StoryEditor
Rynek i trendy
03.05.2020 00:00

Polacy pójdą do centrów handlowych jeśli będzie w nich bezpiecznie. Promocje schodzą na drugi plan [BADANIE]

Niemal połowa polskich konsumentów ma zamiar odwiedzić galerie w pierwszych dwóch tygodniach od otwarcia, a ponad jedna trzecia respondentów deklaruje, że zrobi to w ciągu pierwszych pięciu dni. Dla połowy osób ważne jest bezpieczeństwo podczas zakupów.

Z deklaracji osób przepytanych przez firmę Selectivv wynika, ze nie należy spodziewać się szturmu pierwszego dnia. Tylko 7 proc. badanych chce odwiedzić centrum handlowe tuż po otwarciu butików, jednak to nie obawa przed kolejkami (którą deklaruje 10,49 proc. ankietowanych), a strach o zdrowie powoduje, że klienci nie chcą wrócić do centrów handlowych pierwszego dnia.

Co trzeci ankietowany (35 proc.) obawia się dużych skupisk ludzkich, niemal 29 proc. klientów wykazuje obawy przed obiektami zamkniętymi, a co czwarty respondent twierdzi, że galerie handlowe mogą nie spełnić wymogów sanitarnych.

Decydującym aspektem, który może pomóc w podjęciu decyzji o zakupach będzie zatłoczenie centrum handlowego. Najmniej zatłoczone obiekty kuszą 41 proc. klientów. Aż 36 proc. ankietowanych chce odwiedzić centrum handlowe blisko domu, a dla 21 proc. ważne jest, aby wejście do sklepów było możliwe z poziomu parkingu. W tym przypadku zyskać mogą parki handlowe. 

Badanie wskazuje, że po ponownym otwarciu centrów handlowych, zyskać mogą obiekty położone blisko osiedli mieszkaniowych, natomiast rzadziej odwiedzane będą galerie w okolicach biurowców. Tylko niespełna 13 proc. osób chce zrobić zakupy niedaleko miejsca pracy. 

A które sklepy odwiedzą Polacy w pierwszej kolejności? Prym w badaniach wiodą odzieżowe (38 proc.), z wyposażeniem wnętrz (29 proc.) i obuwnicze (prawie 28 proc.).

Najważniejszym czynnikiem, który może z powrotem przyciągnąć klientów do galerii handlowych jest bezpieczeństwo. W obawie o zdrowie, kuszące promocje schodzą na drugi plan. Dla 48 proc. Polaków najważniejsze jest zapewnienie bezpieczeństwa podczas zakupów, natomiast oferty promocyjne kuszą 36 proc. ankietowanych. Mniejsze znaczenie ma duży parking (ważny dla 12 proc.), a spotkania ze znajomymi w galeriach handlowych pozostają bez znaczenia. Tylko 2,8 proc. respondentów poszłoby do centrum handlowego w celach towarzyskich. 

Badanie przeprowadzono na próbie 2400 osób w dniach 06-18.04.2020 r. przez firmę Selectivv.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Rynek i trendy
17.09.2025 16:34
Mintel: „Comfort capital” nowym trendem w branży beauty i personal care
Pumpkin spice doskonale wpisuje się w trend „comfort capital”.DALL-E

W czasach nasilonego niepokoju na rynku pojawiło się pojęcie „comfort capital”, wskazane przez analityków Mintela jako kluczowy trend w branży beauty i personal care (BPC). Oznacza ono tworzenie produktów i kampanii, które budzą poczucie komfortu, znajomości lub eskapizmu – dając konsumentom chwilowe wytchnienie od codziennego stresu. Zjawisko to wykracza poza chwilową modę, odzwierciedlając rosnącą potrzebę bezpieczeństwa emocjonalnego w niestabilnych czasach.

Według prognoz, znaczenie „comfort capital” będzie rosnąć w ciągu najbliższych 18–24 miesięcy zarówno w USA, jak i na rynkach globalnych. Nostalgia okazuje się jednym z głównych motorów tego trendu – pozwala konsumentom powracać do „dobrych, starych czasów”, co daje poczucie stabilności i ulgi emocjonalnej. Coraz więcej marek decyduje się na ponowne wprowadzanie kultowych produktów sprzed lat, które budzą pozytywne skojarzenia i emocje.

Szczególną rolę w budowaniu „comfort capital” odgrywa zapach, który ma unikalną zdolność wywoływania wspomnień i emocji. Produkty inspirowane znanymi aromatami – związanymi z jedzeniem, rodzinnymi sytuacjami czy dziedzictwem kulturowym – trafiają bezpośrednio w potrzeby konsumentów poszukujących zakorzenienia i bliskości. Dla marek oznacza to możliwość opowiadania historii poprzez zmysły i budowania głębszych więzi z odbiorcami.

