StoryEditor
Rynek i trendy
13.02.2020 00:00

Polki coraz częściej wolą naturalne usta od pomalowanych

Czerwone usta przez lata były symbolem atrakcyjności, dodawały pewności siebie kobietom i przyciągały wzrok mężczyzn – wciąż ponad połowa Polek czuje się seksownie z pomalowanymi ustami. Jednak obecnie mężczyźni uważają za atrakcyjniejsze panie bez makijażu ust,a one same częściej wybierają komfort od efektu wow. Tak przynajmniej wynika z deklaracji osób biorących udział w badaniu na rzecz kampanii Naturalnie 5zczęśliwe.

Z okazji Walentynek organizator kampanii Naturalnie 5zczęśliwe zapytał Polki i Polaków, jakie usta lubią na co dzień, a jakie lubią całować. Całować wolimy zdecydowanie naturalnie – ponad 60 proc. kobiet i mężczyzn wybiera właśnie naturalne pocałunki.

Badanie „Jakie usta wybierasz?” przeprowadzone przez firmę ARC Rynek i Opinia na zlecenie marki Kneipp to kolejna odsłona kampanii Naturalnie 5zczęśliwe, która ma inspirować kobiety do zmiany postaw i postrzegania źródeł naturalnego szczęścia. Badania pokazują, że mamy do czynienia z nowym postrzeganiem kobiecości i atrakcyjności, w której nie chodzi o „zrobienie się” na piękną, tylko wydobycie naturalnego piękna z każdej kobiety, a priorytetem jest zdrowie oraz zadbane ciało, włosy, twarz i usta.

Całujemy naturalnie

Kobiety są jeszcze podzielone w swoich opiniach, ale wiedzą już, że nie tylko pomalowane usta świadczą o ich atrakcyjności – 3 na 10 kobiet twierdzi, że bardziej atrakcyjnie czuje się z naturalnymi ustami, a jedynie kilka punktów procentowych więcej (35 proc.) za atrakcyjniejszą uważa się z pomalowanymi ustami. Co ciekawe mężczyźni – dla których często kobiety chcą wyglądać atrakcyjnie – są bardzo przekonani do natury – aż 35 proc. z nich woli u kobiet usta naturalne, a tylko 18 proc. za bardziej atrakcyjną uważa partnerkę z pomalowanymi ustami.

Całować, niezależnie od płci, wolimy już zdecydowanie naturalnie - jedynie  8 proc. kobiet lubi całować się z ustami pomalowanymi, a aż 66 proc. wybiera naturalne pocałunki. Podobnie mężczyźni - 60 proc. lubi całować naturalne usta, a jedynie 7 proc. woli pocałunki umalowanych ust.

Komfort i zdrowie

Badania pokazują, że dla kobiet od opinii na temat ich wyglądu ważniejszy jest komfort i dobre samopoczucie. Pomalowane usta sprawiają Polkom trochę problemów - prawie 40 proc. boi się, że kolorowa szminka zostawi ślad na zębach, a 64 proc. ankietowanych nie lubi zostawiać śladów szminki na szklance, filiżance lub kieliszku. 

Natomiast 76 proc. kobiet twierdzi, że lubi mieć gładkie i nawilżone usta, a blisko 70 proc. kobiet zimą stosuje przede wszystkim pomadki/balsamy do ust, które przeciwdziałają wysuszeniu ust. Wiatr, niskie temperatury oraz ogrzewanie w pomieszczeniach negatywnie wpływają na delikatne partie skóry. Właściwa i regularna pielęgnacja skóry w okresie niższych temperatur pomaga zapewnić odpowiednią jej ochronę i nawilżenie. 

Cieszę się, że kobiety zaczynają doceniać naturalne piękno, którego podstawą jest zdrowie, poczucie szczęścia i samoakceptacja. Każda z nas ma w swojej szafce czerwoną szminkę, ale na co dzień, właśnie z uwagi na komfort i zdrowy wygląd, wybieramy naturalne kosmetyki, które gwarantują nam doskonałą pielęgnację oraz nawilżenie – mówi Ewa Łusiak, koordynatorka kampanii Naturalnie 5zczęśliwe.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Rynek i trendy
10.10.2025 14:20
Polski e-commerce wciąż na fali wzrostowej: Base Index osiągnął 163 punkty we wrześniu
Polski e-commerce rośnie w siłę.Shutterstock

We wrześniu 2025 r. wartość Base Index, wskaźnika mierzącego kondycję polskiego e-commerce, wyniosła 163 punkty. To wzrost o 6 punktów względem sierpnia (157 pkt) i aż o 12 punktów więcej niż rok wcześniej, kiedy odczyt wynosił 151 pkt. Dane z indeksu, opracowanego na podstawie wyników 3 tys. największych e-sklepów w Polsce, potwierdzają stabilny wzrost sektora handlu internetowego. Łączna sprzedaż online była wyższa o 7,9 proc. w porównaniu z wrześniem 2024 r., głównie za sprawą wzrostu liczby zamówień o 7,8 proc.

