31 proc. obrotów koszyka kosmetyczno-chemicznego jest generowane w Polsce przez drogerie – wynika z danych Nielsen. Dla porównania w Hiszpanii drogerie odpowiadają za 23 proc. sprzedaży wartościowej kategorii kosmetyczno-chemicznych, na Litwie za 25 proc., za 38 proc. w Czechach i za 39 proc. w Niemczech.
Nielsen szacuje na 137 tys. liczbę wszystkich sklepów w Polsce. Liczba placówek handlowych spada (-7,9 proc., 2012 r. vs. 2009 r.) tradycyjne małoformatowe sklepy tracą na rzecz dyskontów, które rozwijają się w szalonym tempie (+49,7 proc., 2012 r. vs. 2009 r.).
8,2 tys. to drogerie (wg definicji instytutu są to placówki, w których minimum 50 proc. powierzchni półkowej stanowią artykuły kosmetyczno-drogeryjne, ich spis Nielsen prowadzi co roku z natury), których liczba rośnie (+4,6 proc., 2012 r. vs. 2009 r.) dzięki rozwojowi sieciowych formatów.
Szybki przyrost placówek najsilniejszych sieciowych graczy, takich jak Rossmann, a także konsolidacja sklepów kosmetycznych w ramach formatów franczyzowych sprzyjają rozwojowi marek własnych i to nie tylko w kategoriach chemicznych i higienicznych, ale również w bardziej „wrażliwych”, jak kosmetyki do pielęgnacji twarzy. W 2012 r. marki własne miały już 18,7 proc. udziału w koszyku kosmetyczno-chemicznym (+2,6 p. proc., 2012 r. vs. 2011 r.).
Zarówno drogerie, jak i dyskonty, na tle innych placówek, zwiększają swój udział w wartości sprzedaży artykułów kosmetyczno--chemicznych
Dyskonty stanowią największą konkurencję dla sklepów ogólnospożywczych. Nie pozostają jednak bez wpływu na placówki specjalistyczne, do których zaliczane są drogerie. Ważne jest więc takie budowanie asortymentu, aby nie zderzać się z dyskontami w kategoriach, w których są najmocniejsze. Z danych Nielsena wynika, że różnice pomiędzy formatami sklepów są tu nadal bardzo wyraźne, co widać na poniższych wykresach. Dyskonty są bardzo mocne w sprzedaży artykułów higieny osobistej oraz produktów chemicznych i gospodarstwa domowego, natomiast drogerie górują nad nimi w sprzedaży kosmetyków do pielęgnacji twarzy, ciała i włosów. (kb)