StoryEditor
Opakowania
25.03.2021 00:00

[FBK 2021] Forum Branży Kosmetycznej 2021 już 22 czerwca pod hasłem: Piękno z natury

Przyjemne dla mnie, dobre dla Ziemi – jak pokazują badania, takich innowacji poszukują konsumenci. Produktów eko, bio, wege wpisujących się w ogólnoświatowe zielone trendy. Na te zjawiska zwrócimy uwagę podczas czerwcowej edycji Forum Branży Kosmetycznej 2021 już 22 czerwca. Przewodnie hasło konferencji to: Piękno z natury.

Pomimo pandemii koronawirusa, rynek artykułów kosmetycznych w Polsce odnotował dodatnią dynamikę w 2020 r. Wzrósł o około 1,6 proc. do około 25 mld zł. Najnowszy raport PMR „Handel detaliczny artykułami kosmetycznymi w Polsce 2021. Analiza rynku i prognozy rozwoju na lata 2021-2026” przynosi jeszcze lepsze informacje.

Analitycy PMR wskazują, że wyniku powolnego łagodzenia restrykcji covidowych i powrotu konsumentów do dawnych zachowań (większa aktywność poza domem, częstsze odwiedzanie sklepów, czy powolny powrót do biur) dynamika wzrostu rynku kosmetycznego powróci do trendu sprzed pandemii i  odnotuje on wzrost na poziomie 4,2 proc. rok do roku.

Tej prognozy się trzymamy i zapraszamy Państwa na 9. edycję Forum Branży Kosmetycznej. Tym razem planujemy, że spotkamy się aż dwa razy. Po raz pierwszy 22 czerwca, po raz drugi 5 października.

Obie konferencje odbędą się w formule online, z którą musieliśmy się wszyscy oswoić i wykorzystać wszelkie atuty, które ona niesie. Ten i ubiegły rok pokazały nam, że elastyczność, otwartość na zmianę, umiejętność podejmowania szybkich decyzji, zaprzyjaźnienie się z nowymi technologiami stały się niezbędne do funkcjonowania w obecnym świecie.

Zwrot ku roślinnym składnikom

Głównym motywem przewodnim czerwcowej edycji  Forum Branży Kosmetycznej 2021 będzie natura. Nie oznacza to, że ograniczamy się wyłącznie do kosmetyków naturalnych, jednak chcemy zwrócić uwagę na to, że zwrot ku roślinnym składnikom jest faktem, a troska o środowisko, poszanowanie zwierząt stają się dla nas wszystkich coraz ważniejsze. Chcemy ocalić Ziemię i zostawić ją w dobrym stanie dla kolejnych pokoleń. Nawet jeśli naszym wkładem w to miałoby być tylko lub aż kupowanie produktów, przy produkcji których nie ucierpiały zwierzęta i podanych w ekologicznych opakowaniach. Wszyscy jesteśmy konsumentami i wszyscy w życiu prywatnym i w biznesie decydujemy o tym, jak będzie wyglądał nasz świat.

Co w programie?

Swoje wystąpienia podczas Forum Branży Kosmetycznej zapowiedzieli już:

Barbara Goździkowska, prezes zarządu, drogerie Natura
Adam Kołodziejczyk, prezes zarządu, Super-Pharm Poland
Magdalena Piwkowska, Trends & Content Development Leader, NielsenIQ
Michał Rudecki, Client Director, Beauty & Home Care, Nielsen Polska 
Kamilla Stańczyk, prezes zarządu, Eco & More

Konferencję poprowadzą: Katarzyna Bochner, redaktor naczelna redakcji „Wiadomości Kosmetyczne" oraz Łukasz Barbacki, właściciel firmy Barbacki-Consulting. 

W programie chcemy poruszyć szereg interesujących zagadnień związanych z prowadzeniem biznesu, marketingiem i sprzedażą ze szczególnym zwróceniem uwagi na ekologiczne trendy:

- Kosmetyki naturalne motorem napędowym rynku kosmetycznego.  
- Strategie dla marek eko w sieciach handlowych.
- Co w trawie piszczy? Jakie czynniki wpłyną na dalszy rozwój rynku produktów naturalnych?
- Kierunki eksportu – jakie rynki są otwarte na produkty naturalne polskich firm?
- Dlaczego konsumenci pokochali naturalne produty?  
- Innowacyjne składniki – co w naturze piszczy?  
- Jakie opakowania są naprawdę naturalne?  
- Jak zwrócić uwagę klienta na kosmetyki naturalne?  
- Natura – najmodniejsze słowo w internecie. 
- Naturalne marki własne – jak stworzyć dobry brand?
  

