StoryEditor
Rynek i trendy
10.05.2019 00:00

Trend „brudnych włosów” inspiruje innowacje produktów

Rośnie rynek pielęgnacji włosów, ale napędzają go konsumenci, którzy są zajęci, prowadzą intensywny styl życia i zainteresowani zmniejszeniem zużycia wody decydują się nosić nieumyte włosy korzystając z suchych szamponów.

Tłuste, brudne, nieumyte włosy – to nie są terminy, które pasują do zorientowanego na piękno środowiska kosmetycznego.  A jednak coraz więcej marek prowadzi kampanię na rzecz dumnego noszenia przez klientów swoich zaniedbanych włosów i odpuszczania użycia szamponu z powodu braku czasu, trybu życia i troski o środowisko w zamian proponując tzw. suche szampony.

Podczas gdy sam produkt, suchy szampon, nie jest niczym nowym - w Azji jego wersja istnieje od XV wieku - dzięki stosunkowo niedawnemu wynalezieniu aerozolu, produkt po raz pierwszy trafił na rynek komercyjny w 1940 roku, aby pomóc gospodyniom domowym w utrzymaniu estetycznej fryzury.

Dzisiejszy konsument wciąż udowadnia wygodę stosowania tego produktu. Jego używanie stało się rodzajem trendu. Zamiast regularnego i częstego mycia włosów w domu, coraz więcej z nich używa suchego szamponu, aby przetrwać napięty tydzień w pracy. To świetna opcja w sytuacjach, gdy włosy wymagają szybkiej naprawy – na przykład przemieszczając się między siłownią a miejscem pracy lub przyjmując zaproszenie na wyjście w ostatniej chwili. 

Suchy szampon jest najbardziej skuteczny, gdy jest używany sporadycznie. Nie powinno się go używać do zastępowania szamponu przez cały czas - nadal potrzebujesz tradycyjnych środków myjących – tłumaczy Michael Anthony, amerykański stylista fryzur i edukator na swoim blogu.

Michael Anthony tłumaczy, że szampony zapobiegają wypadaniu włosów.

Suchy szampon może wchłaniać nadmiar olejków we włosach, aby wyglądały czysto i świeżo, ale nie usuwa brudu ani bakterii. Z czasem zasłania brud gromadzący się na skórze głowy. Jedną z głównych przyczyn przerzedzania włosów jest gromadzenie się dihydrotestosteronu (DHT). Gdy DHT gromadzi się w mieszku włosowym, zapobiega wzrostowi nowych włosów. Regularne oczyszczanie skóry głowy jest konieczne, aby uniknąć lub spowolnić wypadanie włosów spowodowane przez DHT - pisze ekspert.

W jego opinii codzienne mycie szamponem nie jest konieczne, ale regularne mycie włosów - nawet co dwa lub trzy dni - przyniesie więcej korzyści niż niemycie ich w ogóle. Bo to czysta, zdrowa skóra głowy jest kluczem do świetnych włosów. Jeśli konsumenci poświęcą trochę czasu na krótki masaż głowy, to mycie szamponem poza uczuciem czystości, zapewni zdrowe, sprężyste włosy, które błyszczą i poruszają się.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Rynek i trendy
05.06.2025 15:36
Mleczne perfumy podbijają TikToka. Nowy zapachowy trend rośnie w siłę
Od lewej: Cry Baby Perfume Milk Melanie Martinez, Condensed Milk Demeter Fragrance, Coastal Bliss Victoria‘s Secret, The First Yanina Yakusheva.Wiadomości Kosmetyczne

Analizy wskazują, że rozmowa o perfumach w mediach społecznościowych jest w dużej mierze napędzana przez marki, które aktywnie promują swoje produkty i budują narrację wokół zapachowych trendów. Równocześnie użytkownicy coraz chętniej szukają konkretnych informacji, co potwierdza przewaga Google w przypadku mlecznych perfum. Przenikanie się mediów społecznościowych z wyszukiwarkami pokazuje, jak silnie estetyka, zapach i internetowa narracja łączą się w świecie współczesnych konsumentów.

Zainteresowanie tzw. mlecznymi perfumami notuje obecnie gwałtowny wzrost. Jak wskazują analizy, w porównaniu z ubiegłym rokiem trend ten urósł aż o 113,4 proc. w ujęciu ogólnym, obejmując zarówno wyszukiwarki internetowe, jak i media społecznościowe. Na platformach typu Google liczba wyszukiwań wzrosła o 96,3 proc., a na TikToku aż o 320,3 proc.. Według danych, aż 85 proc. udziału w popularności tego zjawiska przypada na wyszukiwarkę Google, co sugeruje, że użytkownicy aktywnie poszukują informacji o mlecznych zapachach, zamiast trafiać na nie przypadkiem w mediach społecznościowych. Średnio miesięcznie fraza „milk perfume” generuje 9,5 tys. wyszukiwań w Google oraz 167,8 tys. tygodniowych wyświetleń na TikToku.

