okazjonalny. Stały to wszystkie produkty związane z nadawaniem listów i paczek oraz książki, gazety, słodycze, napoje, artykuły papiernicze i biurowe, zabawki i gry. Natomiast oferta okolicznościowa w placówkach pocztowych zmienia się   kilka razy w roku i związana jest m.in. ze świętami czy wydarzeniami państwowymi i religijnymi. Do niej zaliczają się kartki i karnety okolicznościowe oraz upominki i gadżety – z nadrukami okolicznościowymi, a także kosmetyki i słodycze. Daje to możliwość producentom kosmetyków wprowadzenia do blisko 8 tys. placówek pocztowych swoich produktów np. z okazji Dnia Kobiet, Walentynek, Wielkanocy czy Bożego Narodzenia.

Na temat oferty kosmetycznej, doboru asortymentu oraz współpracy z dostawcami, komentarza udzielił nam Daniel Witkowski, rzecznik prasowy Poczty Polskiej:

Kosmetyki traktujemy jako asortyment impulsowy i związany z prowadzonymi akcjami sprzedażowymi. W ofercie mamy naturalne mydła, zestawy kosmetyków dla dzieci (licencyjne) i dorosłych. Przy wyborze asortymentu kierujemy się atrakcyjnością produktu oraz jego jakością. Niemniej ważna jest także cena. Zasady te i ceny detaliczne sprzedaży są jednakowe na terenie całego kraju.

W przypadku zaopatrywania placówek w tego typu asortyment kierujemy zapytania ofertowe do różnych firm kosmetycznych, nie tylko tych znanych na rynku z reklam. Obecnie współpracujemy z Laboratorium Kosmetycznym Floslek, Trans-Hurt, Madonis, Koszyczek Natury, Manufakturą Kryspin Plebański oraz Europe Distribution Group. Współpraca z firmami kosmetycznymi prowadzona jest w oparciu o umowę komisową.

Kosmetyki, jak każdy asortyment, dostępne są w wybranych placówkach w zależności od potencjału sprzedażowego w danej lokalizacji.

W ofercie całorocznej mamy ponadto repelenty przeciw owadom firmy Vaco. Niebawem do placówek pocztowych trafi wybrany asortyment do pielęgnacji obuwia oraz w województwach pomorskim i zachodniopomorskim Zdrowy lizak Mniam-Mniam będący suplementem diety.

Dziś, 20 lutego, w placówkach pocztowych rozpoczęła się sprzedaż artykułów związanych z Międzynarodowym Dniem Kobiet oraz Międzynarodowym Dniem Mężczyzn. Już 27 lutego na półkach pojawią się produkty związane z Wielkanocą.

Czytaj także: Hebe przedłuża umowę z Pocztą Polską

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Rynek i trendy
12.11.2025 10:33
Zakupy online najważniejszym powodem korzystania z internetu – wyniki badania „Internet marzeń”
W tym, jak obecnie funkcjonują e-zakupy, nie widzimy wielu wad. Tylko 11 proc. internautów dostrzega tu pole do poprawy. Tak pozytywna ocena zakupów online jest w dużym kontraście z powodem zajmującym drugie miejsce — czyli z dostępem do aktualnych wiadomości — twierdzi Karol Chilimoniuk z World.Karolina Grabowska Kaboompics

Ponad połowa Polaków korzysta z internetu głównie po to, aby robić zakupy online – wynika z badania „Internet marzeń” przeprowadzonego przez SW Research na zlecenie World w dniach 8–14 października 2025 r. Dla 53 proc. respondentów e-zakupy są najważniejszym powodem korzystania z sieci. Kolejne miejsca zajmują dostęp do aktualnych wiadomości (47 proc.) oraz narzędzia ułatwiające organizację codziennych obowiązków (43 proc.). Badanie objęło 1020 dorosłych Polaków i zostało zrealizowane metodą CAWI.

Wyniki wskazują, że internet postrzegany jest przede wszystkim jako narzędzie praktyczne, a nie społecznościowe. Tylko 10 proc. badanych deklaruje chęć wyrażania siebie w sieci, przy czym odsetek ten jest wyższy wśród kobiet (10,4 proc.) niż mężczyzn (8,6 proc.). Jeszcze rzadziej internauci wskazują na potrzebę wchodzenia w interakcje z innymi użytkownikami – jedynie 13 proc. respondentów postrzega internet jako przestrzeń relacyjnego kontaktu.

E-zakupy oceniane są przez Polaków wyjątkowo pozytywnie. Jedynie 11 proc. internautów widzi w tym obszarze elementy wymagające pilnej poprawy. Dla porównania, aż 38 proc. dorosłych Polaków wskazuje na konieczność poprawy jakości i wiarygodności informacji w sieci. Do sieci zaglądamy, by zrobić zakupy i nasze doświadczenie jest tu z gruntu pozytywne. Zaglądamy też, by poczytać newsy, ale te oceniamy jako niskiej jakości i niewiarygodne, jak podsumowuje wyniki Karol Chilimoniuk z World.

