StoryEditor
Rynek i trendy
03.01.2024 14:13

W latach 2024-2025 inflacja będzie spadać i nastąpi ożywienie krajowej aktywności ekonomicznej [ANKIETA NBP]

W Ankiecie Makroekonomicznej NBP uczestniczyło 22 ekspertów reprezentujących instytucje finansowe, ośrodki analityczno-badawcze oraz organizacje przedsiębiorców i pracowników / Shutterstock
Eksperci Ankiety Makroekonomicznej NBP prognozują, że inflacja będzie spadać. W 2024 r. wyniesie 4,4- 6,5 proc., zaś w 2025 r. – 3,2-5,8 proc. Natomiast w odniesieniu do rocznego tempa wzrostu PKB prognozy ekspertów wskazują, że w latach 2024-2025 nastąpi ożywienie krajowej aktywności ekonomicznej. W tym roku możemy się spodziewać wzrostu PKB o 2,2-3,7 proc., a w 2025 r. między 2,1 proc. a 4,2 proc.

Eksperci Ankiety Makroekonomicznej prognozują, że inflacja będzie spadać. W ich scenariuszach na 2024 r. średnioroczna inflacja CPI znajduje się w granicach między 4,4 proc. a 6,5 proc., zaś na 2025 r. – między 3,2 proc. a 5,8 proc. natomiast prognozy centralne dla tych lat wynoszą odpowiednio 5,5 proc. i 4,5 proc., a prawdopodobieństwo ukształtowania się inflacji powyżej górnej granicy przedziału odchyleń od celu inflacyjnego NBP (tj. 3,5 proc.) – odpowiednio, 88 proc. i 70 proc.

Typowe scenariusze rocznego tempa wzrostu realnego PKB w 2023 r. wynikające z prognoz ekspertów Ankiety Makroekonomicznej zawierają się między 0,3 proc. a 0,7 proc., przy prognozie centralnej równej 0,5 proc.

Natomiast w odniesieniu do rocznego tempa wzrostu realnego PKB prognozy ekspertów wskazują, że w latach 2024-2025 nastąpi ożywienie krajowej aktywności ekonomicznej. Zgodnie z typowymi scenariuszami w 2024 r. można się spodziewać wzrostu PKB o 2,2-3,7 proc., przy prognozie centralnej równej 2,9 proc. Z kolei przedział typowych scenariuszy tempa wzrostu PKB na 2025 r. zawiera się między 2,1 proc. a 4,2 proc. Prognoza centralna na 2024 r. zawiera się między 4,88 proc. a 5,78 proc., a dla 2025 r. – między 3,74 proc. a 5,36 proc.

Pytania o prognozy punktowe w Ankiecie Makroekonomicznej dotyczyły też kursu walutowego EUR/PLN, dynamiki przeciętnego wynagrodzenia brutto ogółem, stopy bezrobocia rejestrowanego, cen ropy oraz dynamiki PKB w strefie euro. Za miarę przeciętnych prognoz ekspertów przyjęto w tym przypadku medianę prognoz punktowych.

Zgodnie z wynikami bieżącego badania ankietowego stopa bezrobocia w najbliższych latach będzie dość stabilna i wyniesie 5,2 proc. w 2024 r. i 5,1 proc. w 2025 r. Z kolei roczne tempo wzrostu przeciętnego nominalnego wynagrodzenia brutto będzie się obniżało z 11,9 proc. w 2023 r. do 9,8 proc. w 2024 r. oraz 7,0 proc. w 2025 r.

Eksperci Ankiety Makroekonomicznej spodziewają się, że roczne tempo wzrostu PKB w strefie euro w 2023 r. wyniesie 0,5 proc., a następnie przyspieszy do 0,8 proc. w 2024 r. i 1,5 proc. w 2025 r. Średnioroczna cena baryłki ropy Brent wyniesie, zdaniem ekspertów, 81 USD w 2024 r. oraz 84 USD w 2025 r. Ankietowa prognoza kursu walutowego EUR/PLN to 4,39 w 2024 r. oraz 4,35 w 2025 r.

