StoryEditor
Rynek i trendy
13.11.2023 11:41

TikTok tworzy kolejny trend beauty; tym razem na... Dove Makyaj Seti, czyli nieistniejący produkt Dove

Nieistniejące palety do makijażu Dove to najnwoszy hit TikToka. / Wiadomości Kosmetyczne
Przy wzroście zainteresowania wynoszącym 2850 proc. fraza „Dove makyaj seti” (po turecku „zestaw do makijażu Dove”) zajmuje wysokie miejsce na liście Trendów Google w tym tygodniu. Ma to związek z postem na TikToku sprzed kilku dni, przedstawiającym nieautoryzowany zestaw do makijażu marki Dove zawierający kosmetyki kolorowe, zapakowany w białe pudełko w kształcie serca, które „rozkłada się” jak skrzynka z narzędziami.

Na popularnej platformie TikTok pojawił się ostatnio filmik, który wywołał spore poruszenie wśród użytkowników. W filmie jedna z użytkowniczek zaprezentowała zestaw do makijażu, który nie był autoryzowany przez firmę Dove. Co wzbudziło największe kontrowersje, to fakt, że zestaw ten przypominał bardziej zabawki dla dzieci niż profesjonalny produkt do makijażu — ponieważ był to nieautoryzowany towar, sygnowany przez Dove, czyli innymi słowy podróbka. O sprawie doniósł jako pierwszy portal Cosmetics & Toiletries.

@bosvercen0 Dove’un böyle bir seti mi var ? #kesfet ♬ greedy - Tate McRae

Filmik stał się natychmiastowym hitem i zyskał ogromną popularność, przyciągając tysiące komentarzy i udostępnień, a także sprawiając, że kolejne osoby publikowały nagrania swoich palet i zestawów. Użytkownicy byli zdziwieni i zaniepokojeni tym, że taki produkt mógłby być dostępny na rynku, ponieważ na pierwszy rzut oka widać, że jest to zestaw kosmetyczny wyglądający jak typowa zabawka dla małych dziewczynek, jednak obrandowana logo Dove.

image

Wyniki wyszukiwania frazy "Dove Makyaj Seti" w Google Trends

Wiadomości Kosmetyczne

Reakcje na film były mieszane. Niektórzy użytkownicy wyrazili oburzenie i dezaprobatę wobec firmy Dove, sugerując, że nie powinna ona pozwalać na dystrybucję produktów, które mogą wprowadzić w błąd klientów. Inni z kolei uważali to za żart lub przykład humoru, zaznaczając, że nie wszystkie zestawy do makijażu muszą być tak samo poważne. W komentarzach pojawiały się także słuszne obawy o bezpieczeństwo używania takiego produktu, jednak wydaje się, że viralowość palety Dove kończy się na byciu produktem kolekcjonerskim niż faktycznie używanym do makijażu.

Wyszukiwanie palet kosmetycznych otagowanych jako "Dove Makyaj Seti" na platformach społecznościowych i kupowanie ich, nawet używanych, na stronach typu Vinted i ich odpowiedników stanowi doskonały przykład na to, jak w erze powszechnego dostępu do internetu niemal każdy produkt lub sytuacja może stać się trendem, nawet jeśli jest to podróbka. To zjawisko jest konsekwencją siły wpływu mediów społecznościowych i sposobu, w jaki informacje i treści rozprzestrzeniają się w sieci.

Dove nie odniosło się jeszcze do sytuacji w żadnym komunikacie.

Czytaj także: Gdzie można kupić oryginalne testery perfum? I czy to jest legalne?

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Rynek i trendy
31.10.2025 12:51
Cła Trumpa: francuski sektor kosmetyczny szykuje się na utratę 10 tys. miejsc pracy
NadianB/Getty Images

Bariery i stawki celne, wprowadzane przez prezydenta USA Donalda Trumpa, mogą w 2026 roku kosztować francuski sektor kosmetyczny 620 mln euro. Fédération des Entreprises de la Beauté prognozuje 21-procentowy spadek eksportu do Stanów Zjednoczonych. Sektor spodziewa się też utraty tysięcy miejsc pracy w branżach związanych z kosmetykami.

