StoryEditor
Rynek i trendy
15.09.2023 10:08

SW Research: dla 57,6 proc. respondentów ważniejsza jest jakość produktu niż jego cena

E-commerce to coraz istotniejsza część życia konsumenckiego.Rawpixel/Lara Chouette via Unsplash
Polacy i Polki coraz częściej kupują online — w tym kosmetyki i akcesoria kosmetyczne. Według raportu "Preferencje zakupowe w Internecie" przygotowanego dla Allegro przez SW Research, 45 proc. ankietowanych zaznaczyło, że cena produktu stała się ważniejszym czynnikiem przy podejmowaniu decyzji zakupowych w ciągu ostatniego roku. Dla większości badanych (57,6 proc.), jakość produktu jest ważniejsza od jego ceny. Jednakże co trzecia osoba uważa cenę za ważniejszą niż jakość produktu, a aż 65 proc. ankietowanych preferuje oszczędzać, porównując ceny różnych produktów i wybierając najkorzystniejszą ofertę.

Wyniki raportu "Preferencje zakupowe w Internecie" wykonanego przez SW Research dla Allegro wyraźnie wskazują, że priorytety konsumentów w zakupach online różnią się w zależności od indywidualnych preferencji i potrzeb. Niemniej jednak, zarówno cena, jak i jakość produktu, stanowią kluczowe czynniki wpływające na decyzje zakupowe, niezależnie od kategorii produktu.

[...] w sytuacji, gdy platforma posiada dostęp do preferowanej metody płatności i szybkiej dostawy, 38 proc. badanych jest skłonnych zapłacić więcej za produkt — Ewa Finger, Business Product Manager w Allegro

Raport wykazuje, że cena produktu zyskała na znaczeniu w ciągu ostatniego roku, co podkreśliło 45 proc. badanych. Co więcej, aż 86 proc. respondentów zadeklarowało, że dokładniej analizuje swoje wydatki niż wcześniej. W przypadku produktów o niskiej wartości (wg. badaczy jest to kategoria cenowa do 50 zł), promocje i okazje cenowe również stanowią istotny element decyzji zakupowych. Wartość dostawy ma znaczenie w segmencie cenowym od 50 do 150 zł. Natomiast dla produktów o wyższej wartości (powyżej 150 zł) konsumentom istotne są także kwestie zaufania do platformy zakupowej, opinie innych klientów oraz renoma marki produktu.

Konsultowani konsumenci aktywnie porównują ceny produktów, zwłaszcza w przypadku drogich zakupów (50 proc.) lub podczas korzystania z promocji, aby upewnić się, że wybierają najbardziej opłacalną opcję (47 proc.). Więcej niż połowa respondentów (53 proc.) przyznaje, że obecnie częściej niż wcześniej analizuje ceny produktów przed zakupem. Warto zauważyć, że aż 28 proc. badanych stwierdziło, że ich priorytety zakupowe zmieniły się w ciągu ostatniego roku. Opinie innych ludzi odgrywają również znaczącą rolę w procesie zakupów, ponieważ aż 44,3 proc. respondentów ufa opiniom swoich znajomych przy wyborze sklepów.

Badanie “Preferencje zakupowe w Internecie” zostało zrealizowane przez SW Research na zlecenie Allegro. Przeprowadzono 1015 ankiet z próbą Polek i Polaków robiących zakupy online, w formie wywiadów online (CAWI). Badanie zostało zrealizowane w dniach 16.06 – 22.06.2023 r.

