StoryEditor
Rynek i trendy
24.10.2019 00:00

Co w prezencie na święta? Internauci wybierają kosmetyki

Kosmetyki, obok książek i biżuterii, są najczęściej wymienianym przez internautów pomysłem na prezent świąteczny – pokazują dane firmy SentiOne. Najchętniej internauci kupiliby i dostali pod choinkę perfumy i kremy.

Firma SentiOne, zajmująca się monitorowaniem internetu i mediów społecznościowych, zbadała, jakie produkty internauci najchętniej kupiliby i dostali w prezencie. Niezmiennie w tej grupie znajdują się kosmetyki. – Najczęściej wśród wymienianych pomysłów na prezent pojawiają się książki, biżuteria oraz kosmetyki – potwierdza Jagoda Prętnicka-Markiewicz, head of PR & market insights w SentiOne. – Analizując wzmianki na temat kosmetyków, które pojawiły się w przestrzeni online w ciągu ostatnich 36 miesiący, można zauważyć, że poza gotowymi zestawami, np. kąpielowymi, jako najczęściej kupowane oraz pożądane pod choinką, internauci wymieniają kolejno perfumy i kremy – precyzuje Jagoda Prętnicka-Markiewicz.

Jest to zgodne z analizami sprzedaży prowadzonymi przez perfumerie i drogerie internetowe. – Od lat w okresie przedświątecznym kosmetyki znajdują się w rankingach najpopularniejszych prezentów – potwierdza Agnieszka Milczarek, business development manager w Perfumesco.pl. – Perfumy plasują się na pierwszej pozycji najchętniej wybieranych upominków. Prym wiodą również zestawy prezentowe składające się z perfum, kosmetyków pielęgnacyjnych czy produktów do makijażu. Zestawy nie tylko prezentują się gustownie, ale są także praktyczne i zachęcają do zakupu atrakcyjniejszą ceną niż pojedyncze produkty – dodaje Agnieszka Milczarek.

Również w tradycyjnych, stacjonarnych drogeriach perfumy są w czołówce świątecznych upominków. – Zapachy są bardzo chętnie kupowane w prezencie. Znakomicie sprawdza się też u nas srebrna biżuteria. Przed świętami rośnie również sprzedaż kosmetyków do makijażu – opowiada Jolanta Glegoła, właścicielka drogerii Jasmin w Drawsku Pomorskim. – Zamawiamy gotowe zestawy upominkowe, nie da się bez nich obejść np. w przypadku oferty dla mężczyzn, ale staramy się, żeby nie były to typowo marketowe propozycje. Zauważyliśmy jednak taką tendencję, że klienci wolą sami wybrać pojedyncze produkty z oferty sklepu i proszą o ich zapakowanie. Zależy im, żeby było widać, że włożyli jakiś wysiłek w przygotowanie tego prezentu – podkreśla Jolanta Glegoła.

W internecie także konsumenci szukają prezentowych propozycji, które nie są tak oczywiste i pozwalają obdarowywanemu samodzielnie wybrać upominek. – W wyszukiwarkach coraz częściej pojawiają się zapytania o bony i vouchery, do kupienia zarówno online i offline, do drogerii i na zabiegi SPA – wyjaśnia Jagoda Prętnicka-Markiewicz.

Nieco różnią się zachowania konsumentów kupujących online od tych, którzy wolą poczuć świąteczną gorączkę zakupów w sklepach. Jeśli kupują w sieci raczej są zachowawczy – wybierają produkty, które znają. Kupując w drogeriach stacjonarnych chętniej sięgają po nowości. – W sprzedaży internetowej dużą popularnością cieszą się dobrze znane i już przetestowane przez naszych klientów produkty. Natomiast kupując w drogeriach stacjonarnych Perfumesco, konsumenci chętniej decydują się na nowości, dzięki możliwości bliższego zapoznania się z produktem, a także profesjonalnemu doradztwu i konsultacjom w zakresie indywidualnych potrzeb – wyjaśnia Agnieszka Milczarek.

Gdzie internauci szukają pomysłów na prezent? Poza portalami społecznościowymi pytania o to, co kupić pod choinkę padają najczęściej na zapytaj.onet.pl. – Rok do roku można zaobserwować grudniowy wzrost dyskusji na temat kosmetyków. W 2018 r. w porównaniu do 2017 o 37 proc. – mówi Jagoda Prętnicka-Markiewicz. Konsumenci nie tylko dyskutują w grudniu o kosmetykach, ale i tuż przed świętami je kupują. – Sprzedaż  w grudniu wzrasta co najmniej o 50 proc. – podaje Agnieszka Milczarek..