W relacji miesiąc do miesiąca, wrześniowy Base Index zwiększył się o 3,4 proc. Sprzedaż napędzał 4,2-procentowy wzrost liczby zamówień, przy jednoczesnym spadku średniej wartości koszyka do 198,40 zł, czyli o 0,8 proc. Dane te wskazują, że Polacy kupują częściej, choć wydają nieco mniej przy pojedynczych transakcjach. Sprzedaż krajowa wzrosła rok do roku o 6,4 proc., natomiast sprzedaż cross-border – aż o 14,8 proc. Udział transakcji zagranicznych w całkowitej sprzedaży polskich sklepów internetowych wyniósł już 18,4 proc., co pokazuje rosnący potencjał eksportowy e-commerce z Polski.

Na szczególną uwagę zasługuje fakt, że najszybciej rosnącą kategorią online był supermarket, co może świadczyć o przesuwaniu się części zakupów spożywczych z tradycyjnych sklepów do internetu. Wzrosty w e-commerce niekoniecznie oznaczają więc zwiększenie całkowitej konsumpcji – część sprzedaży może być efektem zmiany kanału zakupowego. Eksperci podkreślają, że firmy, które nadal nie prowadzą sprzedaży online, ryzykują utratę klientów na rzecz bardziej cyfrowych konkurentów.

Silny wzrost sprzedaży zagranicznej jest pozytywnym sygnałem dla całego sektora. Polskie sklepy coraz skuteczniej wykorzystują internet do ekspansji na inne rynki europejskie, co pozwala im dywersyfikować źródła przychodów i zdobywać cenne doświadczenie w logistyce i obsłudze klientów z różnych krajów. Rosnący udział sprzedaży cross-border potwierdza, że polski e-commerce przestaje być wyłącznie rynkiem lokalnym, a coraz częściej konkuruje na arenie międzynarodowej.

Dobre wyniki e-commerce współgrają z poprawą nastrojów konsumenckich w Polsce. Według GUS, wskaźnik ufności konsumenckiej osiągnął we wrześniu najwyższy poziom od 12 miesięcy. Poprawa ocen dotyczy zarówno bieżącej sytuacji ekonomicznej gospodarstw domowych, jak i ich perspektyw na przyszłość. Wpływ na to ma spadek inflacji do 2,9 proc., czyli poziomu zbliżonego do celu inflacyjnego NBP, a także sezonowy wzrost wydatków związanych z powrotem dzieci do szkół. W połączeniu z rosnącą sprzedażą dóbr podstawowych w internecie może to oznaczać początek powrotu konsumentów do zakupów wykraczających poza podstawowe potrzeby.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Rynek i trendy
10.10.2025 11:32
Innova Market Insights: Rynek zapachów do domu rośnie w tempie 37 proc. rocznie
Zapachy do domu to rosnąca kategoria.Inga Fortuna

Rynek produktów zapachowych do domu staje się jednym z najszybciej rosnących segmentów branży personal care. Jak wynika z danych Innova Market Insights, liczba nowych premier w kategorii home air care rosła w latach 2020–2025 średniorocznie o 37 proc. (CAGR). Trend ten pokazuje, że konsumenci coraz częściej traktują zapach jako integralny element dbałości nie tylko o ciało, lecz także o przestrzeń, w której żyją.

Według ekspertów, w ciągu ostatnich pięciu lat zapachy domowe przestały pełnić jedynie funkcję tła, stając się centralnym elementem codziennego rytuału. – Dziś zapach to nie tylko ostatni akcent, ale strategiczny czynnik wpływający na samopoczucie, komfort i emocjonalną więź z domem – mówi Laurent Pauchard, wiceprezes ds. rozwoju w segmencie home w dziale Perfumery & Beauty firmy dsm-firmenich, w rozmowie z Personal Care Insights.

Badania przeprowadzone przez dsm-firmenich potwierdzają skalę tej zmiany. 70 proc. konsumentów na świecie deklaruje, że obecnie bardziej docenia zapachy niż wcześniej, a aż 92 proc. uważa, że mają one duże znaczenie w codziennym życiu. Co więcej, 79 proc. ankietowanych chce, by ich dom „dobrze pachniał”, a 78 proc. aktywnie poszukuje produktów gwarantujących długotrwałą świeżość.

Rosnące znaczenie zapachu w domu odzwierciedla przesunięcie w postrzeganiu kategorii personal care – z pielęgnacji ciała w kierunku pełnego doświadczenia sensorycznego obejmującego całe otoczenie. Zapachy do wnętrz, świece, dyfuzory czy spraye zapachowe stają się częścią rytuałów relaksu, pracy zdalnej czy wieczornego odpoczynku.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
14. październik 2025 04:41