Czytaj także: Allegro: konsumenci poświęcają ok. 7,5h miesięcznie na zakupy online

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Rynek i trendy
25.09.2023 11:28

Wartość rynku kosmetycznego rośnie, ale segment kosmetyków ekologicznych się kurczy [CONSUMER PANEL SERVICES GfK]

Wcześniej, zwłaszcza w okresie pandemii, kategoria kosmetyków ekologicznych odnotowywała regularne wzrosty. Wszystko wskazywało na to, że w kolejnych latach będzie coraz silniejsza. Tymczasem sytuacja gospodarcza skłania Polaków do oszczędności i do wyboru opcji korzystniejszych dla portfela.Shutterstock
Wieloletni trend wzrostowy na rynku kosmetyków ekologicznych, organicznych i bio kilka miesięcy temu został przerwany, a tendencja spadkowa wciąż się utrzymuje. Obecnie wartość tego sektora wynosi 224 mln zł, co oznacza osłabienie o 9 proc. rdr. Jednocześnie – w ujęciu całościowym – rynek kosmetyków rośnie, i przekracza poziom 9,2 mld zł. Za ponad 40 proc. tej kwoty odpowiada sieć Rossmann. Takie wnioski płyną z analiz firmy badawczej Consumer Panel Services GfK.

W okresie od lipca 2022 r. do czerwca 2023 r. wartość rynku kosmetyków ekologicznych, organicznych i bio spadła o 9 proc. w porównaniu do analogicznego okresu rok wcześniej. Z kolei w ujęciu wolumenowym analitycy Consumer Panel Services GfK odnotowali spadek aż o 12 proc. 

Magdalena Pac-Pomarnacka, konsultant w Consumer Panel Services GfK, mówi:

Główną przyczyną tych spadków jest fakt, że konsumenci rzadziej robią zakupy, a podczas jednej wizyty w sklepie kupują mniej wolumenowo. Jest to dość zaskakujący trend, który umacnia się od kilku miesięcy. Wcześniej, zwłaszcza w okresie pandemii, kategoria kosmetyków ekologicznych odnotowywała regularne wzrosty i wszystko wskazywało na to, że w kolejnych latach będzie coraz silniejsza. Tymczasem sytuacja gospodarcza skłania Polaków do oszczędności i do wyboru opcji korzystniejszych nie tyle dla środowiska, co dla portfela.

 

Całościowo rynek rośnie

 

Jednocześnie wartość całego rynku kosmetyków stale rośnie. W analizowanym okresie przekroczyła ona 9,2 mld zł, co oznacza wzrost o 8 proc. rdr. Według danych firmy Consumer Panel Services GfK przede wszystkim rosną kategorie kosmetyków marek własnych (+ 22 proc.) oraz tych kupionych na promocji (+14 proc.).

To kolejny przykład tego, że konsumenci szukają oszczędności podczas codziennych zakupów. Obecnie triumf wiodą promocje, a także produkty marek własnych, które wyróżniają się dobrą relacją ceny do jakości i tym budują coraz większe zaufanie wśród nabywców. W przypadku marek własnych Polacy wydają najwięcej pieniędzy na kosmetyki do twarzy – dla tej kategorii odnotowaliśmy wzrost o 30 proc. rdr. Wydatki na produkty do higieny osobistej zwiększyły się o 23 proc. Z kolei kosmetyki do makijażu odnotowały minimalny spadek o 1 proc.

 – wymienia Magdalena Pac-Pomarnacka.

Czytaj też: Isana, Alterra, Hebe Cosmetics, Cien, Be Beauty, Bevola - gdzie żele pod prysznic są najtańsze? Przegląd marek sieci handlowych

 

Rossmann nadal jest liderem sprzedaży kosmetyków

 

W ujęciu wartościowym najsilniejszym kanałem zakupów z tego sektora są drogerie, z których pochodzi ponad 5 mld zł z ogólnej wartości rynków kosmetyków.

Graczy na rynku jest wielu, ale jeden z nich szczególnie wyróżnia się na tle konkurencji. Niekwestionowanym liderem wśród drogerii jest sieć Rossmann, która odpowiada za blisko 76 proc. wartości z tego kanału. Na kolejnej pozycji plasuje się Hebe

– podkreśla Magdalena Pac-Pomarnacka.

