StoryEditor
Rynek i trendy
09.12.2019 00:00

Wartość rynku towarów luksusowych wzrosła do 281 mld euro

Pomimo narastającej niestabilności geopolitycznej i obaw o recesję wartość globalnego rynku osobistych dóbr luksusowych takich jak odzież, torebki, czy biżuteria wzrosła w 2019 roku o 4 proc. do 281 mld euro, wynika z raportu międzynarodowej firmy doradczej Bain & Company.

Tegoroczne dane potwierdzają, że rynek dóbr luksusowych rośnie w umiarkowanym tempie i niezmiennie napędzany jest popytem ze strony chińskich konsumentów – powiedziała Claudia D’Arpizio, partner w Bain & Company i autorka raportu: „Bain & Company Luxury Study”.

Wśród kategorii produktowych, które w tym roku zanotowały najwyższą dynamikę wzrostu są buty i biżuteria (wzrost o 9 proc.) oraz wyroby skórzane (7 proc.). Osłabł natomiast popyt na zegarki.

Eksperci Bain & Company, którzy wraz z mediolańską Fondazione Altagamma już po raz 18 przeanalizowali rynek, szacują, że do roku 2025 liczba klientów dóbr luksusowych wzrośnie do 450 mln z 390 mln obecnie. Systematycznie zwiększa się też udział młodych konsumentów. Osoby urodzone w latach 1980-1995, na które teraz przypada 35 proc. luksusowej konsumpcji, w 2025 roku będą stanowić już prawie połowę rynku. Konsumentami luksusu stają się też osoby jeszcze młodsze, których zwyczaje i preferencje zakupowe zdecydowanie różnią się od tego, jak kupowali ich rodzice.

Konsument dóbr luksusowych jest coraz bardziej aktywny i zmienia sposób, w jaki funkcjonuje rynek. Luksusowe marki muszą więc uważnie obserwować zachowania klientów i przemodelować swoje strategie sprzedażowe i komunikacyjne tak by sprostać nowym oczekiwaniom – dodała D’Arpizio.

Jednym z kluczowych trendów, który zmienia rynek dóbr luksusowych jest rosnący udział sprzedaży internetowej. Obecnie już 12 proc. rynku stanowią zakupy online, co oznacza 22 proc. wzrost w porównaniu z rokiem ubiegłym. Nawet jeśli klienci ostatecznie decydują się sfinalizować zakupy w salonie stacjonarnym, to i tak w coraz większym stopniu wykorzystują kanał online i media społecznościowe do wyszukiwania informacji o produktach i markach. Z tego powodu eksperci Bain & Company zalecają markom luksusowym dalsze inwestycje w strategie omnichannel.

Rosnąca świadomość tematów społecznych i środowiskowych wśród klientów, zwłaszcza tych młodszych, to kolejny czynnik wpływający na kształt rynku. Jak wynika z badania Bain & Company 80 proc. klientów deklaruje, że preferuje marki luksusowe realizujące odpowiedzialne etycznie i środowiskowo praktyki, a 60 proc. oczekuje, że branża będzie robić więcej dla środowiska niż inne sektory.

Rośnie też popyt na dobra luksusowe z „drugiej ręki”. Ten segment rynku wart jest już 26 mld euro i najprężniej rozwija się w Europie.

To widać również w Polsce – powiedziała Katarzyna Wal z warszawskiego biura Bain & Company – W dużych miastach jak grzyby po deszczu pojawiają się komisy skupujące i sprzedające luksusowe ubrania, torebki i buty. Niezmiennie rządzi Louis Vuitton, ale w sprzedaży pojawiają się też akcesoria marek, które nie mają oficjalnych butików w Polsce, jak Celine – dodała.

Zdaniem ekspertów Bain & Company producenci dóbr luksusowych powinni wykorzystać ten trend do pozyskiwania nowych klientów.

Bain & Company podał, że w 2019 roku całkowita wartość światowego rynku dóbr luksusowych, która oprócz dóbr osobistych uwzględnia takie kategorie jak nieruchomości, środki transportu (samochody, odrzutowce, jachty), podróże czy kolekcje sztuki, osiągnęła w 2019 roku wartość 1,3 bln euro. Eksperci podtrzymali też wcześniejsze prognozy według których rynek będzie rósł w tempie 3-5 proc. rocznie.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Rynek i trendy
22.04.2025 12:35
Guardian: Tanie perfumy podbijają brytyjski rynek – co druga osoba kupiła zapachowy „dupe”
Shutterstock

Na brytyjskim rynku perfum pojawił się nowy trend, który dynamicznie zyskuje popularność – tzw. „dupe scents”, czyli tańsze odpowiedniki znanych luksusowych zapachów. Jeden z takich zapachów przypomina perfumy Baccarat Rouge 540 warte 355 funtów, a inny – Penhaligon’s Halfeti za 215 funtów. Tymczasem ceny ich imitacji zaczynają się już od 5 funtów. Według badań aż połowa brytyjskich konsumentów przyznaje, że kupiła tego typu produkt, a 33 proc. zadeklarowało chęć ponownego zakupu.