Internauci lubią multimedialne formy promocji prezentów, chcą je zobaczyć i wymienić się opiniami o nich. – W zeszłym roku liczba wzmianek pod materiałami video z propozycjami prezentowymi, przekroczyła sumę dyskusji na ten temat opublikowanych na fanpagach Facebooka. O rady świąteczne pyta w sieci więcej kobiet niż mężczyzn – 64 proc. spośród dyskutujących – dodaje Jagoda Prętnicka-Markiewicz.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Rynek i trendy
23.12.2025 14:09
Magdalena Piwkowska, Ipsos Poland: Zmiana wyglądu jako motor zmian branży beauty [ROCZNIK WK 2025/26]
Caro Suez

Żyjemy coraz dłużej. W porównaniu do 1990 roku jest to średnio o 8,5 i 6,8 roku dłużej – odpowiednio dla mężczyzn i kobiet (GUS, 2022). Do tego żyje nam się coraz lepiej – przynajmniej patrząc na wskaźniki gospodarcze. Chcemy zachować już nie tylko dobre zdrowie w tym coraz dłuższym życiu, ale także zdrowy i dobry wygląd – pisze Magdalena Piwkowska we wstępie do raportu, przygotowanego dla Rocznika Wiadomości Kosmetycznych przez ekspertki z Ipsos Polska.

Czy wyglądam atrakcyjnie?

Standardy atrakcyjnego wyglądu zmieniały się na przestrzeni wieków, a odkąd świat przyspieszył – także na przestrzeni dekad. Często przywoływany serialowy „Czterdziestolatek” z lat 70. dziś bardziej przypomina sześćdziesięciolatka. A na 50. urodzinach jubilata coraz częściej można usłyszeć „pięćdziesiątka to nowa trzydziestka”. 

Czy wyglądam jak one/oni?

Oprócz pozytywnych aspektów długowieczności, pojawiła się większa presja na zachowanie młodzieńczego wyglądu. A te wysiłki wspierają już nie tylko kosmetyki czy zabiegi medycyny estetycznej.  

Do arsenału walki o młodzieńczy wygląd dołączyły operacje plastyczne (nos, policzki, podbródek) i liftingi twarzy. Dostępność zabiegów i operacji jest coraz większa i już nie tylko celebryci zaskakują nas swoim nowym obliczem. 

Nie zapominajmy o filtrach w mediach społecznościowych, które nasz wygląd mogą odmłodzić w mgnieniu oka. 

Czy wyglądam szczupło?

Jeśli do tego dodamy walkę o młodzieńczą, czyli szczupłą sylwetkę i to w dobie coraz szybciej tyjącego polskiego społeczeństwa – otrzymamy obraz pełen sprzeczności i presji. 

68 proc. osób uważa, że wiek to tylko liczba, ale 47 proc. odczuwa lęk przed starzeniem się.

Czy wyglądam jak większość?

Polska, choć wolniej niż pozostała część Europy, powoli zmienia swoją strukturę etniczną. Na naszych ulicach widzimy coraz więcej osób o różnych odcieniach skóry, typach urody i tożsamości kulturowej. Migracje to makro trend, który będzie kształtował także nasze społeczeństwo oraz poszczególne branże, w tym kosmetyczną. 

Znane Polki  jak Omena Mensah, Klaudia el Dursi, Sara James od lat nas przyzwyczajają, że bycie Polką nie oznacza tylko jednego – słowiańskiego – typu urody.

Redefinicja piękna – redefinicja roli branży kosmetycznej

Wspomniane zmiany społeczno-demograficzno-kulturowe wpływają także na branżę kosmetyczną, która zmienia swój profil. Coraz więcej firm kosmetycznych oprócz kosmetyków zaczyna oferować także suplementy. Oprócz zwykłego nakładania kosmetyków – proponują rytuały, które mają wspomóc efektywność kosmetyku lub po prostu zrelaksować, wspierając nasze zdrowie mentalne, a nie tylko klasycznie rozumianą urodę.  

image

Katarzyna Bielecka, Sephora: Być najbardziej trendy destynacją na rynku premium beauty [ROCZNIK WK 2025/26]

Branża kosmetyczna w ten sposób może wspierać redefinicję piękna, na nowo definiując swoją rolę – od dostarczyciela produktów upiększających do partnera w dbaniu o holistycznie rozumiany dobrostan. Bo dziś dbanie o siebie to dbanie o swój dobrostan fizyczny i psychiczny.

image
WK

Osobiście największe wyzwanie, a jednocześnie szansę dla branży kosmetycznej, widzę w chirurgii plastycznej i medycynie estetycznej. Zabiegi chirurgiczne, takie jak liftingi, jeśli są dobrze wykonane, potrafią dać spektakularne efekty, ale jednocześnie pozostają poza finansowym zasięgiem większości społeczeństwa. Dlatego to właśnie w branży kosmetycznej widzę propagatora naturalnych, nieinwazyjnych i łatwo dostępnych metod dbania o swój wygląd, połączonych z akceptacją zmieniających się pod wpływem wieku rysów twarzy i naturalnego wizerunku, właściwego dla danego wieku. 

Oczywiście osoby publiczne, takie jak Małgorzata Rozenek czy Kris Jenner, nadal będą dla swoich odbiorczyń atrakcyjnymi ambasadorkami luksusowych usług i produktów. Nie bez powodu Kris Jenner po ostatnim liftingu pojawiła się na okładce właśnie Vogue’a Arabia oznajmiając, że lifting jest jej wersją starzenia się z godnością.

