StoryEditor
Rynek i trendy
07.02.2019 00:00

Zmienił się ideał kobiecego wyglądu w Chinach

Naukowcy ustalili czynniki, które mogą prowadzić do negatywnego obrazu ciała i zaburzeń odżywiania Chinek. To drastycznie zmieniający się ideał urody kobiet, który ewoluuje od wpływem zachodniej kultury – takie wyniki opublikował portal sciencedaily.com.

Młode kobiety w Chinach, żyjące w szybko zmieniającym się społeczeństwie z większą niż kiedykolwiek osobistą niezależnością, rozporządzalnym dochodem i ekspozycją na zachodnie media, zmieniają swoje poglądy na temat kobiecej urody. Badacze chcieli ustalić, czy te czynniki prowadzą do wzrostu problemów związanych z wizerunkiem ciała, takich jak zaburzenia odżywiania oraz problemy z wagą i sylwetką, które odnotowano w Azji.

- Branża kosmetyczna kwitnie w Chinach, a te młode kobiety, z którymi rozmawiałem w grupach fokusowych, naprawdę popierają anglo-europejski wizerunek piękna - powiedziała Jaehee Jung, profesor studiów mody i odzieży na Uniwersytecie w Delaware, której badania opublikowano w czasopiśmie badań rodzinnych i konsumenckich.

- To połączenie kilku czynników, nie tylko westernizacji kultury, ale także zmiany ról płciowych i zwiększonego konsumpcjonizmu w chińskiej gospodarce, która rozwija się tak szybko – dodała badaczka.

Jung przeprowadziła pogłębione wywiady z 23 kobietami, które były studentkami uniwersytetu w Szanghaju. Poprosiła ich o opinie na temat tego, co chińskie społeczeństwo tradycyjnie uważa za ideał kobiecej urody i jak to można porównać z ich własnymi wyobrażeniami.

Odkryłam ku mojemu zaskoczeniu, że chińskie kobiety są jeszcze bardziej niezadowolone ze swojego wyglądu ciała niż amerykańskie kobiety. Zastanawiałam się więc, czy te zmiany kulturowe w Chinach miały wpływ na tradycyjne i współczesne poglądy na idealne piękno – powiedziała Jaehee Jung.

Większość kobiet uznała, że kobiety o okrągłych twarzach i pełnych ciałach są tradycyjnymi ideałami urody w Chinach i stwierdziła, że one preferują szczupłe ciała i ostre rysy twarzy. Kobiety na ogół wymieniały magazyny o modzie jako miejsce, w którym widzieli tego typu szczupłe kobiety.

Magazyny modowe w Chinach przedstawiają azjatyckie modelki, które uosabiają amerykańskie, europejskie i koreańskie wpływy na wygląd. Ten rodzaj zmiany kulturowej w postrzeganiu piękna wystąpił także w innych krajach, ale Jung powiedziała, że Chiny są szczególnie interesujące, ponieważ ta gospodarka rośnie tak szybko i błyskawicznie przyjęła kulturę konsumpcyjną Zachodu. Widać to wyraźnie w przemyśle kosmetycznym.

Chiny stały się drugim co do wielkości rynkiem na świecie (po Stanach Zjednoczonych) pod względem używania produktów kosmetycznych – powiedziała Jung. – Widać w tym kraju także inne rozwijające się placówki związane z urodą, takie jak kliniki dietetyczne i siłownie, a nawet gabinety chirurgii kosmetycznej, które w Chinach były prawie niespotykane.

Zdaniem badaczki, kiedy role płciowe zmieniają się tak jak w Chinach, kobiety zyskują więcej możliwości zawodowych, ale są również poddawane większej presji, aby sprostać wyższemu standardowi piękna. W połączeniu z wolnością gospodarczą i większą kontrolą nad własnym życiem i ciałem, presja ta może prowadzić do zaburzeń jedzenia i innych problemów.

Jak dodaje Jaehee Jung, chińskie wyobrażenie urody zmieniło się drastycznie. Jej standardy we współczesnych Chinach wydają się nierealistyczne i niezwykle podobne do standardów zachodnich.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Rynek i trendy
04.12.2025 10:28
Polacy a zakupy nieplanowane: wg. UCE Research prawie 90 proc. ulega impulsom
Polacy i Polki łatwo ulegają impulsom do zakupu.Agata Grysiak

Aż 89,9 proc. Polaków deklaruje, że zdarza im się kupować produkty, których nie planowali przed wejściem do sklepu – wynika z badania UCE RESEARCH i Hybrid Europe. Tylko 6,3 proc. konsumentów nigdy nie dokonuje zakupów pod wpływem impulsu, a 3,8 proc. nie pamięta, czy im się to zdarza. Eksperci podkreślają, że niemal dziewięciu na dziesięciu klientów działa spontanicznie, bo zakupy są procesem emocjonalnym, a nie w pełni racjonalnym, a część budżetu domowego bywa z góry przeznaczana na drobne impulsy.