Zjawisko zyskało popularność głównie dzięki mediom społecznościowym – na TikToku hasztag #perfumedupe ma tysiące wpisów. Jednak za atrakcyjną ceną często kryją się kontrowersje prawne. Producenci oryginalnych perfum coraz częściej zwracają się do prawników o porady, jak bronić swoich formuł przed kopiowaniem. W niektórych przypadkach konkurencyjne firmy pytają nawet, jak legalnie stworzyć perfumowy „dupe”. Niestety, jak podkreślają eksperci, ochrona zapachu w świetle brytyjskiego prawa jest niemal niemożliwa – zapachów nie da się jednoznacznie opisać graficznie, a więc nie można ich zarejestrować jako znak towarowy.

Ochrony nie daje także prawo patentowe. Jak wyjaśnia Eloise Harding z kancelarii Mishcon de Reya w rozmowie z brytyjskim Guardianem, perfumy rzadko spełniają warunek „kroku wynalazczego”, niezbędnego do uzyskania patentu. Co więcej, nawet gdyby taki patent został przyznany, po 20 latach formuła staje się publiczna. Tymczasem producenci tańszych wersji perfum coraz częściej sięgają po techniki takie jak chromatografia gazowa-spektrometria mas (GCMS), by rozłożyć oryginalne zapachy na czynniki pierwsze i stworzyć ich tańsze kopie – często z użyciem mniej szlachetnych składników.

Rynek perfum w Wielkiej Brytanii osiągnął wartość 1,74 miliarda funtów w 2024 roku, a według prognoz firmy badawczej Mintel do 2029 roku przekroczy 2 miliardy. W ankiecie przeprowadzonej wśród 1 435 osób, aż 18 proc. tych, którzy jeszcze nie kupili „dupe perfum”, przyznało, że są nimi zainteresowani. Ekspertka Mintel, Dionne Officer, zauważa, że młodsze pokolenia, wychowane w czasach kryzysów gospodarczych i wszechobecnego fast fashion, nie widzą nic złego w kupowaniu imitacji. Wręcz przeciwnie – umiejętność znalezienia okazji i tańszej wersji luksusu postrzegana jest dziś jako przejaw sprytu, a nie wstydliwego kompromisu.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Rynek i trendy
22.04.2025 09:35
Wzrost wartości perfum wycofanych z rynku – rynek kolekcjonerski profesjonalizuje się
Valeria Boltneva via Pexels

Rynek perfum vintage i wycofanych z produkcji rozwija się dynamicznie, mimo braku oficjalnych danych dotyczących jego wielkości. Mathieu Iannarilli, paryski handlarz rzadkimi zapachami, od 2007 roku specjalizuje się w poszukiwaniu unikalnych flakonów dla klientów gotowych zapłacić od 150 euro do ponad 3 000 euro za butelkę.

Jak donosi Financial Times, osoby wierne jednemu zapachowi, po jego wycofaniu czują się „osierocone zapachowo” i są gotowe na wiele, by odzyskać swoją olfaktoryczną tożsamość. Na eBayu można znaleźć ponad 50 000 wyników po wpisaniu hasła „discontinued fragrances”, a ceny potrafią być astronomiczne – Tom Ford Amber Absolute kosztuje nawet 4 300 dolarów, a Vivienne Westwood Boudoir – 2 784 dolary.

Jednym z czynników napędzających ten rynek są tzw. „flankery”, czyli limitowane wariacje klasycznych zapachów. Dla kolekcjonerów stanowią one nie lada gratkę – np. Estée Lauder Sensuous Noir z 2008 roku osiąga na eBayu cenę 265 funtów, a Thierry Mugler A*Men Pure Malt z 2009 roku przekracza 600 funtów. Do wzrostu cen przyczyniają się również zakończenia licencji zapachowych lub bankructwa marek – ceny perfum marek takich jak Vivienne Westwood czy Stella McCartney potroiły się po ich wycofaniu z rynku perfumeryjnego.

Ceny vintage’owych zapachów są windowane również przez prestiż i historię producentów. Klasyki od marek takich jak Guerlain są poszukiwane zarówno przez osoby, które chcą je nosić, jak i kolekcjonerów. Flakon Guerlain Djedi może osiągnąć wartość ponad 3 000 euro. Co więcej, zapotrzebowanie nie ogranicza się do segmentu luksusowego – przykładem może być Ultima II Sheer Scent od Revlon, który od 1990 roku pozostaje ulubionym zapachem matki krytyka mody FT, Alexandra Fury’ego, mimo że został wycofany z produkcji już na początku lat 2000.

Zmiany w regulacjach unijnych dotyczących składników kosmetycznych również miały wpływ na rynek – od początku lat 2000 wiele zapachów zostało przeformułowanych, często ku niezadowoleniu wiernych użytkowników. W efekcie rośnie popyt na starsze wersje tych samych perfum. Aimee Majoros, kolekcjonerka zapachów z Nowego Jorku, wspomina, że jej butelka Mitsouko Guerlain z lat 70. pachnie zupełnie inaczej – i lepiej – niż obecna wersja. „Najlepszy zapach, jaki kiedykolwiek poczułam, to próbka L’Air du Temps od Nina Ricci z lat 60.” – dodaje. W społeczności miłośników perfum frustracja związana z reformulacjami jest zjawiskiem powszechnym.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
25. kwiecień 2025 11:44