Pozytywne oceny e-commerce dominują wśród respondentów – 66 proc. deklaruje, że zakupy online działają dobrze lub bardzo dobrze. Lepiej postrzegają je kobiety (69 proc.) niż mężczyźni (61 proc.), a także osoby starsze (70 proc. w grupie 60+ wobec 58 proc. w wieku 18–29 lat). Zidentyfikowane obszary wymagające poprawy dotyczą m.in. przeciwdziałania fałszywym informacjom, które wskazało 18 proc. badanych.

Rosnące zagrożenia dla wiarygodności e-commerce wiążą się przede wszystkim z manipulacją opiniami. Obecnie 98 proc. konsumentów czyta recenzje produktów przed zakupem, a 88 proc. ufa im na poziomie osobistych rekomendacji. Jednocześnie około 40 proc. polskich internautów zetknęło się z fałszywymi recenzjami. Do wyzwań należą również działania zautomatyzowanych systemów wykupujących bilety lub limitowane kolekcje. Rozwiązaniem tych problemów może być wdrażanie technologii proof-of-human, która umożliwia wystawianie opinii i dokonywanie zakupów tylko prawdziwym użytkownikom, jak wskazuje Chilimoniuk.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Rynek i trendy
12.11.2025 10:08
Pokolenie Z kocha perfumy – a koncerny kosmetyczne idą za tym trendem
Perfumy są segmentem produktów, który daje konsumentom poczucie prestiżu, jakości i statusumedia

Zapachy stały się ulubioną kategorią zakupów beauty dla Pokolenia Z – globalnie to ta grupa nabywców rośnie najdynamiczniej. Na tym trendzie chcą skorzystać koncerny Estee Lauder, L‘Oréal i Coty – właściciele takich marek perfum jak Le Labo, Tom Ford, Valentino, Yves Saint Laurent, Emporio Armani. Firmy te zgodnie deklarują, że planują większe inwestycje w kategorię perfum, które stały się głównym motorem napędowym ich sprzedaży.

Perfumy, mgiełki zapachowe, perfumy do włosów – kiedyś kategoria zapachów była traktowana jako luksusowa przyjemność, jednak obecnie zapachy stały się priorytetem dla młodych konsumentów, którzy chcą w ten sposób wyrazić swój styl oraz poprawić sobie nastrój w obliczu niepewności ekonomicznej. Analitycy twierdzą, że perfumy to „efekt czerwonej szminki” w nowym wydaniu – odnosząc się do teorii ekonomicznej, sugerującej, że konsumenci kupują drobne luksusowe przedmioty zamiast drogich w sytuacji, gdy gospodarka nie ma się najlepiej.

Na sytuacji tej korzystają Estee Lauder, L‘Oréal i Coty, które w ostatnim czasie zadeklarowały, że chcą dokonać większych inwestycji w sprzedawane przez siebie perfumy, które są obecnie największym motorem ich sprzedaży. 

Coty przedstawiło w ubiegłym tygodniu optymistyczne prognozy, licząc na dalszy wzrost popytu na perfumy marek ze swojego portfolio (m.in. Calvin Klein i Hugo Boss).

Z danych Circana wynika, że około 38 proc. całkowitych wydatków na perfumy w ciągu pierwszego półrocza 2025 pochodziło z gospodarstw domowych, w których jest przedstawiciel Pokolenia Z.

Estee Lauder, właściciel marki Jo Malone, również potwierdziło wzrost w swoim segmencie perfum, co pomogło zrównoważyć koncernowi słabszy popyt na kosmetyki do makijażu. W kwartale zakończonym we wrześniu segment perfum zwiększył się o 14 proc. Analitycy wskazują, że duże firmy kosmetyczne zwiększają swoje portfolio zapachów – najczęściej poprzez przejęcia lub likwidację słabszych jednostek biznesowych, aby zwolnić przepływy pieniężne na inwestycje w perfumy.

Zapachy przeżywają swój kulturowy moment – powiedziała w rozmowie z Reutersem Kendal Ascher z zarządu Estee Lauder. – Rosnący dochód rozporządzalny i ekspansja klasy średniej w Chinach, Indiach i na Bliskim Wschodzie napędzają stały wzrost w tej kategorii – potwierdziła.

W tym roku Estee Lauder otworzyło około 40 nowych, niezależnych butików z perfumami na całym świecie, w tym nowe flagowe sklepy w Nowym Jorku i Paryżu. Ascher podkreśliła, że firma zainwestowała w narzędzia oparte na AI, które tłumaczą, jak konsumenci mówią o zapachach. Na podstawie tych danych tworzony jest content na TikToku, który przyciąga klientów z pokolenia Z.

W ubiegłym roku globalny wzrost sprzedaży perfum przewyższył wzrost sprzedaży kosmetyków do makijażu i pielęgnacji skóry – wynika z danych Circana. Sprzedaż perfum premium wzrosła o 6 proc. do 3,9 mld dolarów w pierwszej połowie 2025 roku, podczas gdy sprzedaż kosmetyków premium wzrosła o 1 proc., a sprzedaż produktów premium do pielęgnacji skóry spadła o 1 proc. w tym samym okresie.

W opinii ekspertów perfumy są segmentem produktów, który daje konsumentom poczucie prestiżu, jakości i statusu – bez konieczności wydawania dużych pieniędzy na “pełnoprawne” dobra premium i luksusowe.

Marzena Szulc
ZOBACZ KOMENTARZE (0)
14. listopad 2025 08:59