StoryEditor
Rynek i trendy
24.08.2017 00:00

Polacy żyją dłużej, bo bardziej o siebie dbają

Według danych GUS Polacy żyją dłużej niż w minionych latach. Przeciętna długość życia mężczyzn wzrosła w porównaniu z 1990 r. o ponad 7 lat, kobiet – o ponad 6 lat.

W ubiegłym roku mężczyźni dożywali średnio 73,9 lat, a kobiety 81,6 lat. To o 0,3 roku dłużej niż w 2015 r. Według analityków GUS życie wydłuża się dzięki rozwojowi nowych technologii medycznych i diagnostycznych oraz dbaniu o zdrowie.

Polacy mniej palą, stali się także bardziej aktywni. Wiele osób regularnie uprawia sport. Zmieniamy także dietę – lepiej, zdrowiej się odżywiamy częściej spożywając warzywa i owoce. W efekcie przeciętna długość życia mężczyzn wzrosła w porównaniu z 1990 r. o ponad 7 lat, kobiet – o ponad 6 lat. Kobiety żyją średnio o 8 lat dłużej niż mężczyźni. W Polsce, podobnie jak w innych krajach, umiera więcej mężczyzn niż kobiet, co jest związane z trybem życia.

Najdłużej żyją mieszkańcy wschodnich województw, gdzie jest mniejsze zanieczyszczenie środowiska i mniej dużych aglomeracji. Najkrócej mieszkańcy z woj. łódzkiego i śląskiego. Na tle innych krajów Unii Europejskiej, w statystykach dotyczących długości życia, wypadamy słabo. Mężczyźni w Polsce żyją o blisko 7 lat krócej niż Hiszpanie, Włosi czy Szwedzi, kobiety o około 4 lata krócej od Hiszpanek, Francuzek czy Włoszek.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Rynek i trendy
24.07.2025 16:37
UCE Research: Promocje w handlu rosną, ale drogerie i apteki zniżkują – analiza rynku za I półrocze 2025
Liczba promocji spada w drogeriach.Agata Grysiak

W pierwszym półroczu 2025 roku sieci handlowe w Polsce przeprowadziły blisko 620 tys. promocji, co oznacza wzrost o 14,5 proc. względem analogicznego okresu 2024 roku – wynika z analizy UCE RESEARCH, Hiper-Com Poland i Grupy BLIX. Skala wzrostu jest większa niż ta odnotowana w całym ubiegłym roku, kiedy promocji było więcej o 12,5 proc. rok do roku. Dla porównania, w pierwszym półroczu 2024 roku wzrost wyniósł 9 proc.

Eksperci podkreślają, że tak dynamiczny przyrost aktywności promocyjnej to efekt otwarcia rynku po okresie wysokiej inflacji i ograniczonej siły nabywczej konsumentów. W odpowiedzi na trudne warunki z lat 2021–2023, gdy liczba promocji w niektórych miesiącach spadała nawet dwucyfrowo rok do roku., sieci handlowe zdecydowały się na ofensywę w gazetkach reklamowych i kanałach online, aby przyciągnąć klientów z powrotem.

Analizując dane za pierwsze półrocze, widać wyraźnie, że większość formatów handlowych zwiększyła liczbę promocji, jednak wyjątek stanowią drogerie i apteki. W tym segmencie odnotowano spadek liczby promocji o 9,6 proc. rok do roku. To jedyny ujemny wynik w całym zestawieniu, co wskazuje na odmienną strategię działania tej części rynku.

Spadek aktywności promocyjnej w drogeriach i aptekach analitycy tłumaczą presją marżową oraz mniejszą elastycznością cenową niż w przypadku segmentu spożywczego czy FMCG. Dodatkowo, rynek leków OTC (dostępnych bez recepty) charakteryzuje się dużą sezonowością i mniejszą wrażliwością konsumentów na promocje, ponieważ decyzje zakupowe częściej opierają się na zaufaniu do marki i skuteczności produktu.

Zamiast masowych promocji, drogerie inwestują obecnie w programy lojalnościowe oraz personalizowane oferty. Te działania, choć mniej widoczne w tradycyjnych kanałach, takich jak gazetki promocyjne, mogą w dłuższej perspektywie przynosić wyższe zaangażowanie klientów i lepsze dopasowanie oferty do ich indywidualnych potrzeb.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Biznes
24.07.2025 15:30
System kaucyjny od A do Z. Wszystko, co musisz o nim wiedzieć
System kaucyjny od A do Z (fot. Tomra)Tomra

Systemu kaucyjny w Polsce startuje już 1 października 2025. Dlatego przygotowaliśmy "alfabet systemu kaucyjnego", czyli wszystkie najważniejsze informacje dla właścicieli i pracowników sklepu, jak i dla konsumentów. To pierwszy artykuł w ramach naszego nowego cyklu szkoleniowo-informacyjnego o czekającej nas rewolucji opakowaniowej.

Paweł Mikos
ZOBACZ KOMENTARZE (0)
25. lipiec 2025 08:53