Na znaczeniu zyskuje również design opakowań, który może przywoływać znajome kształty lub nadawać im kreatywną, czasem surrealistyczną formę. W ten sposób produkty nie tylko dostarczają funkcjonalnych korzyści, ale także inspirują, wywołują radość i przenoszą konsumentów w świat eskapizmu. „Comfort capital” podkreśla rosnącą wartość stabilności i poczucia przynależności – a dla marek staje się sygnałem, by łączyć innowacyjność z empatią i emocjonalnym podejściem na każdym etapie kontaktu z klientem.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Rynek i trendy
17.09.2025 13:12
Sierpniowy koszyk zakupowy: żele pod prysznic zdrożały bardziej niż kawa
W sierpniu w ujęciu miesiąc do miesiąca najbardziej podrożał żel pod prysznic Agata Grysiak

W sierpniu ceny codziennych zakupów nieznacznie spadły – wynika z najnowszego Badania i Raportu Koszyk Zakupowy ASM SFA. Średnia wartość koszyka zakupowego w sierpniu 2025 r. była niższa niż przed miesiącem o blisko 2 zł (0,62 proc.). Dodatkowo, w 9 na 13 sieci objętych analizą, ceny badanych produktów również były niższe niż miesiąc temu. W ujęciu miesiąc do miesiąca najbardziej podrożał żel pod prysznic (7,91 proc.) i kawa (6,93 proc.).

Według ostatecznych danych GUS ceny towarów i usług konsumpcyjnych w sierpniu 2025 w porównaniu z analogicznym miesiącem ub. roku wzrosły o 2,9 proc., a w stosunku do poprzedniego miesiąca pozostały na niezmienionym poziomie.

Ceny lekko w dół. Koszyk zakupowy tańszy o blisko 2 zł

Z danych zebranych przez ASM SFA wynika, że w sierpniu br. średnia cena koszyka zakupowego zawierającego najpopularniejsze artykuły codziennego użytku spadła o 1,98 zł, czyli 0,62 proc. i wyniosła 317,60 zł. Spadek cen odnotowano w dziewięciu sieciach, a w pozostałych czterech ceny badanych produktów były wyższe niż w lipcu br. Największy spadek średniej ceny koszyka zakupowego miał miejsce w sieci E.Leclerc (4,35 proc.), natomiast największy wzrost w sklepach POLOmarket (5,14 proc.). Podobnie jak przed miesiącem w 2 na 13 sieci objętych badaniem średnie ceny koszyków wyniosły mniej niż 300 zł.

Sierpniowy spadek średniej wartości koszyka zakupowego o niespełna 2 zł wpisuje się w obserwowaną w ostatnich miesiącach stabilizację cen. Dane GUS pokazują, że inflacja w ujęciu rocznym wyniosła 2,9 proc., co oznacza, że dynamika wzrostu cen wyhamowała i pozostaje stosunkowo niska w porównaniu z latami 2022–2023. To właśnie ta stabilizacja na poziomie makroekonomicznym przekłada się na wyraźniejsze uspokojenie cen w handlu detalicznym. Dane ASM SFA pokazują, że wciąż obserwujemy duże wahania cen poszczególnych produktów, a różnice w niektórych kategoriach pozostają znaczące. Wybór odpowiedniej sieci handlowej ma realne znaczenie dla domowych budżetów – szczególnie w sytuacji, gdy wielu Polaków odczuwa rosnące koszty utrzymania, jak np. czynsze czy opłaty za usługi. Widać też, że formaty Cash & Carry i sieci hybrydowe oferują korzystniejsze ceny, podczas gdy zakupy w dark store’ach pozostają najdroższą opcją – komentuje Kamil Kruk, Client Service & Analysis Director ASM SFA.

Pomidory tanieją, żel pod prysznic i kawa w górę

Badanie ASM SFA wykazało, że w sierpniu br. wśród 15 produktów o największym znaczeniu dla konsumentów, czyli o najwyższym wskaźniku indeksu mocy, najbardziej w ujęciu miesiąc do miesiąca podrożał żel pod prysznic (7,91 proc.) i kawa (6,93 proc.). Natomiast największa obniżka dotyczyła pomidorów (21,88 proc.).

Marzena Szulc
ZOBACZ KOMENTARZE (0)
17. wrzesień 2025 21:16