Jak wynika z danych przygotowanych przez Euromonitor International w tym roku zniknie ponad 5,2 tys. małych sklepów. W tym samym czasie powstanie nawet 1,8 tys. nowych punktów - przede wszystkim dyskontów i supermarketów.
Pesymistyczne są także inne dane. Sprzedaż w małych sklepach w 2019 roku zmaleje nawet o 6,4 proc., podczas gdy duże sieci zwiększą wyniki o ponad 5 proc. Wartość handlu wzrośnie łącznie o 3 proc. - przed wprowadzeniem zakazu handlu było to 5 proc.
Według ekspertów wbrew intencjom twórców ustawy największe korzyści z zakazu handlu mają... dyskonty. Dzięki skutecznym akcjom marketingowym przekonały one klientów do przyjścia w inne dni tygodnia, co dodatkowo uderzyło w w wyniki małych sklepów - bo klienci nie robią małych, codziennych zakupów, kiedy "szykują" się do niedzieli niehandlowej.
Ten rok dla małych sklepów będzie jeszcze trudniejszy, bo handlowa pozostaje już tylko jedna niedziela. Tymczasem na horyzoncie jest spowolnienie gospodarcze, co sprawi, ze małe sklepy z wyższymi cenami przestaną być interesujące dla kolejnych grup klientów.
Czytaj więcej w "Rzeczpospolitej".