StoryEditor
Rynek i trendy
31.12.2016 00:00

Produkty premium napędzają rynek kosmetyków pielęgnacyjnych

Na 110 bln dol. Euromonitor szacuje wartość światowego rynku kosmetyków do pielęgnacji skóry.  To potężny tort finansowy. Jego największą część – 69 proc. – stanowią marki masowe. Aż 31 proc. przychodu generują jednak marki premium. Właśnie te wyżej pozycjonowane produkty radzą sobie obecnie lepiej. Po głębokim spadku trwającym od 2012 roku, na początku 2014 r. ich sprzedaż zaczęła gwałtownie rosnąć.

Wartościowo największe znaczenie w rynku mają produkty nawilżające do pielęgnacji twarzy. Na drugim miejscu znajdują się preparaty przeciwstarzeniowe, a na trzecim produkty do pielęgnacji ciała. Na kolejnych miejscach plasują się kosmetyki do demakijażu, zestawy do pielęgnacji twarzy i kremy do rąk. Te ostatnie, choć wartościowo znaczą najmniej, mają najwyższą dynamikę wzrostu sprzedaży. Wynika to m.in. z częstotliwości ich kupowania. Kremy do rąk, obok produktów do mycia twarzy, kremów nawilżających i preparatów ochronnych do ust, to kosmetyki używane codziennie. 6 razy w tygodniu, według uśrednionych danych z całego roku, sięgamy po tonery do twarzy,  preparaty nawilżające do ciała i kosmetyki anti-aging.

Niszowe marki rosną najszybciej

Ukierunkowanie na klienta, inwestowanie w niszowe produkty i digitalizacja to główne trendy zachodzące na rynku kosmetyków do pielęgnacji ciała. Kosmetyki stają się coraz bardziej dopasowane do potrzeb klienta, jego wieku, płci, rodzaju cery, pochodzenia etnicznego, stylu życia. Smartfony udostępniły aplikacje pozwalające na zarządzanie swoją osobistą strefą urody. Domowy mikser do mieszania składników na własny krem czy silikonowa maska połączona aplikacją ze smartfonem i wskazująca codziennie temperaturę i poziom nawilżenia skóry to tylko niektóre z technologicznych nowinek. Internet otworzył drzwi dla małych, niszowych, selektywnych firm. To one wprowadzają coraz więcej innowacji i osiągają oszałamiające wzrosty sprzedaży, choć jeszcze niedawno wydawało się, że globalne koncerny opanują całkowicie rynek i wyprą z niego lokalnych producentów. Nowe trendy przychodzą z Azji, ale modne stają się też niszowe marki polskie.

Dermokosmetyki na topie

Polska jest w czołówce krajów  wydających najwięcej na kosmetyki pielęgnacyjne. Szybko rośnie na naszym rynku sprzedaż niszowych kategorii. Lokalni producenci koncentrują się na naturalnych produktach, ale także wysoko specjalistycznych, zaawansowanych technologicznie. Rośnie sprzedaż marek premium, szczególnie w kategorii dermokosmetyków. Sprzedaż poszczególnych segmentów odpowiada światowym tendencjom. Największe udziały wartościowo mają kosmetyki nawilżające do twarzy, kosmetyki przeciwstarzeniowe oraz preparaty do pielęgnacji ciała. Wśród najczęściej używanych produktów można wymienić kosmetyki do mycia twarzy, kremy do rąk, preparaty do pielęgnacji ciała, kremy nawilżające. Praktycznie we wszystkich kategoriach przybywa użytkowników kosmetyków pielęgnacyjnych, a wiele z nich, jak choćby maski, mgiełki do twarzy czy nawet kosmetyki przeciwstarzeniowe, ma jeszcze ogromne pole do rozwoju. Są też kategorie, od których więcej użytkowników odchodzi, niż przybywa, co oznacza ich powolne zanikanie. Przykładami takich segmentów są samoopalacze, kosmetyki przeciwtrądzikowe czy filtry przeciwsłoneczne.

Kto będzie kupował?

Na dalszy rozwój rynku kosmetycznego, którego głównymi odbiorcami są kobiety,  będą wpływać trendy demograficzne. Zmniejsza się populacja młodych kobiet, przybywa kobiet dojrzałych po 60 roku życia, które będą zainteresowane m.in. kosmetykami anti-aging. Również w Polsce wzrasta systematycznie sprzedaż marek z półki premium. W 2020 roku mają one mieć 10 proc. udziału w całym rynku kosmetyków pielęgnacyjnych, który według Euromonitora może osiągnąć wartość 313 mln zł.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Rynek i trendy
22.04.2025 12:35
Guardian: Tanie perfumy podbijają brytyjski rynek – co druga osoba kupiła zapachowy „dupe”
Shutterstock

Na brytyjskim rynku perfum pojawił się nowy trend, który dynamicznie zyskuje popularność – tzw. „dupe scents”, czyli tańsze odpowiedniki znanych luksusowych zapachów. Jeden z takich zapachów przypomina perfumy Baccarat Rouge 540 warte 355 funtów, a inny – Penhaligon’s Halfeti za 215 funtów. Tymczasem ceny ich imitacji zaczynają się już od 5 funtów. Według badań aż połowa brytyjskich konsumentów przyznaje, że kupiła tego typu produkt, a 33 proc. zadeklarowało chęć ponownego zakupu.