Drugim najważniejszym kanałem są dyskonty (1,87 mld zł), które w ostatnich latach dynamicznie zyskują na znaczeniu. Największe udziały, utrzymujące się na poziomie 80 proc., ma Biedronka. Podium zamykają supermarkety – tutaj liderem jest Dino, jedyna sieć w tym kanale, która tak intensywnie rośnie.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Rynek i trendy
22.09.2023 17:10

GfK: Co trzecia osoba sprawdza czy marka jest pro-ekologiczna. Polacy chcą naturalnych, zdrowych i produkowanych w kraju produktów

Polacy twierdzą, że ważne jest dla nich, aby produkt nie zawierał sztucznych składników, pozytywnie wpływał na zdrowie, był przyjazny dla środowiska i wyprodukowany w krajuShutterstock
Co trzecia osoba sprawdza informacje o pro-ekologicznych działaniach marek – wynika z raportu GfK Consumer Life Poland „Green Gauge. Przyszłość zrównoważonego rozwoju”. Co jeszcze deklarują konsumenci, gdy pyta się ich o ekologię, ochronę środowiska, zrównoważony rozwój i istotne dla nich czynniki przy wyborze produktów?

73 proc. polskich konsumentów uważa, że ważne jest, aby marki podejmowały ekologiczne, odpowiedzialne działania. Dotyczy to wszystkich grup konsumentów. W przypadku Boomersów odsetek ten jest jeszcze wyższy i sięga 81 proc.

28 proc. konsumentów deklaruje, że sprawdza informacje o pro-środowiskowych praktykach marek często lub bardzo często. To postawa najczęściej spotykana w generacji Gen X.

image

Raport GfK Consumer Life Poland „Green Gauge. Przyszłość zrównoważonego rozwoju”

FOTO: GfK

Takie dane płyną z najnowszego raportu GfK Consumer Life Poland „Green Gauge. Przyszłość zrównoważonego rozwoju”. Zdaniem jego autorów wartości związane ze środowiskiem są coraz bardziej istotne. Przesunęły się w górę aż o 5 miejsc w rankingu wartości Polaków w porównaniu z 2019 r.

Globalna zmiana klimatu oraz zanieczyszczenie środowiska znalazły się na trzecim miejscu na liście zjawisk, które budzą największe obawy po inflacji i wysokich cenach oraz wojnie w Ukrainie.

image

Raport GfK Consumer Life Poland „Green Gauge. Przyszłość zrównoważonego rozwoju”

FOTO: GfK

Dla firm, które intensywnie zastanawiają się, co jest dziś wartością dla konsumentów i jak podnieść rangę produktów w ich oczach, interesujące i ważne będzie to zestawienie czynników istotnych przy wyborach zakupowych. Na pierwszym miejscu znalazło się stwierdzenie „produkt jest naturalny/bez sztucznych składników” (67 proc.), na drugim: „ma przyjazne składniki, które pozytywnie oddziałują na zdrowie” (54 proc.), na trzecim: „Jest przyjazny dla środowiska” (45 proc.), na czwartym: „jest robiony w moim kraju” (41 proc.). Konsumenci chcą też, by produkty były przyjazne dla zwierząt, składały się z niewielkiej liczby składników oraz nie były nadmiernie opakowane.

image

Raport GfK Consumer Life Poland „Green Gauge. Przyszłość zrównoważonego rozwoju”

FOTO: GfK

Polacy mają dobre intencje jeśli chodzi o ekologię, przyznają też, że mają dostęp do informacji na ten temat, ale nie zawsze te intencje przekładają na działanie. 22 proc. Polaków ogółem stwierdza, że nie są zbyt zajęci, by prowadzić styl życia przyjazny środowisku w takim stopniu, w jakim by chcieli. Najczęściej mówią o tym ludzie z pokolenia Millennials i Zetki.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
25. wrzesień 2023 15:26