 

Materiał przedstawia wyniki najnowszej rundy Ankiety Makroekonomicznej NBP (AM NBP), która trwała od 7 do 21 grudnia 2023 r. W badaniu uczestniczyło 22 ekspertów zewnętrznych, reprezentujących instytucje finansowe (Alior Bank, Bank BPS, Bank Millennium, Bank Ochrony Środowiska, Bank Pocztowy, BGK, Deutsche Bank Polska, DI Xelion, Dom Maklerski AFS, Dom Maklerski TMS Brokers, Erste Group AG, ING Bank Śląski, IPS-SGB, Krakowski Bank Spółdzielczy, mBank, PEKAO SA, PKO Bank Polski, PZU, Raiffeisen Bank International, Santander Bank Polska, TUW PZUW, UNIQA Towarzystwo Funduszy Inwestycyjnych), ośrodki analityczno-badawcze (EY, Forum Obywatelskiego Rozwoju, Instytut Rozwoju Gospodarczego SGH, IPAG Fundacja Naukowa, Polityka Insight, Polski Instytut Ekonomiczny, SKN 4Future przy Instytucie Ekonometrii UŁ) oraz organizacje przedsiębiorców i pracowników (Krajowa Izba Gospodarcza, NSZZ Solidarność, Pracodawcy RP).

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Rynek i trendy
20.11.2025 11:20
SW Research: Polki to patriotki konsumenckie. Zaufanie do polskich marek deklaruje 95 proc. badanych
Polki chętniej sięgają po polskie marki niż Polacy.Agata Grysiak

Z najnowszego raportu „Made in Poland”, przygotowanego przez SW Research z inicjatywy Grupy Amica, wynika, że polscy konsumenci coraz częściej świadomie wybierają produkty krajowych producentów. Zaufanie do rodzimych marek deklaruje aż 95 proc. badanych, a 70 proc. ufa im bardziej niż zagranicznym. Co istotne, wybory te nie wynikają z przyzwyczajenia – 75,8 proc. respondentów przyznaje, że regularnie sięga po polskie produkty, kierując się przede wszystkim oceną jakości, rzetelnością producentów i realnymi doświadczeniami użytkowymi.

Raport szczegółowo analizuje, jak Polacy postrzegają pojęcie „polskiej marki”. Określenie „Made in Poland” przestaje pełnić funkcję jedynie marketingowego sloganu – dla 74 proc. badanych oznacza ono krajową produkcję, dla 70 proc. polskie pochodzenie firmy, a dla 51 proc. krajowy kapitał. Respondenci wskazują, że marka zasługuje na miano polskiej tylko wtedy, gdy realnie działa, produkuje i rozwija się w kraju. Tym samym miejsce wytwarzania staje się jednym z kluczowych kryteriów budujących zaufanie i lojalność konsumentów.

 

 

Cytowany w raporcie Michał Rakowski, wiceprezes Grupy Amica, podkreśla rosnącą rolę transparentności i jakości krajowej produkcji. Badanie pokazuje, że polskie produkty są cenione przede wszystkim za uczciwość producentów (57 proc.), wysoką jakość (55 proc.) oraz pozytywne doświadczenia użytkowników (49 proc.). W praktyce oznacza to, że konsumenci nie potrzebują deklaracji – oczekują dowodów w postaci solidnego wykonania i wiarygodnego pochodzenia. To właśnie te elementy budują przewagę krajowych marek na coraz bardziej konkurencyjnym rynku.

Znaczenie polskich marek wykracza dziś poza kwestie zakupowe. Aż 81 proc. ankietowanych uważa, że stoją za nimi konkretne wartości, takie jak wspieranie lokalnej gospodarki (63 proc.), patriotyzm gospodarczy (55 proc.) czy wieloletnia tradycja (52 proc.). Jedynie 20 proc. uważa, że określenie „polska marka” bywa pustym hasłem, przy czym dotyczy to głównie sytuacji, gdy deklaracje nie znajdują potwierdzenia w działaniach. Dane te dowodzą, że konsumpcyjny patriotyzm Polaków jest świadomy i wynika z racjonalnej oceny jakości oraz wiarygodności marek.