Największa grupa osób kupujących nieplanowane produkty robi to czasami, czyli raz na 2–3 wizyty w sklepie – tak deklaruje 35,6 proc. ankietowanych. Niewiele mniej, bo 35,2 proc., twierdzi, że zdarza im się to rzadko, czyli raz na kilka wizyt. Zdaniem autorów raportu te proporcje tworzą realistyczny obraz konsumenta: około jedna trzecia społeczeństwa konsekwentnie trzyma się list zakupowych i jest mniej podatna na emocje oraz bodźce marketingowe.

Analiza profilu kupujących spontanicznie pokazuje wyraźne różnice demograficzne. Osoby, które robią zakupy nieplanowane od czasu do czasu, to przede wszystkim konsumenci w wieku 25–34 lat (39,9 proc.), z miesięcznym dochodem netto powyżej 9 tys. zł (41,4 proc.) i z wyższym wykształceniem (38,1 proc.). Najczęściej mieszkają w miastach liczących 200–499 tys. mieszkańców (46,9 proc.). Ta grupa charakteryzuje się większą siłą nabywczą i częstszą obecnością w sklepach, co sprzyja zakupom okazjonalnym.

Z kolei osoby, które kupują nieplanowane produkty rzadko, to głównie seniorzy w wieku 75–80 lat (53,8 proc.). Wśród nich dominują konsumenci z miesięcznymi dochodami netto w przedziale 1000–2999 zł (44 proc.) oraz osoby z wyższym wykształceniem (35,8 proc.). Najczęściej są to mieszkańcy miast liczących 50–99 tys. osób (41,5 proc.). Dane te wskazują, że starsi konsumenci, dysponując mniejszym budżetem, rzadziej ulegają impulsom zakupowym.

W pozostałych grupach 16,6 proc. Polaków deklaruje, że często, niemal przy każdej wizycie, kupuje coś nieprzewidzianego. Dodatkowe 2,5 proc. zawsze ulega impulsom, co oznacza, że tylko niewielka część społeczeństwa potrafi całkowicie kontrolować swoje decyzje zakupowe. Wyniki badania jasno pokazują, że zakupy nieplanowane są powszechnym i trwałym elementem zachowań konsumenckich w Polsce, a ich częstotliwość zależy od wieku, zarobków i miejsca zamieszkania.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Rynek i trendy
03.12.2025 14:39
Kosmetyczna lista zakupów 2025 wg Listonic
W nadchodzącym roku można spodziewać się dalszego wzrostu popularności produktów pielęgnacyjnych i ochronnych – zwłaszcza tych z SPF - wynika z prognoz Listonic na 2026shutterstock

Jak zmieniają się plany kosmetycznych zakupów Polaków? Po jakie produkty konsumenci w naszym kraju sięgali częściej, a po które rzadziej? Dane z aplikacji Listonic pozwalają zajrzeć do tysięcy wirtualnych list zakupów i zobaczyć, jak ewoluują nawyki konsumentów – zanim jeszcze pojawią się przy sklepowej półce – komentuje dla Wiadomości Kosmetycznych Magdalena Garus, PR manager w Listonic.

Listonic porównał listy zakupów użytkowników aplikacji z okresu styczeń-październik 2024 i 2025 roku, analizując 10 kategorii produktów kosmetycznych.

Badanie dotyczyło dwóch aspektów:

  • jak często produkty z danej kategorii były dodawane do list zakupów,
  • jak często użytkownicy dopisywali konkretną markę przy danym produkcie.

Pod uwagę wzięto: szampony do włosów, kremy do stóp, kremy do rąk, kremy do twarzy, balsamy do ciała, mydła w płynie, płyny do kąpieli i żele pod prysznic, produkty z SPF, kosmetyki kolorowe oraz dezodoranty i antyperspiranty.

Co częściej planowaliśmy kupić?