Eksperci wskazują, że trend ten wpisuje się w szerszy nurt popularności tzw. zapachów gourmand, czyli inspirowanych deserami, słodyczami i kremowymi nutami. W tej kategorii ogólna popularność wzrosła o 172,4 proc. r/r. Wyszukiwania w Google zwiększyły się o 85,9 proc., a na TikToku obserwujemy wzrost aż o 179,1 proc.. W tym przypadku to TikTok wiedzie prym – odpowiada za 95,1 proc. popularności w tej przestrzeni. Hasło związane z tym trendem jest wyszukiwane w Google średnio 4,9 tys. razy miesięcznie, natomiast na TikToku osiąga imponujące 17,6 mln tygodniowych wyświetleń.

Choć zapachów nie da się poczuć przez ekran, TikTok stał się jednym z głównych ośrodków dyskusji na temat perfum. Hashtag #perfumetok przyciąga 3,3 mln wyświetleń tygodniowo, tworząc wokół zapachów aktywną społeczność. Wśród najczęściej pojawiających się nut zapachowych prym wiedzie #vanilla (2,8 mln wyświetleń tygodniowo), a tuż za nią plasują się mleczne skojarzenia, takie jak #heavycream (814,8 tys.), #strawberry (542,8 tys.) i #coconut (200,3 tys.). Szczególną rolę w popularyzacji nuty „heavy cream” odegrała marka Phlur.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Rynek i trendy
05.06.2025 13:45
Wypadanie włosów jako strach blady konsumentów: „bromeopatia” rusza na odsiecz mężczyznom
Wypadanie włosów to alarmująco częsty problem.Towfiqu barbhuiya

Według firmy badawczej Euromonitor International, światowy rynek męskiej pielęgnacji osiągnął wartość 61,3 miliarda dolarów, a w 2024 roku ma wzrosnąć o kolejne 6,4 proc. Rośnie popyt na kosmetyki i produkty do pielęgnacji dla mężczyzn, co potwierdzają dane największych detalistów – Amazon, uznany przez NielsenIQ za najpopularniejszą platformę beauty w USA, odnotowuje coraz więcej klientów kupujących produkty z segmentu męskiego grooming. Wzrost ten dotyczy zwłaszcza obszaru zdrowia skóry głowy i problemu wypadania włosów.

W kwietniu 2025 roku dane Google Trends wskazały wypadanie włosów jako najczęściej wyszukiwany problem kosmetyczny na świecie. Badania brytyjskiej sieci Superdrug ujawniły, że aż 58 proc. mężczyzn i 51 proc. kobiet doświadcza utraty włosów, a największe nasilenie tego zjawiska dotyczy osób w wieku 25–34 lata – aż 61 proc. tej grupy zgłasza objawy przerzedzenia lub nadmiernego wypadania włosów. Według ekspertów główne przyczyny takiego stanu rzeczy to stres, nieprawidłowa dieta i szkodliwe nawyki urodowe, często podsycane przez media społecznościowe.

Nowym źródłem porad stał się TikTok – aż 1 na 3 Brytyjczyków korzysta z tej platformy, by szukać informacji na temat pielęgnacji włosów. W grupie wiekowej 16–34 lata połowa użytkowników deklaruje, że TikTok jest ich głównym źródłem wiedzy o pielęgnacji. Eksperci ostrzegają jednak przed popularnymi trendami – aż 60 proc. z nich może być potencjalnie szkodliwych. Przykładem jest „hair cycling”, czyli rotacyjne stosowanie różnych produktów z przerwami – trend, który uzyskał ponad 22 miliony wyświetleń i został wypróbowany przez osiem milionów Brytyjczyków. Zdaniem ekspertów, niestety, brak jest dowodów na skuteczność tej metody, a częsta zmiana kosmetyków może prowadzić do podrażnień i uszkodzenia mieszków włosowych. Olivia Houghton z The Future Laboratory określiła taki stan rzeczy w rozmowie z Cosmetics Design Europe jako bromeopatię (gra słów — bro, brachu, i homeopatia).

Wśród najczęściej wymienianych przyczyn wypadania włosów znajdują się nie tylko genetyka i stres, ale także nadmierne spożycie napojów energetycznych oraz zanieczyszczenie środowiska. Choć rynek innowacji koncentrował się dotąd głównie na nutraceutykach, coraz większą popularność zdobywają także produkty do stosowania miejscowego. Dynamiczny rozwój tego segmentu sugeruje, że pielęgnacja skóry głowy i przeciwdziałanie łysieniu mogą stać się jednym z kluczowych filarów wzrostu branży męskiego grooming w najbliższych latach.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
10. czerwiec 2025 04:01