To tylko niektóre z wątków. Program będzie rozbudowywany i aktualizowany. 

Partnerem Złotym Forum Branży Kosmetycznej 2021 Piękno z natury jest marka Herbapol-Polana

Partnerem Srebrnym Forum Branży Kosmetycznej 2021 Piękno z natury jest marka TAAT 

Świadoma konsumpcja

Z raportu firmy Nielsen "Breakthrough Innovations" – cyklicznej analizy nowości wprowadzanych w Europie, Stanach Zjednoczonych i w Azji – wynika, że coraz więcej innowacji w sektorze FMCG jest utrzymanych w trendzie świadomej konsumpcji. To produkty wegańskie, roślinne, z czystym składem, krótką etykietą, odpowiadające na potrzebę zrównoważonego rozwoju i dbania o środowisko. W samej edycji europejskiej raportu z 2020 r. 52 proc. nowości odwołuje się do tych wartości, w 2019 r. było to 26 proc. Przyjemne, dobre dla mnie, a jednocześnie dobre dla Ziemi – takich innowacji poszukują konsumenci.

Sklepy szukają ekologicznych produktów

Segment kosmetyków naturalnych rośnie szybciej niż cały rynek. I to te produkty ciągną go w górę. Umacnia się kategoria kosmetyków wegańskich. Pandemia przyspieszyła te zjawiska. Według danych GfK Polonia udział kosmetyków naturalnych w rynku tylko w miesiącach styczeń-czerwiec 2020 wzrósł o 40 proc. rok do roku, a wydatki na nie o 39 proc. osiągając wartość 194 mln zł. Również ekologiczne środki czystości zdobywają coraz większe grono odbiorców. Sklepy i sieci handlowe poszukują takich produktów, o czym świadczą działania wiodących detalistów, którzy tworzą „zielone strefy”, poszukują nowych, ciekawych, ekologicznych marek.Czytaj: Super-Pharm wprowadza zielone strefy z produktami naturalnymi

Czytaj: Drogerie Natura pokazują swój flagowy sklep

Wskazujemy trendy

Forum Branży Kosmetycznej ma niezmiennie trzy główne cele – dostarczyć wiedzę, łączyć biznesy, stymulować sprzedaż. W tym roku, korzystając z zasięgów i możliwości, jakie daje formuła online, zapraszamy Państwa na prezentacje nowości w duchu naturalnym, eko i wege marek świetnie znanych, ale także takich, które są zupełnie nowe i wnoszą na rynek innowacyjne rozwiązania. Producenci mają okazję zaprezentować swoje marki i produkty poprzez wykłady i podczas wywiadów z dziennikarzami Wiadomości Kosmetycznych. My gwarantujemy, że nagłośnimy te działania korzystając z naszych narzędzi – gazety i portalu, a także z mediów społecznościowych. Handel ma okazję poznać nowe marki i produkty, wzbogacić półki o nowości kosmetyczne zgodne z naturalnym trendem oraz skorzystać ze specjalnych rabatów na zakupy tylko tego dnia.

Serdecznie zapraszamy Państwa do współtworzenia Forum Branży Kosmetycznej 2021. Niech to będzie święto kosmetyków i natury.

 Co oferujemy naszym partnerom?

- możliwość zaprezentowania swoich marek, produktów i usług w interesującej formie menedżerom odpowiedzialnym za wprowadzanie ich na półki sklepów i sieci handlowych

- intensywną promocję w  mediach Wiadomości Kosmetycznych oraz w mediach społecznościowych

- nawiązanie kontaktów biznesowych z odbiorcami w detalu, hurcie i e-commerce

Kontakt dla producentów i dostawców usług: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

 Co oferujemy uczestnikom FBK 2021?

