StoryEditor
Prawo
08.02.2021 00:00

CBD w kosmetykach legalny. To już zapisane w europejskiej bazie składników

Kanabidol (CBD) pochodzenia roślinnego może być legalnie stosowany w kosmetykach i organy kontroli nie powinny mieć co do tego żadnych wątpliwości. To efekt uaktualnienia europejskiej bazy składników kosmetyków CosIng po wyroku Trybunału Sprawiedliwości.

Na wniosek European Industrial Hemp Association (EIHA), po wyroku Trybunału Sprawiedliwości UE (TSUE) w sprawie C 663/18, została zaktualizowana europejska baza składników kosmetyków CosIng. Kanabidiol (CBD) pochodzenia roślinnego, wcześniej był w tej bazie wskazany, jako zakazany do stosowania w produktach kosmetycznych na mocy załącznika II poz. 306 do rozporządzenia 1223/2009/WE.

Więcej tu: link

Przy tak ogromnej popularności tego składnika, także na rynku polskim, było to problematyczne dla producentów, bo wymagało każdorazowo przygotowania analiz prawnych i argumentów dla organów kontroli. TSUE uznał, że zgodnie z aktualnym stanem wiedzy naukowej, którą należy uwzględnić –  w odróżnieniu od tetrahydrokannabinolu (THC), CBD nie ma skutków psychotropowych, ani skutków szkodliwych dla zdrowia ludzkiego.

To bardzo dobra informacja ponieważ na polskim rynku w chwili obecnej mamy zatrzęsienie kosmetyków z CBD. Nie ma się co dziwić, bo składnik ten wykazuje szeroki wachlarz aktywności, a polscy konsumenci sięgają po niego coraz częściej. Rzeczywiście dotychczas stosowanie tej substancji było bardzo niejednoznaczne, zwłaszcza w rozmowach z organami kontroli. Wcześniejszą prezentację CBD w Cosing można było interpretować, jako informację, że jest to substancja niedozwolona. Przy tak zmienionym zapisie w Cosingu, jak obecnie, organy kontroli nie powinny mieć wątpliwości, że jest to dozwolony do stosowania, cenny składnik aktywny. Zatem  CBD uzyskiwany z ekstraktu, nalewki lub żywicy konopnej może być legalnie stosowany w kosmetykach – podkreśla dr inż. Iwona Białas, safety assessor, właścicielka CosmetoSAFE Consulting.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Prawo
17.10.2025 09:32
Billion Dollar Beauty pozywa Anastasia Beverly Hills za naruszenie znaków towarowych
Globalna graczka versus niszowa marka? Najwyraźniej.Amazon

Petunia Products Inc., właściciel marki Billion Dollar Beauty, złożył pozew przeciwko Anastasia Beverly Hills LLC oraz jej założycielce i CEO, Anastazji Soare. Sprawa dotyczy rzekomego naruszenia znaków towarowych w związku z zapowiadaną książką Soare zatytułowaną “Raising Brows: My Story of Building a Billion-Dollar Beauty Empire”.

Pozew został wniesiony 13 października 2025 roku do Sądu Okręgowego Stanów Zjednoczonych dla Centralnego Dystryktu Kalifornii (sygn. 8:25-cv-02312). W skardze wskazano, że tytuł książki narusza zarejestrowane przez Petunię znaki towarowe: “Raising Brows”, “Billion Dollar Beauty” oraz “Billion Dollar Brows”. Według firmy, użycie tych fraz przez Anastasię Soare prowadzi do wprowadzenia konsumentów w błąd i osłabienia rozpoznawalności jej własnych marek.

Petunia Products twierdzi, że po ogłoszeniu premiery książki wyniki wyszukiwania online dla hasła “Raising Brows” kierują użytkowników do strony Anastasia Beverly Hills i zapowiedzi publikacji, co ma ograniczać widoczność marki Petunia w sieci. W pozwie przypomniano również, że już w 2005 roku Anastasia Beverly Hills miała odmówić wprowadzenia do sprzedaży produktu Petunia o nazwie Brow Boost, uznając go za konkurencyjny.

Wśród pozwanych znalazły się także znane podmioty współpracujące przy promocji i dystrybucji książki: Oprah Winfrey, Oprah Daily LLC, Penguin Random House LLC oraz sieć drogerii Ulta Beauty Inc. Petunia zarzuca im współudział w naruszeniu praw do znaków towarowych poprzez wspieranie promocji publikacji. Reprezentację prawną powoda prowadzi kancelaria Berstein Law PC.

Sprawa Petunia Products Inc. v. Anastasia Beverly Hills LLC zwraca uwagę na rosnące napięcia wokół własności intelektualnej w branży beauty. W dobie, gdy założyciele marek coraz częściej wykorzystują swoje historie biznesowe jako element budowania wizerunku i ekspansji medialnej, granice pomiędzy osobistą narracją a ochroną marki stają się coraz bardziej płynne.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Prawo
14.10.2025 13:18
Gucci, Chloé i Loewe ukarane przez Komisję Europejską za naruszanie zasad konkurencji
Trzy znane marki dosięgła unijna sprawiedliwość.Edwin Chen via Unsplash

Komisja Europejska nałożyła łączne kary finansowe w wysokości 157 mln euro na trzy luksusowe domy mody – Gucci, Chloé i Loewe – za praktyki cenowe naruszające unijne prawo konkurencji. Dochodzenie wykazało, że firmy ingerowały w politykę cenową swoich niezależnych sprzedawców detalicznych, ograniczając im możliwość samodzielnego ustalania cen produktów oferowanych zarówno w sklepach stacjonarnych, jak i online. W ocenie Komisji działania te stanowiły próbę utrzymania wysokich cen detalicznych na rynku dóbr luksusowych.

Według ustaleń KE, przedsiębiorstwa w różnym stopniu, lecz w podobnym okresie, stosowały praktyki ograniczające konkurencję, które naruszały art. 101 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE) oraz art. 53 Porozumienia o Europejskim Obszarze Gospodarczym (EOG). Przepisy te zabraniają zawierania porozumień lub podejmowania działań, które mogą zakłócać handel wewnątrzunijny i ograniczać konkurencję na jednolitym rynku.

Komisja podkreśliła, że trzy domy mody – choć działały niezależnie od siebie – w praktyce stosowały zbliżone mechanizmy nacisku wobec detalistów. Co istotne, wielu z objętych śledztwem sprzedawców oferowało jednocześnie produkty wszystkich trzech marek, co potęgowało negatywny wpływ na konkurencję. Organy unijne zaznaczyły, że działania te miały charakter długotrwały i systemowy, a ich celem było utrzymanie wizerunku marek jako ekskluzywnych poprzez kontrolę poziomu cen detalicznych.

Komisja Europejska obniżyła ostateczną wysokość kar dzięki współpracy firm podczas dochodzenia. Łączna sankcja w wysokości 157 mln euro ma być jednak – jak podkreślono w komunikacie – czytelnym sygnałem dla całej branży modowej, że UE nie będzie tolerować żadnych działań naruszających zasady wolnej konkurencji, niezależnie od pozycji rynkowej i prestiżu marek.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
18. październik 2025 10:25