StoryEditor
E-commerce
09.05.2022 00:00

Ezebra i Sephora wśród najlepszych e-sklepów według raportu Koszyk Roku 2020. Jak poprawić swój e-commerce?

Ezebra.pl i sephora.pl znalazły się w czołówce rankingu sklepów internetowych, które zapewniają użytkownikom najłatwiejszą rejestrację i logowanie oraz przejście przez wszystkie wstępne procesy, które mogą przesądzić o dokończeniu transakcji przez klienta. Tak pokazują dane z raportu Koszyk Roku 2022 opracowanego przez firmę Twisto. W raporcie znalazły się wskazówki, jak poprawić funkcjonalność e-sklepów.

Jak podaje Twisto, powołując się na dane Statista, przychody z handlu online w Polsce w 2025 r. mogą wynieść prawie 20,2 mld dol.* Dlatego wszelkie informacje o tym, jak poprawiać wyniki sprzedażowe i obsługę klienta są kluczowe dla działających w biznesie online. Twisto, w czwartej edycji swojego raportu Koszyk Roku, przeanalizowało 100 największych e-sklepów w Polsce i skupiło się na doświadczeniu klienta podczas zakupów na wersji mobilnej stron internetowych. 

Autorzy raportu sprawdzili, jak wygląda cały proces zakupowy – od momentu włożenia produktów do koszyka, poprzez rejestrację i logowanie, na płatnościach kończąc. Raport zawiera także dobre praktyki stosowane przez najwyżej oceniane e-sklepy w Polsce.

W  tegorocznej edycji raportu zwyciężyły e-sklepy Martes Sport, Black Red White i Media Expert. Wśród liderów nie zabrakło jednak także internetowych sklepów z kategorii urody. Wśród 100 najbardziej przyjaznych e-commersów znalazły się ezebra.pl i sephora.pl. Oba sklepy znalazły się w czołówce liderów kategorii: logowanie, rejestracja, wprowadzanie danych.

Źródło: raport Koszyk Roku 2020, Twisto

Rejestracja, logowanie i walidacja danych to jeden z tych etapów, który może przesądzić o dokończeniu transakcji przez klienta. Niestety, dla bardzo wielu sklepów internetowych jest to najsłabszy punkt całego serwisu, z różnych względów: zbyt długie formularze, brak szybkiej walidacji, albo czekanie na maila z kodem do rejestracji konta – wskazują autorzy raportu i podpowiadają, jak usprawnić ten proces.

JAK SPOWODOWAĆ, BY REJESTRACJA I LOGOWANIE BYŁY PRZYJAZNE DLA KLIENTA E-SKLEPU?

Uprość rejestrację

•  Nie zmuszaj klienta do rejestracji, pozwól na zakupy jako gość. Obecnie 78 proc. audytowanych   sklepów umożliwia taką opcję.

• Umieść przycisk logowania i rejestracji w standardowym, dobrze znanym dla użytkownika miejscu, np. koło ikony koszyka lub w menu.

• Zapewnij alternatywne metody logowania za pomocą kont w popularnych serwisach społecznościowych. Takie rozwiązanie jest coraz bardziej popularne. 43 proc. przebadanych e-commerce pozwala użytkownikowi zarejestrować się w opcjonalny sposób, np. z wykorzystaniem social mediów.

• Podczas rejestracji wyświetl od razu, jakie parametry powinno mieć hasło. Ułatwi to od razu wpisanie prawidłowych danych, nie wywołując frustracji u klienta.

Weryfikacja konta

• 59 proc. sklepów nie wymaga od klienta weryfikacji konta za pomocą tapnięcia w link aktywacyjny lub wpisania kodu SMS, czy innego rodzaju interakcji. Wystarczy poinformowanie użytkownika o założeniu konta w mailu.

• Podczas rejestracji wyświetl od razu, jakie parametry powinno mieć hasło. Ułatwi to od razu wpisanie prawidłowych danych, nie wywołując frustracji u klienta.

Wprowadzanie danych

• Nie wymuszaj wpisywania poprawnego formatu numeru telefonu, czy kodu pocztowego. 48 proc. sklepów w przypadku wartości liczbowych pokazuje auto poprawę formatowania (np. przy wpisaniu numeru telefonu system sam poprawia format na właściwy).

• Jedynie w 24 proc. badanych sklepów występuje autouzupełnianie, np. kiedy został wprowadzony kod, miasto zostaje dodane automatycznie. Zastanów się nad dodaniem takiej funkcjonalności w swoich formularzach.

•  Nie zostawiaj zdezorientowanego użytkownika po skończeniu rejestracji, przekierowując go jedynie do konta użytkownika. Warto pokazać klientowi informację o tym, że założył konto, poprzez komunikat wyświetlający się w serwisie, tak jak to robi 70 proc.. przebadanych e-commerce.

•  93 proc. audytowanych sklepów pokazuje informację o błędzie bezpośrednio przy błędnie wypełnionym polu, np. wearmedicine.com, adidas.pl, home-you.com, ezebra.pl.