FEBEA zgłasza swoje obawy w tej sprawie już od lata. Teraz, z pomocą firmy konsultingowej Astérès, organ przedstawił swoje szacunki, odnoszące się do możliwego wpływu ceł Donalda Trumpa. Federacja szacuje, że ten szok handlowy może spowodować utratę 2,7 tys. miejsc pracy bezpośrednio w firmach, zajmujących się eksportem kosmetyków, i dodatkowo kolejnych 8,2 tys. miejsc pracy pośrednio – m.in. w sektorach opakowań, transportu, komunikacji.

Francuskie firmy kosmetyczne w 2024 roku były zwolnione z ceł, a obecnie obowiązują je cła w wysokości 15 proc. oraz dodatkowy podatek w wysokości 50 proc. na metalowe elementy opakowań. Spadek wartości dolara dodatkowo potęguje skutki ekonomiczne.

W obliczu tego szoku nie możemy pozostać biernymi obserwatorami – podkreśla Emmanuel Guichard, delegat generalny federacji. – FEBEA uruchomiła tego lata Pakiet dla Przemysłu Kosmetycznego, europejski plan działań ratunkowych mający na celu ochronę konkurencyjności i przyszłości naszej branży. Francuskie kosmetyki są motorem innowacji, eksportu i zatrudnienia. Zwracamy się do europejskich i francuskich decydentów o zapewnienie nam środków na utrzymanie pozycji globalnego lidera, bez zbędnego komplikowania naszych ram regulacyjnych – dodaje Guichard.

W 2024 roku francuski sektor kosmetyczny odnotował drugą co do wielkości nadwyżkę handlową ze Stanami Zjednoczonymi, wynoszącą 2,4 mld euro.

350 firm z francuskiego sektora kosmetycznego, generujących obroty w wysokości 35,6 mld euro i zapewniających 300 tys.  miejsc pracy, wyeksportowało w tym roku do USA produkty o wartości 2,9 mld euro.

Marzena Szulc
ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Rynek i trendy
30.10.2025 14:50
Inquiry: coraz więcej Polek stawia na naturalność, co dziesiąta z nich nie robi makijażu [RAPORT]
Mocniejszy makijaż to domena jedynie 5 proc. kobiet – dla 69 proc. z nich przygotowanie się na specjalną okazję trwa co najmniej pół godzinyHebe mat.pras.

Nowy raport Inquiry pokazuje, że dla współczesnych Polek uroda to coś więcej niż makijaż. Stawiamy na zdrowie, równowagę i świadomą pielęgnację, choć po kosmetyki nadal sięgamy chętnie i regularnie. Aż 87 proc. Polek wykonuje makijaż przynajmniej sporadycznie, a połowa robi to kilka razy w tygodniu – wynika z najnowszego raportu agencji Inquiry.

Choć chętnie sięgamy po kosmetyki, coraz częściej jesteśmy świadomi, że prawdziwe piękno zaczyna się od zdrowego stylu życia, a więc odpowiedniej diety i ruchu. Współczesne Polki dbają o siebie kompleksowo, łącząc pielęgnację z troską o samopoczucie, kondycję i równowagę. Coraz częściej postrzegamy urodę nie tylko jako efekt makijażu czy kosmetyków, ale jako odzwierciedlenie naszego stylu życia, energii i pewności siebie.

Świadomi i pragmatyczni konsumenci

Polacy podchodzą do kosmetyków z rozsądkiem. Najważniejsze są dla nas skuteczność i funkcjonalność produktu (75 proc.), a także jakość ponad ilość (71 proc.). Co ciekawe, aż 63 proc. badanych uważa, że dieta i ruch mają większy wpływ na urodę niż kosmetyki czy zabiegi pielęgnacyjne.