- przegląd najciekawszych marek i produktów kosmetycznych utrzymanych w nurcie eko

- poznanie nowości z segmentów kosmetyków naturalnych, ekologicznych, wegańskich

- zakupy ze specjalnymi rabatami na hasło FBK 2021 

- interesujące prezentacje na temat rozwoju rynku produktów naturalnych oraz innych najważniejszych trendów kształtujących rynek kosmetyczny

Kontakt dla przedstawicieli handlu: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.  Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. 

Kogo zapraszamy do zaprezentowania się podczas FBK 2021?

- producentów, dystrybutorów i importerów kosmetyków

- producentów marek własnych

- producentów opakowań

- dostawców komponentów

- firmy badawcze i doradcze

- dostawców usług dla handlu i dla branży kosmetycznej

- sieci drogeryjne, handlowe, e-sklepy, dla których produkty naturalne są ważną częścią biznesu

ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Rynek i trendy
17.06.2025 09:09
Kosmetyki w wersji refill. Czy konsumenci uważają je za atrakcyjną opcję? [BADANIE]
L‘Oréal uruchomił kampanię #JoinTheRefillMovement – mającą na celu zachęcenie konsumentów do stosowania refilliIG lorealparis

Francuskie stowarzyszenie branży kosmetycznej FEBEA opublikowało badanie na temat postrzegania kosmetyków w wersjach refill (napełnialnych). Celem było lepsze zrozumienie oczekiwań konsumentów oraz trudności, z jakimi borykają się w odniesieniu do tego typu formatu, który w ostatnim czasie zyskuje na popularności – pomimo swoich wad.

Badanie FEBEA, w którym uczestniczyło 2251 kobiet, wykazało rosnące zainteresowanie produktami kosmetycznymi i do pielęgnacji ciała z możliwością ponownego napełniania: aż 59 proc. respondentek stwierdziło, że kupiło co najmniej jedno opakowanie uzupełniające w ciągu ostatnich 12 miesięcy.

Średni profil nabywcy, który wyłonił się w badaniu, to kobieta w wieku 19-44 lat, o wysokich dochodach, mieszkająca w gospodarstwie domowym składającym się z trzech lub więcej osób, bardzo często kupująca kosmetyki. 

A jakie są główne motywacje zakupu refilli? Dla większości respondentów (70 proc.) jest to zmniejszenie wpływu na środowisko. Następny powód to oszczędności (64 proc.) i wygoda (39 proc.). 

Jeśli chodzi o formaty, konsumenci preferują małe, zamykane wkłady, które można wlać do pojemnika wielokrotnego użytku (44 proc. respondentów), które pokonały wkłady, które należy włożyć do oryginalnego pojemnika (38 proc.).

Pomimo zainteresowania konsumentów refillami, istnieją przeszkody utrudniające szersze upowszechnienie się produktów tego typu. Pierwszą z nich (dla 44 proc. respondentów) jest brak dostępności w sklepach formatów refill, a następnie – brak wiedzy na ich temat (32 proc.), obawa o zbyt skomplikowany, niezrozumiały proces zmiany wkładu (19 proc.) oraz obawy dotyczące zdrowia i bezpieczeństwa (14 proc.). 

Badani wskazali też uwagę na fakt, że wersje refill nie pojawiły się do tej pory w przypadku takich kategorii kosmetyków, jak makijaż czy pasta do zębów.

Z badania wynika również, że aby jeszcze bardziej zachęcić konsumentów do stosowania produktów z możliwością ponownego napełniania, marki kosmetyczne muszą oferować refille w kilku formatach: idealna pojemność wkładu wynosi 2-4 razy więcej, niż początkowa pojemność produktu. Rozmiary podróżne (travel size) są również przez konsumentów bardzo cenione.

Klienci spodziewają się, że użycie refilla przyniesie im oszczędności finansowe na poziomie od 10 do 20 proc. Badanie potwierdziło również, że konsumenci oczekują jasnych informacji na temat korzyści dla środowiska. Chcieliby również, aby marki zadbały o widoczność refilli w sklepach – na tle oferty produktów, a także w ramach działań reklamowych.

Tak podszedł do sprawy m.in. L‘Oréal, uruchamiając kampanię #JoinTheRefillMovement – globalne działanie w ramach wielu marek oraz wielu kategorii produktów i kanałów dystrybucji, mające na celu zachęcenie konsumentów do stosowania refilli. W kampanii biorą udział Lancôme, Armani Beauty, Yves Saint Laurent Beauty, Kiehl’s, Mugler, Maison Margiela Fragrances, Prada Beauty, Valentino Beauty i L‘Oréal Paris.