• Spraw, aby komunikat błędu znikał tuż po wpisaniu przez użytkownika poprawnej wartości. • Doprecyzuj komunikat błędu tak, żeby klient zawsze wiedział co się wydarzyło i co może zrobić, aby poprawić błąd

  

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
E-commerce
15.09.2025 15:46
Rakuten rozpoczyna ekspansję w Europie od Hiszpanii
W Europie marka jest najbardziej znana ze swojego modelu marketplace’u, który łączy sprzedawców i konsumentów, oferując szeroką gamę produktów w atrakcyjnych cenach.Rakuten

Japońska platforma e-commerce Rakuten, obecna we Francji od 15 lat, rozpoczęła nowy etap swojej działalności, uruchamiając marketplace w Hiszpanii. Projekt ten ma stanowić pierwszy krok w kierunku szerszej ekspansji na rynki europejskie. Firma wykorzystuje generatywną sztuczną inteligencję do szybkiego skalowania modelu i redukcji kosztów, co ma przyspieszyć proces wejścia na kolejne rynki.

Według Cédrica Dufoura, prezesa Rakuten France, Hiszpania została wybrana ze względu na dynamiczny rozwój e-handlu. W tym kraju rynek e-commerce notuje dwucyfrowe wzrosty rok do roku, podczas gdy we Francji tempo rozwoju jest znacznie niższe. Obecnie w Hiszpanii działa około 30 mln e-kupujących, co czyni ten rynek jednym z największych w Europie.

Kluczowym argumentem dla decyzji o starcie w Hiszpanii są również podobieństwa w zwyczajach konsumenckich pomiędzy Hiszpanami a Francuzami. Rakuten liczy, że wcześniejsze doświadczenia zdobyte we Francji będą mogły zostać przeniesione niemal bez zmian, co znacząco ograniczy ryzyko i koszty wejścia. Wdrożenie narzędzi opartych na generatywnej AI pozwoliło firmie na skopiowanie modelu biznesowego w krótkim czasie.

Ekspansja Rakuten ma na celu wzmocnienie pozycji firmy w Europie, gdzie rynek e-commerce stale rośnie. Start od Hiszpanii ma być preludium do kolejnych debiutów w krajach o wysokim potencjale zakupów online. Zastosowanie technologii AI ma umożliwić firmie elastyczne reagowanie na lokalne potrzeby konsumentów i szybsze dostosowanie oferty w porównaniu do tradycyjnych metod rozwoju międzynarodowego.

Rakuten to japońska grupa technologiczna i jedna z największych platform e-commerce na świecie, często nazywana „japońskim Amazonem”. Firma powstała w 1997 roku w Tokio i obecnie działa w ponad 25 krajach, obsługując ponad 1,6 miliarda użytkowników na całym świecie. Oprócz marketplace’u, Rakuten rozwija także usługi finansowe, telekomunikacyjne, streamingowe i programy lojalnościowe oparte na punktach Rakuten Points. 

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
E-commerce
15.09.2025 12:30
Vinted to najtańszy serwis kurierski? Ekonomista: Spodziewajmy się podwyżki cen.
Jak najtaniej wysłać paczkę? ”Vintedem”.Canva/Vinted

W Holandii i Francji ujawniono przypadki nadużyć związanych z usługą taniej wysyłki na platformie Vinted. Jak ustaliły redakcje AD.nl, France Info i Le Parisien, część użytkowników wykorzystuje system do przesyłania paczek do siebie lub rodziny, omijając w ten sposób droższe usługi pocztowe i kurierskie. Mechanizm jest prosty – wystarczy wystawić przedmiot za symboliczną kwotę, a następnie znajomy „kupuje” go i opłaca transport. Dzięki temu można wysłać paczki zagraniczne za 5–6 euro, podczas gdy standardowe usługi kurierskie kosztują wielokrotnie więcej.

Vinted potwierdził, że ma świadomość problemu i podjął działania w celu ograniczenia nadużyć. Jak informuje spółka, konta łamiące regulamin zostały usunięte lub zablokowane. „Nawet jeśli skala zjawiska jest marginalna, tego typu praktyki podważają zaufanie pomiędzy użytkownikami i mogą wpływać na jakość całego doświadczenia na platformie” – przekazała firma w rozmowie z AD.nl. Praktyka jest również znana i powszechna w Polsce.

Na proceder zareagowały również firmy kurierskie współpracujące z Vinted, które nie kryły zaskoczenia. Dla operatorów oznacza to bowiem nieuczciwą konkurencję wobec własnych usług w tradycyjnym modelu B2C. Koszty wysyłek w ramach Vinted są bowiem negocjowane w ramach taniej umowy B2B, co znacząco obniża stawki dla użytkowników końcowych.

Ekspert ds. logistyki i transportu, prof. Roel Gevaers z Uniwersytetu w Antwerpii, ostrzegł w rozmowie z Retail Detail, że jeśli nadużycia będą się nasilać, firmy kurierskie mogą zdecydować się na podniesienie cen. Jego zdaniem w dłuższej perspektywie takie działania mogą wpłynąć nie tylko na koszty przesyłek w Vinted, ale też na cały rynek usług kurierskich w Europie.

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
16. wrzesień 2025 06:44