StoryEditor
Rynek i trendy
07.02.2019 00:00

Zmienił się ideał kobiecego wyglądu w Chinach

Naukowcy ustalili czynniki, które mogą prowadzić do negatywnego obrazu ciała i zaburzeń odżywiania Chinek. To drastycznie zmieniający się ideał urody kobiet, który ewoluuje od wpływem zachodniej kultury – takie wyniki opublikował portal sciencedaily.com.

Młode kobiety w Chinach, żyjące w szybko zmieniającym się społeczeństwie z większą niż kiedykolwiek osobistą niezależnością, rozporządzalnym dochodem i ekspozycją na zachodnie media, zmieniają swoje poglądy na temat kobiecej urody. Badacze chcieli ustalić, czy te czynniki prowadzą do wzrostu problemów związanych z wizerunkiem ciała, takich jak zaburzenia odżywiania oraz problemy z wagą i sylwetką, które odnotowano w Azji.

- Branża kosmetyczna kwitnie w Chinach, a te młode kobiety, z którymi rozmawiałem w grupach fokusowych, naprawdę popierają anglo-europejski wizerunek piękna - powiedziała Jaehee Jung, profesor studiów mody i odzieży na Uniwersytecie w Delaware, której badania opublikowano w czasopiśmie badań rodzinnych i konsumenckich.

- To połączenie kilku czynników, nie tylko westernizacji kultury, ale także zmiany ról płciowych i zwiększonego konsumpcjonizmu w chińskiej gospodarce, która rozwija się tak szybko – dodała badaczka.

Jung przeprowadziła pogłębione wywiady z 23 kobietami, które były studentkami uniwersytetu w Szanghaju. Poprosiła ich o opinie na temat tego, co chińskie społeczeństwo tradycyjnie uważa za ideał kobiecej urody i jak to można porównać z ich własnymi wyobrażeniami.

Odkryłam ku mojemu zaskoczeniu, że chińskie kobiety są jeszcze bardziej niezadowolone ze swojego wyglądu ciała niż amerykańskie kobiety. Zastanawiałam się więc, czy te zmiany kulturowe w Chinach miały wpływ na tradycyjne i współczesne poglądy na idealne piękno – powiedziała Jaehee Jung.

Większość kobiet uznała, że kobiety o okrągłych twarzach i pełnych ciałach są tradycyjnymi ideałami urody w Chinach i stwierdziła, że one preferują szczupłe ciała i ostre rysy twarzy. Kobiety na ogół wymieniały magazyny o modzie jako miejsce, w którym widzieli tego typu szczupłe kobiety.

Magazyny modowe w Chinach przedstawiają azjatyckie modelki, które uosabiają amerykańskie, europejskie i koreańskie wpływy na wygląd. Ten rodzaj zmiany kulturowej w postrzeganiu piękna wystąpił także w innych krajach, ale Jung powiedziała, że Chiny są szczególnie interesujące, ponieważ ta gospodarka rośnie tak szybko i błyskawicznie przyjęła kulturę konsumpcyjną Zachodu. Widać to wyraźnie w przemyśle kosmetycznym.

Chiny stały się drugim co do wielkości rynkiem na świecie (po Stanach Zjednoczonych) pod względem używania produktów kosmetycznych – powiedziała Jung. – Widać w tym kraju także inne rozwijające się placówki związane z urodą, takie jak kliniki dietetyczne i siłownie, a nawet gabinety chirurgii kosmetycznej, które w Chinach były prawie niespotykane.

Zdaniem badaczki, kiedy role płciowe zmieniają się tak jak w Chinach, kobiety zyskują więcej możliwości zawodowych, ale są również poddawane większej presji, aby sprostać wyższemu standardowi piękna. W połączeniu z wolnością gospodarczą i większą kontrolą nad własnym życiem i ciałem, presja ta może prowadzić do zaburzeń jedzenia i innych problemów.

Jak dodaje Jaehee Jung, chińskie wyobrażenie urody zmieniło się drastycznie. Jej standardy we współczesnych Chinach wydają się nierealistyczne i niezwykle podobne do standardów zachodnich.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Rynek i trendy
22.04.2025 12:35
Guardian: Tanie perfumy podbijają brytyjski rynek – co druga osoba kupiła zapachowy „dupe”
Shutterstock

Na brytyjskim rynku perfum pojawił się nowy trend, który dynamicznie zyskuje popularność – tzw. „dupe scents”, czyli tańsze odpowiedniki znanych luksusowych zapachów. Jeden z takich zapachów przypomina perfumy Baccarat Rouge 540 warte 355 funtów, a inny – Penhaligon’s Halfeti za 215 funtów. Tymczasem ceny ich imitacji zaczynają się już od 5 funtów. Według badań aż połowa brytyjskich konsumentów przyznaje, że kupiła tego typu produkt, a 33 proc. zadeklarowało chęć ponownego zakupu.