Tymczasem warto jednak pamiętać, że do walki z oznakami starzenia się dla większości z nas dostępny jest jednak arsenał drogeryjny. A oprócz dostarczania składników aktywnych powinien wzmacniać nasze poczucie wartości odpowiednio dopasowanymi komunikatami z udziałem ambasadorek, które nie będą wprowadzać swoich odbiorczyń w klasowe i urodowe kompleksy. Tym samym branża kosmetyczna może stać się sprzymierzeńcem w dbaniu o dobrostan psychiczny swoich klientek – podkreśla Magdalena Piwkowska. 

Całość analizy Ipsos Polska o zmianach w branży beauty została opublikowana w roczniku Wiadomości Kosmetycznych 2025/26.

Ten 160-stronicowy magazyn z okładką autorstwa uznanej graficzki Oli Niepsuj można można nabyć tutaj 

Marzena Szulc
ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Rynek i trendy
23.12.2025 13:23
Deloitte: Zrównoważony rozwój ważniejszy niż technologia. ESG na czele priorytetów biznesu
Z danych zawartych w raporcie Deloitte wynika, że w ciągu minionych 12 miesięcy 83 proc. firm podniosło poziom inwestycji w obszarze środowiskowym, społecznym oraz ładu korporacyjnego.Shutterstock

Kwestie klimatyczne i zrównoważony rozwój wyprzedziły technologię oraz sztuczną inteligencję na liście kluczowych priorytetów biznesowych. Jak wynika z raportu Deloitte, aż 83 proc. przedsiębiorstw zwiększyło w ciągu ostatnich 12 miesięcy nakłady na cele środowiskowe, społeczne i związane z ładem korporacyjnym. W zestawieniu najpilniejszych wyzwań na najbliższy rok zrównoważony rozwój uzyskał 44 proc. wskazań, wyprzedzając wdrażanie nowych technologii, które wskazało 38% respondentów, oraz niepewność geopolityczną z wynikiem 34 proc.

Dane pokazują, że mimo presji inflacyjnej i niestabilnej sytuacji międzynarodowej firmy nie wycofują się z obranej strategii. Ponownie 83 proc. organizacji zadeklarowało wzrost inwestycji w obszarze ESG, a w grupie największych przedsiębiorstw, generujących roczne przychody powyżej 10 mld dolarów, skala zaangażowania jest jeszcze wyraźniejsza. Co piąta firma z tego segmentu zwiększyła wydatki na zrównoważony rozwój o ponad 20 proc., traktując ten obszar jako jeden z kluczowych kierunków alokacji kapitału.

Jak zauważa Julia Patorska, partnerka i liderka Sustainability & Climate w Deloitte, dla wielu organizacji działania klimatyczne przestają być postrzegane wyłącznie jako element odpowiedzialności społecznej. Coraz częściej stają się one narzędziem budowania przewagi konkurencyjnej i odporności biznesowej, nawet w warunkach rosnących kosztów operacyjnych oraz napięć gospodarczych i politycznych. Potwierdzają to również deklaracje menedżerów, którzy coraz częściej łączą cele ESG bezpośrednio ze strategią rozwoju.

image

Kamilla Stańczyk, Eco & More: Potrzebujemy przejrzystych ekozasad, które będą obowiązywały WSZYSTKICH

Podejście firm do ESG uległo wyraźnej ewolucji. Zaledwie 6 proc. badanych ogranicza się dziś wyłącznie do spełniania wymogów regulacyjnych, podczas gdy większość organizacji dostrzega wymierne korzyści finansowe. Według danych raportu 66 proc. liderów odnotowało wzrost przychodów dzięki działaniom prośrodowiskowym, 60 proc. wskazuje na poprawę wizerunku marki, a 55 proc. deklaruje realną redukcję kosztów operacyjnych. Zdaniem Doroty Cudnej-Sławińskiej z Deloitte włączenie celów klimatycznych do strategii operacyjnej pozwala firmom szybciej reagować na ryzyka społeczno-gospodarcze i lepiej zarządzać długoterminową stabilnością.

Choć technologia zeszła z pierwszego miejsca na liście priorytetów, nie zniknęła z agendy zarządów. Osiem na dziesięć osób z kadry kierowniczej deklaruje wykorzystanie sztucznej inteligencji do wspierania zielonej transformacji, głównie w zakresie monitorowania danych środowiskowych, modelowania ryzyk oraz projektowania bardziej zrównoważonych produktów. Jednocześnie bariery związane z ESG uległy zmianie: tylko 11 proc. firm wskazuje wysokie koszty jako główną przeszkodę, a 13 proc. brak wsparcia regulacyjnego. Znacznie częściej problemem jest trudność w precyzyjnym mierzeniu efektów działań, presja inwestorów na krótkoterminowe wyniki oraz ograniczony dostęp do odpowiednich surowców i rozwiązań. Dodatkowo 18 proc. respondentów obawia się społecznych konsekwencji zbyt zdecydowanego stanowiska w obszarze ESG, w tym ryzyka utraty części klientów lub pracowników.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
26. grudzień 2025 01:21