Zjawisko zyskało popularność głównie dzięki mediom społecznościowym – na TikToku hasztag #perfumedupe ma tysiące wpisów. Jednak za atrakcyjną ceną często kryją się kontrowersje prawne. Producenci oryginalnych perfum coraz częściej zwracają się do prawników o porady, jak bronić swoich formuł przed kopiowaniem. W niektórych przypadkach konkurencyjne firmy pytają nawet, jak legalnie stworzyć perfumowy „dupe”. Niestety, jak podkreślają eksperci, ochrona zapachu w świetle brytyjskiego prawa jest niemal niemożliwa – zapachów nie da się jednoznacznie opisać graficznie, a więc nie można ich zarejestrować jako znak towarowy.

Ochrony nie daje także prawo patentowe. Jak wyjaśnia Eloise Harding z kancelarii Mishcon de Reya w rozmowie z brytyjskim Guardianem, perfumy rzadko spełniają warunek „kroku wynalazczego”, niezbędnego do uzyskania patentu. Co więcej, nawet gdyby taki patent został przyznany, po 20 latach formuła staje się publiczna. Tymczasem producenci tańszych wersji perfum coraz częściej sięgają po techniki takie jak chromatografia gazowa-spektrometria mas (GCMS), by rozłożyć oryginalne zapachy na czynniki pierwsze i stworzyć ich tańsze kopie – często z użyciem mniej szlachetnych składników.

Rynek perfum w Wielkiej Brytanii osiągnął wartość 1,74 miliarda funtów w 2024 roku, a według prognoz firmy badawczej Mintel do 2029 roku przekroczy 2 miliardy. W ankiecie przeprowadzonej wśród 1 435 osób, aż 18 proc. tych, którzy jeszcze nie kupili „dupe perfum”, przyznało, że są nimi zainteresowani. Ekspertka Mintel, Dionne Officer, zauważa, że młodsze pokolenia, wychowane w czasach kryzysów gospodarczych i wszechobecnego fast fashion, nie widzą nic złego w kupowaniu imitacji. Wręcz przeciwnie – umiejętność znalezienia okazji i tańszej wersji luksusu postrzegana jest dziś jako przejaw sprytu, a nie wstydliwego kompromisu.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Rynek i trendy
22.04.2025 09:35
Wzrost wartości perfum wycofanych z rynku – rynek kolekcjonerski profesjonalizuje się
Valeria Boltneva via Pexels

Rynek perfum vintage i wycofanych z produkcji rozwija się dynamicznie, mimo braku oficjalnych danych dotyczących jego wielkości. Mathieu Iannarilli, paryski handlarz rzadkimi zapachami, od 2007 roku specjalizuje się w poszukiwaniu unikalnych flakonów dla klientów gotowych zapłacić od 150 euro do ponad 3 000 euro za butelkę.

Jak donosi Financial Times, osoby wierne jednemu zapachowi, po jego wycofaniu czują się „osierocone zapachowo” i są gotowe na wiele, by odzyskać swoją olfaktoryczną tożsamość. Na eBayu można znaleźć ponad 50 000 wyników po wpisaniu hasła „discontinued fragrances”, a ceny potrafią być astronomiczne – Tom Ford Amber Absolute kosztuje nawet 4 300 dolarów, a Vivienne Westwood Boudoir – 2 784 dolary.

Jednym z czynników napędzających ten rynek są tzw. „flankery”, czyli limitowane wariacje klasycznych zapachów. Dla kolekcjonerów stanowią one nie lada gratkę – np. Estée Lauder Sensuous Noir z 2008 roku osiąga na eBayu cenę 265 funtów, a Thierry Mugler A*Men Pure Malt z 2009 roku przekracza 600 funtów. Do wzrostu cen przyczyniają się również zakończenia licencji zapachowych lub bankructwa marek – ceny perfum marek takich jak Vivienne Westwood czy Stella McCartney potroiły się po ich wycofaniu z rynku perfumeryjnego.

Ceny vintage’owych zapachów są windowane również przez prestiż i historię producentów. Klasyki od marek takich jak Guerlain są poszukiwane zarówno przez osoby, które chcą je nosić, jak i kolekcjonerów. Flakon Guerlain Djedi może osiągnąć wartość ponad 3 000 euro. Co więcej, zapotrzebowanie nie ogranicza się do segmentu luksusowego – przykładem może być Ultima II Sheer Scent od Revlon, który od 1990 roku pozostaje ulubionym zapachem matki krytyka mody FT, Alexandra Fury’ego, mimo że został wycofany z produkcji już na początku lat 2000.

Zmiany w regulacjach unijnych dotyczących składników kosmetycznych również miały wpływ na rynek – od początku lat 2000 wiele zapachów zostało przeformułowanych, często ku niezadowoleniu wiernych użytkowników. W efekcie rośnie popyt na starsze wersje tych samych perfum. Aimee Majoros, kolekcjonerka zapachów z Nowego Jorku, wspomina, że jej butelka Mitsouko Guerlain z lat 70. pachnie zupełnie inaczej – i lepiej – niż obecna wersja. „Najlepszy zapach, jaki kiedykolwiek poczułam, to próbka L’Air du Temps od Nina Ricci z lat 60.” – dodaje. W społeczności miłośników perfum frustracja związana z reformulacjami jest zjawiskiem powszechnym.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
25. kwiecień 2025 13:45