Aż w sześciu (na 10 analizowanych) kategoriach w 2025 roku odnotowano wzrost dodań do list zakupów w porównaniu do analogicznego okresu 2024 roku. Wzrost zainteresowania dotyczył:

  • kremów do rąk (+11,54 proc.),
  • dezodorantów i antyperspirantów (+11,46 proc.),
  • kremów i balsamów do stóp (+11,28 proc.),
  • kosmetyków kolorowych (+4,73 proc.),
  • produktów z SPF (+3,14 proc.),
  • balsamów do ciała (+0,19 proc.).

To wyraźny sygnał, że użytkownicy aplikacji Listonic coraz częściej planują kosmetyczne zakupy z wyprzedzeniem, szczególnie w kategoriach codziennej pielęgnacji.

Spadki i stabilne kategorie

Nieco rzadziej na listach pojawiały się szampony do włosów oraz płyny do kąpieli i żele pod prysznic (spadek ok. 5 proc.). Największy spadek liczby dodań – ponad 10 proc. – dotyczył mydeł w płynie i kremów do twarzy.

Eveline króluje w kolorówce, Nivea dominuje w pielęgnacji twarzy

Niektóre marki mają wyjątkowo silną pozycję na listach zakupowych.

Przez cały roku najczęściej wymienianą marką wśród kolorówki były kosmetyki Eveline. Nie jest to zaskoczeniem: marka jest dostępna nie tylko w sieciach Rossmann, ale także w Biedronce, jest przystępna cenowo (szczególnie podczas często powtarzanych w Biedronce promocji 1+1 gratis) i nawiązuje współprace z influencerami. 

Użytkowniczki aplikacji Listonic są też wyraźnie fankami kremu do twarzy Nivea. Spośród dodań wraz z marką nawet 60 proc. wskazań dotyczących kremu odnosiło się właśnie do tej marki.

Kategoria szamponów do włosów w 2025 roku po raz kolejny potwierdziła, że jest jedną z najbardziej „markowych” w całym zestawieniu. Co więcej – lojalność wobec konkretnych producentów jeszcze wzrosła.

W szczytowym miesiącu analizy, czyli w lipcu 2025 roku, aż co drugi dodany do listy szampon pojawiał się z nazwą marki. To najwyższy wynik spośród wszystkich kategorii i wyraźny sygnał, że użytkownicy planujący zakupy kosmetyczne nie szukają po prostu „szamponu”, lecz konkretnego produktu.

A zakup jakich marek szamponów najczęściej planują użytkownicy aplikacji Listonic? We wspomnianym rekordowym lipcu żadna marka nie była w stanie przekroczyć 10 proc. udziału we wskazaniach - to pokazuje jak duże rozdrobnienie i wybór jest obecnie na rynku. Z łącznej analizy pozostałych miesięcy wysuwają się jednak na prowadzenie od dawna znane marki: Head&Shoulders oraz Elseve. 

image

Kto wygrywa SEO w beauty? Nowy raport Elephate odsłania liderów i trendy, które zmieniają rynek

Gdzie króluje różnorodność?

Nie w każdej kategorii da się wyłonić wyraźnych ulubieńców. Tak jest na przykład w  przypadku płynów do kąpieli i żeli pod prysznic. Choć Dove, Palmolive i Nivea razem odpowiadają za około połowę wszystkich wskazań, druga połowa rozkłada się na wiele innych marek. Ta kategoria pokazuje, jak szeroka jest oferta i jak różne preferencje mają osoby planujące zakupy.

Prognoza: czego możemy się spodziewać w 2026 roku

W nadchodzącym roku można spodziewać się dalszego wzrostu popularności produktów pielęgnacyjnych i ochronnych – zwłaszcza tych z SPF. Warto zauważyć, że nawet pomimo dosyć chłodnego lata, które jest kluczowym okresem dla tej kategorii, produkty te zaliczyły wzrost dodań do list zakupów. Mocny trend na SPF wzmocni też koreańska pielęgnacja, a to właśnie takie produkty pojawiły się w połowie listopada pod marką własną drogerii Rossmann.  

Na próbę będzie wystawiana lojalność wobec marek. W 2026 roku marki będą musiały walczyć nie tylko o wyróżnienie się na tle coraz większej konkurencji i uwagę konsumentów, lecz także o obecność w promocjach – zarówno w drogeriach, jak i w dyskontach

 – prognozuje Magdalena Garus, PR manager w Listonic

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
04. grudzień 2025 10:28