Zjawisko zyskało popularność głównie dzięki mediom społecznościowym – na TikToku hasztag #perfumedupe ma tysiące wpisów. Jednak za atrakcyjną ceną często kryją się kontrowersje prawne. Producenci oryginalnych perfum coraz częściej zwracają się do prawników o porady, jak bronić swoich formuł przed kopiowaniem. W niektórych przypadkach konkurencyjne firmy pytają nawet, jak legalnie stworzyć perfumowy „dupe”. Niestety, jak podkreślają eksperci, ochrona zapachu w świetle brytyjskiego prawa jest niemal niemożliwa – zapachów nie da się jednoznacznie opisać graficznie, a więc nie można ich zarejestrować jako znak towarowy.

Ochrony nie daje także prawo patentowe. Jak wyjaśnia Eloise Harding z kancelarii Mishcon de Reya w rozmowie z brytyjskim Guardianem, perfumy rzadko spełniają warunek „kroku wynalazczego”, niezbędnego do uzyskania patentu. Co więcej, nawet gdyby taki patent został przyznany, po 20 latach formuła staje się publiczna. Tymczasem producenci tańszych wersji perfum coraz częściej sięgają po techniki takie jak chromatografia gazowa-spektrometria mas (GCMS), by rozłożyć oryginalne zapachy na czynniki pierwsze i stworzyć ich tańsze kopie – często z użyciem mniej szlachetnych składników.

Rynek perfum w Wielkiej Brytanii osiągnął wartość 1,74 miliarda funtów w 2024 roku, a według prognoz firmy badawczej Mintel do 2029 roku przekroczy 2 miliardy. W ankiecie przeprowadzonej wśród 1 435 osób, aż 18 proc. tych, którzy jeszcze nie kupili „dupe perfum”, przyznało, że są nimi zainteresowani. Ekspertka Mintel, Dionne Officer, zauważa, że młodsze pokolenia, wychowane w czasach kryzysów gospodarczych i wszechobecnego fast fashion, nie widzą nic złego w kupowaniu imitacji. Wręcz przeciwnie – umiejętność znalezienia okazji i tańszej wersji luksusu postrzegana jest dziś jako przejaw sprytu, a nie wstydliwego kompromisu.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Rynek i trendy
22.04.2025 09:35
Wzrost wartości perfum wycofanych z rynku – rynek kolekcjonerski profesjonalizuje się
Valeria Boltneva via Pexels

Rynek perfum vintage i wycofanych z produkcji rozwija się dynamicznie, mimo braku oficjalnych danych dotyczących jego wielkości. Mathieu Iannarilli, paryski handlarz rzadkimi zapachami, od 2007 roku specjalizuje się w poszukiwaniu unikalnych flakonów dla klientów gotowych zapłacić od 150 euro do ponad 3 000 euro za butelkę.

Jak donosi Financial Times, osoby wierne jednemu zapachowi, po jego wycofaniu czują się „osierocone zapachowo” i są gotowe na wiele, by odzyskać swoją olfaktoryczną tożsamość. Na eBayu można znaleźć ponad 50 000 wyników po wpisaniu hasła „discontinued fragrances”, a ceny potrafią być astronomiczne – Tom Ford Amber Absolute kosztuje nawet 4 300 dolarów, a Vivienne Westwood Boudoir – 2 784 dolary.

Jednym z czynników napędzających ten rynek są tzw. „flankery”, czyli limitowane wariacje klasycznych zapachów. Dla kolekcjonerów stanowią one nie lada gratkę – np. Estée Lauder Sensuous Noir z 2008 roku osiąga na eBayu cenę 265 funtów, a Thierry Mugler A*Men Pure Malt z 2009 roku przekracza 600 funtów. Do wzrostu cen przyczyniają się również zakończenia licencji zapachowych lub bankructwa marek – ceny perfum marek takich jak Vivienne Westwood czy Stella McCartney potroiły się po ich wycofaniu z rynku perfumeryjnego.

Ceny vintage’owych zapachów są windowane również przez prestiż i historię producentów. Klasyki od marek takich jak Guerlain są poszukiwane zarówno przez osoby, które chcą je nosić, jak i kolekcjonerów. Flakon Guerlain Djedi może osiągnąć wartość ponad 3 000 euro. Co więcej, zapotrzebowanie nie ogranicza się do segmentu luksusowego – przykładem może być Ultima II Sheer Scent od Revlon, który od 1990 roku pozostaje ulubionym zapachem matki krytyka mody FT, Alexandra Fury’ego, mimo że został wycofany z produkcji już na początku lat 2000.

Zmiany w regulacjach unijnych dotyczących składników kosmetycznych również miały wpływ na rynek – od początku lat 2000 wiele zapachów zostało przeformułowanych, często ku niezadowoleniu wiernych użytkowników. W efekcie rośnie popyt na starsze wersje tych samych perfum. Aimee Majoros, kolekcjonerka zapachów z Nowego Jorku, wspomina, że jej butelka Mitsouko Guerlain z lat 70. pachnie zupełnie inaczej – i lepiej – niż obecna wersja. „Najlepszy zapach, jaki kiedykolwiek poczułam, to próbka L’Air du Temps od Nina Ricci z lat 60.” – dodaje. W społeczności miłośników perfum frustracja związana z reformulacjami jest zjawiskiem powszechnym.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
25. kwiecień 2025 13:02