Kampania ta koncentruje się m.in. na korzyściach płynących z ponownego napełniania kosmetyków zarówno dla dobra planety, jak i portfeli konsumentów. Przykładowo, decydując się na zakup 100 ml La Vie est Belle L‘Elixir [perfumy] w wersji refill (zamiast dwóch tradycyjnych opakowań po 50 ml) oszczędza się 73 proc. szkła, 66 proc. plastiku i 61 proc. tektury – jak wylicza L‘Oréal.

Marzena Szulc
ZOBACZ KOMENTARZE (0)
StoryEditor
Rynek i trendy
10.06.2025 08:30
Raport: konsumenci dóbr luksusowych coraz częściej oczekują “zrównoważonych” opakowań
Wiodące marki stosują tzw. „cztery R” (Reduce, Reuse, Recycle, Recover) z luksusowym akcentem – zastępując tradycyjne materiały oryginalnymi papierami, biodegradowalnymi polimerami.mat.pras.

Zaszła znacząca zmiana, jeśli chodzi o materiały i design w sektorze opakowań produktów luksusowych. Zrównoważony rozwój jest tu już nie tylko opcją, lecz czymś, czego klienci po prostu oczekują – wynika z nowego badania, przeprowadzonego przez firmę konsultingową Bain & Company oraz Fedrigoni, globalnego producenta papierów specjalistycznych, materiałów samoprzylepnych i RFID.

Ankieta została przeprowadzona wśród ponad 500 dyrektorów w całym łańcuchu opakowań luksusowych. Blisko połowa z nich potwierdziła, że ​​zrównoważone rozwiązania będą stanowić ponad 30 proc. sprzedaży w ciągu trzech lat. Chociaż jest to wyraźnym postępem, nadal prawie 70 proc. nie spełnia wymogów zrównoważonego rozwoju.

Jak podkreślono w raporcie, „zrównoważony rozwój nie jest już kompromisem w świecie opakowań wysokiej klasy – staje się przewagą konkurencyjną”. Opakowanie jest czymś, co ewoluuje – jest czymś więcej niż zwykły wybór między pięknem a odpowiedzialnością. W obecnych czasach trzeba zapewnić jedno i drugie. 

Luksus od dawna jest definiowany poprzez doświadczenia sensoryczne (np. ręcznie, rzemieślniczo wykonane opakowanie). Jednak z czasem, w miarę jak obawy dotyczące środowiska i przepisy zmieniają kształt branży, luksusowe marki przeobrażają swoje opakowania tak, by były nie tylko pudełkami, ale stanowiły deklaracje określonych wartości. 

Wiodące marki stosują tzw. „cztery R” (Reduce, Reuse, Recycle, Recover) z luksusowym akcentem – zastępując tradycyjne materiały oryginalnymi papierami, biodegradowalnymi polimerami. Butelki z cieńszego szkła i modułowe projekty opakowań również pomagają markom ograniczać emisje bez uszczerbku dla estetyki.

Zobacz też: Odpad czy surowiec? Drugie życie opakowań

Opakowania są również postrzegane „nie jako zakończenie podróży, ale jej początek – szczególnie w cyfrowych realiach”. Mogą być to np. kody QR umieszczone w pudełkach, które zdradzają historię pochodzenia odzieży, etykiety weryfikujące autentyczność oraz nakładki rozszerzonej rzeczywistości, które wzbogacają wrażenia z rozpakowywania.

Interesujące jest to, że w opinii firm to konsumenci są postrzegani jako prawdziwi katalizatorzy zmian, a nie regulacje, nowe przepisy czy dyrektywy UE, określające zasady raportowania zrównoważonego rozwoju przedsiębiorstw oraz rozporządzenie w sprawie opakowań i odpadów opakowaniowych.

“Przepisy takie przyspieszają zmiany, wskazane w raporcie, ale kluczowa rola należy do świadomych ekologicznie konsumentów” – wskazuje raport.

 

Marzena Szulc
ZOBACZ KOMENTARZE (0)
03. lipiec 2025 05:42