Wyniki raportu pokazują również istotne różnice w podejściu do polskich marek między kobietami a mężczyznami. Polskie produkty częściej wybiera 78,5 proc. kobiet (wobec 72,6 proc. mężczyzn), a 82 proc. kobiet deklaruje większe zaufanie do krajowych producentów (u mężczyzn 72 proc.). Jednocześnie 80,7 proc. badanych deklaruje sympatię do rodzimych marek, a 73,3 proc. uznaje ich wybór za wyraz patriotyzmu. Badanie zrealizowano w październiku 2025 roku metodą CAWI na reprezentatywnej próbie 1025 osób w wieku 16 i starszych.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Rynek i trendy
20.11.2025 10:11
UCE Research: Polacy coraz bardziej czujni wobec promocji na Black Friday
Blisko 72 proc. Polek i Polaków widzi zawyżanie cen przed Black Friday.Karolina Grabowska Kaboompics

Według najnowszego raportu „Polacy na kursie Black Friday. Edycja 2025”, przygotowanego przez UCE RESEARCH i Shopfully Poland, aż 71,9 proc. konsumentów zauważa podnoszenie cen produktów lub usług przed Black Friday. Z tej grupy 26,9 proc. deklaruje, że widziało takie działania wiele razy, 23 proc. często je obserwuje, a 22 proc. przyznaje, że spotkało się z nimi już kilkukrotnie. Jedynie 4,6 proc. ankietowanych nigdy nie zauważyło tego rodzaju praktyk, co – zdaniem autorów – może wynikać z mniejszej aktywności zakupowej lub braku regularnego śledzenia cen.

Eksperci podkreślają, że dane te pokazują rosnącą świadomość i ostrożność konsumentów. Jak zauważa współautor raportu Robert Biegaj, wysokie wskazania nie są zaskoczeniem, ponieważ od lat w mediach regularnie pojawiają się ostrzeżenia dotyczące fałszywych promocji. Jednocześnie fakt, że tak duża część kupujących dostrzega podwyżki cen przed Black Friday, wskazuje na skalę i systemowy charakter tego zjawiska. Zdaniem autorów raportu może to być poważnym sygnałem ostrzegawczym dla sprzedawców, których wiarygodność staje się kluczowa w okresach intensywnych kampanii promocyjnych.

Z raportu wynika także, że 84 proc. konsumentów za każdym razem sprawdza, czy dana promocja jest prawdziwa i opłacalna. To bardzo wysoki odsetek, który – według ekspertów UCE RESEARCH – świadczy o większej racjonalności zakupowej Polaków. Konsumenci częściej korzystają z porównywarek cenowych, aplikacji mobilnych i narzędzi analizujących historię cen. Dla sprzedawców oznacza to konieczność zwiększenia transparentności cenowej, ponieważ fałszywe promocje są szybko wykrywane i mogą prowadzić do utraty zaufania do marki.

Jednocześnie 14 proc. ankietowanych nigdy nie weryfikuje zmian cen, a 2 proc. nie pamięta, czy kiedykolwiek to robiło. Zdaniem ekspertów taka postawa może wynikać z przyzwyczajeń zakupowych, wysokiego poziomu zaufania do stałych marek lub niższej świadomości konsumenckiej, zwłaszcza w starszych grupach wiekowych. Autorzy raportu podkreślają, że brak kontroli cen może sprzyjać nieetycznym praktykom rynkowym, które wykorzystują nieświadomość części kupujących.

Badanie zostało przeprowadzone metodą CAWI w dniach 6–8 listopada 2025 roku na reprezentatywnej próbie 1007 Polaków w wieku 18–80 lat. Autorzy raportu podkreślają, że rosnąca czujność konsumentów oraz systematyczne nagłaśnianie procederu zawyżania cen sprawiają, że Black Friday traci charakter spontanicznego święta zakupów, a coraz bardziej staje się przemyślaną, świadomą strategią wyszukiwania faktycznie korzystnych ofert.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
21. listopad 2025 19:58