StoryEditor
Rynek i trendy
27.03.2023 00:00

Amerykanie ograniczają wydatki z powodu inflacji. Ale nie na kosmetyki

Amerykańscy konsumenci nie oszczędzali m.in. na luksusowych zapachach / fot. Adobe Stock
Wśród amerykańskich konsumentów, którzy zgłosili zmniejszenie ogólnych wydatków z powodu inflacji, siedmiu na dziesięciu stwierdziło, że nie ogranicza wydatków na kosmetyki. Wręcz przeciwnie, badania firmy Circana pokazały, że gdy nastroje ekonomiczne w USA stają się niepewne, konsumenci zwracają się ku prestiżowym produktom kosmetycznym, aby poprawić sobie nastrój.

Sprzedaż detaliczna produktów kosmetycznych oferowanych w sklepach masowych stanowiła większość sprzedaży w większości kategorii kosmetycznych w zeszłym roku w Stanach Zjednoczonych, osiągając w ubiegłym roku 30 miliardów dolarów – wynika z badań firmy Circana (dawniej IRI i NPD).

Jednak prestiżowy biznes kosmetyczny (w tym domy towarowe i specjalistyczne sklepy kosmetyczne), choć osiągnął w 2022 r wartość „tylko” 27 miliardów dolarów, to był motorem wzrostu dla branży. Równocześnie zarówno przychody ze sprzedaży, jak i sprzedaż jednostkowa rosły szybciej na rynku prestiżowym niż masowym w 2022 r.

– Dla wielu konsumentów piękno jest nieodzowne – skomentował Larissa Jensen, doradca branży kosmetycznej w Circana.

Wśród kupujących kosmetyki, którzy zgłosili zmniejszenie ogólnych wydatków z powodu inflacji, siedmiu na dziesięciu stwierdziło, że nie ograniczają wydatków na kosmetyki. Wręcz przeciwnie, badaniach firmy Circana pokazały, że gdy nastroje ekonomiczne stają się chwiejne, konsumenci zwracają się ku prestiżowym produktom kosmetycznym, aby poprawić sobie nastrój.

Widoczne to było chociażby na przykładzie kategorii produktów do włosów. Szampony, odżywki i farby do włosów sprzedawane w sklepach masowych odnotowały spadki sprzedaży w 2022 r. Równocześnie produkty do pielęgnacji włosów były najszybciej rosnącą kategorią na rynku prestiżowym.

Amerykańscy konsumenci nie oszczędzali również na luksusowych zapachach. W 2022 r. przychody ze sprzedaży perfum w cenie powyżej 150 USD wzrosły o 16 proc. w porównaniu z 2021 r.

Wśród użytkowników perfum 71 proc. szuka zapachu, który poprawia im nastrój, a 50 proc. jest zainteresowanych zapachami, które wiążą się z korzyściami fizycznymi lub zdrowotnymi, takimi jak odstresowanie, koncentracja i energia.

– Konsumenci używają zapachów jako formy dbania o siebie, aby zaspokoić swoje rozszerzone potrzeby w zakresie dobrego samopoczucia – uważa Larissa Jensen.

Produkty do pielęgnacji skóry były najlepiej prosperującą kategorią na rynku masowym w 2022 r. Co więcej, produkty do pielęgnacji twarzy sprzedawane na rynku masowym były najlepiej prosperującymi segmentami w całej branży kosmetycznej, biorąc pod uwagę wzrost przychodów ze sprzedaży. Pielęgnacja skóry była jednak anomalią po stronie prestiżowego piękna, ponieważ była to jedyna kategoria, w której w 2022 r. sprzedaż produktów w wyższych przedziałach cenowych nie wzrosła.

– Obserwujemy demokratyzację rynku produktów do pielęgnacji skóry, ponieważ coraz więcej konsumentów decyduje, że faktycznie może wydawać mniej, aby uzyskać pożądane rezultaty, niezależnie od tego, czy oznacza to kupowanie tańszych punktów w prestiżowych sklepach, czy zwracanie się do marek polecanych przez dermatologów w sklepach masowych – podsumował przedstawicielka firmy Circana.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Producenci
22.10.2025 14:48
L‘Oreal nie zrealizował prognoz sprzedaży, akcje firmy spadły o 7 proc.
L‘Oréal odnotował wolniejszy wzrost sprzedaży w ostatnich kwartałach głównie w wyniku spadku inflacji i ograniczeniu wydatków przez konsumentów w Chinachmat.pras.

Francuski L‘Oreal, największy na świecie producent kosmetyków i kosmetyków, odnotował wzrost sprzedaży w trzecim kwartale o 4,2 proc. To poprawa w porównaniu z poprzednim kwartałem, jednak nie zrealizowano prognoz. Słaba sprzedaż miała miejsce w Ameryce Północnej i Południowej.

Grupa  L‘Oreal, będąca producentem kosmetyków CeraVe i perfum Valentino, poinformowała, że ​​sprzedaż od lipca do września wyniosła 10,3 mld euro, co stanowi wzrost o 4,2 proc. w ujęciu rok do roku. Wynik ten jest słabszy niż zakładane prognozy wzrostu (4,9 proc.).