Z wiekiem rośnie nasze przywiązanie do prostoty. Starsi konsumenci wybierają wprawdzie mniej produktów, ale zwracają większą uwagę na ich skuteczność. Młodsi natomiast częściej eksperymentują i zmieniają kosmetyki, podążając za trendami.

Dorośli Polacy pozostają jednak ostrożni wobec kosmetyków dla dzieci. Wśród objętych badaniem respondentów, 6 na 10 osób nie akceptuje stosowania przez najmłodszych makijażu czy pielęgnacji z użyciem aktywnych składników

Makijaż – rytuał, sposób na pewność siebie i relaks

Makijaż to codzienność dla większości Polek. Co czwarta kobieta maluje się każdego dnia, najczęściej w wieku 35-44 lata. Dla dojrzałych pokoleń makijaż to sposób na poprawę wyglądu i samopoczucia. Dla młodszych jest to wyraz emocji i narzędzie budowania pewności siebie.

Osoby w wieku 18-24 lata traktują go także jako formę relaksu i ekspresji. Coraz więcej kobiet stawia też na naturalność, co dziesiąta Polka w ogóle nie wykonuje makijażu, uważając, że naturalny wygląd jest piękniejszy. 

Najczęściej wybieramy lekki, dzienny makijaż (54 proc.), a połowa malujących się Polek poświęca mu więcej czasu i dba o jego staranność. Mocniejszy makijaż to domena jedynie 5 proc. kobiet – dla 69 proc. z nich przygotowanie się na specjalną okazję trwa co najmniej pół godziny. 

image

Uważny konsument w erze promocji. Jak i gdzie Polacy kupują kosmetyki?

Co ciekawe, co piąty mężczyzna w Polsce przyznaje, że również się maluje – choć sporadycznie.

Najpopularniejsze produkty wśród Polaków to:

  • tusz do rzęs (68 proc.),
  • szminka lub pomadka (52 proc.),
  • podkład (51 proc.),
  • puder (46 proc.),
  • cień do powiek (44 proc.).

Młodsi częściej sięgają po błyszczyk, korektor, rozświetlacz czy bronzer, natomiast starsi decydują się na klasyczne kosmetyki jak tusz, cień czy kredka. Wśród ulubionych marek dominują L’Oréal, Eveline i Avon.

Skąd czerpiemy wiedzę o kosmetykach?

Najczęściej z doświadczeń własnych, opinii znajomych oraz internetu. Blisko 20 proc. badany szuka informacji o makijażu i pielęgnacji w mediach społecznościowych, a wśród najmłodszych kobiet to główne źródło inspiracji. 

Również influencerzy mają coraz większy wpływ na nasze wybory. Jak pokazują wyniki raportu, wiedzę od nich czerpie co piąty respondent, a najbardziej rozpoznawalną twórczynią w tej kategorii pozostaje Red Lipstick Monster.

Świat kosmetyków to nie tylko produkty, ale codzienne rytuały, emocje i sposób wyrażania siebie. Warto przyglądać się temu, jak zmieniają się nasze nawyki, bo pokazują one, co naprawdę liczy się dla Polaków w pielęgnacji i urodzie – podsumowuje Agnieszka Górnicka, prezes Inquiry.

Inquiry jest polską agencją badawczą specjalizującą się w analizie rynku, konsumentów i marek. Firma dostarcza wiedzę, która pomaga biznesowi podejmować trafne decyzje i skutecznie odpowiadać na zmieniające się potrzeby klientów

Badanie zostało zrealizowane w 2025 r. na reprezentatywnej próbie 1202 dorosłych Polaków metodą CAWI. Partnerem raportu jest Związek Przemysłu Kosmetycznego.

Marzena Szulc
ZOBACZ KOMENTARZE (0)
04. listopad 2025 10:10