L‘Oréal odnotował wolniejszy wzrost sprzedaży w ostatnich kwartałach głównie w wyniku spadku inflacji na zachodnich rynkach, a także ograniczeniu wydatków przez konsumentów w Chinach i przeniesieniu ich na rynek lokalny.

Francuski koncern poinformował o przyspieszeniu wzrostu we wszystkich działach, zaznaczając, że Chiny po raz pierwszy od dwóch lat odnotowały jednocyfrowy wzrost, czemu sprzyjało ożywienie w segmencie luksusowych kosmetyków.

Sprzedaż w Ameryce Północnej wzrosła w ostatnim kwartale o 1,4 proc., co jest wynikiem niższym od oczekiwanego. Przy tym ogólna sprzedaż była niższa, niż wzrost globalnego rynku kosmetycznego, szacowanego przez analityków na ok. 5 proc.

Prezes L‘Oréal Nicolas Hieronimus wyraził przekonanie, że firma nadal będzie osiągać lepsze wyniki, niż rynek globalny. Grupa podkreśliła, że ​​zwiększa nacisk na innowacje i akwizycje, aby napędzać sprzedaż w najszybciej rozwijających się kategoriach kosmetycznych. 

Zobacz teżKering i L’Oréal łączą siły; historyczne partnerstwo strategiczne luxe/wellness

Po podaniu informacji o wynikach L‘Oreal za trzeci kwartał akcje firmy w Paryżu znacząco  spadły. Akcje w ciągu jednego dnia spadły o ok. 7 proc., zbliżając się do największego jednodniowego spadku (miał on miejsce w lutym 2024). 

Zdaniem analityków Deutsche Bank spadek taki był spodziewany z uwagi na kwartalne wyniki firmy, a także ryzyko spowolnienia wzrostu w Chinach. 

Marzena Szulc
ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Rynek i trendy
21.10.2025 14:01
Genaura: 33 proc. Brytyjczyków i Brytyjek uznaje skórę za najważniejszy element swojego wyglądu
Skóra jest przez 1/3 Brytyjek i Brytyjczyków uznawana za najbardziej istotną część ich wyglądu.envato elements

Rosnący wpływ trendów takich jak SkinTok napędza presję na konsumentów, by zmieniali swój wygląd – wynika z najnowszego badania przeprowadzonego w Wielkiej Brytanii na zlecenie marki pielęgnacyjnej Genaura. Według raportu aż 39 proc. ankietowanych przyznaje, że media społecznościowe wpływają na ich decyzje dotyczące wyglądu, a co piąta osoba stosuje kosmetyki zbyt silne dla swojej skóry. Internetowe porady beauty prowadzą też do rosnącej popularności zabiegów estetycznych: 16 proc. badanych rozważa lub korzysta z botoksu, a 13 proc. z wypełniaczy.

Zdrowa skóra stała się dla Brytyjczyków najważniejszym elementem wizerunku. Dla 33 proc. respondentów to właśnie cera, a nie figura (23 proc.), włosy (21 proc.), zęby (7 proc.), ubrania (8 proc.) czy makijaż (6 proc.), jest kluczowym aspektem wyglądu. Jednocześnie 25 proc. ankietowanych nie czuje się pewnie bez makijażu, a niemal co czwarta osoba (23 proc.) przyznaje, że rzadko lub nigdy nie pokazuje się bez niego.

Dążenie do „idealnej skóry” wpływa również na wydatki konsumentów. Ponad jedna trzecia badanych (34 proc.) ograniczyła zakupy odzieży, 29 proc. zmniejszyło wydatki na posiłki poza domem, 28 proc. obniżyło budżet na alkohol, a 21 proc. zrezygnowało z codziennej kawy, by móc inwestować w pielęgnację. Dla 61 proc. badanych promienna cera jest głównym celem pielęgnacyjnym, a niemal połowa (47 proc.) uważa, że osiągnięcie go dałoby im pewność siebie i pozwoliło zrezygnować z makijażu.

Mimo rosnącego zainteresowania pielęgnacją, wielu Brytyjczyków zaczyna dbać o skórę stosunkowo późno – 20 proc. dopiero po trzydziestce. Tymczasem ponad połowa respondentów (54 proc.) twierdzi, że powinna była rozpocząć pielęgnację już w wieku nastoletnim. Dane te pokazują, że świadomość potrzeb skóry rośnie, ale często dopiero z wiekiem.

Badanie Genaura ujawnia również silny związek między pielęgnacją skóry a dobrostanem psychicznym. Prawie trzy czwarte ankietowanych (73 proc.) czuje się bardziej pewnie, gdy utrzymuje codzienną rutynę pielęgnacyjną, a 37 proc. zauważa poprawę zdrowia psychicznego. Dla 45 proc. dbanie o skórę stało się impulsem do szerszej troski o zdrowie i styl życia – głównie z chęci spowolnienia widocznych oznak starzenia.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
23. październik 2025 15:50